SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Panzerjäger I – pierwszy niemiecki niszczyciel czołgów
    Panzerjäger I - pierwszy niemiecki niszczyciel czołgów
    Artykuły

    Panzerjäger I – pierwszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Michał BanachBy Michał Banach26 kwietnia 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Podczas II wojny światowej Niemcy bardzo intensywnie wykorzystywali wiele różnych niszczycieli czołgów. Pierwszym pojazdem tego typu był Panzerjäger I, zbudowany na podwoziu wycofanych z uzbrojenia czołgów Pzkpfw I Ausf. B, uzbrojony w czechosłowacką armatę przeciwpancerną kalibru 47 mm.

    Geneza

    Walki w Polsce we wrześniu 1939 roku wykazały, że czołgi PzKpfw I Ausf. A i B są całkowicie nieprzydatne na polu walki. Słabo opancerzone, dysponujące uzbrojeniem w postaci karabinów maszynowych pojazdy kiepsko sprawdzały się nawet w roli pojazdów wsparcia piechoty (głównie dlatego, że przyciągały uwagę załóg czołgów i dział przeciwpancernych, ale nie były w stanie bronić się przed nimi).

    Panzerjäger I
    Panzerjäger I

    W związku z tym niemieckie dowództwo uznało, że przed planowanym atakiem na Francję, czołgi te zostaną wycofane z jednostek liniowych. Część wozów pozostawiono w jednostkach rozpoznawczych, a pozostałe stały się problemem logistycznym. Nieprzydatne na froncie, były w całkiem dobrym stanie technicznym – zwłaszcza wozy Ausf. B. Dodatkowo niemiecka armia pilnie potrzebowała nowych wozów bojowych, aby wyrównać stosunek sił wobec wojsk Francuskich, dysponujących w tym czasie dużymi siłami pancernymi.

    Pojawił się wówczas pomysł wykorzystania czołgów PzKpfw I Ausf. B jako niszczycieli czołgów, uzbrojonych w armaty przeciwpancerne zamontowane w otwartym przedziale zamiast wieży. Koncepcja ta napotkała jednak na problem, którym był brak odpowiednich dział przeciwpancernych. Standardowa armata tego typu, używana przez Wermacht w tym czasie – 3.7 cm PaK 36 była mało skuteczna w starciu z dobrze opancerzonymi francuskimi czołgami, a znacznie lepsza armata 5 cm PaK 38 dopiero wchodziła do produkcji.

    Panzerjäger I
    Panzerjäger I

    Szukając rozwiązania, Niemcy zdecydowali się na uzbrojenie swoich pierwszych niszczycieli czołgów w czechosłowackie armaty kalibru 47 mm – Skoda A.6 PUV vz. 36, oznaczonych w niemieckiej nomenklaturze jako 4,7 cm PaK 36(t). Działa te miały dobre parametry, jednak w holowanej wersji wykorzystywanej przez Czechosłowacką armię zostały uznany za mało przydatne.

    Panzerjäger I

    Na przełomie 1939 i 1940 roku podjęto decyzję o przebudowie około 200 PzKpfw I Ausf. B na niszczyciele czołgów, oznaczone jako Panzerjäger I. Przebudowa polegała na usunięciu wieży i zmianie kształtu górnej płyty pancernej, na której montowano osłoniętą od przodu i boków armatę 4,7 cm PaK 36(t). Pojazd miał 4,4 m długości i ważył 6,4 tony. Napęd stanowił silnik Maybach NL 38TR o pojemności 3,7 litra i mocy 100 KM, zapewniający prędkość 40 km/h i zasięg 140 km na drogach i 95 km w terenie.

    Prace przeprowadzono w zakładach Alkett, Skoda i Daimler Benz, a około 192 pojazdów trafiło do jednostek bojowych przygotowujących się do wzięcia udziału w inwazji na Francję. Szkolenie załóg zakończyło się krótko po rozpoczęciu walk we Francji, w związku z czym załogi zostały natychmiast rzucone do walki.

    Panzerjäger I
    Panzerjäger I

    Już podczas pierwszych starć Panzerjäger I okazał się całkiem udanym pojazdem, dysponującym celnym działem, skutecznym w zwalczaniu pojazdów chronionych pancerzem o grubości 50/60 mm na dystansie około 500 metrów. Były to parametry wystarczające na francie zachodnim. Z drugiej strony ujawniły się pierwsze wady pojazdów, jakimi był otwarty przedział bojowy, wysoka sylwetka i praktycznie zerowy pancerz.

    Wraz z rozpoczęciem walk w Afryce Północnej ujawniły się kolejne wady. Okazało się, że mocno obciążone nowym uzbrojeniem podwozie wymaga częstszych napraw, przez co wiele pojazdów trafiało do jednostek naprawczych zamiast na front. Wraz z inwazją na ZSRR w 1941 roku niszczyciele czołgów Panzerjäger I okazały się coraz mniej przydatne na froncie. O ile radziły sobie z lżejszymi radzieckimi czołgami, nie były w stanie zagrozić zarówno KW-1 jak i T-34/76.

    Panzerjäger I
    Panzerjäger I

    Do końca 1942 roku większość Panzerjäger I została albo utracona w walkach, albo niesprawna. Pozostałych kilkanaście pojazdów zostało wówczas wycofanych z jednostek liniowych i przeniesiona do jednostek pomocniczych na Bałkanach i we Francji, w których pozostały do 1944 roku, kiedy to utracono je w walkach obronnych.

    Podsumowanie

    Panzerjäger I uznawany jest za całkiem udaną konstrukcję, zwłaszcza w realiach 1940 roku. Wraz z pojawieniem się na froncie znacznie lepiej opancerzonych czołgów, pojazdy te szybko stały się jednak przestarzałe. Doświadczenie zdobyte przy ich opracowywaniu, oraz w trakcie eksploatacji pozwoliły na opracowanie znacznie lepszych niszczycieli czołgów typu Marder (wykorzystujących m.in podwozia czołgów PzKpfw II i PzKpfw 38(t).

    Panzerjäger I
    Panzerjäger I

    Z drugiej strony Panzerjäger I był skuteczny jedynie na krótkich dystansach, samemu będąc bardzo łatwym do zniszczenia celem z powodu wysokości osłony chroniącej załogę. Dodatkowo za wyjątkiem kierowcy, reszta załogi nie dysponowała szczelinami obserwacyjnymi, pozwalającymi na obserwację terenu przed pojazdem. W związku z czym aby ocenić sytuację musieli wychylać się poza osłonę, narażając na ostrzał.

    Niezależnie od oceny, Panzerjäger I był pierwszym seryjnie produkowanym niemieckim niszczycielem czołgów, który zapoczątkował długą serię coraz lepiej uzbrojonych pojazdów tego typu.

    Panzerjäger I
    Panzerjäger I

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty
    Next Article Niesamowity wrak jachtu Gunilda
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.