SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      3 października 2023

      Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » 7 nietypowych zestrzeleń samolotów i śmigłowców
    Artykuły

    7 nietypowych zestrzeleń samolotów i śmigłowców

    Łukasz KuliberdaBy Łukasz Kuliberda11 lutego 2017Updated:15 czerwca 2017Jeden komentarz6 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    7 nietypowych zestrzeleń samolotów i śmigłowców
    7 nietypowych zestrzeleń samolotów i śmigłowców
    Są 2 rodzaje samolotów: myśliwce i cele. Stare powiedzenie pilotów myśliwskich ma w sobie wiele prawdy. Od czasów pierwszej wojny światowej, kiedy po raz pierwszy zaczęto wykorzystywać samoloty do celów wojskowych udoskonalano także sposoby walki z nimi.

    Zasadniczo do zniszczenia samolotu w powietrzu wykorzystuje się albo wyspecjalizowane samoloty myśliwskie, albo systemy przeciwlotnicze lądowego lub morskiego bazowania uzbrojone w działka i broń rakietową. Jak jednak pokazuje historia, można zniszczyć lecący samolot lub śmigłowiec sprzętem niezupełnie do tego celu przeznaczonym, albo nawet nie używając żadnego uzbrojenia.

    W tym krótkim rankingu postaram się przybliżyć kilka sytuacji w których udało się zniszczyć wrogie maszyny latające wykorzystując nietypowe sposoby, lub po prostu nadzwyczajne szczęście.

    7. A-1 Skyrider kontra MiG-17

    Przewaga technologiczna zwykle działa na korzyść strony która ją posiada a nowocześniejszy sprzęt zwykle wygrywa z przestarzałym. Jak pokazuje historia konfliktów zbrojnych, mało gdzie zaszedł większy postęp technologiczny jak w walkach powietrznych. Kiedy stają naprzeciw siebie samoloty pochodzące z różnych generacji wynik przeważnie może być tylko jeden.

    A-1 Skyrider z VA-25, dywizjony, który zaliczył zestrzelenia MiG-ów-17
    A-1 Skyrider z VA-25, dywizjony, który zaliczył zestrzelenia MiG-ów-17

    Zwłaszcza kiedy przeciw sobie stają: nowoczesny myśliwiec odrzutowy i 20-letni samolot szturmowy napędzany silnikiem tłokowym. Wydawać by się mogło, że wynik takiego starcia musi być przesądzony. Okazuje się jednak, że nie zawsze. Dwukrotnie w okresie wojny w Wietnamie przestarzałe A-1H Skyraider wychodziły z tarczą z walk z MiG-ami-17, 20 czerwca 1965 roku i 9 października 1966 roku zestrzeliwując w sumie 2 MiG-i na pewno, jednego prawdopodobnie i ciężko uszkadzając kolejnego.

    6. Liczy się technika

    W nocy z 17 na 18 stycznia 1991 roku, czyli pierwszej nocy operacji „Pustynna Burza” doszło do nietypowego starcia powietrznego. Nieuzbrojony samolot walki radioelektronicznej EF-111 Raven prowadził grupę myśliwców F-15 do ataku na iracką obronę przeciwlotniczą. W bitewnym zamieszaniu F-15 zostały jednak z tyłu, a pilotowany przez kapitana Jamesa Dentona EF-111 został zaatakowany przez irackiego Mirage F.1. Sytuacja z gatunku bardzo jednostronnych pojedynków. Jednak EF-111 próbował się broni, lecąc na bardzo małej wysokości z wykorzystaniem unikalnego radaru umożliwiającego mapowanie terenu przed samolotem.

    General Dynamics–Grumman EF-111A Raven
    General Dynamics–Grumman EF-111A Raven

    Udało mu się uniknąć dwóch wystrzelonych przez wrogą maszynę pocisków Matra Magic wykonując gwałtowne manewry i wyrzucając flary. Kolejne manewry doprowadziły do tego, że pilot Mirage stracił w ciemności orientację przestrzenną i rozbił się na pustyni. Za to nietypowe zwycięstwo powietrzne pilot i jego operator systemów elektronicznych otrzymali Zaszczytne Krzyże Lotnicze.

