Krótko po zakończeniu II wojny światowej rozpoczęto w ZSRR budowę samochodów GAZ M20 Pobieda. Samochody te były jednym z pierwszych nowoczesnych samochodów jakie trafiły na tamtejszy rynek. Pod względem technicznym, mimo, iż lepsze od poprzedników, opierały się na technologiach z lat 30. W 1950 roku samochód ten trafił również do Polski gdzie produkowano go pod nazwą M20 Warszawa.

W tym samym czasie w zniszczonym wojną ZSRR odradzał się sport motorowy. Początkowo ścigano się na czym się dało. Różne samochody, z różnych państw i w różnych konfiguracjach były często w złym stanie, a co za tym idzie dochodziło do wielu wypadków. Korzystając z okazji władze ZSRR zabroniły wykorzystywania samochodów „nie-sowieckich” w wyścigach pod pretekstem ochrony kierowców i widzów przed niebezpiecznymi samochodami zachodnimi. Zmuszono więc wszystkich do przesiadki na pojazdy radzieckie. Problem w tym, że nie było na rynku samochodów nadających się do wyścigów.

M20 Pobieda-Sport po przebudowie - wersja z "standardową" karoserią
M20 Pobieda-Sport po przebudowie – wersja z „standardową” karoserią

Na przełomie 1949 i 1950 roku w zakładach GAZ postanowiono odpowiedzieć na zapotrzebowanie zespołów i zbudowano kilka specjalnych wersji samochodu M20 Pobieda, przystosowanych do udziału w wyścigach. Nowy pojazd otrzymał roboczą nazwę GAZ M20 Pobieda-Sport. W zależności od modelu, wprowadzono różne poprawki.

M20 Pobieda Sport
M20 Pobieda Sport

Przede wszystkim obniżono dach, usuwając przy okazji tylne drzwi i okna. Jeden z stworzonych wówczas wariantów otrzymał również specjalną opływową karoserię. Poprawiono silnik, zwiększając jego moc do około 75 KM (o około 25 KM więcej niż w samochodach seryjnych), dzięki czemu Pobieda-Sport z opływową karoserią mogła osiągać prędkość około 175 km/h. Dzięki przeróbkom odchodzono samochody o około 200 kg!

Otwarta maska Pabiedy-Sport
Otwarta maska Pobiedy-Sport

Samochody wzięły udział w kilku rajdach w latach 50. a w trzech z nich zwyciężyły w 1950, 1955 i 1956 roku. W późniejszym czasie zastąpiono je lepszymi samochodami. Co się stało z nietypową Pobiedą-Sport ciężko powiedzieć. Do dnia dzisiejszego nie przetrwał żaden egzemplarz. Kilka dostępnych w sieci zdjęć to wszystko co można dzisiaj znaleźć.

Szkoda, że w Polsce nie zbudowano tego typu samochodów z tak opływową karoserią – ograniczając się jedynie do standardowych przeróbek aut seryjnych pod wyścigi.

M20 Pobieda Sport
M20 Pobieda Sport

Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.