SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Patrolowiec ORP Ślązak
    Patrolowiec ORP Ślązak
    Patrolowiec ORP Ślązak
    Artykuły

    Patrolowiec ORP Ślązak

    Michał BanachBy Michał Banach9 października 2019Jeden komentarz5 Mins Read
    Po wejściu Polski do NATO w 1999 roku, Polska Marynarka Wojenna stanęła przed trudnym zadaniem dostosowania się do nowych realiów. Wycofanie z eksploatacji niszczyciela ORP Warszawa sprawiło, że polskie wybrzeże było praktycznie bezbronne. W związku z tym w 2001 roku podjęto decyzję o budowie serii korwet typu Gawron. Jednostki te miały znacząco wzmocnić siłę polskiej floty. Niestety z wielkich planów nic nie wyszło, a jedyny okręt jaki zaczęto budować po wielu problemach przerobiono na patrolowiec ORP Ślązak. 2 lipca 2015 roku miało miejsce jego wodowanie.

    Geneza

    Wraz z rozpoczętym po wejściu Polski do NATO programem modernizacji floty podjęto decyzję o wzmocnieniu marynarki wojennej nowymi okrętami wojennymi produkcji krajowej. Mimo ograniczonych funduszy, w 2001 roku w Stoczni Marynarki Wojennej rozpoczęto budowę korwety wielozadaniowej projektu 621, noszącej roboczą nazwę Gawron.

    Gawron jeszcze na lądzie (fot. naszbaltyk.com)
    Gawron jeszcze na lądzie (fot. naszbaltyk.com)

    Nowa jednostka miała być większa od zbudowanej w 1987 roku korwety ORP Kaszub, posiadać silniejsze uzbrojenie oraz lądowisko dla śmigłowca. Początkowo zakładano budowę dwóch jednostek z opcją na 5 kolejnych. Jak na ówczesną sytuację finansową Wojska Polskiego był to bardzo ambitny plan.

    Przez pierwszy rok prace przebiegały bardzo sprawnie jednakże już w 2002 roku dowództwo Marynarki Wojennej zrezygnowało z opcji na kolejne jednostki i ograniczyło zamówienia do dwóch korwet, a później do jednej już budowanej jednostki.

    Wraz z wprowadzeniem w 2000 i 2002 roku do eksploatacji dwóch ex-amerykańskich fregat typu Oliver Hazard Perry prace nad korwetą zaczęto traktować jako drugoplanowe. Ograniczenie zamówienia do jednej jednostki, brak perspektywy rozpoczęcia produkcji seryjnej oraz specyfika okrętu sprawiały, że koszty prac rosły bez końca.

    Ślązak po wodowaniu technicznym (fot. Piotr Witmann)
    Ślązak po wodowaniu technicznym (fot. Piotr Witmann)

    Po wyczerpaniu funduszy prace zwolniły do tego stopnia, że stocznię było stać tylko na pilnowanie hali w której stał niedokończony kadłub okrętu. W związku z tym w lutym 2012 roku MON podjął decyzję o wstrzymaniu prac. Zaczęto nawet szukać nabywcy na niedokończony okręt, a nawet mimo zaawansowania prac, rozważano jego złomowanie.

    Ostatecznie brak zainteresowania sprawił, że Marynarka Wojenna podjęła decyzję o dokończeniu budowy okrętu w innej konfiguracji i roli. Gawrona przekształcono w patrolowiec. Wiązało się to z zmianą wyposażenia i uzbrojenia. Z drugiej strony zachowano konstrukcję okrętu. W związku z tym zachował on wszystkie najważniejsze cechy konstrukcyjne korwet.

    Wodowanie ORP Ślązak (fot. Artur Zakrzewski/DKS MON)
    Wodowanie ORP Ślązak (fot. Artur Zakrzewski/DKS MON)

    Patrolowiec ORP Ślązak

    Decyzja o dokończeniu budowy okrętu w roli patrolowca wymusiła liczne zmiany w jego konstrukcji. Z drugiej strony Marynarka Wojenna wybierając wyposażenie jednostki wyszła z założenia, że okręt nie będzie patrolowcem przez cały czas swojej eksploatacji. Uznano, że po dokończeniu budowy i wcieleniu do służby jako patrolowiec, rozpocznie się proces dozbrajania okrętu, dzięki czemu ponownie stanie się korwetą.

    Po 2012 roku prace przyspieszyły a 16 grudnia 2014 roku miało miejsce techniczne wodowanie jednostki. Jego celem było dokonanie pomiarów masy kadłuba oraz… potrzeba obrócenia okrętu w hali montażowej. Po wykonaniu operacji, patrolowiec powrócił na ląd.

