SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Kanonierka HMAS Protector
    Kanonierka HMAS Protector
    Kanonierka HMAS Protector
    Artykuły

    Kanonierka HMAS Protector

    Michał BanachBy Michał Banach15 października 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 80. XIX wieku Australia podzielona była na kilka kolonii posiadających własne rządy. Każdy z nich niezależnie dbał o bezpieczeństwo swojego terytorium, w tym wybrzeża. W 1882 roku władze Południowej Australii zamówiły serię kanonierek, które miały pomóc w ochronie wybrzeża. Jedną z największych z nich był HMAS Protector.

    Budowę HMAS Protector zlecono stoczni William Armstrong & Co w Newcastle w Wielkiej Brytanii. Stępkę położono 16 listopada 1882 roku, a wodowanie miało miejsce w maju 1884 roku. Do służby okręt wszedł oficjalnie 19 czerwca 1884 roku. Pierwotnie okręt miał zostać zbudowany szybciej, ale częste zmiany projektowe wydłużyły prace. Koszt budowy wyniósł 65 tys. funtów (współcześnie około 8,13 mln funtów).

    HMAS Protector
    HMAS Protector

    Kanonierka miała 55 m długości i wyporność 920 ton, przez co zaczęto ją klasyfikować jako lekki krążownik. Napęd stanowiły dwa silniki parowe zapewniające prędkość maksymalną 14 węzłów. Dodatkowo okręt posiadał ożaglowanie. Uzbrojenie okrętu składało się z jednej armaty kalibru 203 mm, 5 armat kalibru 152,4 mm, czterech działek kalibru 47 mm i 5 kartaczownic Gatlinga. Załoga liczyła 85-96 oficerów i marynarzy. Pod względem rozmiaru HMAS Protector był jedną z największych kanonierek jakie zbudowano w tym okresie na zamówienie australijskich kolonii.

    Po wejściu do służby, okręt oddelegowano do zadań szkoleniowych i patrolowych u wybrzeży południowej Australii. Część australijskiej floty została na przełomie XIX i XX wieku oddelegowana do Afryki Południowej, w celu wsparcia brytyjskiej armii w walkach Burami. Równocześnie, w tym samym okresie wybuchło w Chinach Powstanie Boxerów. Australia oddelegowała wówczas HMAS Protector do wsparcia działań przeciwko powstańcom.

    HMAS Protector
    HMAS Protector

    Okręt większość czasu spędził wówczas na rejsach patrolowych i transportowych. Ciekawostką było jednak to, że jego dowódcą był wówczas Brytyjczyk – Władze Wielkiej Brytanii chciały nawet aby cała załoga były brytyjska. Kolejne lata minęły na rutynowych rejsach szkoleniowych i patrolowych u wybrzeży Australii. Wraz z wybuchem I wojny światowej HMAS Protector został przekształcony w okręt-bazę i jednostkę wspierającą dla australijskich okrętów podwodnych AE1 i AE2.

    W październiku 1915 roku HMAS Protector został wysłany w rejon Wysp Kokosowych w celu przygotowania raportu na temat wraku niemieckiego krążownika SMS Emden. Po powrocie do Australii jednostkę oddelegowano do zadań pomocniczych i jako wsparcie dla monitora HMAS Cerberus. W tej roli jednostka dotrwała do połowy lat 20. W międzyczasie doszło do ciekawej sytuacji. 1 kwietnia 1921 roku Protecotr otrzymał nazwę HMAS Cerberus, a Cerberus został nazwany Platypus II.

    HMAS Protector
    HMAS Protector

    Ostatecznie w czerwcu 1924 roku ex-Protector został wycofany z służby i sprzedany. Po zdemontowaniu uzbrojenia i wyposażenia, jego kadłub wykorzystano jako barkę transportową. W lipcu 1943 roku barkę miała przejąć amerykańska armia, ale podczas rejsu doszło do kolizji, w wyniku której podjęto decyzję o porzuceniu uszkodzonej barki. Jej wrak przeholowano na Heron Island, gdzie wykorzystano ją jako falochron.

    Wrak dawnej kanonierki HMAS Protector zatopiono w płytkich wodach. Dzięki temu przetrwał do naszych czasów (chociaż jego stan jest bardzo zły). Przy niskim stanie wody można do niego dojść pieszo.

    Wrak ex-HMAS Protector (fot. Wikimedia Commons)
    Wrak ex-HMAS Protector (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleWyciek ropy z tankowca Exxon Valdez
    Next Article Data Center – korzyści dla przedsiębiorców
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Destructor – (prawie)pierwszy niszczyciel

    18 grudnia 20223 Mins Read

    Tejo – pierwszy portugalski niszczyciel

    30 listopada 20222 Mins Read

    Kanonierka Koriejec – ze Szwecji do Rosji

    12 sierpnia 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.