SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Gloire – pierwszy pełnomorski okręt pancerny
    Gloire - pierwszy pełnomorski okręt pancerny
    Gloire - pierwszy pełnomorski okręt pancerny
    Artykuły

    Gloire – pierwszy pełnomorski okręt pancerny

    Michał BanachBy Michał Banach24 listopada 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1860 roku francuski okręt pancerny Gloire był pierwszym pełnomorskim okrętem chronionym przez pancerz z płyt żelaznych. Nowatorski projekt zapoczątkował intensywny wyścig zbrojeń i rozwój budownictwa okrętowego, ale sam okręt stał się ofiarą własnego sukcesu.

    Narodziny okrętów pancernych

    Po zakończeniu w 1856 roku wojny krymskiej zarówno Francuzi jak i Brytyjczycy uznali, że okręty liniowe wyposażone w żagle i drewniane kadłuby osiągnęły kres swoich możliwości. Nowe rodzaje uzbrojenia artyleryjskiego w tym granaty bez problemu niszczyły nawet najpotężniejsze żaglowce, przez co idea posiadania wielkich flot liniowych stanęła pod znakiem zapytania. Równocześnie całkiem udane próby baterii pancernych przeprowadzone podczas walk na Krymie sprawiły, że konstruktorzy zaczęli rozważać budowę pełnomorskich okrętów pancernych wyposażonych w silniki parowe.

    Podczas Wojny Krymskiej żaglowce okazały się całkowicie nieprzydatne w walce z rosyjskimi fortami
    Podczas Wojny Krymskiej żaglowce okazały się całkowicie nieprzydatne w walce z rosyjskimi fortami

    Na początku 1858 roku francuska flota złożyła zamówienie na budowę pierwszych trzech okrętów pancernych. Projektem miał zająć się doświadczony inżynier Henri Dupuy de Lome, który już od pewnego czasu postulował budowę tego typu jednostek. Głównym czynnikiem, który przyśpieszył prace nad okrętami była rywalizacja między Francją a Wielką Brytanią. Francuzi dobrze wiedzieli, że nie są w stanie zbudować większej floty niż brytyjska, w związku z czym postanowili zyskać przewagę technologiczną, zdając sobie sprawę z skostniałego i powoli adaptującego nowości brytyjskiego dowództwa floty.

    Dupuy de Lome zaprojektował 3 okręty pancerne, których kadłuby oparto na konstrukcji dwurzędowych okrętów liniowych. Konstrukcja samych kadłubów wykonana była z drewna i pokryta była żelaznymi płytami pancernymi. W związku z wagą opancerzenia zrezygnowano z górnego pokładu działowego, przez co nowe okręty sklasyfikowano jako fregaty. Wszystkie trzy jednostki różniły się nieznacznie wymiarami i wyposażeniem. Kadłuby miały 77,2-78,2 m długości, wyporność wynosiła natomiast 5618-5650 ton. Napęd stanowił silnik parowy o mocy 2500 KM zapewniający teoretycznie prędkość 13 węzłów (ale w praktyce osiągano około 11 węzłów) oraz pomocnicze ożaglowanie.

    HMS Warrior (fot. geni/Wikimedia Commons)
    HMS Warrior (fot. geni/Wikimedia Commons)

    Pancerz chronił praktycznie całą długość kadłuba i miał 120 mm grubości, co zapewniało odporność na eksplozje granatów najcięższych francuskich i brytyjskich armat z tego okresu. Samo uzbrojenie okrętów było mniej okazałe i składało się z 36 odprzodowych dział kalibru 165 mm (później zmienionych kilkukrotnie w przypadku każdej jednostki). Załoga liczyła 570 oficerów i marynarzy.

    HMS Warrior – pierwszy brytyjski okręt pancerny

    Gloire

    Pierwszym zamówionym okrętem był Gloire. Stępkę pod okręt położono 4 marca 1858 roku, wodowanie miało miejsce 24 listopada 1859 roku, a do służby jednostka weszła w sierpniu 1860 roku. Już podczas prac nad okrętem informacje o nim dotarły do Wielkiej Brytanii, gdzie wzbudziły spore zaniepokojenie. W odpowiedzi Brytyjczycy rozpoczęli prace nad własnymi okrętami pancernymi, z tą tylko różnicą, że miały one posiadać całkowicie żelazny kadłub. Francuzi nie dysponowali takimi ilościami żelaza, aby zaprojektować całkowicie żelazne okręty.

    Gloire
    Gloire

    Po wejściu do służby Gloire wzbudził zachwyt wśród obserwatorów i szybko został nazwany najpotężniejszym okrętem wojennym na świecie. Równie szybko miano to jednak stracił na rzecz brytyjskiego HMS Warrior, który wszedł do służby w 1 sierpnia 1861 roku.

