SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej
    Okręty typu E - woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej
    Okręty typu E - woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej
    Artykuły

    Okręty typu E – woły robocze floty podwodnej Royal Navy podczas I wojny światowej

    Michał BanachBy Michał Banach7 kwietnia 2021Brak komentarzy9 Mins Read
    Royal Navy długo wzbraniała się przed wprowadzeniem do służby okrętów podwodnych, uznając je za niehumanitarne. Ostatecznie jednak jednostki tego typu weszły do służby na początku XX wieku. Pierwszym typem w miarę nowoczesnych i zbudowanych w dużej liczbie okrętów podwodnych w Royal Navy były okręty typu E wprowadzone w 1912 roku. Stanowiły one trzon brytyjskiej floty podwodnej podczas I wojny światowej.

    Okręty podwodne typu E

    Wielka Brytania długo ignorowała istnienie okrętów podwodnych i ich rozwój, uznając, że jednostki tego typu to broń „piracka” i niehumanitarna. Dopiero w 1902 roku rozpoczęto budowę pierwszego typu brytyjskich okrętów podwodnych, które wykorzystywały najnowsze zdobycze techniki i miały dosyć typowy dla jednostek tej klasy układ konstrukcji.

    Wnętrze jednego z okrętów typu E
    Wnętrze jednego z okrętów typu E

    W ciągu kilku lat do służby weszła kilkadziesiąt okrętów podwodnych typu A, B, C i D. Jednostki te były stosunkowo małe i słabo uzbrojone. Ich kadłuby nie były podzielone na grodzie, a kioski były na tyle małe, że podczas rejsu na powierzchni nie zapewniały ochrony znajdującym się na nich marynarzom. Doświadczenia z eksploatacji tych okrętów, zwłaszcza jednostek typu D, sprawiło, że w 1911 roku rozpoczęto budowę nowych okrętów typu E.

    Jednostki nowego typu rozpoczęły swoją historię jako rozwinięcie jednostek typu D, ale szybko stały się zupełnie nowymi okrętami. Ich długie na 54 m kadłuby podzielone były na 3 przedziały oddzielone grodziami, co było nowością w brytyjskich okrętach podwodnych. Wyporność na powierzchni wynosiła 662 tony, a pod wodą 808 ton.

    E34
    E34

    Napęd stanowiły dwa silniki diesla o mocy 800 KM każdy i dwa silniki elektryczne o mocy 420 KM każdy, zapewniające prędkość 15 węzłów na powierzchni i 9,5 węzła pod wodą. Zasięg wynosił 3000 mil morskich (5600 km) na powierzchni przy prędkości 10 węzłów) oraz 65 mil morskich (120 km) pod powierzchnią przy prędkości 9,3 węzła. Oficjalnie głębokość zanurzenia wynosiła 30 m, ale niektóre okręty schodziły nawet na głębokość 75 m.

    Uzbrojenie okrętów składało się z 4 wyrzutni torped kalibru 450 mm – jednej na dziobie, dwóch pod kadłubem i jednej na rufie. Załoga liczyła 2-3 oficerów i 28 lub 27 marynarzy. Wyposażenie okrętów było bardzo ubogie. Oficerowie mieli do dyspozycji jedną pryczę, na której spali na przemian, a marynarze musieli korzystać z hamaków. Na okrętach nie było toalety, chociaż jednostki te miały być okrętami oceanicznymi.

    E1
    E1

    Okręty typu E budowano od 1911 do 1916 roku. Łącznie powstało 58 jednostek, z których dwie trafiły do Australii. Okręty podzielone były na 3 podtypy. Od E1 do E8 plus australijskie AE1 i AE2 należały do pierwszego typu. Okręty od E9 do E20 należały do drugiej grupy i różniły się nieco większą wypornością, mocniejszymi silnikami elektrycznymi o mocy 600 KM każdy, zapewniającymi nieznacznie większą prędkość oraz dodatkową dziobową wyrzutnią torped. Okręty od E21 do E56 należały do trzeciej grupy, która od grupy drugiej różniła się dodatkowym działem na pokładzie przed kioskiem i drobnymi zmianami konstrukcyjnymi. Koszt budowy okrętów tego typu wynosił około 101 tys. funtów do maksymalnie 110 tys. funtów (współcześnie około 10 mln funtów)

    Eksploatacja

    W momencie wybuchu I wojny światowej okręty podwodne typu E były najważniejszymi jednostkami tej klasy w Royal Navy. W toku wojny wraz z wejściem do służby kolejnych okrętów tego typu, stały się one trzonem floty podwodnej Royal Navy.

