SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » HMVS Cerberus – od cudu techniki po falochron
    HMVS Cerberus - od cudu techniki po falochron
    Artykuły

    HMVS Cerberus – od cudu techniki po falochron

    Michał BanachBy Michał Banach3 sierpnia 2021Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w latach 70. XIX wieku monitor parapetowy (ang. Breastwork monitor) HMVS Cerberus był w momencie wejścia do służby jednym z najnowocześniejszych okrętów wojennych na świecie. Szybko jednak stał się przestarzały i ostatecznie jego kariera chociaż długa, przebiegła w bardzo dużym spokoju. Po wycofani uz służby, zatopiono go natomiast jako falochron, dzięki czemu wrak przetrwał do naszych czasów.

    Kolonialny monitor

    W latach 60. XIX wieku dzisiejsza Australia podzielona była na 6 kolonii, z których 5 posiadało własne floty. Władze Victorii podjęły wówczas decyzję o zamówieniu kilku monitorów, które miały wesprzeć lądowe fortyfikacje broniące portów. Okręty miały być nowoczesne, silnie uzbrojone i w miarę mobilne. 1 lipca 1867 roku złożono zamówienie na dwa monitory.

    HMVS Cerberus
    HMVS Cerberus

    Okręty otrzymały nazwy Cerberus i Magdala. Ich projekt stworzył Edward James Reed. Zaprojektował on pierwsze w historii monitory parapetowe, czyli rozwinięcie klasycznych monitorów, w których wieże artylerii głównej umieszczono na specjalnym podwyższeniu, aby nie zalewała ich woda jak w przypadku typowych monitorów z tamtego okresu.

    Dodatkowo okręty pozbawiono ożaglowania (po raz pierwszy w przypadku okrętów wojennych zaprojektowanych w Wielkiej Brytanii). HMVS Cerberus miał 68,6 m długości i wyporność 3390 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 1370 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 9,75 węzła i rejsową 6 węzłów. Zapas węgla wynoszący zaledwie 240 ton starczał na 5-10 dni rejsu.

    HMVS Cerberus
    HMVS Cerberus

    Uzbrojenie okrętu składało się z 4 ładowanych odprzodowo dział kalibru 254 mm w dwóch wieżach systemu Colesa. Dodatkowo zainstalowano 2 haubice 12-funtowe, a w toku eksploatacji dodano kilka lżejszych dział, m.in. cztery czterodziałowe działka Nordenfelt kalibru 25 mm, dwa sześciofuntowe działka oraz 2 działa 14-funtowe.

    Opancerzenie miało grubość 150-200 mm w pasie burtowym, a dodatkowo kadłub chroniła gruba na 230-280 mm warstwa drewna. Wieże osłaniał pancerz o grubości 230-250 mm, a pokład o grubości 25-32 mm. Załoga liczyła 12 oficerów i 84 marynarzy w trakcie pokoju, a w trakcie wojny załogę zwiększano o 40 marynarzy.

    HMVS Cerberus
    HMVS Cerberus

    HMVS Cerberus

    Stępkę pod HMVS Cerberus położono 1 września 1867 roku w stoczni Palmers Shipbuilding and Iron Company w Jarrow, w Wielkiej Brytanii, wodowanie miało miejsce 2 grudnia 1868 roku, a prace wykończeniowe trwały do sierpnia 1870 roku. Koszt prac wyniósł 117 556 funtów (współcześnie około 11,5 mln funtów).

    Pierwszą próbę dotarcia do Australii HMVS Cerberus podjął 29 października 1870 roku. Okręt otrzymał tymczasowo podwyższony kadłub, aby zwiększyć dzielność morską, oraz zarejestrowano go jako statek cywilny. Po krótkim rejsie jednostka wróciła jednak do portu z powodu złej pogody. Podjęto wówczas decyzję o zainstalowaniu 3 tymczasowych masztów, aby ułatwić rejs z racji małego zapasu węgla.

