SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      29 listopada 2023

      BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 listopada 20237 Mins Read

      MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

      Recent
      1 grudnia 2023

      Portugalski pancernik Vasco da Gama

      30 listopada 2023

      Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

      27 listopada 2023

      RMS Baltic – pechowy ratownik z The Big Four

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      28 listopada 2023

      31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

      23 listopada 2023

      Różnice między zestawami do monitoringu IP a analogowymi – który wybrać?

      22 listopada 2023

      W Orange możesz liczyć na pomoc serwisanta sprzętu

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 grudnia 2023

      Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

      23 listopada 2023

      Paznokcie na Święta i Sylwestra 2024 – najmodniejsze kolory lakierów

      22 listopada 2023

      Czy Erik Ten Hag zostanie zwolniony z Manchesteru United?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 listopada 2023

      Dlaczego ewidencja czasu pracy jest ważna?

      13 listopada 2023

      Facebookowe oświadczenie, czyli wiecznie żywy łańcuszek

      12 listopada 2023

      Zasady odpowiedzialnego korzystania z kredytów: poradnik dla początkujących

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      31 października 2023

      Carcassonne – recenzja

      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany Kreutzer Air Coach
    Artykuły

    Zapomniany Kreutzer Air Coach

    Michał BanachBy Michał Banach25 czerwca 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany Kreutzer Air Coach
    Zapomniany Kreutzer Air Coach
    Przełom lat 20. i 30. XX wieku nazywany jest złotą erą lotnictwa głównie dlatego, że wszyscy lotniczy marzyciele mogli w łatwy sposób próbować swoich sił w lotnictwie czy to jako piloci, czy też konstruktorzy. W 1928 roku Joseph Kreutzer utworzył firmę, która wyprodukowała kilkanaście samolotów Kreutzer Air Coach. Jedna z maszyn tego typu przetrwała do dnia dzisiejszego.

    Joseph Kreutzer założył w 1928 roku firmę Joseph Kreutzer Corporation. Początkowo działała ona w Los Angeles, ale w 1929 roku przeniosła się do Clover Field w Santa Monica w Kalifornii, gdzie zajęła dawną fabrykę lotniczą firmy Bach. Wśród osób zatrudnionych w firmie znaleźli się konstruktorzy Lawrence Brown i Albin Peterson. Mieli oni na swoim koncie m.in. projekt samolotu Brown-Mercury C-2 .

    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)

    Krótko po założeniu firmy rozpoczęto prace nad pierwszym samolotem, który otrzymał oznaczenie Kreutzer Air Coach K-1. Maszyna wyróżniała się układem górnopłata z stałym podwoziem, wyposażonego w trzy silniki. Na pokładzie znajdowało się miejsce dla 4 osób, a napęd stanowiły 3 silniki Velie o mocy 65 KM każdy. Oblatano go 5 grudnia 1928 roku. W toku eksploatacji usunięto z niego dwa silniki pod skrzydłami, a centralny silnik w kadłubie zamieniono na potężniejszy silnik J6-9 o mocy 330 KM, przystosowując maszynę do zadań rolniczych. K-1 uległ jednak wypadkowi w 1936 roku.

    Już w 1929 roku opracowano kolejny model – K-2, z nieznacznie wydłużonym kadłubem, pozwalającym na zabranie 6 osób. Zmienił się również napęd – zainstalowano silnik LeBlond o mocy 90 KM oraz dwa silniki LeBlond o mocy 60 KM. Zbudowano 4 egzemplarze. Następnie powstała wersja K-3, z trzema silnikami o mocy 90 KM. Zbudowano 2 egzemplarze, a 2 starsze maszyny zmodernizowano do nowego standardu.

    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)

    Wersji K-4 nigdy nie zbudowano, ale również w 1929 roku powstała wersja K-5. Miała ona takie same wymiary Jak K-2 i K-3, ale napęd stanowiły trzy pięciocylindrowe silniki Kinner K-5 o mocy 100 KM każdy. Zbudowano 8 maszyn w tej wersji, przy czym na pewno jeden K-3 został doprowadzony do tego samego standardu.

    Kreutzer Air Coach K-5 miał 10,2 m długości i 14,9 m rozpiętości skrzydeł, a maksymalna mas startowa wynosiła 2011 kg. Napęd stanowiły trzy pięciocylindrowe silniki Kinner K-5 o mocy 100 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 210 km/h i przelotową 180 km/h. Zasięg wynosił około 840 km. Oprócz dwóch członków załogi, maszyna mogła przewozić do 4 pasażerów.

