SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » ORP Kaszub – polska korweta ZOP
    ORP Kaszub - polska korweta ZOP
    ORP Kaszub - polska korweta ZOP
    Artykuły

    ORP Kaszub – polska korweta ZOP

    Michał BanachBy Michał Banach8 kwietnia 2019Updated:14 kwietnia 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    W czasach PRL-u w polskich stoczniach powstawało sporo statków, ale produkcja okrętów wojennych była bardzo ograniczona. W latach 60. rozpoczęto jednak projekt budowy rodzimych jednostek zwalczania okrętów podwodnych (ZOP). Efektem było powstanie jednej korwety projektu 620, która weszła do służby w 1987 roku pod nazwą ORP Kaszub.

    Geneza

    W latach 60. Polska Marynarka Wojenna wykorzystywała zakupione w ZSRR ścigacze okrętów podwodnych typu 122 bis. Jednostki te chociaż stosunkowo nowe, nie do końca spełniały oczekiwania floty, w związku z czym podjęto decyzję o zaprojektowaniu rodzimego okrętu ZOP. Działania te miały pozwolić zarówno na pozyskanie nowych okrętów, ale również zabezpieczenie zaplecza technicznego i stoczniowego i częściowe uniezależnienie się od ZSRR (częściowe, ponieważ całe specjalistyczne wyposażenie okrętów i tak musiało być kupione w Związku Radzieckim).

    W biurze CBKO-2 z Gdańska stworzono kilka projektów nowych jednostek, różniących się między sobą rozmiarami, uzbrojeniem i możliwościami bojowymi. Żaden z nich nie wyszedł poza fazę wstępną projektu. Sytuacja zaczęła się zmieniać w 1971 roku, gdy w Ośrodku Badawczym Marynarki Wojennej rozpoczęto prace nad okrętami projektu 618M o wyporności 900 ton.

    ORP Kaszub (620) (fot. PMW)
    ORP Kaszub (620) (fot. PMW)

    W toku prac projekt uległ tak dużym zmianom, że w 1972 roku zmieniono jego oznaczenie na projekt 620. Powstały trzy wersje projektu, z których ostatecznie wybrano wariant zakładający zbudowanie jednostki o wyporności 912 ton i długości 82 m, uzbrojonej w podwójną armatę kalibru 76 mm, dwa podwójne zestawy przeciwlotnicze z działkami kalibru 23 mm, wyrzutnię rakiet przeciwlotniczych typu Osa-M, 4 wyrzutnie torped i 2 wyrzutnie bomb głębinowych. Prędkość maksymalna okrętu miała wynosić 28,5 węzła.

    Mimo ambitnych planów, prace nad projektem szły bardzo powoli, a wstępny projekt ukończono dopiero w 1975 roku. Jednym z powodów opóźnień były trudności z pozyskaniem specyfikacji wyposażenia kupowanego w ZSRR (możliwe, że Rosjanie celowo opóźniali współpracę, chcąc wymusić na Polsce zakup radzieckich okrętów ZOP np. projektu 1124). Pracami projektowymi kierował inż. Wojciech Wszędybył.

    Oficjalne zamówienie na pierwszy z planowanych kilku okrętów projektu 620 zostało jednak złożone w 1981 roku. Prace rozpoczęto w listopadzie 1983 roku w Stoczni Północnej im. Bohaterów Westerplatte w Gdańsku, a stępkę położono 9 czerwca 1984 roku.

    ORP Kaszub (620) (fot. PMW)
    ORP Kaszub (620) (fot. PMW)

    Korweta ZOP projektu 620

    Wodowanie okrętu odbyło się 29 grudnia 1984 roku (kadłub wodowano w dwóch częściach), ale operacja nie przebiegła tak jak planowano i kadłub uległ uszkodzeniu. Za oficjalną datę wodowanie przyjmuje się 11 maja 1985 roku, czyli moment rozpoczęcia prac wyposażeniowych. 18 grudnia 1986 roku zakończono próby zdawczo-odbiorcze a banderę podniesiono 15 marca 1987 roku. Okręt otrzymał nazwę ORP Kaszub i numer burtowy 240 (0 oznacza jednostkę eksperymentalną/prototypową).

    Co ciekawe, początkowo nie nagłaśniano faktu wejścia okrętu do służby, głównie dlatego, że Kaszub nie posiadał docelowego uzbrojenia. Dziobowe działo kalibru 76 mm (pojedyncze) zamontowano dopiero… we wrześniu 1992 roku, a zestaw Osa-M nigdy nie dotarł i został zastąpiony trzecim stanowiskiem ZU-23-2M Wróbel.