    HMVS Cerberus
    HMVS Cerberus

    Druga próba rozpoczęła się 7 listopada 1870 roku i mimo licznych problemów z pozyskiwaniem węgla, okręt dotarł przez Kanał Sueski do Melbourne… 9 kwietnia 1871 roku. Następnie okręt dopłynął do Port Phillip, gdzie ostatecznie spędził całą swoją karierę. Początkowo wykorzystywano go jako okręt flagowy floty Victorii.

    5 marca 1881 roku doszło do incydentu w trakcie którego zginęło 5 marynarzy z Cerberusa. Byli to jedyni członkowie jego załogi, którzy zginęli w trakcie służby na tym okręcie. W grudniu 1882 roku załoga okrętu miała udzielić pomocy górnikom, którzy utknęli w zalanej kopalni złota, ale z powodu błędów organizacyjnych, nie udało się ich uratować.

    HMVS Cerberus
    HMVS Cerberus

    W 1901 roku wraz z zjednoczeniem Australii, Cerberus wszedł w skład nowej floty, a w 1911 roku otrzymał  prefiks HMAS. W międzyczasie stan okrętu uległ tak dużemu pogorszeniu, że praktycznie stał się bezużyteczny. Silniki nie były w stanie wygenerować odpowiedniej ilości pary, aby jednostka mogła pływać, a zainstalowane działa artylerii głównej (całkowicie przestarzałe, ładowane odprzodowo) nie nadawały się do użycia. Warto w tym miejscu dodać, że wieże, w których je zainstalowano, były obracane ręcznie co jeszcze bardziej utrudniało eksploatację.

    W tej sytuacji, od 1913 roku HMAS Cerberus wykorzystywany był jako stacjonarny okręt szkolny. Podczas I wojny światowej jednostkę wykorzystywano w ograniczonym zakresie. 1 kwietnia 1921 roku zmieniono jego nazwę na HMAS Platypus II i przekształcono w okręt-bazę dla okrętów podwodnych typu J. Pogarszający się stan techniczny i kompletny brak przydatności okrętu sprawiły, że 23 kwietnia 1924 roku sprzedano go na złom za kwotę 409 funtów (współcześnie około 23 850 funtów).

    HMVS Cerberus
    HMVS Cerberus

    Po usunięciu wszystkich wartościowych elementów wyposażenia, ogołocony kadłub został sprzedany za 150 funtów władzom Sandringham, które wykorzystały go jako falochron w Half Moon Bay niedaleko klubu jachtowego. Dawny okręt wojenny zatopiono 26 września 1925 roku w płytkich wodach w pobliżu brzegu, gdzie znajduje się do dnia dzisiejszego.

    Podsumowanie

    W momencie wejścia do służby HMVS Cerberus był nowoczesnym okrętem i pierwszym monitorem parapetowym, a także pierwszym brytyjskim okrętem wojennym pozbawionym żagli i wykorzystującym tylko napęd parowy. Szybki rozwój techniki sprawił jednak, że okręt w krótkim czasie stał się przestarzały i nieprzydatny.

    HMVS Cerberus
    HMVS Cerberus

    Po wycofaniu z służby i zatopieniu, jego wrak stał się miejscową atrakcja turystyczną. Na wystającym z wody pokładzie organizowano pikniki, a z czasem część podwodna okrętu zaczęła przyciągać płetwonurków. Już od lat 70. XX wieku podejmowano próby uratowania wraku a nawet jego wydobycia w celu odbudowy. Niestety koszt takiej operacji był zbyt duży, aby zebrać odpowiednie środki, a sam stan okrętu obecnie nie pozwala na podejmowanie na nim żadnych działań.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleNajpopularniejsze procesory w komputerach
    Next Article Odpowiednia izolacja termiczna domu – zadbaj o nią
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Amerykański monitor USS Monterey

    13 stycznia 20233 Mins Read

    Parnaíba – wiekowy brazylijski monitor rzeczny

    6 listopada 20222 Mins Read

    Włoski monitor Faà di Bruno – pierwszowojenny składak

    23 września 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.