W latach 30. zarówno w Ameryce jak i Europie powstały jedne z najpiękniejszych samochodów. Moda na szybkie i eleganckie samochody sportowe nie ominęła również ZSRR, chociaż kraj ten nie był najlepszym miejscem dla takich aut. W 1939 roku, krótko przed wybuchem II wojny światowej w zakładach ZiS zbudowano oryginalny samochód sportowy ZIS-101A-Sport.

Radzieccy konstruktorzy budowali wiele ciekawych i nietypowych, zwłaszcza jak na Związek Radziecki konstrukcji. W przypadku samochodów, skupiano się jednak głównie na kopiowaniu sprawdzonych, głównie amerykańskich konstrukcji. Dopiero pod koniec lat 30. zaczęły powstawać bardziej nietypowe konstrukcje.

ZIS-101A Sport
ZIS-101A Sport

W 1936 roku do produkcji wszedł ZiS-101, luksusowa ważąca ponad 2,5 tony limuzyna powstała z myślą o dygnitarzach partyjnych. Przestronne wnętrze mieściło aż 7 osób, a ośmiocylindrowy rzędowy silnik o pojemności 5,8 litra i mocy 112 KM pozwalał na osiągnięcie prędkości około 115 km/h.

Mimo luksusowego wnętrza oraz przyzwoitych parametrów, była to jednak tylko ciężka limuzyna dla członków partii. Samochód raczej nie dawał przyjemności z jazdy, a już na pewno nie mogli o nim myśleć zwyczajni szarzy obywatele.

ZIS-101A Sport, obok stoi ZiS-102
ZIS-101A Sport, obok stoi ZiS-102

W 1939 roku grupa inżynierów z zakładów ZiS-a postanowiła zrobić coś wręcz szalonego jak na ZSRR – zbudować na bazie limuzyny samochód sportowy. Karkołomne przy olbrzymiej masie auta zadanie zakończyło się powstaniem jednego prototypu (niektóre źródła mówią o „kilku” egzemplarzach) ZiS-a-101A Sport.

Pracami kierował Anatolij Puhalin, a w zespole projektowym pracowali również Władimir Krementski i Nikołaj Pullman. Wykorzystali oni podwozie ZiS-a-101, ale całe nadwozie zaprojektowali od podstaw, tworząc dwuosobowego roadstera o długości 5,7 m, szerokości 1,9 m i wysokości 1,85 m. Pod maską znalazł się podkręcony ośmiocylindrowy silnik z ZiS-a-101 o mocy 141 KM pozwalający na rozpędzenie auta do 162 km/h.

ZIS-101A Sport
ZIS-101A Sport

Niestety wybuch wojny sprawił, że zbudowano tylko jeden prototyp ZIS-a-101A Sport. Los auta nie jest znany, ale prawdopodobnie zostało zniszczone w pierwszych dniach niemieckiej inwazji na ZSRR w 1941 roku. Do dnia dzisiejszego zachowały się jednak liczne zdjęcia i plany, dzięki którym w 2012 roku grupie pasjonatów udało się zbudować w pełni sprawną replikę samochodu.

Pod względem wyglądu ZiS-101A Sport prezentował się znakomicie i w niczym nie przypominał „socjalistycznych samochodów dla ludu”. Nawet współcześnie robi on olbrzymie wrażenie.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.