SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany myśliwiec Fisher P-75 Eagle
    Zapomniany myśliwiec Fisher P-75 Eagle
    Zapomniany myśliwiec Fisher P-75 Eagle
    Artykuły

    Zapomniany myśliwiec Fisher P-75 Eagle

    Michał BanachBy Michał Banach17 września 2020Brak komentarzy3 Mins Read
    Zaprojektowany w 1943 roku Fisher P-75 Eagle miał być początkowo myśliwcem przechwytującym o dużej prędkości wznoszenia, zamienionym później w myśliwiec eskortowy. Ostatecznie samolot nie trafił do produkcji seryjnej z powodu problemów technicznych i malejącego zapotrzebowania na takie maszyny.

    W 1942 roku w obawie przed m.in. japońską inwazją, dowództwo USAAF podjęło decyzję o rozpoczęciu prac nad nowym myśliwcem przechwytującym, który miał być wyposażony w silnik Allison V-3420. Najważniejszą cechą maszyny miała być bardzo duża prędkość wznoszenia, dzięki której myśliwiec byłby zdolny do szybkiego reagowania na pojawienie się wrogich formacji bombowców.

    Fisher XP-75 Eagle
    Fisher XP-75 Eagle

    Prace nad samolotem zlecono zakładom General Motors, które oddelegowały je swojemu oddziałowi – Fisher Body. Prace nad samolotem ruszyły we wrześniu 1942 roku, a oficjalnie kontrakt podpisano w październiku 1942 roku. Od początku zakładano, że do budowy samolotu użyte zostaną części z innych, produkowanych już seryjnie maszyn, aby maksymalnie obniżyć czas prac projektowych oraz później koszty produkcji. Zamierzano wykorzystać końcówki skrzydeł z P-51 Mustang, ogon z Douglasa A-24 a podwozie z Vought F4U Corsair, natomiast ogólny układ konstrukcyjny z silnikiem w centralnej części kadłuba nawiązywał do Bell P-39 Aircobra, z tą różnicą, że zrezygnowano z działka w wale silnika i zastosowano przeciwbieżne śmigła.

    Maszyna miała 12,3 m długości i 15 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła 8810 kg. Napęd stanowił 24-cylindrowy silnik Allison V-3420-23 o mocy 2885 KM, zapewniający prędkość maksymalną 697 km/h i zasięg 3300 km. Uzbrojenie składało się z 10 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm – 6 w skrzydłach i 4 w kadłubie. Dodatkowo istniała możliwość podwieszenia dwóch bomb o masie 227 kg (lub dodatkowych zbiorników paliwa). Kokpit z dużą przeszkloną owiewką chroniony był przez pancerz o łącznej masie 80 kg.

    Fisher XP-75 Eagle
    Fisher XP-75 Eagle

    W połowie 1943 roku, kiedy ogólna konstrukcja maszyny była już gotowa i przygotowywano się do budowy prototypu, Siły Powietrzne uznały, że myśliwiec przechwytujący nie jest już potrzebny, ale o wiele bardziej potrzebny jest dobry myśliwiec eskortowy. W związku z tym przekonstruowano kadłub samolotu, zwiększając pojemność zbiorników paliwa i w takiej konfiguracji dokończono prototyp. Zamówiono 6 prototypów z zamiarem wyprodukowania nawet 2500 maszyn seryjnych o ile prototyp spełniłby wszystkie oczekiwania.

    Oblot prototypu oznaczonego jako Fisher XP-75 Eagle miał miejsce 17 listopada 1943 roku – za sterami zasiadł Russell Thaw,. Próby wykazały, że samolot wymaga wielu poprawek, ponieważ źle obliczono środek ciężkości, silnik miał problemy z utrzymaniem mocy, a sam samolot był trudny w pilotażu. Tak poprawiony prototyp był gotowy we wrześniu 1944 roku. Chociaż rozwiązano znaczną część problemów, USAAF podjęło decyzję o rezygnacji z projektu.

    Fisher XP-75 Eagle
    Fisher XP-75 Eagle

    Główną przyczyną była chęć ograniczenia liczby różnych typów maszyn pozostających w eksploatacji, a tym samym rezygnacja z większości prototypowych projektów przeznaczonych do realizowania specjalistycznych zadań. Dodatkowo, zapotrzebowanie na myśliwce eskortowe dalekiego zasięgu było w tym okresie znacznie mniejsze, a używane maszyny były wystarczające.

    Do momentu zamknięcia projektu zbudowano 8 prototypów XP-75 i 6 maszyn przedseryjnych P-75A. Wszystkie wykorzystano później do różnych badań i eksperymentów, a następnie zezłomowano. Do naszych czasów przetrwał jeden prototyp, który trafił do muzeum w Wright-Patterson Air Force Base w Dayton. W 1999 roku maszynę poddano bardzo gruntownemu remontowi.

    Fisher XP-75 Eagle
    Fisher XP-75 Eagle

    Fisher P-75 Eagle był bardzo specyficzną konstrukcją. Zaprojektowano go w bardzo konkretnym celu, a z drugiej strony nie do końca istniało zapotrzebowanie na taką maszynę. General Motors wolało jednak zainwestować w ten projekt spore środki (około 50 mln dolarów) aby nie angażować się w produkcję bombowców Boeing B-29 Superfortress, która wymagałaby jeszcze większych nakładów.

    Fisher P-75A Eagle
    Fisher P-75A Eagle
    Fisher P-75A Eagle (fot. Alvintrusty/Wikimedia Commons)
    Fisher P-75A Eagle (fot. Alvintrusty/Wikimedia Commons)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleEksperymentalny okręt podwodny Gymnote
    Next Article Avions Voisin C28 Aérosport (1935) – samochód w stylu Art Deco
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.