SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Charkówczanka – radzieckie pojazdy polarne
    Charkówczanka - radzieckie pojazdy polarne
    Charkówczanka - radzieckie pojazdy polarne
    Artykuły

    Charkówczanka – radzieckie pojazdy polarne

    Michał BanachBy Michał Banach16 lipca 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 50. w ZSRR opracowano specjalistyczny pojazd arktyczny nazwany Charkówczanka (ros. Харьковчанка). Zbudowano 10 egzemplarzy w pierwszej wersji, które przez lata eksploatowano na Antarktydzie. Następnie zbudowano kilka ulepszonych pojazdów.

    W połowie lat 50. wraz z intensyfikacją badań nad Antarktydą, radzieccy naukowcy zaczęli zauważać problemy z poruszaniem się między stanowiskami badawczymi i bazami. W związku z tym, w 1957 roku przedstawiciele radzieckiego Instytutu ds. badań nad Arktyką i Antarktydą zwrócili się do władz z prośbą o zlecenie prac nad specjalistycznym pojazdem zdolnym do działania w bardzo trudnych warunkach i temperaturach nawet -80 °C.

    Charkówczanka
    Charkówczanka

    W 1958 roku władze zleciły Fabryce im. Małyszewa w Charkowie opracowanie odpowiedniego pojazdu. Jako bazę wybrano powiększone podwozie ciągnika AT-T, wywodzące się z czołgu T-54. Zmniejszało to koszty samego pojazdu, oraz ułatwiało eksploatację. Nadwozie miało powstać w Charkowskich Zakładach Lotniczych, ponieważ konstruktorom zależało na jak najlżejszej konstrukcji.

    Projekt otrzymał oznaczenie Izdelie 404C, ale bardziej znana jest nazwa Charkówczanka. Podwozie AT-T wydłużono o dwie dodatkowe pary kół, oraz zabudowano specjalną prostokątną kabiną, mieszczącą 6-8 osób. Nadwozie było w pełni ocieplone. Z przodu znajdowała się kabina kierowcy, a za nią pomieszczenia socjalne – koje, niewielka łazienka oraz kuchnia, a także magazyn na zaopatrzenie, radiostacja i przedział silnikowy. Silnik o mocy 520 KM umieszczono tak, aby załoga miała do niego pełny dostęp bez potrzeby opuszczania pojazdu. Masa pojazdu wynosiła 35 ton, a silnik dysponował zapasem mocy pozwalającym na holowanie przyczepy z zaopatrzeniem o masie 70 ton.

    Charkówczanka
    Charkówczanka

    Zbudowano 10 pojazdów, które po próbach pojazdy wysłano najpierw do Leningradu, a później do Kaliningradu, skąd na początku 1959 roku dotarły do bazy na Antarktydzie. W trakcie swojej pierwszej wyprawy, konwój składający się z dwóch Charkówczanek i jednego ciągnika AT-T wyruszył 10 lutego 1959 roku w trasę liczącą 2700 km.

    Do celu, czyli do centrum Bieguna Południowego pojazdy dotarły 26 grudnia 1959 roku. W trakcie wyprawy na jaw wyszły liczne wady nadwozia Charkówczanek. Okazało się, że ocieplenie było za słabe, przez co temperatura wewnątrz była niezbyt komfortowa, a dodatkowo źle rozwiązano system odprowadzania spalin z silnika, przez co te zbierały się w kabinie. Mimo problemów technicznych, pojazdy uznano za udane i kontynuowano ich eksploatację, zarówno podczas wypraw jak i w bieżącej komunikacji między bazami.

    Charkówczanka
    Charkówczanka

    W 1974 roku rozpoczęto prace nad ulepszoną wersją pojazdów, oznaczoną jako Charkówczanka-2. Od poprzednika różniła się ona lepszym system wentylacyjnym i ociepleniem, oraz tradycyjną kabiną i silnikiem z przodu, co wyeliminowało problem z spalinami, ale utrudniło prowadzenie napraw. Dodatkowo pojazdy wyposażono w lepszy system radiowy i nawigacyjny. Na Antarktydę dotarły one w 1975 roku. W 1980 roku podjęto decyzję o rozpoczęciu prac nad kolejną wersją, oznaczoną jako Charkóczanka-3. Jako bazę zamierzano wykorzystać podwozie ciągnika MT-T. Z powodu upadku Związku Radzieckiego, prace nad pojazdem przerwano.

    Mimo upływu lat, Charkówczanki w obu wersjach cały czas pozostają w eksploatacji. Dodatkowo kilka pojazdów znajduje się w rosyjskiej bazie na Antarktydzie jako źródło części zamiennych. Sporo zdjęć z wnętrza pojazdu można znaleźć pod TYM linkiem, oraz TYM.

    Charkówczanka-2
    Charkówczanka-2
    Charkówczanka-2
    Charkówczanka-2
    Charkówczanka-2
    Charkówczanka-2
    Charkówczanka (fot. Sergey Tarasenko)
    Charkówczanka (fot. Sergey Tarasenko)
    Charkówczanka (fot. pikabu.ru)
    Charkówczanka (fot. pikabu.ru)
    Charkówczanka-2
    Charkówczanka-2
    Zdjęcie opisywane jest często jako Charkówczanka-3, ale w źródłach ciężko znaleźć potwierdzenie, zwłaszcza, że pojazdu w tej wersji oficjalnie nie zbudowano.
    Zdjęcie opisywane jest często jako Charkówczanka-3, ale w źródłach ciężko znaleźć potwierdzenie, zwłaszcza, że pojazdu w tej wersji oficjalnie nie zbudowano.

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAlte Rheinbrücke Vaduz–Sevelen – ostatni drewniany most na Renie
    Next Article Kilamba – idealne miasto (duchów) w Angoli
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    18 stycznia 20234 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.