SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Lokomotywy 2-3-2W i 2-3-2K – rosyjskie streamlinery
    Lokomotywy 2-3-2W i 2-3-2K - rosyjskie streamlinery
    Thompson Graving Dock
    Artykuły

    Lokomotywy 2-3-2W i 2-3-2K – rosyjskie streamlinery

    Michał BanachBy Michał Banach2 grudnia 2015Updated:15 stycznia 20183 komentarze3 Mins Read
    W latach 30. na całym świecie panowała moda na projektowanie coraz lepszych aerodynamicznie pojazdów. Oprócz samochodów i samolotów, moda ta dotarła również do kolei. Pionierami w tej dziedzinie byli amerykanie, ale również w innych krajach budowano piękne lokomotywy tego typu. W ZSRR zbudowano dwie lokomotywy, które na długie lata stały się symbolem kolei w tym kraju.

    Geneza

    Na początku lat 30. praktycznie na całym świecie konstruktorzy zaczęli projektować coraz szybsze lokomotywy. Napęd parowy osiągnął jednak szczyt swoich możliwości i jedynym sposobem na zwiększenie prędkości ówczesnych parowozów było projektowanie aerodynamicznych otulin.

    Parowóz IS20-16 - jeden z pierwszych radzieckich streamlinerów
    Parowóz IS20-16 – jeden z pierwszych radzieckich streamlinerów

    W pierwszej połowie lat 30. w ZSRR rozpoczęto prace nad nowymi parowozami przystosowanymi do pracy na trasach ekspresowych. Prace prowadzono w dwóch zakładach – w Kołomienskoju oraz Ługańsku. Obie fabryki miały zaprojektować podobne pod względem technicznym parowozy, różniące się otuliną i ogólnym kształtem.

    2-3-2K

    Pierwszym gotowym parowozem był model 2-3-2K. Parowóz miał 15 metrów długości i ważył 173 tony. Silnik o mocy 3070 KM mógł rozpędzić lokomotywę do prędkości około 170 km/h. Zbudowano dwa egzemplarze tego modelu. Pierwszy gotowy był w listopadzie 1937 roku, a drugi 1 maja 1938 roku. Mimo pięknego aerodynamicznego kształtu, pod otuliną znajdowała się „tradycyjnie wyglądająca” lokomotywa.

    Parowóz 2-3-2K
    Parowóz 2-3-2K

    Oba parowozy skierowano na trasę Moskwa – Leningrad, na której eksploatowano je aż do wybuchu wojny. Co ciekawe, ze względu na stan torów i specyfikę trasy, najczęściej pociągi osiągały na niej prędkość około 70 km/h.

    Po wybuchu wojny parowozy skierowano na trasy wschodnie, dzięki czemu oba przetrwały wojnę. W 1946 roku wyeksploatowane parowozy powróciły do cywilnej służby, ale już bez otulin. Ich dalszy los nie jest znany. Prawdopodobnie zostały zezłomowane w latach 50..

    Parowóz 2-3-2K
    Parowóz 2-3-2K

    2-3-2W

    Oprócz parowozów 2-3-2K zbudowano jedną lokomotywę o numerze 2-3-2W. To właśnie ona stała się symbolem radzieckiej kolei lat 30. i 40.. W przeciwieństwie do wariantu 2-3-2K, lokomotywa ta nie posiadała otuliny, którą można było zdemontować. Cały pojazd otrzymał aerodynamiczną konstrukcję.

    Parowóz 2-3-2W
    Parowóz 2-3-2W

    Parowóz miał 16,8 m długości i ważył około 187 ton. Silnik o mocy 3400 KM miał rozpędzać pojazd do prędkości 180 km/h. Niestety stan torów także i dla tej lokomotywy był zbyt zły, aby mogła osiągnąć większe prędkości. Ukończony w 1938 roku parowóz przed wojną nigdy nie osiągnął nawet zbliżonej do projektowej.

    Parowóz 2-3-2W przetrwał wojnę. Po jej zakończeniu ponownie powrócił na trasy cywilne, na których pozostał do końca lat 50.. W 1957 roku lokomotywa rozpędziła się po raz pierwszy i jedyny do rekordowej prędkości 175 km/h.

    Parowóz 2-3-2W
    Parowóz 2-3-2W

    Los parowozu nie jest znany – prawdopodobnie w latach 60. został zezłomowany. Warto dodać, że jeszcze przed wybuchem wojny lokomotywę wykorzystywano do zadań propagandowych. Jej wizerunek przedstawiano na materiałach promocyjnych kolei.

    Zapomniane streamlinery

    Moda na projektowanie aerodynamicznych parowozów minęła wraz z wybuchem II wojny światowej. Po jej zakończeniu nawet w ZSRR szybko zaczęły popularyzować się lokomotywy z napędem diesla oraz elektryczne. Po słynnych parowozach 2-3-2K i 2-3-2W pozostało jedynie wspomnienie.

    Parowóz 2-3-2W
    Parowóz 2-3-2W

    Niektórzy dopatrują się w wyglądzie obu parowozów podobieństwa do amerykańskich lokomotyw z tego okresu. Chociaż faktycznie wizualnie są do siebie bardzo podobne, powstawały prawie, że równolegle, więc ciężko powiedzieć, czy Rosjanie wzorowali się na amerykańskich konstrukcjach.

    Parowóz 2-3-2W
    Parowóz 2-3-2W

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleLegendy Polskie – SMOK – Tomasz Bagiński
    Next Article II edycja Aerofestivalu już w maju 2016!
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.