SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Kanonierka HMAS Protector
    Kanonierka HMAS Protector
    Kanonierka HMAS Protector
    Artykuły

    Kanonierka HMAS Protector

    Michał BanachBy Michał Banach15 października 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 80. XIX wieku Australia podzielona była na kilka kolonii posiadających własne rządy. Każdy z nich niezależnie dbał o bezpieczeństwo swojego terytorium, w tym wybrzeża. W 1882 roku władze Południowej Australii zamówiły serię kanonierek, które miały pomóc w ochronie wybrzeża. Jedną z największych z nich był HMAS Protector.

    Budowę HMAS Protector zlecono stoczni William Armstrong & Co w Newcastle w Wielkiej Brytanii. Stępkę położono 16 listopada 1882 roku, a wodowanie miało miejsce w maju 1884 roku. Do służby okręt wszedł oficjalnie 19 czerwca 1884 roku. Pierwotnie okręt miał zostać zbudowany szybciej, ale częste zmiany projektowe wydłużyły prace. Koszt budowy wyniósł 65 tys. funtów (współcześnie około 8,13 mln funtów).

    HMAS Protector
    HMAS Protector

    Kanonierka miała 55 m długości i wyporność 920 ton, przez co zaczęto ją klasyfikować jako lekki krążownik. Napęd stanowiły dwa silniki parowe zapewniające prędkość maksymalną 14 węzłów. Dodatkowo okręt posiadał ożaglowanie. Uzbrojenie okrętu składało się z jednej armaty kalibru 203 mm, 5 armat kalibru 152,4 mm, czterech działek kalibru 47 mm i 5 kartaczownic Gatlinga. Załoga liczyła 85-96 oficerów i marynarzy. Pod względem rozmiaru HMAS Protector był jedną z największych kanonierek jakie zbudowano w tym okresie na zamówienie australijskich kolonii.

    Po wejściu do służby, okręt oddelegowano do zadań szkoleniowych i patrolowych u wybrzeży południowej Australii. Część australijskiej floty została na przełomie XIX i XX wieku oddelegowana do Afryki Południowej, w celu wsparcia brytyjskiej armii w walkach Burami. Równocześnie, w tym samym okresie wybuchło w Chinach Powstanie Boxerów. Australia oddelegowała wówczas HMAS Protector do wsparcia działań przeciwko powstańcom.

    HMAS Protector
    HMAS Protector

    Okręt większość czasu spędził wówczas na rejsach patrolowych i transportowych. Ciekawostką było jednak to, że jego dowódcą był wówczas Brytyjczyk – Władze Wielkiej Brytanii chciały nawet aby cała załoga były brytyjska. Kolejne lata minęły na rutynowych rejsach szkoleniowych i patrolowych u wybrzeży Australii. Wraz z wybuchem I wojny światowej HMAS Protector został przekształcony w okręt-bazę i jednostkę wspierającą dla australijskich okrętów podwodnych AE1 i AE2.

    W październiku 1915 roku HMAS Protector został wysłany w rejon Wysp Kokosowych w celu przygotowania raportu na temat wraku niemieckiego krążownika SMS Emden. Po powrocie do Australii jednostkę oddelegowano do zadań pomocniczych i jako wsparcie dla monitora HMAS Cerberus. W tej roli jednostka dotrwała do połowy lat 20. W międzyczasie doszło do ciekawej sytuacji. 1 kwietnia 1921 roku Protecotr otrzymał nazwę HMAS Cerberus, a Cerberus został nazwany Platypus II.

    HMAS Protector
    HMAS Protector

    Ostatecznie w czerwcu 1924 roku ex-Protector został wycofany z służby i sprzedany. Po zdemontowaniu uzbrojenia i wyposażenia, jego kadłub wykorzystano jako barkę transportową. W lipcu 1943 roku barkę miała przejąć amerykańska armia, ale podczas rejsu doszło do kolizji, w wyniku której podjęto decyzję o porzuceniu uszkodzonej barki. Jej wrak przeholowano na Heron Island, gdzie wykorzystano ją jako falochron.

    Wrak dawnej kanonierki HMAS Protector zatopiono w płytkich wodach. Dzięki temu przetrwał do naszych czasów (chociaż jego stan jest bardzo zły). Przy niskim stanie wody można do niego dojść pieszo.

    Wrak ex-HMAS Protector (fot. Wikimedia Commons)
    Wrak ex-HMAS Protector (fot. Wikimedia Commons)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWyciek ropy z tankowca Exxon Valdez
    Następny artykuł Data Center – korzyści dla przedsiębiorców
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Transavia PL-12 Airtruk – samolot z Mad Maxa

    22 kwietnia 20223 Mins Read

    Pommern – jeden z słynnych „p-linerów”

    11 marca 20222 Mins Read

    Kablowiec CS Mackay-Bennett – jedna misja, która przyćmiła jego historię

    16 listopada 20214 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.