    Już na początku eksploatacji Gloire, wyszły na jaw wady konstrukcji okrętu. Okazało się, że szeroki i pospiesznie zaprojektowany kadłub ma kiepskie właściwości morskie i w połączeniu z słabą maszyną parową zapewniał bardzo niską prędkość i manewrowość. Pancernik mimo silnego uzbrojenia i napędu, który zapewniał mu możliwość kontynuowania rejsu niezależnie od wiatru, nie był w stanie wymanewrować często większych okrętów liniowych.

    Wodowanie Gloire
    Wodowanie Gloire

    W toku  eksploatacji kilkukrotnie zmieniono uzbrojenie okrętu, montując coraz potężniejsze i nowocześniejsze armaty. Wraz z wprowadzeniem do służby okrętów o całkowicie żelaznej konstrukcji Gloire z automatu praktycznie stał się przestarzały. Pierwszy pełnomorski okręt pancerny został w 1879 roku wycofany ze służby i zezłomowany w 1883 roku.

    Invincible i Normandie

    Siostrzanymi okrętami Gloire były całkowicie zapomniane Invincible i Normandie. Obie fregaty miały podobną konstrukcję ale ich kariera była jeszcze krótsza. Do ich budowy wykorzystano niesezonowane drewno, które bardzo szybko zaczęło gnić co uniemożliwiało dalszą eksploatację okrętów.

    Budowę Invincible rozpoczęto 1 maja 1859 roku, wodowanie miało miejsce 4 kwietnia 1861 roku a do służby okręt wszedł w marcu 1862 roku. Oddelegowano go do floty operującej w rejonie kanału La Manche. Podczas wojny Francusko-Pruskiej (1870-1871) operował w rejonie Nowej Fundlandii i wysp Saint Pierre i Miquelon. Służba w trudnych warunkach w połączeniu z niesezonowanym drewnem użytym do budowy okrętu sprawiły, że w 1872 roku wycofano go z eksploatacji i rozebrano w 1876 roku.

    Normandie
    Normandie

    Drugim okrętem był Normandie. Jego budowę rozpoczęto 14 września 1858 roku, wodowanie miało miejsce 10 marca 1860 roku a do służby okręt wszedł 13 maja 1862 roku. Krotko po wejściu do służby został wysłany do Meksyku, stając się pierwszym okrętem pancernym, który pokonał Atlantyk. Po powrocie oddelegowano go do służby w eskadrze śródziemnomorskiej, a podczas wojny Francusko-Pruskiej nie odegrał żadnej roli. Podobnie jak Invincible konstrukcja okrętu już w 1871 roku była w bardzo złym stanie, przez co 17 czerwca wycofano go ze służby a 1 sierpnia skreślono z listy floty a następnie rozebrano.

    Ofiara własnego sukcesu

    Gloire miał olbrzymi wpływ na rozwój okrętów wojennych. W momencie wejścia do służby, pełnomorski okręt pancerny był najpotężniejszym okrętem wojennym na świecie. Od samego początku był jednak skazany na porażkę, ponieważ drewniany kadłub nie pozwalał na montaż grodzi, a co za tym idzie, okręt był bardzo wrażliwy na zatopienie w razie przebicia kadłuba.

    Model Glorie
    Model Glorie

    Dupuy de Lome dobrze wiedział, że przyszłość należy do okrętów o całkowicie żelaznej konstrukcji, ponieważ mogły one być znacznie dłuższe i chronione znacznie grubszym pancerzem. Francuzi nie byli jednak w 1858 roku przygotowani do rywalizacji którą zaczęli.

    W kolejnych latach francuską banderę podnoszono na wielu nietypowych okrętach pancernych a później pancernikach i krążownikach, ale aż do początku XX wieku rozwój francuskiej floty był bardzo chaotyczny, przez co nie mogła się ona równać z brytyjską Royal Navy.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRMS Victorian – pierwszy transatlantyk z turbiną parową
    Next Article Jeden szczęśliwiec wśród trójki pechowców – lotniskowce klasy Courageous
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    4 lutego 20236 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 listopada 20190

    Zamawianie gadżetów przez Internet – jak to działa

    Spersonalizowane gadżety mogą być ciekawym pomysłem na prezent, który będzie dopasowany do obdarowywanej osoby. Taki…

    Biznes
    10 kwietnia 20180

    Kredyt konsolidacyjny – koło ratunkowe dla zadłużonych!

    Na rynku usług i produktów bankowych dostępny jest kredyt konsolidacyjny, który jest bardzo dobrą alternatywą…

    Artykuły
    25 lipca 20210

    Krążowniki typu Ning Hai – japońskie chińskie krążowniki

    Na początku lat 30. chińska flota prezentowała się fatalnie. Największymi okrętami były całkowicie przestarzałe i…

    Artykuły
    13 września 20150

    Historia Super Mario Bros.

    Dzisiaj mija dokładnie 30 lat od wydania gry Super Mario Bros. na platformę Nintendo. Tytuł…

    Artykuły
    1 października 20180

    Opuszczony szpital Chowrinski w Moskwie

    W dzielnicy Chowrino w Moskwie znajduje się olbrzymi i przerażający opuszczony szpital. Jego budowę rozpoczęto…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.