SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SMS Emden – postrach Oceanu Indyjskiego
    SMS Emden - postrach Oceanu Indyjskiego
    SMS Emden - postrach Oceanu Indyjskiego
    Artykuły

    SMS Emden – postrach Oceanu Indyjskiego

    Michał BanachBy Michał Banach28 lipca 2021Brak komentarzy6 Mins Read
    Krążownik pancernopokładowy SMS Emden był jednym z okrętów niemieckiej Wschodnioazjatyckiej Eskadry Krążowników. Podczas I wojny światowej jednostka ta siała postrach na Oceanie Indyjskim, gdzie atakowała statki handlowe i mniejsze jednostki wojskowe. Ostatecznie, Emden został zatopiony 9 listopada 1914 roku.

    Jeden z dwóch

    W 1898 roku dowództwo niemieckiej floty zainicjowało program budowy 30 nowych lekkich krążowników. Rozdzielono je na kilka projektów i programów, które realizowano przez całą pierwszą dekadę XX wieku. Jednym z projektów była budowa dwóch krążowników pancernopokładowych typu Dresden – SMS Dresden i SMS Emden. Chociaż oba okręty formalnie należały do tego samego typu, w praktyce różniły się siłownią i szczegółami konstrukcji.

    SMS Emden
    SMS Emden

    Zamówienie na SMS Emden złożono 6 kwietnia 1906 toku, a stępkę położono 1 listopada 1906 roku w stoczni Kaiserliche Werft Danzig w Gdańsku. Wodowanie miało miejsce 26 maja 1908 roku, a do służby okręt wszedł 10 lipca 1909 roku.

    Okręt miał 118 m długości i wyporność 4268 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 13 315 ihp, zapewniające prędkość 23,5 węzła oraz zasięg 3760 mil morskich (6960 km). Uzbrojenie składało się z 10 dział kalibru 105 mm, 8 dział kalibru 52 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm. Pancerz miał grubość 80 mm na pokładzie, 100 mm na mostku i 50 mm na osłonach dział. Załoga liczyła 18 oficerów i 343 marynarzy.

    SMS Emden
    SMS Emden

    Próby okrętu trwały do września 1909 roku i był często przerywane, aby okręt mógł brać udział w manewrach i pokazach floty. Po zakończeniu prób, krążownik trafił do rezerwy, w której pozostał do 1 kwietnia 1910 roku, kiedy to skierowano go Wschodnioazjatyckiej Eskadry Krążowników operującej w Chinach. Rejs odbywał się przez Amerykę Południową, gdzie Emden miał odwiedzić kilka portów z wizytami kurtuazyjnymi.

    Rejs na Pacyfik sprawiał jednak sporo problemów głównie z zaopatrzeniem w węgiel, a także z pogodą. Ostatecznie okręt dotarł do niemieckich kolonii 22 lipca 1910 roku. Aż do wybuchu I wojny światowej Emden brał udział w licznych operacjach, których celem było zabezpieczenie niemieckich interesów w Chinach, zwalczanie powstań i buntów lokalnej ludności oraz reprezentowanie Niemiec w trakcie wizyt kurtuazyjnych.

    HMAS Sydney
    HMAS Sydney

    Postrach Oceanu Indyjskiego

    W momencie wybuchu I wojny światowej, Emden znajdował się w prowincji Qingdao jako jedyny z niemieckich krążowników – reszta operowała w innych częściach Pacyfiku. Zgodnie z rozkazami, dowodzony przez Karl von Müllera okręt miał rozpocząć działania przeciwko żegludze cywilnej jako rajder. 4 sierpnia 1914 roku Emden przejął na Morzu Japońskim rosyjski parowiec Riazań (przebudowany później na krążownik pomocniczy Cormoran).

    Przez kolejne miesiące jednostka zatopiła lub przejęła 23 statki handlowe o łącznej pojemności 101 182 BRT. 22 września krążownik ostrzelał brytyjskie instalacje w Madrasie w Indiach, nie doprowadzając do dużych zniszczeń materialnych, ale za to było to istotne propagandowo. 28 października okręt zakamuflowany na brytyjski krążownik, wpłynął do portu Penang w Malezji, gdzie zatopił francuski kontrtorpedowiec Mausquet i rosyjski krążownik pancernopokładowy Żemczug.

    Wrak SMS Emden
    Wrak SMS Emden

    9 listopada 1914 roku SMS Emden znalazł się koło Wysp Kokosowych z planem zaatakowania znajdujących się tam brytyjskich instalacji. Rankiem wysadzono grupę desantową liczącą 47 oficerów i marynarzy pod dowództwem Hellmutha von Mücke. Załoga brytyjskiej stacji radiowej zdążyła nadać komunikat o niezidentyfikowanym okręcie, zbliżającym się do bazy, który został odebrany przez załogę australijskiego krążownika HMAS Sydney, który eskortował konwój i znajdował się około 96 km od bazy.