    Uszkodzony E13
    Uszkodzony E13

    Wykorzystywano je zarówno na Morzu Północnym jak i Bałtyku oraz na Morzu Śródziemnym. Jednostki operujące na Bałtyku korzystały z rosyjskich baz, jednak wraz z wycofaniem się Rosji z wojny, okręty te nie mogąc wrócić do Wielkiej Brytanii zostały w większości samozatopione przez załogi, aby nie trafiły w niemieckie ręce. Duża część okrętów typu E została zniszczona podczas wojny, albo uległa wypadkom, albo została zatopiona – łącznie utracono 28 okrętów. Okręty, które przetrwały wojnę, pozostały w eksploatacji do 1922 roku. Bezpośrednimi następcami okrętów tego typu były jednostki typu L.

    Okręty typu E były typowymi okrętami podwodnymi swoich czasów. Ciasne, niewygodne i nie najlepiej zaprojektowane. Mimo to były intensywnie wykorzystywane, a wnioski z ich eksploatacji pomogły w opracowaniu kolejnych, lepszych okrętów.

    Uszkodzony E13
    Uszkodzony E13
    AE2
    AE2
    Wydobyty kiosk E50 (fot. ZYOP/Wikimedia Commons)
    Wydobyty kiosk E50 (fot. ZYOP/Wikimedia Commons)

    Poniższa tabela zawiera najważniejsze informacje o wszystkich okrętach typu E i ich losie.

