Roadstery BMW serii Z stały się jednymi z bardziej charakterystycznych samochodów tego niemieckiego koncernu. Ich historia zaczęła się od koncepcyjnego i wyprodukowanego w ograniczonej ilości modelu BMW Z1 z 1989 roku.

W 1985 roku BMW powołało do życia firmę BMW Technik GmbH, której zadaniem było projektowanie koncepcyjnych samochodów oraz opracowywanie nowoczesnych technologii dla seryjnych aut. Już w sierpniu rozpoczęto prace nad koncepcyjnym modelem Z1, którego prototyp ukończono już rok później i skierowano na próby drogowe. Auto zaprojektował zespół kierowany przez Harm Lagaaya, a nadzór nad projektem początkowo sprawował Ulrich Bez, zastąpiony później przez Klausa Fausta.

BMW Z1 (fot. Diana Varga/Courtesy of RM Sotheby's)
BMW Z1 (fot. Diana Varga/Courtesy of RM Sotheby’s)

Stworzonych przez nich samochód był niewielkim roadsterem o długości 3,9 m i wysokości 1,2 m, ważącym 1250 kg. Napęd stanowił 2,5-litrowy sześciocylindrowy silnik M20B25 o mocy 168 KM. Cechą wyróżniającą samochód były drzwi, które nie otwierały siew tradycyjny sposób, tylko chowały w dół w podwozie.

Samochód zaprezentowano w 1987 roku na Motor Show w Frankfurcie, gdzie ogłoszono również, że wejdzie do produkcji seryjnej. Wstępne szacunki zakładały zbudowanie kilkudziesięciu tysięcy egzemplarzy, a według oficjalnych informacji przed rozpoczęciem produkcji BMW miało już 3500 zamówień. Cena samochodu wynosiła 80 000 marek, ale wraz z rozpoczęciem produkcji wzrosła do 83 000 marek.

BMW Z1 (fot. Tim Scott/Courtesy of RM Sotheby's)
BMW Z1 (fot. Tim Scott/Courtesy of RM Sotheby’s)

Dostępne było 6 kolorów zewnętrznych i 4 kolory wnętrza, ale większość aut (6177) wyprodukowano w kolorach czerwonym czarnym i zielonym z szarym wnętrzem. W kolorze żółtym wyprodukowano 133 samochody, a 38 z czerwonym wnętrzem. Dzienna produkcja wynosiła około 10-20 samochodów, przy czym aż 4091 wyprodukowano w 1990 roku.

Produkcja BMW Z1 ruszyła z opóźnieniem w marcu 1989 roku i zakończyła się w czerwcu 1991 roku po zbudowaniu zaledwie 8000 egzemplarzy. Od początku sprzedaż Z1 nie była tak wysoka jak zakładano, a po zakończeniu produkcji ostatnie egzemplarze bardzo szybko wyprzedano po niższych cenach. Mimo to BMW nie uznało serii Z za porażkę i rozpoczęło prace nad kolejnym modelem, którym został Z3 wprowadzony do produkcji w 1995 roku. Obecnie BMW Z1 osiągają na aukcjach ceny w granicach 40-50 tys. euro.

Subskrybuj nasz newsletter!

Co tydzień, w naszym newsletterze, czeka na Ciebie podsumowanie najciekawszych artykułów, które opublikowaliśmy na SmartAge.pl. Czasem dorzucimy też coś ekstra, ale spokojnie, nie będziemy zasypywać Twojej skrzynki zbyt wieloma wiadomościami.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

×