SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit
    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit
    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit
    Artykuły

    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit

    Michał BanachBy Michał Banach11 kwietnia 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Chociaż Estonia nie posiadała w okresie międzywojennym znaczących sił zbrojnych, Estońska Marynarka Wojenna (Eesti Merevägi) wprowadziła w 1936 roku do uzbrojenia dwa okręty podwodne – Kalev i Lembit. Były to jedyne okręty tej klasy wykorzystywane przez Estonię. Jeden z nich – Lembit, przetrwał do naszych czasów.

    Geneza

    Po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, Estonia podobnie jak pozostałe państwa bałtyckie znalazła się w trudnej sytuacji politycznej. Mimo dobrych stosunków z większością sąsiadów, Związek Radziecki cały czas postrzegany był jako duże zagrożenie. Na początku lat 30. władze Finlandii złożyły Estonii propozycję przygotowania wspólnego systemu obrony wybrzeża przed atakiem radzieckiej floty bałtyckiej.

    Okręty podwodne typu Kalev
    Okręty podwodne typu Kalev

    Najważniejszymi założeniami tego systemu było zsynchronizowanie działań artylerii nadbrzeżnej oraz stworzenie grupy bojowej składającej się z fińskich pancerników obrony wybrzeża oraz fińskich i estońskich okrętów podwodnych. Plan zyskał aprobatę Estonii, jednak pojawił się problem, ponieważ Eesti Merevägi… nie posiadała w tym czasie żadnych okrętów podwodnych.

    Władze Estonii rozpoczęły w związku z tym prace nad zebraniem odpowiednich środków na zakup okrętów podwodnych poza krajem. Do końca 1934 roku udało się zebrać jedynie 53 tys. koron, pochodzące z zbiórek społecznych. Suma ta była dalece niewystarczająca, w związku z czym podjęto decyzję o sprzedaży dwóch okrętów nawodnych do Peru (za sumę 410 tys. dolarów) co zaspokajało połowę kosztów planowanego kontraktu. Reszta pieniędzy pochodziła  budżetu państwa.

    Lembit
    Lembit

    Rozmowy z firmami, które miały potencjalnie zbudować okręty prowadzono m.in. we Francji, Wielkiej Brytanii oraz Finlandii. Ostatecznie wybrano ofertę brytyjskiej stoczni Vickers-Armstrong, której przedstawiciel, sir Trevor Dawnson kontaktował się z Estończykami poza oficjalnymi kanałami. Kontrakt na kwotę 360 000 funtów podpisano ostatecznie 12 grudnia 1934 roku. Prace nad okrętami miały trwać dwa lata, a spłata zobowiązań została rozłożona na sześć lat.

    Okręty podwodne typu Kalev

    Stępkę pod pierwszy z okrętów położono w maju 1935 roku, a pod drugi w czerwcu. Obie jednostki, nazwane Kalev i Lembit zwodowano 7 lipca 1936 roku. Po zakończeniu prac wyposażeniowych, Kalev wziął udział w rewii koronacyjnej Jerzego VI, a następnie oba okręty wyruszyły do Estonii. Ze względu na oszczędności, obie jednostki posiadały jedynie częściowe zapasy uzbrojenia – 11 torped i kilkadziesiąt min.

    Jeden z okrętów typu Kalev
    Jeden z okrętów typu Kalev

    Okręty miały 59,5 m długości i wyporność 665 ton na powierzchni i 853 ton pod wodą. Napęd stanowiły dwa silniki diesla o mocy 600 KM każdy oraz dwa silniki elektryczne o mocy 395 KM każdy. Zapewniały one prędkość 13,5 węzła na powierzchni i 8,5 węzła pod wodą. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 120 m. Uzbrojenie składało się z czterech wyrzutni torped kalibru 533 mm na dziobie (z możliwością stosowania wkładek pozwalających na używanie torped mniejszego kalibru) oraz działka przeciwlotniczego Bofors  kalibru 40 mm, a także 24 min. Załogę stanowiło 4 oficerów i 31 marynarzy.

    Po wejściu do służby oba okręty brały udział w licznych manewrach, jednak praktycznie nie prowadzono szkoleń z użyciem torped, ponieważ ich zapas był zbyt mały, aby marnować je na treningi (zapasy uzbrojenia zwiększyły się dopiero w 1939 roku po rozbrojeniu polskiego ORP Orzeł, który wpłynął do Tallina, a następnie pozbawiony uzbrojenia i sprzętu nawigacyjnego uciekł do Wielkiej Brytanii). Po ataku Niemiec na Polskę we wrześniu 1939 roku sytuacja polityczna Estonii uległa komplikacji. Pod naciskami ze strony ZSRR, władze Estonii zgodziły się na podpisanie układu o wzajemnej pomocy. Zaniepokojeni tym faktem Finowie chcieli wówczas przejąć estońskie okręty podwodne, ale bez powodzenia.

    Kalev
    Kalev

    Równocześnie okrętami zainteresowali się również Niemcy, którzy prowadzili tajne rozmowy w tej sprawie. Estończycy nie wyrazili ostatecznie zgody na sprzedaż. Duże zainteresowanie okrętami wynikało z faktu, że były to stosunkowo nowe jednostki i dobrze dopasowane do warunków panujących na Bałtyku. Po zajęciu Estonii przez ZSRR, 6 sierpnia 1940 roku oba okręty zostały przejęte przez Rosjan. Zwolniono większość załogi, pozostawiając jedynie oficerów, którzy mieli zająć się szkoleniem radzieckich marynarzy. Oba okręty zasiliły radziecką flotę bałtycką, a po ataku Niemiec na ZSRR w 1941 roku zaczęto je wykorzystywać bojowo.

    Niestety już na przełomie października i listopada 1941 roku Kalev zaginął podczas swojego drugiego patrolu. Los okrętu pozostaje nieznany. Więcej szczęścia miał Lembit, który podczas wojny wziął udział w siedmiu patrolach, w trakcie których według różnych źródeł zatopił 9 niemieckich okrętów wojennych (dwa za pomocą torped, pozostałe zatonęły na minach).

    Lembit współcześnie
    Lembit współcześnie

    Po wojnie, w 1946 roku Lembit został przemianowany na okręt szkolny i pozostawał w eksploatacji do 10 czerwca 1955 roku. Następnie pozbawiony uzbrojenia okręt został przeholowany do bazy Gorki, gdzie pozostawał do 1979 roku. Nie mający żadnego znaczenia militarnego okręt przekształcono wówczas w muzeum i umieszczono w Tallinie. Oficjalnie otwarto go dla zwiedzających 5 maja 1985 roku.

    Co ciekawe, po odzyskaniu przez Estonię niepodległości w 1991 roku, znajdujący się w muzeum Lembit został ponownie wcielony do służby (w teorii), a po renowacji umieszczony w muzeum. Oficjalnie „wycofano go z eksploatacji” 16 maja 2011 roku, jednak w praktyce przez cały czas jednostka była w muzeum Eesti Meremuuseum.

    Lembit współcześnie (fot. Wikimedia Commons)
    Lembit współcześnie (fot. Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia agrafki
    Next Article Polski statek pasażerski MS Chrobry
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.