    2 lipca 2015 roku odbyło się wodowanie okrętu. Nadano mu również oficjalnie nazwę ORP Ślązak. Tym samym zakończyła się trwająca 14 lat budowa okrętu. Nie oznacza to, że patrolowiec jest gotowy do służby. Dopiero pod koniec 2016 roku zakończono prace konstrukcyjne, a w 2018 roku rozpoczęto próby morskie.

    Obecnie koszt budowy ORP Ślązak ma wynieść około 1,2 mld zł. Suma ta jest stanowczo za wysoka jak na koszt budowy patrolowca, albo nawet korwety, ale jej wielkość spowodowana jest długością prac i przede wszystkim faktem budowy tylko jednej jednostki.

    Konstrukcja

    Patrolowiec ORP Ślązak swoim wyglądem i wielkością przypomina bardziej korwetę niż patrolowiec. Dotyczy to zwłaszcza braku typowych dla patrolowców rozwiązań ułatwiających funkcjonowanie tego typu jednostek (np. doki dla łodzi pontonowych, hangar dla śmigłowca itp.). Wyporność okrętu wynosi 1800 ton, długość całkowita 95,2 m, szerokość 13,5 m a zanurzenie 3,6 m. Napęd jednostki składający się z dwóch silników o mocy 3240 kW każdy i turbiny o mocy 25 000 kW pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej 30 węzłów, marszowej 18 węzłów i ekonomicznej 14 węzłów.

    ORP Ślązak (fot. Wikimedia Commons)
    ORP Ślązak (fot. Wikimedia Commons)

    Zasięg wynosi 3800 km przy prędkości marszowej, lub 8550 km przy prędkości ekonomicznej. Autonomiczność wynosi 30 dni. Załoga składa się z 70 osób. Na rufie znajduje się lądowisko dla śmigłowców, ale bez hangaru.

    Ślązak wyposażony będzie w zintegrowany system walki TACTICOS, radar SMART-S Mk2, radar kierowania ogniem STING-EO Mk2, elektrooptyczny system obserwacyjny MIRADOR i system dowodzenia, system przesyłu danych Link 11/16.

    ORP Ślązak (fot. Żeglarz/Wikimedia Commons)
    ORP Ślązak (fot. Żeglarz/Wikimedia Commons)

    Obecnie uzbrojenie składać się ma z armaty OTO Melara Super Rapido MF L/62 kalibru 76 mm, dwóch działek OTO Melara Marlin-WS, kalibru 30 mm, 4 wyrzutni rakiet przeciwlotniczych GROM oraz 4 wkm-ów 12,7 mm. W przypadku dozbrajania okrętu (co jest wręcz pewne), dodane będą wyrzutnie rakiet przeciwokrętowych  oraz przeciwlotniczych krótkiego i średniego zasięgu. Być może pojawi się również dedykowane uzbrojenie do zwalczania okrętów podwodnych. Wyposażenie elektroniczne spokojnie poradzi sobie z obsługą tego uzbrojenia.

    Pierwszy nowoczesny okręt Polskiej Marynarki Wojennej

    Chociaż prace nad Ślązakiem, ex-Gawronem trwają już wiele lat, wszystko wskazuje na to, że nasza Marynarka Wojenna otrzyma pierwszy, nowoczesny i co najważniejsze zupełnie nowy okręt wojenny dopiero w 2020 roku. Niektórzy będą pewnie cały czas wypominać trudną historię jednostki, ale powiedzmy sobie szczerze, projekt od samego początku był skazany na taki los.

    ORP Ślązak (fot. Żeglarz/Wikimedia Commons)
    ORP Ślązak (fot. Żeglarz/Wikimedia Commons)

    Szkoda jedynie, że Ślązak w pierwotnej konfiguracji nie będzie posiadał uzbrojenia jakie wcześniej dla niego planowano i jakie zapewne pojawi się na nim w bliżej nieokreślonym czasie.

    Warto dodać, że jest to dopiero pierwszy z kilku nowych okrętów PMW jakie mają wejść do służby w najbliższych latach. Wygląda na to, że po kilkunastu latach problemów, polska flota stanie na nogi.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRemont mieszkania niskim kosztem? Odświeżenie wnętrza za 1000, 3000 i 6000 złotych
    Next Article Nowoczesne wideokonferencje w Twojej firmie – podnieś ich jakość
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    D-1 Cykacz – pierwszy projekt Jerzego Dąbrowskiego

    16 stycznia 20232 Mins Read

    McDonnell XP-67 – nieudany supermyśliwiec

    6 stycznia 20235 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.