    Pod względem możliwości bojowych ORP Kaszub wypadał średnio. Chociaż zainstalowano na nim stosunkowo nowoczesne wyposażenie, uzbrojenie pozostawiało wiele do życzenia. Armata kalibru 76,2 mm AK-176M nie była wyposażona w radar, a uzbrojenie przeciwlotnicze z braku zestawu Osa-M stało się praktycznie bezużyteczne.

    ORP Kaszub (620) (fot. PMW)
    ORP Kaszub (620) (fot. PMW)

    Mimo niedostatków korweta weszła do służby i przez krótki czas była największym okrętem polskiej floty. Co istotne, był to pierwszy zbudowany od podstaw w Polsce pełnomorski okręt wojenny (wcześniej budowano mniejsze jednostki przybrzeżne). Po przemianach politycznych rola Kaszuba zaczęła stopniowo ulegać zmianie, przez co zaniechano budowy kolejnych jednostek.

    Okręt po uzupełnieniu uzbrojenia zaczęto aktywnie wykorzystywać podczas ćwiczeń i manewrów. pod koniec kwietnia 2016 roku jednostka przeszła modernizację, w ramach której jedno z stanowisk ZU-23-2M zamieniono na zestaw artyleryjski Tryton z działem kalibru 35 mm Oerlikon AM-35. Zestawy tego typu mają być uzbrojeniem nowych jednostek polskiej floty, m.in. niszczycieli min Kormoran.

    Obecnie, mająca ponad 30 lat korweta ORP Kaszub prezentuje raczej małą wartość bojową (jak niestety znaczna część polskiej floty). W 2017 roku planowano nawet wycofanie jednostki z służby, ale z braku nowych okrętów, pozostawiono ją w eksploatacji do czasu pojawienia się następcy lub kompletnego zużycia jednostki.

    ORP Kaszub (620) (fot. konflikty.pl)
    ORP Kaszub (620) (fot. konflikty.pl)

    ORP Kaszub – dane techniczne

    Korweta OPR Kaszub ma 82 m długości i wyporność pełną 1183 ton. Napęd zapewniają cztery szesnastocylindrowe silniki wysokoprężne Sulzer-Cegielski 16AS-V25/30 o mocy 4350 KM każdy, zapewniające prędkość maksymalną 26-27 węzłów i zasięg 3500 Mm (6480 km) przy prędkości 14 węzłów.

    Uzbrojenie składa się z jednej uniwersalnej armaty AK-176M kalibru 76,2 mm (pozbawionej radaru artyleryjskiego kierowania ogniem MR-123), zestawu artyleryjskiego Tryton, kalibru 35 mm, dwóch zestawów ZU-23-2M kalibru 23 mm, dwóch wyrzutni bomb głębinowych RBU-6000 (IIx12) z zapasem 96 bomb i dwóch aparatów torpedowych składających się z dwóch wyrzutni torped każdy, kalibru 533 mm. Dodatkowo możliwe jest przenoszenie min morskich. Nieznacznym wzmocnieniem obrony plot są dwie ręczne wyrzutnie przeciwlotniczych pocisków rakietowych Strzała-2. Załoga okrętu stanowi 80 oficerów i marynarzy.

    Wyposażenie elektroniczne okrętu składa się z stacji radiolokacyjnej obserwacji okrężnej i wykrywania celów MR-302 o zasięgu 80 km, radaru nawigacyjnego SRN-7453 Nogat, radaru nawigacyjnego SRN-441XT (zainstalowanego na przełomie 1992 i 1993 roku), podkadłubowej stacji hydrolokacyjnej MG-322T, holowanej stacji hydrolokacyjnej o zmiennej głębokości MG-329M, stacji hydroakustycznej MG-409K współpracującej z bojami hydroakustycznymi, 4 boi hydroakustycznych MG-409M (mogą być przenoszone na torach minowych zamiast innego uzbrojenia) i systemu zakłóceń pasywnych Jastrząb (zainstalowanego na przełomie 1992 i 1993 roku).

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułSud-Ouest Djinn – pierwszy francuski śmigłowiec
    Następny artykuł Krótka historia archeologii – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski

    25 czerwca 20224 Mins Read

    Włoski czołg podstawowy C1 Ariete

    30 maja 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.