    Australijski okręt odłączył się od konwoju i z pełną prędkością ruszył w kierunku wyspy. Załoga Emdena źle zinterpretowała przechwycone meldunki, przez co nie przejmowano się zbliżającą jednostką. O  9:00 obserwatorzy na pokładzie Emdena zauważyli dym na horyzoncie, a o 9:30 zidentyfikowali go jako okręt wojenny. Z braku czasu, nie podjęto z lądu desantu.

    Wrak SMS Emden
    Wrak SMS Emden

    Jako pierwszy ogień otworzył Emden. Müller liczył, że odstraszy australijski okręt intensywnym ostrzałem. Dowódca niemieckiej jednostki zdawał sobie bowiem sprawę z przewagi ogniowej wrogiego okrętu. Mimo to Sydney nie odpuścił i po chwili wstrzelił się w cel. Müller starał się skrócić dystans na tyle, aby wystrzelić torpedy, ale manewrujący Sydney pozostawał poza ich zasięgiem.

    Ciężkie pociski kalibru 152 mm z australijskiego krążownika zaczęły siać spustoszenie na pokładzie niemieckiego okrętu. Bitwa trwała jednak aż do 10:45, kiedy to niemiecki okręt wstrzymał ogień z powodu uszkodzeń. O 11:15 Emden został celowo wyrzucony na rafę przy wyspie North Keeling. Zanim załoga opuściła pokład, zniszczono tajne dokumenty oraz uszkodzono resztę dział, aby nie mogły zostać przejęte. W tym czasie Sydney odpłynął, aby przejąć węglowiec Buresk, po czym wrócił do wraku Emdena. Próby kontaktu radiowego z niemiecką jednostką okazały się nieudane, więc Sydney otworzył ponownie ogień. Dopiero po pewnym czasie załoga Emdena wywiesiła białą flagę.

    HMAS Sydney
    HMAS Sydney

    W trakcie bitwy, Emden uzyskał 16 trafień w Sydneya, zabijając 3 członków jego załogi, oraz raniąc kolejnych 13. Jeden z marynarzy zmarł później z powodu ran. Australijski krążownik wystrzelił łącznie 670 pocisków, z których 100 trafiło w cel. Zginęło 133 oficerów i marynarzy na pokładzie Emdena. Reszta zostałą wzięta do niewoli. Ranni zostali przewiezieni do Australii, a pozostali trafili na Maltę, gdzie przebywali w niewoli aż do 1920 roku.

    Co ciekawe, grupa desantowa obserwowała całą bitwę i gdy Mücke uznał, że Emden zostanie zatopiony, rozkazał przygotować przejęty szkuner Ayesha, którym wszyscy członkowie grupy uciekli z wyspy, a następnie przez Holenderskie Indie Wschodnie i Jemen dotarli do Turcji w czerwcu 1915 roku.

    Grupa desantowa z Emdena - w tle szkuner Ayesha
    Grupa desantowa z Emdena – w tle szkuner Ayesha

    Podsumowanie

    SMS Emden przez zaledwie kilka miesięcy skutecznie siał spustoszenie na Oceanie Indyjskim, unikając wykrycia przez brytyjskie okręty. Gdy wreszcie napotkał australijski krążownik HMAS Sydney, bitwa praktycznie od początku była przesądzona na niekorzyść niemieckiego okrętu. Mimo wyszkolenia i motywacji, lekkie pociski kalibru 105 mm nie były w stanie zadać znaczących uszkodzeń cięższemu, australijskiemu krążownikowi. O dysproporcji w sile ognia najlepiej świadczy masa salwy burtowej obu okrętów – w przypadku Emdena było to zaledwie 72 kg, a w przypadku Sydneya aż 295 kg.

    Co ciekawe, zatopienie niemieckiego krążownika było bardzo ważnym wydarzeniem dla australijskiej floty, ponieważ była to pierwsza bitwa morska Royal Australian Navy i to zakończona sukcesem. Aby ją upamiętnić, dwa działa z Emdena umieszczono na pomnikach w Sydney i Canberze.

    Jako ciekawostkę warto dodać, że okręt ten dostępny jest również w grze World of Warships – możecie skorzystać z tego linku, aby założyć nowe konto lub wrócić do gry i uzyskać dodatkowe bonusy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHaft diamentowy – co to jest i jak zrobić mozaikę diamentową?
    Next Article Czym jest automat spawalniczy?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.