SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » 7 nietypowych zestrzeleń samolotów i śmigłowców
    7 nietypowych zestrzeleń samolotów i śmigłowców
    7 nietypowych zestrzeleń samolotów i śmigłowców
    Artykuły

    7 nietypowych zestrzeleń samolotów i śmigłowców

    Łukasz KuliberdaBy Łukasz Kuliberda11 lutego 2017Updated:15 czerwca 2017Jeden komentarz6 Mins Read
    Są 2 rodzaje samolotów: myśliwce i cele. Stare powiedzenie pilotów myśliwskich ma w sobie wiele prawdy. Od czasów pierwszej wojny światowej, kiedy po raz pierwszy zaczęto wykorzystywać samoloty do celów wojskowych udoskonalano także sposoby walki z nimi.

    Zasadniczo do zniszczenia samolotu w powietrzu wykorzystuje się albo wyspecjalizowane samoloty myśliwskie, albo systemy przeciwlotnicze lądowego lub morskiego bazowania uzbrojone w działka i broń rakietową. Jak jednak pokazuje historia, można zniszczyć lecący samolot lub śmigłowiec sprzętem niezupełnie do tego celu przeznaczonym, albo nawet nie używając żadnego uzbrojenia.

    W tym krótkim rankingu postaram się przybliżyć kilka sytuacji w których udało się zniszczyć wrogie maszyny latające wykorzystując nietypowe sposoby, lub po prostu nadzwyczajne szczęście.

    7. A-1 Skyrider kontra MiG-17

    Przewaga technologiczna zwykle działa na korzyść strony która ją posiada a nowocześniejszy sprzęt zwykle wygrywa z przestarzałym. Jak pokazuje historia konfliktów zbrojnych, mało gdzie zaszedł większy postęp technologiczny jak w walkach powietrznych. Kiedy stają naprzeciw siebie samoloty pochodzące z różnych generacji wynik przeważnie może być tylko jeden.

    A-1 Skyrider z VA-25, dywizjony, który zaliczył zestrzelenia MiG-ów-17
    A-1 Skyrider z VA-25, dywizjony, który zaliczył zestrzelenia MiG-ów-17

    Zwłaszcza kiedy przeciw sobie stają: nowoczesny myśliwiec odrzutowy i 20-letni samolot szturmowy napędzany silnikiem tłokowym. Wydawać by się mogło, że wynik takiego starcia musi być przesądzony. Okazuje się jednak, że nie zawsze. Dwukrotnie w okresie wojny w Wietnamie przestarzałe A-1H Skyraider wychodziły z tarczą z walk z MiG-ami-17, 20 czerwca 1965 roku i 9 października 1966 roku zestrzeliwując w sumie 2 MiG-i na pewno, jednego prawdopodobnie i ciężko uszkadzając kolejnego.

    6. Liczy się technika

    W nocy z 17 na 18 stycznia 1991 roku, czyli pierwszej nocy operacji „Pustynna Burza” doszło do nietypowego starcia powietrznego. Nieuzbrojony samolot walki radioelektronicznej EF-111 Raven prowadził grupę myśliwców F-15 do ataku na iracką obronę przeciwlotniczą. W bitewnym zamieszaniu F-15 zostały jednak z tyłu, a pilotowany przez kapitana Jamesa Dentona EF-111 został zaatakowany przez irackiego Mirage F.1. Sytuacja z gatunku bardzo jednostronnych pojedynków. Jednak EF-111 próbował się broni, lecąc na bardzo małej wysokości z wykorzystaniem unikalnego radaru umożliwiającego mapowanie terenu przed samolotem.

    General Dynamics–Grumman EF-111A Raven
    General Dynamics–Grumman EF-111A Raven

    Udało mu się uniknąć dwóch wystrzelonych przez wrogą maszynę pocisków Matra Magic wykonując gwałtowne manewry i wyrzucając flary. Kolejne manewry doprowadziły do tego, że pilot Mirage stracił w ciemności orientację przestrzenną i rozbił się na pustyni. Za to nietypowe zwycięstwo powietrzne pilot i jego operator systemów elektronicznych otrzymali Zaszczytne Krzyże Lotnicze.

    5. Strach ma wielkie oczy

    Wymanewrować przeciwnika tak żeby się rozbił, to jedno, ale tak go wystraszyć, aby się katapultował z nieuszkodzonej maszyny? Okazuje się, że jest to także możliwe, a sytuacja miała miejsce również podczas „Pustynnej Burzy”. 22 marca para F-15 zaatakowała pojedynczego irackiego Su-22. Pilot lecącego w pobliżu Pilatusa PC-7 katapultował się na sam widok walki. Może i tchórzliwie, ale mądrze, bo pozbawiony opancerzenia PC-7 nie dawał pilotowi dużych szans na przeżycie trafienia. Tak czy inaczej piloci F-15, Thomas Dietz i Bob Hehemann zniszczyli 2 wrogie samoloty odpalając tylko 1 pocisk (i atakując tylko jeden samolot).

    McDonnell Douglas F-15 Eagle
    McDonnell Douglas F-15 Eagle

    4. Trzy za jednym razem

    Skoro pilotom F-15 udało się zestrzelić 2 samoloty jednym pociskiem, to czy da się zestrzelić 3? Według źródeł pochodzących z Iranu jest to jak najbardziej możliwe. F-14 Tomcat z załogą w składzie Asad Adeli i Mohhamed Masbough w 1980 roku zestrzelił nad wyspą Chark za pomocą jednego pocisku AIM-54 Phoenix lecące w ciasnej formacji  trzy MiG-i-23. Załoga Tomcata początkowo myślała, że podąża za pojedynczym samolotem, kiedy jednak zbliżyła się niewykryta na odległość umożliwiającą identyfikację zobaczyła 3 lecące blisko siebie samoloty. Phoenix trafił w środkową maszynę, a po wybuchu nie udało się wykryć już żadnego samolotu, dodatkowo kilka dni później na ziemi znaleziono szczątki pochodzące z kilku różnych samolotów.