    5. Strach ma wielkie oczy

    Wymanewrować przeciwnika tak żeby się rozbił, to jedno, ale tak go wystraszyć, aby się katapultował z nieuszkodzonej maszyny? Okazuje się, że jest to także możliwe, a sytuacja miała miejsce również podczas „Pustynnej Burzy”. 22 marca para F-15 zaatakowała pojedynczego irackiego Su-22. Pilot lecącego w pobliżu Pilatusa PC-7 katapultował się na sam widok walki. Może i tchórzliwie, ale mądrze, bo pozbawiony opancerzenia PC-7 nie dawał pilotowi dużych szans na przeżycie trafienia. Tak czy inaczej piloci F-15, Thomas Dietz i Bob Hehemann zniszczyli 2 wrogie samoloty odpalając tylko 1 pocisk (i atakując tylko jeden samolot).

    McDonnell Douglas F-15 Eagle
    McDonnell Douglas F-15 Eagle

    4. Trzy za jednym razem

    Skoro pilotom F-15 udało się zestrzelić 2 samoloty jednym pociskiem, to czy da się zestrzelić 3? Według źródeł pochodzących z Iranu jest to jak najbardziej możliwe. F-14 Tomcat z załogą w składzie Asad Adeli i Mohhamed Masbough w 1980 roku zestrzelił nad wyspą Chark za pomocą jednego pocisku AIM-54 Phoenix lecące w ciasnej formacji  trzy MiG-i-23. Załoga Tomcata początkowo myślała, że podąża za pojedynczym samolotem, kiedy jednak zbliżyła się niewykryta na odległość umożliwiającą identyfikację zobaczyła 3 lecące blisko siebie samoloty. Phoenix trafił w środkową maszynę, a po wybuchu nie udało się wykryć już żadnego samolotu, dodatkowo kilka dni później na ziemi znaleziono szczątki pochodzące z kilku różnych samolotów.

    Irańskie F-14 Tomcat
    Irańskie F-14 Tomcat

    3. Bombą w śmigłowiec

    Operacja „Pustynna Burza” była świetnym poligonem do praktycznego przetestowania nowych samolotów takich jak F-15, F-16 czy F-18. Szczególnie te pierwsze, w jednomiejscowej, myśliwskiej wersji F-15C były intensywnie wykorzystywane do walk z irackim lotnictwem i zaliczyły najwięcej zwycięstw. W użyciu była jednak także uderzeniowa wersja tego samolotu, F-15E Strike Eagle, której udało się zniszczyć tylko jedną wrogą maszynę. Ale nie było to zwyczajne zwycięstwo, bo trafienie lecącego śmigłowca bombą trudno nazwać czymś co się widuje codziennie.

    F-15E Strike Eagle zrzucający bombę GBU-28 "Bunker Buster" (większą od GBU-10)
    F-15E Strike Eagle zrzucający bombę GBU-28 „Bunker Buster” (większą od GBU-10)

    14 lutego 1991 roku para F-15E poszukiwała wyrzutni rakiet SCUD, kiedy otrzymała wezwanie o pomoc od oddziału sił specjalnych atakowanych przez irackie śmigłowce. Po przybyciu na miejsce wykryto kilka śmigłowców, z których jeden znajdował się na ziemi i wysadzał desant. Takiej okazji głupio było nie wykorzystać, więc załoga postanowiła zrzucić bombę kierowaną laserem GBU-10, tak aby nawet w razie nietrafienia w śmigłowiec, trafić wrogich żołnierzy. Zanim bomba osiągnęła cel, wrogi śmigłowiec zdążył wznieść się na ponad 200 metrów, ale i tak został trafiony. Co prawda ważąca blisko tonę bomba nie eksplodowała w chwili trafienia, przebiła jednak wirnik śmigłowca, kabinę załogi i wybuchła dopiero pod nim niszcząc go całkowicie na oczach oddziału sił specjalnych. Po tym wydarzeniu Irakijczykom przeszła ochota do dalszej walki.

