SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecki rakietowy niszczyciel czołgów IT-1
    Radziecki rakiety niszczyciel czołgów IT-1
    Radziecki rakiety niszczyciel czołgów IT-1
    Artykuły

    Radziecki rakietowy niszczyciel czołgów IT-1

    Michał BanachBy Michał Banach11 czerwca 2016Updated:11 grudnia 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    W latach 60. w ZSRR wprowadzono do eksploatacji eksperymentalny niszczyciel czołgów IT-1. Pojazd uzbrojony był jedynie w przeciwpancerne pociski kierowane (PPK) zamiast tradycyjnej armaty i docelowo miał zastąpić czołgi. Mimo udanych testów, jego eksploatacja okazała się bardzo problematyczna.

    Rakietowy czołg/niszczyciel czołgów IT-1

    Historia IT-1 sięga drugiej połowy lat 50.. W 1956 roku z inicjatywy Wiaczesława Małyszewa, zastępcy przewodniczącego Rady Ministrów ZSRR zorganizowano serię spotkań konstruktorów broni pancernej z czołowych radzieckich biur konstrukcyjnych. W toku spotkań, których celem było wypracowanie założeń programu rozwoju broni pancernej w nadchodzących latach, zrodził się pomysł zbudowania specjalnego niszczyciela czołgów uzbrojonego w wchodzące powoli do eksploatacji przeciwpancerne pociski kierowane.

    Rakietowy niszczyciel czołgów IT-1 (tzw. czołg rakietowy)
    Rakietowy niszczyciel czołgów IT-1 (tzw. czołg rakietowy)

    Ostatecznie założenia taktyczno-techniczne dla nowego pojazdu sformułowano w maju 1957 roku. Zakładały one powstanie pojazdu gąsienicowego, wykorzystującego podwozie już istniejących wozów, uzbrojonego w kompleks uzbrojenia kierowanego 2K4 Drakon. Czołg miał być jak najniższy, co miało być osiągnięte przez zastosowanie bardzo niskiej wieży.

    Prace nad prototypem oznaczonym Obiekt 150 rozpoczęto już latem 1957 roku, ale pojazd ukończono dopiero w lipcu 1959 roku. Obiekt 150 znacząco różnił się od pierwotnych planów, ponieważ w trakcie prac zdecydowano się na zmianę podwozia (początkowo zakładano użycie podwozia z czołgów T-55, ale ostatecznie zdecydowano się na podwozie projektowane dla czołgów T-62).

    Pierwsza prezentacja prototypu, „uzbrojonego” w makietę pocisku Drakon miała miejsce 22 lipca 1959 roku. Mimo napięć między szefem projektu – Lieonidem Karcewem, a oglądającym prezentację Nikitą Chruszczowem, który próbował narzucić swoje pomysły konstruktorowi, pokaz zakończył się pomyślnie. Niestety projekt cały czas pozostawał we wczesnej fazie rozwoju. W 1960 roku rozpoczęto próby pocisków systemu Drakon, ale w ich trakcie pojawiły się problemy z systemem namierzania i sterowania pocisków, który wymagał przebudowania.

    Rakietowy niszczyciel czołgów IT-1 (tzw. czołg rakietowy) (fot. Serguei S. Dukachev)
    Rakietowy niszczyciel czołgów IT-1 (tzw. czołg rakietowy) (fot. Serguei S. Dukachev)

    Równolegle z próbami pocisków, budowano kolejne prototypy Obiektu 150. Dopiero w kwietniu 1964 roku udało się przeprowadzić próbne strzelania z w pełni skompletowanych pojazdów. We wrześniu zorganizowano kolejny pokaz dla Chruszczowa. Załogę prezentowanego pojazdu skompletowano z inżynierów i projektantów, którzy znakomicie znali wszystkie podzespoły. Dzięki temu prezentacja wypadła znakomicie, a Chruszczow zażądał jak najszybszego rozpoczęcia prób państwowych. Co ciekawe, zespół projektowy nie podzielał zachwytu pierwszego sekretarza, uważając, że Obiekt 150 jest zbyt skomplikowany w obsłudze.

    Próby państwowe zakończono w marcu 1965 roku, a komisja badająca Obiekt 150 uznała, że jest to znakomity pojazd, który należy wprowadzić do eksploatacji. Równocześnie zmieniono nazwę niszczyciela czołgów na IT-1. Minęło jednak kilka lat zanim rozpoczęto produkcję seryjną. Oficjalnie IT-1 przyjęto do uzbrojenia w listopadzie 1968 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto kilka miesięcy wcześniej.

