4. Boeing B-52 Stratofortress – 62 lata

B-52 to bezpośredni odpowiednik Tu-95 z drugiej strony żelaznej kurtyny. Chociaż miał pełnić te same zadania, to konstrukcyjnie różni się głównie zastosowanym napędem, który stanowi 8 silników odrzutowych oraz ma nieco większy udźwig uzbrojenia. Podobnie jak Tu-95 zaczynał jako typowy bombowiec przystosowany do przenoszenia bomb atomowych a z czasem ewoluował w nosiciel pocisków rakietowych i manewrujących i bomb kierowanych.

B-52 podczas podchodzenia do lądowania

B-52 podczas podchodzenia do lądowania

Samolot oblatano 15 kwietnia 1952 roku, a seryjnie produkowano od 1954 do 1963 roku.  B-52 były używane o wiele intensywniej niż rosyjski odpowiednik, począwszy od ciągłych dyżurów bojowych w ramach operacji Chrome Dome, przez wojnę w Wietnamie, po Zatokę Perską i Afganistan. Były także bardziej uniwersalne, ponieważ mogły przenosić zarówno głowice atomowe jak i konwencjonalne uzbrojenie kierowane i niekierowane.

Pokaźny arsenał B-52 Stratofortress (fot. Robert J. Horstman)

Pokaźny arsenał B-52 Stratofortress (fot. Robert J. Horstman)

W Wietnamie wykorzystywano samoloty zmodyfikowane tak, że mogły pomieścić 108 bomb 500 funtowych (227 kg) lub 69 bomb 750 funtowych (340 kg). Jednoczesny zrzut takiego ładunku z 6 maszyn niszczył wszystko w pasie o długości 3 i szerokości 8 kilometrów. W Afganistanie z kolei B-52 w celu wsparcia własnych sił lądowych zrzucały już uzbrojenie naprowadzane GPS i laserem i niszczyły precyzyjnie cele punktowe.

B-52 Stratofortress

B-52 Stratofortress

Co ciekawe, B-52 odniosły w Wietnamie także 2 zwycięstwa powietrzne – tylni strzelcy zestrzelili 2 MiGi-21, podczas gdy B-52 nigdy nie został zestrzelony przez wrogi myśliwiec. Powstało łącznie 742 Stratofortec, z których wciąż w służbie jest blisko setka i planuje się ich eksploatację aż do 2040 roku. Co prawda USAF mają na wyposażeniu nowocześniejsze B-1B i B-2, jednak podobnie jak w przypadku Tu-95 zakończenie zimnej wojny i ograniczenie wydatków na zbrojenia uniemożliwiły całkowite przezbrojenie na nowsze maszyny. Prawdopodobnie pozostaną w służbie do czasu wprowadzenia następcy B-2, a to może oznaczać, że  planowane na 2040 rok wycofanie może się opóźnić. Czyżby B-52 mogła stuknąć „setka” w czynnej służbie?

B-52 Stratofortress

B-52 Stratofortress

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Podziel się.

O autorze

Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.