Citroën SM powstał w wyniku prac nad usportowionym wariantem modelu DS z 1955 roku. Ostatecznie zamiast sportowej wersji kultowego Citroëna powstał zupełnie nowych supersportowy samochód. Niestety jego kariera trwała tylko 5 lat.

W 1961 roku w Citroënie rozpoczęto prace nad usportowionym modelem DS. Powstało kilka prototypów i konceptów, jednak po pewnym czasie inżynierowie Citroëna uznali, że lepszym wyjściem jest zaprojektowanie całkowicie nowego samochodu. W 1968 roku wraz z przejęciem przez francuski koncern Maserati, pozyskano technologie produkcji nowych, lekkich silników o dużej mocy.

Citroën SM (fot. Greg Gjerdingen)
Citroën SM (fot. Greg Gjerdingen)

Wykorzystując dotychczasowe doświadczenia, w 1970 roku zbudowano rewolucyjny jak na swoje lata model Citroën SM. Samochód wizualnie przypominał unowocześnionego DS-a, jednak różnił się od niego bardziej aerodynamicznym nadwoziem i bardziej ostrymi liniami nadwozia. Samochód miał 4,9 m długości, 1,8 m szerokości i 1,3 m wysokości, oraz masę 1460-1520 kg w zależności od zastosowanego silnika. Pod maską umieszczono lekki, ważący około 140 kg silnik V6 występujący w dwóch pojemnościach – 2,7 i 3.0 litrów, oraz w wersji z automatyczną (3-biegową), bądź manualną (5-biegową) skrzynią biegów. Dostępny był również silnik z wtryskiem paliwa. W zależności od mocy, silniki miały odpowiednio 170 i 180 KM, albo 178 KM w wersji z wtryskiem.

Tym co najbardziej wyróżniało model SM były jego osiągi, ponieważ samochód mógł spokojnie rozwinąć prędkość 220 km/h, a dzięki systemowi wspomagania kierownicy Diravi był wygodny w prowadzeniu nawet przy dużych prędkościach. Kolejną innowacją było samopoziomujące się zawieszenie oraz lampy doświetlające zakręty. Od początku zakładano również, że SM trafi na eksport do Stanów Zjednoczonych, w związku z czym stworzono wersję dostosowaną do amerykańskich przepisów.

Citroën SM (fot. Andrew Bone)
Citroën SM (fot. Andrew Bone)

Citroën SM został zaprezentowany w marcu 1970 roku w Genewie, gdzie przykuł spore zainteresowanie. Do produkcji wszedł we wrześniu we Francji, a od 1972 roku oferowany był na eksport do USA. Chociaż początkowo SM robił furorę, głównie za sprawą zastosowanych rozwiązań technicznych i osiągów, szybko stał się ofiara kryzysu paliwowego z 1973 roku oraz przegrał z innymi wchodzącymi od początku lat 70. na rynek samochodami konkurencji, Gwoździem do trumny miał być również wprowadzony do sprzedaży w 1975 roku Mercedes-Benz 450SEL 6.9.

Citroën SM (fot. Magnus Bäck)
Citroën SM (fot. Magnus Bäck)

W 1973 roku produkcja modelu SM zaczęła spadać, a w 1975 roku po tym jak Citroën zbankrutował i został przejęty przez Peugeota produkcję modelu SM zamknięto. Powstało łącznie 12 920 samochodów, z czego 2400 na rynek amerykański. Zbudowano również liczne wersje specjalistyczne, dostosowane do różnych celów – od samochodów rządowych, po ekskluzywne limuzyny i wersje wyścigowe.

Chociaż Citroën SM odszedł w niepamięć, doświadczenie zdobyte przy pracach nad nim, oraz wnioski z eksploatacji wykorzystano przy pracach nad kolejnymi charakterystycznymi Citroënami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.