SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » 10 najbardziej długowiecznych samolotów wojskowych
    10 najbardziej długowiecznych samolotów wojskowych
    Artykuły

    10 najbardziej długowiecznych samolotów wojskowych

    Łukasz KuliberdaBy Łukasz Kuliberda26 lutego 2017Updated:30 maja 20177 komentarzy18 Mins Read
    Chociaż rozwój technologii, zwłaszcza wojskowej jest coraz szybszy, niektóre typy uzbrojenia mimo upływu lat pozostają w eksploatacji. Dotyczy to zwłaszcza samolotów, które pozostają w służbie często przez długie dziesięciolecia. Niektóre z nich poddawane są modernizacji, inne, w prawie niezmienionej formie cały czas wypełniają swoje zadania. Oto lista 10 najbardziej długowiecznych samolotów wojskowych.

    Nowy smartfon, nowy laptop, nowy samochód. Szybki rozwój technologii nie służy długowieczności sprzętu. Producenci prześcigają się w dostarczaniu nowinek korzystających z nowych rozwiązań technologicznych. Zwykły Kowalski martwi się, że jego 4-letni telewizor nie obsługuje rozdzielczości UltraHD i rozważa jego wymianę, mimo że taki telewizor nic mu w praktyce nie daje (oczywiście oprócz prestiżowej przewagi nad sąsiadem).

    McDonnell-Douglas F-4 Phantom II i F-22 Raptor
    McDonnell-Douglas F-4 Phantom II i F-22 Raptor

    A co mają powiedzieć wojskowi, dla których przewaga technologiczna nad przeciwnikiem to często kwestia nie tylko wygranej czy przegranej, ale wręcz życia i śmierci? Oczywiście starają się wykorzystać jak najnowsze technologie, które często powstają w wojskowych laboratoriach a dopiero później trafiają na rynek cywilny. To oni jako pierwsi dostają najnowsze zabawki, to oni używają jednej generacji sprzętu, w międzyczasie wprowadzając drugą, a w tajnych ośrodkach badawczych testują rozwiązania które wejdą do użycia za 20 czy 30 lat. I to oni czasem używają sprzętu który ma 60 lat na karku.

    Niestety nowy sprzęt jest drogi. Za przykład weźmy pierwsze generacje myśliwca F-16, który kosztował wtedy niecałe 20 milionów dolarów, podczas gdy najnowsza wersja, F-16V wykorzystująca rozwiązania z nowszych F-22 i F-35 ma kosztować 70 milionów. Okazyjna cena, biorąc pod uwagę, że F-35 kosztuje w granicach 100 milionów. Dlatego też nawet kraje wydające największe kwoty na zbrojenia szukają oszczędności i zamiast wybierać nowy sprzęt, modernizują starszy. A jeśli sprzęt ma potencjał modernizacyjny, to może służyć i pół wieku. Przedstawiam ranking dziesięciu najdłużej używanych samolotów wojskowych.


    10. McDonnell-Douglas F-4 Phantom II – 56 lat

    Phantom II powstał z inicjatywy McDonnell Douglas, pierwotnie jako ulepszona wersja a później następca ich myśliwca pokładowego F3H Demon. Był jednak od niego zdecydowanie większy i cięższy, oraz był przedstawicielem nowej ery samolotów, zdolnych do działania w każdych warunkach pogodowych, mogących zwalczać zarówno cele latające jak i naziemne za pomocą uzbrojenia kierowanego i niekierowanego, także spoza zasięgu widoczności.

    McDonnell-Douglas F-4 Phantom II
    McDonnell-Douglas F-4 Phantom II

    Był też jednym z niewielu samolotów użytkowanych zarówno przez amerykańską marynarkę wojenną, siły powietrzne jak i piechotę morską. Pierwsze prototypy F-4 wzbiły się w powietrze 27 maja 1958 roku. Do służby w US Navy weszły w 1961 roku, w 1962 roku w US Marine Corps a w 1963 roku w US Air Force. Oprócz Stanów Zjednoczonych Phantomów używały siły powietrzne innych państw, z których do największych odbiorców należały Grecja, Iran, Izrael, Japonia, Korea Południowa, Niemcy, Turcja i Wielka Brytania.

    Wiele z tych krajów używało Phantomów bojowo – wzięły udział w walkach w Wietnamie, wojnie Jom Kippur i wojnie iracko-irańskiej. Co ciekawe, po tym jak izraelskie F-4 pokazały swoje możliwości w walkach z lotnictwem egipskim, Egipt także zakupił te samoloty. Phantom II okazał się być maszyną dość podatną na modernizacje, głównie jeśli chodzi o awionikę i przenoszone uzbrojenie – dlatego długo pozostał w służbie. O ile siły zbrojne USA i Wielka Brytania wycofały swoje Phantomy jeszcze w latach 90-tych, to w Niemczech służyły aż do 2013 roku, a w Iranie i Turcji są wciąż eksploatowane. Turcja planuje jednak wycofać swoje zmodernizowane z udziałem Izraela F-4 do 2020 roku.

    McDonnell-Douglas F-4 Phantom II
    McDonnell-Douglas F-4 Phantom II

    Related

    1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleZryw-I – pierwszy polski wodolot
    Next Article Rekord olbrzymiej turbiny wiatrowej
    blank
    Łukasz Kuliberda

    Airsoftowiec, miłośnik militariów i lotnictwa, oraz samochodów na "F" - Fordów, Fiatów i francuskich. Oglądam się za każdym przelatującym samolotem, a ponieważ mieszkam blisko "Gniazda Jastrzębi" bóle karku są na porządku dziennym.

    Related Posts

    Northrop BT – zapomniany poprzednik Douglasa SBD Dauntless

    26 grudnia 20223 Mins Read

    Tupolew Tu-95 – długowieczne latające niedźwiedzie

    12 listopada 202213 Mins Read

    31. Baza Lotnictwa Taktycznego (19.10.2022) – galeria

    27 października 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.