SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Canon de 194 GPF – pierwsze francuskie działo samobieżne
    Canon de 194 GPF - pierwsze francuskie działo samobieżne
    Canon de 194 GPF - pierwsze francuskie działo samobieżne
    Artykuły

    Canon de 194 GPF – pierwsze francuskie działo samobieżne

    Michał BanachBy Michał Banach13 stycznia 2021Updated:7 kwietnia 2021Brak komentarzy3 Mins Read
    Wraz z narodzinami czołgów podczas I wojny światowej, zaczęły powstawać inne, bardziej specjalistyczne pojazdy pancerne, m.in. działa samobieżne. Zaraz po Wielkiej Brytanii, drugim krajem, który zaprojektował taki pojazd, była Francja. Canon de 194 GPF wszedł do służby po zakończeniu wojny i pozostawał w eksploatacji do II wojny światowej.

    Gdy pierwsze czołgi zaczęły wchodzić do regularnej eksploatacji, francuscy wojskowi zaczęli zastanawiać się nad potrzebą zapewnienia mogącym prowadzić działania manewrowe oddziałom lepszego wsparcia artyleryjskiego. Typowa artyleria holowana wykorzystywana podczas I wojny światowej poruszała się powoli i nie byłaby w stanie nadążyć za oddziałami pancernymi.

    Canon de 194 GPF
    Canon de 194 GPF

    W związku z tym, w 1917 roku zainicjowano prace nad pierwszym francuskim (i ostatecznie drugim na świecie) działem samobieżnym. Pracami kierował Émile Rimailho oraz Louis Filloux z zakładów Saint-Chamond. Po serii prób i eksperymentów jako podstawowe uzbrojenie wybrano działo 194 mm GPF, będące rozwinięciem armaty 155 mm GPF. Dodatkowo jako alternatywę wybrano moździerz Mortier 280 mm TR de Schneider sur affût-chenilles St Chamond.

    Uzbrojenie umieszczono na autorskim podwoziu gąsienicowym. opracowanym niezależnie od prac nad czołgami. Finalny pojazd miał masę 29,6 ton i napędzany był silnikiem Panhard SUK4 M2 o mocy 120 KM, zapewniającym prędkość maksymalną 8-10 km/h. Sam pojazd miał tradycyjny układ, z silnikiem z tyłu i stanowiskiem kierowcy z przodu. Wyposażono go w mały dźwig ułatwiający załadunek ważących około 80 kg pocisków. Ze względu na konstrukcję i układ uzbrojenia, zasięg działa ograniczony był do 18 300 m (po wojnie wraz z modyfikacjami zwiększono go do 22 800 m).

    Canon de 194 GPF
    Canon de 194 GPF

    Od kwietnia 1918 roku do końca 1919 roku wyprodukowano przynajmniej 50 pojazdów, oznaczonych jako Canon de 194 GPF (Grande Puissance Filloux). Część z nich wyposażono w działo kalibru 194 mm, a część w moździerz kalibru 280 mm (w latach 20. w większości pojazdów moździerze zastąpiono działami kalibru 194 mm). Dodatkowo zbudowano pewną liczbę pojazdów transportowych, służących jako pojazdy amunicyjne.

    Po raz pierwszy Canon de 194 GPF opuściły zakłady Saint-Chamond na kilka dni przed końcem I wojny światowej, ale nie posiadały uzbrojenia. Dopiero w połowie 1919 roku w pełni ukończono pierwsze pojazdy. Chociaż nie przetestowano ich podczas działań wojennych, wszystkie pojazdy weszły do eksploatacji w jednostkach liniowych i były wykorzystywane aż do wybuchu II wojny światowej.

    Canon de 194 GPF
    Canon de 194 GPF

    Podczas walk we Francji przynajmniej 36 pojazdów było sprawnych. Część z nich została przejęta przez oddziały niemieckie i wprowadzona do eksploatacji pod oznaczeniem 19.4 cm Kanone 485 (f) auf Selbstfahrlafette. Wykorzystywano je głównie do zadań szkoleniowych, ale 3 trafiły na front wschodni, dwa do Włoch w okolice Rzymu a zdemontowane z kilku pojazdów działa wykorzystano w umocnieniach w Danii.

    Ze względu na niewielką liczebność, wiek i słabe wyposażenie oraz celowniki, nie odegrały one jednak znaczącej roli w działaniach wojennych. Do naszych czasów przetrwał jeden w pełni kompletny egzemplarz Canon de 194 GPF, który znajduje się w USA w Fort Sill. W okolicach Hannoveru odnaleziono również drugi pojazd, zakopany w ziemi, który jak się okazało, uzbrojony był w moździerz kalibru 280 mm. Pojazd trafił do muzeum w Dreźnie.

    Canon de 194 GPF (fot. Vincent Jackson)
    Canon de 194 GPF (fot. Vincent Jackson)

    Pojazdy Canon de 194 GPF  były pierwszymi francuskimi działami samobieżnymi, ale drugimi na świecie po brytyjskim Gun Carrier Mark I. Pod wieloma względami, głównie konstrukcji i możliwości bojowych, francuskie pojazdy były jednak lepsze od brytyjskich. Zwłaszcza ich eksploatacja była o wiele wygodniejsza.

    Canon de 194 GPF jeszcze w Aberdeen Proving Ground przed remontem (fot. Michał Banach)
    Canon de 194 GPF jeszcze w Aberdeen Proving Ground przed remontem (fot. Michał Banach)
    Canon de 194 GPF jeszcze w Aberdeen Proving Ground przed remontem (fot. Michał Banach)
    Canon de 194 GPF jeszcze w Aberdeen Proving Ground przed remontem (fot. Michał Banach)
    Canon de 194 GPF jeszcze w Aberdeen Proving Ground przed remontem (fot. Michał Banach)
    Canon de 194 GPF jeszcze w Aberdeen Proving Ground przed remontem (fot. Michał Banach)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleCmentarzysko pociągów w Uyuni
    Next Article LeadStar.pl – program partnerski i marketing afiliacyjny
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.