Roadstery BMW serii Z stały się jednymi z bardziej charakterystycznych samochodów tego niemieckiego koncernu. Ich historia zaczęła się od koncepcyjnego i wyprodukowanego w ograniczonej ilości modelu BMW Z1 z 1989 roku.

W 1985 roku BMW powołało do życia firmę BMW Technik GmbH, której zadaniem było projektowanie koncepcyjnych samochodów oraz opracowywanie nowoczesnych technologii dla seryjnych aut. Już w sierpniu rozpoczęto prace nad koncepcyjnym modelem Z1, którego prototyp ukończono już rok później i skierowano na próby drogowe. Auto zaprojektował zespół kierowany przez Harm Lagaaya, a nadzór nad projektem początkowo sprawował Ulrich Bez, zastąpiony później przez Klausa Fausta.

BMW Z1 (fot. Diana Varga/Courtesy of RM Sotheby's)

BMW Z1 (fot. Diana Varga/Courtesy of RM Sotheby’s)

Stworzonych przez nich samochód był niewielkim roadsterem o długości 3,9 m i wysokości 1,2 m, ważącym 1250 kg. Napęd stanowił 2,5-litrowy sześciocylindrowy silnik M20B25 o mocy 168 KM. Cechą wyróżniającą samochód były drzwi, które nie otwierały siew tradycyjny sposób, tylko chowały w dół w podwozie.

Samochód zaprezentowano w 1987 roku na Motor Show w Frankfurcie, gdzie ogłoszono również, że wejdzie do produkcji seryjnej. Wstępne szacunki zakładały zbudowanie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy, a według oficjalnych informacji przed rozpoczęciem produkcji BMW miało już 3500 zamówień. Cena samochodu wynosiła 80 000 marek, ale wraz z rozpoczęciem produkcji wzrosła do 83 000 marek.

BMW Z1 (fot. Tim Scott/Courtesy of RM Sotheby's)

BMW Z1 (fot. Tim Scott/Courtesy of RM Sotheby’s)

Dostępne było 6 kolorów zewnętrznych i 4 kolory wnętrza, ale większość aut (6177) wyprodukowano w kolorach czerwonym czarnym i zielonym z szarym wnętrzem. W kolorze żółtym wyprodukowano 133 samochody, a 38 z czerwonym wnętrzem. Dzienna produkcja wynosiła około 10-20 samochodów, przy czym aż 4091 wyprodukowano w 1990 roku.

Produkcja BMW Z1 ruszyła z opóźnieniem w marcu 1989 roku i zakończyła się w czerwcu 1991 roku po zbudowaniu zaledwie 8000 egzemplarzy. Od początku sprzedaż Z1 nie była tak wysoka jak zakładano, a po zakończeniu produkcji ostatnie egzemplarze bardzo szybko wyprzedano po niższych cenach. Mimo to BMW nie uznało serii Z za porażkę i rozpoczęło prace nad kolejnym modelem, którym został Z3 wprowadzony do produkcji w 1995 roku. Obecnie BMW Z1 osiągają na aukcjach ceny w granicach 40-50 tys. euro.

Podziel się.

O autorze

Michał Banach

Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.