    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Los
    E1 14 lutego 1911 roku 9 listopada 1912 roku 6 maja 1913 roku Samozatopiony 3 kwietnia 1918 roku
    E2 14 lutego 1911 roku 23 listopada 1912 roku (brak danych) Sprzedany na złom 7 marca 1921 roku
    E3 27 kwietnia 1911 roku 29 października 1912 roku 29 maja 1914 roku Zatopiony przez SM U-27 18 października 1914 roku
    E4 16 maja 1911 roku 5 lutego 1912 roku 28 stycznia 1913 roku Sprzedany na złom 21 lutego 1922 roku
    E5 9 czerwca 1911 roku 17 maja 1912 roku 28 czerwca 1913 roku Zatopiony na minie 7 marca 1916 roku
    E6 12 listopada 1911 roku 12 listopada 1912 roku 17 października 1913 roku Zatopiony na minie 26 grudnia 1915 roku
    E7 30 marca 1912 roku 8 października 1913 roku 16 marca 1914 roku Samozatopiony 4 września 1915 roku
    E8 30 marca 1912 roku 30 października 1913 roku 18 czerwca 1914 roku Samozatopiony 4 kwietnia 1918 roku
    AE1 14 listopada 1911 roku 22 maja 1913 roku 28 lutego 1914 roku Utracony na morzu 14 września 1914 roku
    AE2 10 lutego 1912 roku 18 czerwca 1913 roku 28 lutego 1914 roku Samozatopiony 30 kwietnia 1915 roku
    E9 1 czerwca 1913 roku 29 listopada 1913 roku 18 czerwca 1914 roku Samozatopiony 3 kwietnia 1918 roku
    E10 10 lipca 1912 roku 29 listopada 1913 roku 10 marca 1914 roku Utracony na morzu 18 stycznia 1915 roku
    E11 (brak danych) 23 kwietnia 1914 roku (brak danych) Sprzedany na złom w marcu 1921 roku
    E12 16 grudnia 1912 roku 5 września 1914 roku 14 października 1914 roku Sprzedany na złom 7 marca 1921 roku
    E13 16 grudnia 1912 roku 22 września 1914 roku 9 grudnia 1914 roku Wpadł na skały 18 sierpnia 1915 roku, poważnie uszkodzony, podniesiony i ostatecznie zezłomowany 14 grudnia 1921 roku
    E14 14 grudnia 1912 roku 7 lipca 1914 roku 18 listopada 1914 roku Zatopiony 28 stycznia 1918 roku
    E15 (brak danych) 23 kwietnia 1914 roku (brak danych) Wpadł na skały 16 kwietnia 1915 roku, zniszczony dwa dni później
    E16 15 maja 1913 roku 23 września 1914 roku 27 lutego 1915 roku Zatopiony 22 sierpnia 1916 roku
    E17 29 lipca 1914 roku 16 stycznia 1915 roku 7 kwietnia 1915 roku Zatopiony 6 stycznia 1916 roku
    E18 (brak danych) 4 marca 1915 roku 6 czerwca 1915 roku Zatopiony na morzu w maju 1916 roku
    E19 27 listopada 1914 roku 13 maja 1915 roku 12 lipca 1915 roku Samozatopiony 8 kwietnia 1918 roku
    E20 25 listopada 1914 roku 12 czerwca 1915 roku 30 sierpnia 1915 roku Zatopiony 6 listopada 1915 roku
    E21 (brak danych) 24 lipca 1915 roku 1 października 1915 roku Sprzedany na złom 14 grudnia 1921 roku
    E22 27 sierpnia 1914 roku 27 sierpnia 1915 roku 8 listopada 1915 roku Zatopiony torpedą 25 kwietnia 1916 roku
    E23 28 września 1914 roku 28 września 1915 roku 6 grudnia 1915 roku Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E24 (brak danych) 9 grudnia 1915 roku 9 stycznia 1916 roku Zatopiony na minie 24 marca 1916 roku
    E25 (brak danych) 23 sierpnia 1915 roku 4 października 1915 roku Sprzedany na złom 14 grudnia 1921 roku
    E26 (brak danych) 11 listopada 1915 roku 3 października 1915 roku Utracony na morzu 3 lipca 1916 roku
    E27 (brak danych) 9 czerwca 1917 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E28 (brak danych) (brak danych) (brak danych) Budowę przerwano 20 kwietnia 1915 roku
    E29 (brak danych) 1 czerwca 1915 roku (brak danych) Sprzedany na złom 21 lutego 1922 roku
    E30 (brak danych) 29 czerwca 1914 roku 29 czerwca 1915 roku Zatopiony na minie 22 listopada 1916 roku
    E31 (brak danych) 23 sierpnia 1915 roku 8 stycznia 1916 roku Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E32 (brak danych) 16 sierpnia 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E33 (brak danych) 18 kwietnia 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E34 (brak danych) 27 stycznia 1917 roku (brak danych) Zatopiony na minie 20 lipca 1918 roku
    E35 (brak danych) 20 maja 1916 roku 14 lipca 1917 roku Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E36 7 stycznia 1915 roku 16 września 1916 roku 16 listopada 1916 roku Zatonął 19 stycznia 1917 roku
    E37 (brak danych) 2 września 1915 roku 17 marca 1916 roku Utracony na morzu 1 grudnia 1916 roku
    E38 (brak danych) 13 czerwca 1916 roku 10 lipca 1917 roku Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E39 (brak danych) 18 maja 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 13 października 1921 roku
    E40 (brak danych) 9 listopada 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 14 grudnia 1921 roku
    E41 26 lipca 1915 roku 22 października 1915 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E42 (brak danych) 22 października 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E43 22 grudnia 1914 roku 11 listopada 1915 roku 20 lutego 1916 roku Sprzedany na złom 3 stycznia 1921 roku
    E44 8 stycznia 1916 roku 21 lutego 1916 roku 18 lipca 1916 roku Sprzedany na złom 13 października 1921 roku
    E45 (brak danych) 25 stycznia 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E46 (brak danych) 4 kwietnia 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E47 (brak danych) 29 maja 1916 roku (brak danych) Utracony na morzu 20 sierpnia 1917 roku
    E48 (brak danych) 2 sierpnia 1916 roku (brak danych) Zezłomowany w lipcu 1928 roku
    E49 15 lutego 1915 roku 18 września 1916 roku 14 grudnia 1916 roku Zatopiony na minie 12 marca 1917 roku
    E50 (brak danych) 13 listopada 1916 roku 23 stycznia 1917 roku Zatopiony 1 lutego 1918 roku
    E51 (brak danych) 30 listopada 1916 roku 27 stycznia 1917 roku Sprzedany na złom 13 października 1921 roku
    E52 (brak danych) 25 stycznia 1917 roku (brak danych) Sprzedany na złom 3 stycznia 1921 roku
    E53 (brak danych) 9 lutego 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E54 1 lutego 1915 roku (brak danych) (brak danych) Sprzedany na złom 14 grudnia 1921 roku
    E55 (brak danych) 5 lutego 1916 roku (brak danych) Sprzedany na złom 6 września 1922 roku
    E56 1 grudnia 1914 roku 19 czerwca 1916 roku 8 sierpnia 1916 roku Sprzedany na złom 9 czerwca 1923 roku

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAscensore Castello d’Albertis-Montegalletto – nietypowa kolejka w Genui
    Next Article SS Badger i SS Spartan – ostatnie w swoim rodzaju
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.