SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Eksperymentalny niszczyciel czołgów SU-152 Taran
    Eksperymentalny niszczyciel czołgów SU-152 Taran
    Eksperymentalny niszczyciel czołgów SU-152 Taran
    Artykuły

    Eksperymentalny niszczyciel czołgów SU-152 Taran

    Michał BanachBy Michał Banach29 stycznia 2021Updated:29 stycznia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 60. wraz z rozwojem pierwszej generacji czołgów podstawowych, wiele systemów przeciwpancernych stosowanych dotychczas przestało spełniać swoje zadania. Dotyczyło to zwłaszcza uzbrojenia radzieckich czołgów T-55 i T-10, które nie był już w stanie zwalczać NATO-wskich czołgów np. M60 na dużych dystansach. W związku z tym rozpoczęto prace nad nowym typem niszczyciela czołgów o nazwie SU-152 Taran.

    W latach 50. i na początku lat 60. radziecka armia wychodziła z założenia, że zadania zwalczania czołgów przeciwnika wykonywane będą zarówno przez czołgi podstawowe i ciężkie jak i wyspecjalizowane niszczyciele czołgów. Coraz grubszy pancerz NATO-owskich i amerykańskich czołgów sprawiał jednak, że dotychczas stosowane uzbrojenie nie zapewniało już takiej skuteczności jak wcześniej.

    SU-152 Taran
    SU-152 Taran

    W związku z tym już na przełomie lat 50. i 60. rozpoczęto prace nad nowym działem przeciwpancernym kalibru 152 mm, które miało korzystać z nowych typów pocisków przeciwpancernych. Działo to, oznaczone jako M-69 (istniał również wariant M-68 o kalibrze 130 mm i gwintowanym przewodzie lufy) otrzymało nazwę własną Taran. Prace nad nim prowadzono w biurze projektowym SKB-172 w Zakładach Budowy Maszyn im. Lenina w Perm.

    Gdy testy działa zaczęły przynosić pozytywne rezultaty, dwa egzemplarze wysłano do Uralskich Zakładów Budowy Maszyn, gdzie w biurze projektowym OKB-3 Giorgij Siergiejewicz Jefimow rozpoczął prace nad zainstalowaniem działa na podwoziu gąsienicowym nowego niszczyciela czołgów. Jako podwozie wybrano podwozie zastosowane w pojazdach SU-100P i SU-152P. Nowy pojazd zbudowany w 1960 roku otrzymał oznaczenie Obiekt 120, SU-152 Taran (pod numerem SU-152 w ZSRR istniało kilka pojazdów).

    SU-152 Taran (fot. Smell U Later/Wikimedia Commons)
    SU-152 Taran (fot. Smell U Later/Wikimedia Commons)

    Taran miał 6,87 m długości i ważył 27 ton. Napęd stanowił dwunastocylindrowy silnik diesla V-540105 o mocy 473 KM, zapewniający prędkość maksymalną 63 km/h, a zasięg 280 km. Gładkolufowa armata M-69 Taran o kalibrze 152,4 mm miała długość aż 9,45 m. Załoga pojazdu liczyła 4 żołnierzy.

    Pojazd poddano testom, w trakcie których porównano jego możliwości z niszczycielem czołgów IT-1. Chociaż zastosowany w nim system 2K4 Drakon miał większą przebijalność, działo M-69 i tak pozwalało na przebicie pancerza wszystkich ówczesnych NATO-wskich czołgów. Dodatkowo zaletą była łatwość celowania w porównaniu do kierowanego pociski przeciwpancernego. Teoretycznie działo M-69 mogło przy użyciu pocisku podkalibrowego przebić pancerz ustawiony pod kątem prostym o grubości 295 RHA na dystansie 3500 m, oraz 340 RHA na dystansie 2000 m. W przypadku pancerza o pochyleniu 60° było to odpowiednio 149 RHA i 167 RHA.

    SU-152 Taran (fot. Uwe Brodrecht/Wikimedia Commons)
    SU-152 Taran (fot. Uwe Brodrecht/Wikimedia Commons)

    Mimo to, projekt SU-152 Taran został 30 maja 1960 roku nagle zakończony, a jedyny zbudowany prototyp trafił do magazynu a później do muzeum w Kubince. Oficjalnie powodem przerwania prac było opracowanie nowej armaty kalibru 125 mm 2A26, jednak… działo to powstało już po zakończeniu projektu Taran. Prawdopodobnie przyczyną przerwania prac były działania „lobby rakietowego”, które starało się wyeliminować konkurencję dla broni rakietowej.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleSvalbard – Globalny Bank Nasion
    Next Article 1932 Bergholt Streamline
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.