    Irańskie F-14 Tomcat
    Irańskie F-14 Tomcat

    3. Bombą w śmigłowiec

    Operacja „Pustynna Burza” była świetnym poligonem do praktycznego przetestowania nowych samolotów takich jak F-15, F-16 czy F-18. Szczególnie te pierwsze, w jednomiejscowej, myśliwskiej wersji F-15C były intensywnie wykorzystywane do walk z irackim lotnictwem i zaliczyły najwięcej zwycięstw. W użyciu była jednak także uderzeniowa wersja tego samolotu, F-15E Strike Eagle, której udało się zniszczyć tylko jedną wrogą maszynę. Ale nie było to zwyczajne zwycięstwo, bo trafienie lecącego śmigłowca bombą trudno nazwać czymś co się widuje codziennie.

    F-15E Strike Eagle zrzucający bombę GBU-28 "Bunker Buster" (większą od GBU-10)
    F-15E Strike Eagle zrzucający bombę GBU-28 „Bunker Buster” (większą od GBU-10)

    14 lutego 1991 roku para F-15E poszukiwała wyrzutni rakiet SCUD, kiedy otrzymała wezwanie o pomoc od oddziału sił specjalnych atakowanych przez irackie śmigłowce. Po przybyciu na miejsce wykryto kilka śmigłowców, z których jeden znajdował się na ziemi i wysadzał desant. Takiej okazji głupio było nie wykorzystać, więc załoga postanowiła zrzucić bombę kierowaną laserem GBU-10, tak aby nawet w razie nietrafienia w śmigłowiec, trafić wrogich żołnierzy. Zanim bomba osiągnęła cel, wrogi śmigłowiec zdążył wznieść się na ponad 200 metrów, ale i tak został trafiony. Co prawda ważąca blisko tonę bomba nie eksplodowała w chwili trafienia, przebiła jednak wirnik śmigłowca, kabinę załogi i wybuchła dopiero pod nim niszcząc go całkowicie na oczach oddziału sił specjalnych. Po tym wydarzeniu Irakijczykom przeszła ochota do dalszej walki.

    2. IED kontra samolot

    Jak już wcześniejsze przykłady pokazały przy odpowiedniej dawce szczęścia można niszczyć wrogie lotnictwo mając gorszy sprzęt. Co jeśli jednak jedyny sprzęt jakim dysponujemy to materiały wybuchowe i karabinki AK? To zdecydowanie utrudnia zadanie, ale jak się niestety okazuje nie uniemożliwia. Talibowie, którzy upodobali sobie walkę partyzancką i podkładanie improwizowanych ładunków wybuchowych na trasach konwojów, z czasem wpadli na genialny w swej prostocie pomysł, aby zaminować używane przez siły koalicji antyterrorystycznej lądowiska polowe.

    Afgański Mi-8 wysadzony podczas lądowania na lądowisku polowym
    Afgański Mi-8 wysadzony podczas lądowania na lądowisku polowym

    Udało im się w ten sposób zniszczyć co najmniej 3 maszyny: śmigłowce Mi-8/17 i MD-530 armii afgańskiej i brytyjskiego C-130 Hercules. Lądowiska polowe nie są pilnowane 24-godziny na dobę, dodatkowo nie powinny być używane regularnie, a najlepiej tylko jednorazowo. Niestety nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa umożliwiło umieszczenie min lub IED które później dokonały znacznych zniszczeń.

    1. Śmigłowiec kontra dwupłatowiec

    Jak powszechnie wiadomo najtrwalsze i najmocniejsze są prowizorki. Co więc może się stać kiedy do walki staną prowizoryczny bombowiec An-2 i jeszcze bardziej prowizoryczny myśliwiec-śmigłowiec UH-1 Huey? Do takiego starcia doszło nad bazą Lima 85 w Laosie. Była ona wykorzystywana jako wysunięta placówka CIA i posterunek radarowy naprowadzający samoloty na cele w Wietnamie Północnym.

    UH-1 kontra An-2 (fot. Keith Woodcock)
    UH-1 kontra An-2 (fot. Keith Woodcock)

    12 stycznia 1968 roku została zaatakowana przez dwa dwupłatowe transportowce An-2, z pokładu których zrzucano pociski moździerzowe i odpalano niekierowane pociski rakietowe. Jeden z samolotów został uszkodzony ogniem z ziemi, drugi został przechwycony przez śmigłowiec Air America który akurat leciał do bazy z transportem amunicji. Ten UH-1D na uzbrojeniu miał jednak jedynie karabinek AK należący do jednego z członków załogi. Dzięki większej szybkości śmigłowca udało się zaatakować i w końcu zestrzelić bombowego Antka. Zajęło to, bagatela 20 minut. Prawdopodobnie udało się trafić pilota, gdyż zwykła amunicja raczej nie była w stanie zrobić wielkiej szkody konstrukcji An-2.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous Article2D RUN – MMP 3 – parkour sfilmowany z drona
    Next Article Historia powstania pierwszych czołgów
    blank
    Łukasz Kuliberda

    Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.

    Related Posts

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Zapomniany Vultee XP-54 Swoose Goose

    15 stycznia 20233 Mins Read

    Zapomniany myśliwiec eskortowy Bell XP-83

    7 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.