    2. IED kontra samolot

    Jak już wcześniejsze przykłady pokazały przy odpowiedniej dawce szczęścia można niszczyć wrogie lotnictwo mając gorszy sprzęt. Co jeśli jednak jedyny sprzęt jakim dysponujemy to materiały wybuchowe i karabinki AK? To zdecydowanie utrudnia zadanie, ale jak się niestety okazuje nie uniemożliwia. Talibowie, którzy upodobali sobie walkę partyzancką i podkładanie improwizowanych ładunków wybuchowych na trasach konwojów, z czasem wpadli na genialny w swej prostocie pomysł, aby zaminować używane przez siły koalicji antyterrorystycznej lądowiska polowe.

    Afgański Mi-8 wysadzony podczas lądowania na lądowisku polowym
    Afgański Mi-8 wysadzony podczas lądowania na lądowisku polowym

    Udało im się w ten sposób zniszczyć co najmniej 3 maszyny: śmigłowce Mi-8/17 i MD-530 armii afgańskiej i brytyjskiego C-130 Hercules. Lądowiska polowe nie są pilnowane 24-godziny na dobę, dodatkowo nie powinny być używane regularnie, a najlepiej tylko jednorazowo. Niestety nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa umożliwiło umieszczenie min lub IED które później dokonały znacznych zniszczeń.

    1. Śmigłowiec kontra dwupłatowiec

    Jak powszechnie wiadomo najtrwalsze i najmocniejsze są prowizorki. Co więc może się stać kiedy do walki staną prowizoryczny bombowiec An-2 i jeszcze bardziej prowizoryczny myśliwiec-śmigłowiec UH-1 Huey? Do takiego starcia doszło nad bazą Lima 85 w Laosie. Była ona wykorzystywana jako wysunięta placówka CIA i posterunek radarowy naprowadzający samoloty na cele w Wietnamie Północnym.

    UH-1 kontra An-2 (fot. Keith Woodcock)
    UH-1 kontra An-2 (fot. Keith Woodcock)

    12 stycznia 1968 roku została zaatakowana przez dwa dwupłatowe transportowce An-2, z pokładu których zrzucano pociski moździerzowe i odpalano niekierowane pociski rakietowe. Jeden z samolotów został uszkodzony ogniem z ziemi, drugi został przechwycony przez śmigłowiec Air America który akurat leciał do bazy z transportem amunicji. Ten UH-1D na uzbrojeniu miał jednak jedynie karabinek AK należący do jednego z członków załogi. Dzięki większej szybkości śmigłowca udało się zaatakować i w końcu zestrzelić bombowego Antka. Zajęło to, bagatela 20 minut. Prawdopodobnie udało się trafić pilota, gdyż zwykła amunicja raczej nie była w stanie zrobić wielkiej szkody konstrukcji An-2.

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous Article2D RUN – MMP 3 – parkour sfilmowany z drona
    Next Article Historia powstania pierwszych czołgów
    Łukasz Kuliberda

    Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.

    Powiązane

    28 września 202313 Mins Read3 Views

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    By Michał Banach0
    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    17 września 20233 Mins Read77 Views

    Junkers D.I – pierwszy niemiecki myśliwiec o metalowej konstrukcji

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 października 2023

    Douglas B-23 Dragon – długowieczna ofiara rewolucji

    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    14 lipca 20164 Mins Read

    Aurora – najbrzydszy najbezpieczniejszy samochód w historii

    W latach 30. i 40. w USA liczba samochodów jeżdżących po drogach wzrastała bardzo szybko.…

    Artykuły
    29 maja 20222 Mins Read

    Renard R.35 – samolot, który miał wyprzedzać swoje czasy

    Zbudowany w 1938 roku samolot pasażerski Renard R.35 pod względem zakładanych rozwiązań technicznych miał wyprzedzać…

    Artykuły
    5 marca 20213 Mins Read

    Most przy Cytadeli i most Gdański w Warszawie

    Most przy Cytadeli oraz most Gdański w Warszawie to dwa, a historycznie nawet trzy mosty…

    Artykuły
    23 lutego 20186 Mins Read

    HMS Royal Oak – weteran zatopiony w porcie

    Brytyjski pancernik HMS Royal Oak był jednym z weteranów w brytyjskiej flocie. Zbudowany podczas I…

    Artykuły
    17 maja 20157 Mins Read

    Ostatnie parowozy Pennsylvania Railroad – S1 i T1

    W latach 30. ubiegłego stulecia rozwój kolei osiągnął kulminacyjny moment. Najpopularniejsze do tej pory lokomotywy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.