W latach 50. w ZSRR opracowano specjalistyczny pojazd arktyczny nazwany Charkówczanka (ros. Харьковчанка). Zbudowano 10 egzemplarzy w pierwszej wersji, które przez lata eksploatowano na Antarktydzie. Następnie zbudowano kilka ulepszonych pojazdów.

W połowie lat 50. wraz z intensyfikacją badań nad Antarktydą, radzieccy naukowcy zaczęli zauważać problemy z poruszaniem się między stanowiskami badawczymi i bazami. W związku z tym, w 1957 roku przedstawiciele radzieckiego Instytutu ds. badań nad Arktyką i Antarktydą zwrócili się do władz z prośbą o zlecenie prac nad specjalistycznym pojazdem zdolnym do działania w bardzo trudnych warunkach i temperaturach nawet -80 °C.

Charkówczanka
Charkówczanka

W 1958 roku władze zleciły Fabryce im. Małyszewa w Charkowie opracowanie odpowiedniego pojazdu. Jako bazę wybrano powiększone podwozie ciągnika AT-T, wywodzące się z czołgu T-54. Zmniejszało to koszty samego pojazdu, oraz ułatwiało eksploatację. Nadwozie miało powstać w Charkowskich Zakładach Lotniczych, ponieważ konstruktorom zależało na jak najlżejszej konstrukcji.

Projekt otrzymał oznaczenie Izdelie 404C, ale bardziej znana jest nazwa Charkówczanka. Podwozie AT-T wydłużono o dwie dodatkowe pary kół, oraz zabudowano specjalną prostokątną kabiną, mieszczącą 6-8 osób. Nadwozie było w pełni ocieplone. Z przodu znajdowała się kabina kierowcy, a za nią pomieszczenia socjalne – koje, niewielka łazienka oraz kuchnia, a także magazyn na zaopatrzenie, radiostacja i przedział silnikowy. Silnik o mocy 520 KM umieszczono tak, aby załoga miała do niego pełny dostęp bez potrzeby opuszczania pojazdu. Masa pojazdu wynosiła 35 ton, a silnik dysponował zapasem mocy pozwalającym na holowanie przyczepy z zaopatrzeniem o masie 70 ton.

Charkówczanka
Charkówczanka

Zbudowano 10 pojazdów, które po próbach pojazdy wysłano najpierw do Leningradu, a później do Kaliningradu, skąd na początku 1959 roku dotarły do bazy na Antarktydzie. W trakcie swojej pierwszej wyprawy, konwój składający się z dwóch Charkówczanek i jednego ciągnika AT-T wyruszył 10 lutego 1959 roku w trasę liczącą 2700 km.

Do celu, czyli do centrum Bieguna Południowego pojazdy dotarły 26 grudnia 1959 roku. W trakcie wyprawy na jaw wyszły liczne wady nadwozia Charkówczanek. Okazało się, że ocieplenie było za słabe, przez co temperatura wewnątrz była niezbyt komfortowa, a dodatkowo źle rozwiązano system odprowadzania spalin z silnika, przez co te zbierały się w kabinie. Mimo problemów technicznych, pojazdy uznano za udane i kontynuowano ich eksploatację, zarówno podczas wypraw jak i w bieżącej komunikacji między bazami.

Charkówczanka
Charkówczanka

W 1974 roku rozpoczęto prace nad ulepszoną wersją pojazdów, oznaczoną jako Charkówczanka-2. Od poprzednika różniła się ona lepszym system wentylacyjnym i ociepleniem, oraz tradycyjną kabiną i silnikiem z przodu, co wyeliminowało problem z spalinami, ale utrudniło prowadzenie napraw. Dodatkowo pojazdy wyposażono w lepszy system radiowy i nawigacyjny. Na Antarktydę dotarły one w 1975 roku. W 1980 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad kolejną wersją, oznaczoną jako Charkóczanka-3. Jako bazę zamierzano wykorzystać podwozie ciągnika MT-T. Z powodu upadku Związku Radzieckiego, prace nad pojazdem przerwano.

Mimo upływu lat, Charkówczanki w obu wersjach cały czas pozostają w eksploatacji. Dodatkowo kilka pojazdów znajduje się w rosyjskiej bazie na Antarktydzie jako źródło części zamiennych. Sporo zdjęć z wnętrza pojazdu można znaleźć pod TYM linkiem, oraz TYM.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.