    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)

    Samoloty Kreutzer Air Coach wykorzystywano głównie jako małe samoloty pasażerskie w liniach Navajo Airways i Wedell-Williams Air Service. Część maszyn trafiła w prywatne ręce i była wykorzystywana podobnie jak współczesne awionetki. Przynajmniej jeden egzemplarz trafił do Meksyku. Był to K-2 przebudowany do standardu K-3 a następnie do K-5. Samolot przez lata eksploatowany był jako maszyna transportowo-pasażerska, po czym wycofano ją z użycia i pozostawiano własnemu losowi na jednym z lotnisk.

    Po latach została ona odnaleziona i po sprowadzeniu drogą lądową do USA, wyremontowana do stanu lotnego. Samolot cały czas znajduje się obecnie w prywatnej kolekcji Golden Wings Air Museum i pozostaje w stanie lotnym.

    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. SDASM Archives)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. FlugKerl2/Wikimedia Commons)
    Kreutzer Air Coach K-5 (fot. FlugKerl2/Wikimedia Commons)
    Wesprzyj nas: buycoffe.to SmartAge.pl
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleJak sprzątać pokój niemowlaka?
    Next Article Jakie zalety ma Internet mobilny?
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 listopada 20237 Mins Read94 Views

    MBT-70 – nieudany amerykańsko-niemiecki czołg podstawowy

    By Michał Banach0
    25 listopada 20238 Mins Read3 Views

    Ślicznotka z Memphis (1990)

    By Michał Banach0
    19 listopada 20237 Mins Read2 Views

    Junkers G.38 – od samolotu pasażerskiego do tajnego bombowca

    By Michał Banach0
    17 listopada 20233 Mins Read4 Views

    Home Insurance Building – pierwszy drapacz chmur

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    29 listopada 20238 Mins Read

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    Bojowe wozy piechoty są podstawowym środkiem transportu dla żołnierzy na współczesnym polu walki. Pojazdy te…

    Artykuły
    10 listopada 20233 Mins Read

    Wraki japońskich okrętów podwodnych I-201 i I-401

    Wraz z zakończeniem II wojny światowej, Amerykanie przejęli japońskie okręty wojenne, które przetrwały wojnę. Część…

    Artykuły
    11 listopada 202312 Mins Read

    Amerykańskie atomowe okręty podwodne typu Ohio

    Jednym z ważniejszych, jeśli nie najważniejszym elementem strategicznych sił nuklearnych USA są atomowe okręty podwodne…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 grudnia 2023

    Czy John van den Brom odejdzie z Lecha Poznań?

    1 grudnia 2023

    Portugalski pancernik Vasco da Gama

    30 listopada 2023

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    29 listopada 2023

    BWP Borsuk – bojowy wóz piechoty „made in Poland”

    28 listopada 2023

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (16.11.2023) – galeria

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    30 stycznia 20168 Mins Read

    Land Rover Defender – motoryzacyjna legenda

    Wśród wielu samochodów terenowych jakie kiedykolwiek powstały dwa zapisały się w historii szczególnie. Pierwszym z…

    Artykuły
    17 października 20193 Mins Read

    Opuszczone lotnisko Stapleton International Airport

    Uruchomiony w 1929 roku Stapleton International Airport w swoim czasie był głównym portem lotniczym obsługującym…

    Artykuły
    21 października 20172 Mins Read

    Polestar 1 – luksusowa hybryda od Volvo

    Powoli trzeba przyzwyczaić się do faktu, że każdy nowy supersamochód będzie hybrydą lub samochodem elektrycznym.…

    Militaria
    17 lutego 20151 Min Read

    Polskie Leopardy 2A5 na ćwiczeniach

    W zeszłym roku Wojsko Polskie zaczęło otrzymywać czołgi Leopard 2A5. Ich ilość stale rośnie (docelowo…

    Artykuły
    22 listopada 20163 Mins Read

    ZiS-112 – radziecki concept car

    Za jeden z pierwszych radzieckich samochodów koncepcyjnych można uznać zbudowanego w 1939 roku ZiS-a-101A. Samochód…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, relacje, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.