    W latach 1968-1970 zbudowano 220 egzemplarzy, które skierowano do dwóch samodzielnych batalionów czołgów. Cały program został maksymalnie utajniony do tego stopnia, że do dnia dzisiejszego praktycznie nie ma żadnych zdjęć IT-1 z czasów służby.

    Po krótkiej, bo zaledwie 4-5 letniej służbie oba bataliony… rozwiązano w latach 1972-1973, a pojazdy rozbrojono, przekształcając je na ciągniki ewakuacyjne BTS-4W. Tym samym cały program „rakietowych czołgów” został skasowany.

    Rakietowy niszczyciel czołgów IT-1 (tzw. czołg rakietowy) (fot. Vitaly V. Kuzmin)
    Rakietowy niszczyciel czołgów IT-1 (tzw. czołg rakietowy) (fot. Vitaly V. Kuzmin)

    Przyczyny porażki

    Można śmiało powiedzieć, że program budowy niszczyciela czołgów (lub czołgu rakietowego, w zależności od przyjętej terminologii) od samego początku był skazany na porażkę. Głównie z powodu celu całego projektu. Według Chruszczowa i innych polityków IT-1 nie miał bowiem być niszczycielem czołgów, a następcą czołgów.

    Uzbrojony w przeciwpancerne pociski kierowane pojazd miał całkowicie zastąpić czołgi na polu walki. Pomysł ten został bardzo negatywnie odebrany przez oficerów armii, którzy nie mogli sobie wyobrazić jak taki pojazd miałby zastąpić czołgi. Co istotne pomysł zastąpienia czołgów pojazdami takimi jaki IT-1 oparty był na kompletny niezrozumieniu roli jaką pełnią czołgi na polu walki.

    Należy pamiętać, że pojazdy pancerne uzbrojone tylko i wyłącznie w PPK powstawały i są nadal używane przez bardzo wiele armii (np. używany przez armię RFN Raketenjagdpanzer 1, 2, 3 i 4 – wersje 3 i 4 nazywane były również Jaguar 1 i Jaguar 2). Ich zadaniem nie jest jednak zastępowanie czołgów, a ich wspieranie w starciach z czołgami przeciwnika. Ponadto w PPK uzbrajane są praktycznie wszystkie bojowe wozy piechoty i wiele kołowych transporterów opancerzonych.

    Gwoździem do trumny programu Obiekt 150/IT-1 było również skomplikowanie konstrukcji samego pojazdu. Złożony system ładowania wyrzutni z pociskiem oraz skomplikowane systemy kierowania i namierzania wykorzystywane w Drakonie wymagały bardzo doświadczonych operatorów. Dodatkowo same rakiety miały bardzo mały skuteczny zasięg wynoszący w ciągu dnia 300 m do maksymalnie 3000 m i 400 m do 600 m w nocy.

    Z drugiej strony IT-1 udowodnił, że przeciwpancerne pociski kierowane idealnie nadają się do atakowania pojazdów opancerzonych. W związku z tym, w ZSRR zaczęły powstawać kolejne pojazdy uzbrojone w PPK. Dodatkowo niektóre czołgi otrzymały armaty przystosowane do strzelania tego typu pociskami.

    Chociaż sam program budowy IT-1 zakończył się porażką, bez wątpienia miał olbrzymi wpływ na rozwój broni pancernej w ZSRR. Do dnia dzisiejszego przetrwało kilka egzemplarzy IT-1, a jeden znajduje się w muzeum broni pancernej w Kubince.

    Dane taktyczno-techniczne

    Masa 35 ton
    Załoga 3 ludzi
    Długość 6,6 m
    Szerokość 3,3 m
    Wysokość 2,2 m
    Uzbrojenie kompleks rakietowy 2K4 Drakon i 1 km PKT kalibru 7,62 mm
    Amunicja 15 ppk (w tym 12 w automacie ładującym) i 2000 nabojów do PKT
    Pancerz kadłub spawany z płyt walcowanych – 20-100 mm, wieża odlewana – 120-200 mm
    Napęd 12-cylindrowy silnik diesla W-55A o mocy 580 KM
    Prędkość maksymalna 50 km/h na drodze i 30 km/h w terenie
    Zasięg 320-670 km w zależności od terenu i dodatkowych zbiorników paliwa

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleRekordowy most pontonowy na Wiśle – Anakonda 2016 – film
    Next Article Obiektyw Canona za 40 tys. zł rozłożony na części – film
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.