SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Goat Canyon Trestle – niesamowity wiadukt kolejowy w Kalifornii
    Goat Canyon Trestle - niesamowity wiadukt kolejowy w Kalifornii
    Goat Canyon Trestle - niesamowity wiadukt kolejowy w Kalifornii
    Artykuły

    Goat Canyon Trestle – niesamowity wiadukt kolejowy w Kalifornii

    Michał BanachBy Michał Banach18 kwietnia 2018Updated:14 sierpnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Znajdujący się hrabstwie San Diego w Kalifornii wiadukt kolejowy Goat Canyon Trestle to wyjątkowa i nietypowa konstrukcja. Jest to obecnie najdłuższy, łukowy most stojakowy na świecie. Zbudowano go w 1933 roku i wykorzystywano do 2008 roku.

    W 1907 roku pod kierownictwem Johna D. Spreckelsa rozpoczęto w Kalifornii budowę linii kolejowej łączącej San Diego z Imperial Valley. Dzięki temu możliwe było dostanie się do miasta od południa, bez potrzeby korzystania z dłuższej, północnej trasy. Linia przebiegała przez liczne góry, wąwozy i doliny, przez co uznawana była za wyjątkowo trudną do pokonania oraz problematyczną w utrzymaniu.

    Goat Canyon Trestle (po lewej widać wyjazd z zawalonego tunelu (fot. lastadventurer.com)
    Goat Canyon Trestle – po lewej widać wyjazd z zawalonego tunelu (fot. lastadventurer.com)

    Trzęsienia ziemi nawiedzające ten rejon doprowadzały do zawaleń tuneli, przez co ruch kolejowy był często wstrzymywany. W marcu 1932 roku jedno z nich doprowadziło do całkowitego zawalenia jednego z tunelu. W związku z tym San Diego and Arizona Railway podjęły decyzję o budowie wiaduktu przebiegającego przez Goat Canyon.

    Prace nad konstrukcja rozpoczęły się na przełomie 1932 i 1933 roku. Ze względu na trudne warunki pogodowe i duże różnice temperatur, zdecydowano się na budowę drewnianego mostu stojakowego (tzw. trestle bridge). Konstrukcja łączona była bez użycia gwoździ, dzięki czemu obniżono koszty i wyeliminowano problem odkształcania się konstrukcji pod wpływem temperatur.

    Goat Canyon Trestle (fot. Nelvin C. Cepeda)
    Goat Canyon Trestle (fot. Nelvin C. Cepeda)

    Wiadukt ma 229 m długości przy szczycie i 182 m długości u podnóża. Ze względu na nierówną powierzchnię kanionu, oraz potrzebę połączenia torów znajdujących się na różnych wysokościach, konstrukcja ma 57 do 61 m wysokości. Tym co wyróżnia Goat Canyon Trestle jest zakrzywiony kształt wiaduktu. Dzięki temu konstrukcja łatwiej znosi silne podmuchy wiatrów w kanionie.

    Chociaż wiadukt ułatwił podróż przez ten rejon, nie wyeliminowało to problemów z osunięciami ziemi i zawalaniem się innych tuneli. Po II wojnie światowej, podobnie jak w całych Stanach Zjednoczonych, pasażerski ruch kolejowy zaczął się zmniejszać, w związku z czym w 1951 roku z trasy wycofano pociągi pasażerskie, pozostawiając jedynie pociągi towarowe.

    Goat Canyon Trestle (fot. Nelvin C. Cepeda)
    Goat Canyon Trestle (fot. Nelvin C. Cepeda)

    W 1976 roku rejon ten nawiedził huragan Kathleen, który uszkodził znaczną część trasy oraz wiadukt. Naprawy przeprowadzono dopiero w 1981 roku, jednak już w 1983 roku trasę ponownie zamknięto z powodu zawalenia się jednego z tuneli. Ze względu na zły stan torowiska, ruch kolejowy w kolejnych latach był regularnie wstrzymywany. W 2008 roku trasę ostatecznie zamknięto z przyczyn technicznych, jednak w praktyce chodziło o kwestie ekonomiczne, ponieważ koszt remontu torowisk, wiaduktów i tuneli był zbyt wysoki.

    Goat Canyon Trestle (fot. Wikimedia Commons)
    Goat Canyon Trestle (fot. Wikimedia Commons)

    Obecnie w rejonie wiaduktu prowadzone są prace renowacyjne, które mają umożliwić przywrócenie ruchu na trasie, jednak prawdopodobnie będzie on miał znaczenie turystyczne. Sam wiadukt Goat Canyon Trestle jest aktualnie jedną z lokalnych atrakcji turystycznych, jednak dotarcie do niego jest trudne ze względu na oddalenie od dróg i wysokie temperatury.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSamolot sanitarny Bloch MB.81
    Next Article Zapomniany samolot pasażerski PZL.4
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.