Początek lat 50 – tych to czas odrodzenia małych roadsterów. Amerykanie zachwycili się europejskimi kabrioletami, takimi jak MG serii T, Jaguar XK120 czy Porsche 356 i w odpowiedzi na nie stworzyli Corvette -samochód, który jest symbolem amerykańskiej motoryzacji aż do teraz.

Projekt Opel

Prace nad Chevroletem Corvette rozpoczęły się w 1951 roku z inicjatywy Harleya Earla. Earl, widząc fascynację Amerykanów przywiezionymi po wojnie małymi europejskimi roadsterami, przekonał zarząd General Motors do „Projektu Opel” – tak nazywała się operacja mająca na celu stworzenie sportowego kabrioletu. W jej efekcie powstał EX-122, pierwowzór Chevroleta Corvette C1.

Chevrolet Corvette EX-122 (fot. GM)
Chevrolet Corvette EX-122 (fot. GM)

Samochód wykorzystywał podzespoły stosowane w innych modelach Chevroleta; 6 – cylindrowy, rzędowy silnik Blue Flame o pojemności 235 cali sześciennych (3,9 l) oraz 2 – biegową, automatyczną skrzynię Powerglide przekazującą moment obrotowy na tylne koła. Jednostka napędowa została dla Corvette odpowiednio zmodyfikowana; zwiększony stopień sprężania, bardziej agresywne kąty wałka rozrządu i 3 gaźniki spowodowały wzrost mocy do 150 KM. Pozwalało to na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 11,5 sekundy i osiągnięcie prędkości maksymalnej około 165 km/h. Ciekawostką było nadwozie wykonane z tworzywa sztucznego o futurystycznych kształtach.

Chevrolet Corvette EX-122 (fot. GM)
Chevrolet Corvette EX-122 (fot. GM)

Premiera

Tak przygotowany wóz zaprezentowano 17 stycznia 1953 roku na wystawie General Motors Motorama w hotelu Waldorf Astoria w Nowym Jorku z założeniem, że Corvette jest samochodem eksperymentalnym i pokazowym. Piękne linie nadwozia i włączenie się Chevroleta do walki na rynku roadsterów wywołały jednak tak dobre wrażenie u oglądających, że GM podjęło decyzję o uruchomieniu produkcji. Rok później na tej samej wystawie został pokazany Chevrolet Nomad, bardzo ciekawe kombi bazujące na Corvette, które miało mniej szczęścia i nigdy nie trafiło do seryjnej produkcji.

Chevrolet Corvette 1953 (fot. GM)
Chevrolet Corvette 1953 (fot. GM)

Dostępna w każdym kolorze pod warunkiem, że jest biała

Montaż pierwszego seryjnego egzemplarza ukończył się w fabryce we Flint, Michigan 30 czerwca 1953 roku. Data ta jest obecnie uznawana za oficjalne narodziny Chevroleta Corvette. Pierwsze 2 wyprodukowane samochody przeznaczono prawdopodobnie do badań oraz testów i według oficjalnych informacji zostały później zniszczone. Do końca roku wyprodukowano 300 sztuk; wszystkie w kolorze Polo White z czerwonym wnętrzem i czarnym materiałowym dachem. Jak przystało na prawdziwego roadstera boczne szyby nie chowały się w drzwiach lecz były instalowane dodatkowo. Do wyboru były 2 opcje dodatkowego wyposażenia: radio i ogrzewanie. W rzeczywistości wyposażenie to było jednak standardem – zarówno radio jak i ogrzewanie znajdowało się w każdej Corvette wyprodukowanej w 1953 roku. Cena samochodu wynosiła $3 498.

Chevrolet Corvette nr 1 - widoczne kołpaki od Chevroleta Bel-Air charakteryzujące pierwsze 25 sztuk Corvette (fot. GM)
Chevrolet Corvette nr 1 – widoczne kołpaki od Chevroleta Bel-Air charakteryzujące pierwsze 25 sztuk Corvette (fot. GM)

Model C1 produkowano do 1962 roku. Samochód w tym czasie znacznie się rozwinął; w 1955 pojawił się silnik V8 i manualna skrzynia biegów a modele z końca produkcji dysponowały mocą 360 KM. Najważniejsze zmiany wizualne nastąpiły w 1958 roku – pojedyncze reflektory zostały zastąpione przez mniejsze, podwójne. Powstało 69 015 egzemplarzy.

Chevrolet Corvette 1953 (fot. GM)
Chevrolet Corvette 1953 (fot. GM)

Film reklamujący Chevroleta Corvette 1953

 

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.