SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      24 września 2023

      Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany okręt podwodny SS-310
    Artykuły

    Zapomniany okręt podwodny SS-310

    Michał BanachBy Michał Banach15 listopada 2022Brak komentarzy5 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Zapomniany okręt podwodny SS-310
    Zapomniany okręt podwodny SS-310
    Ukraińska flota obecnie praktycznie nie istnieje, chociaż jeśli się zastanowić nigdy nie była ona w jakimś dobrym stanie. Okręty były albo bardzo stare i zużyte, albo po prostu trafiły się Ukrainie jako niedokończone jednostki – tak jak np. krążownik Ukraina.

    W swoim czasie Ukraina posiadała okręt podwodny Zaporiżżia typu Foxtrot, ale w marcu 2014 roku wraz z zajęciem Krymu przez Rosjan, okręt został przejęty i mimo planów zwrócenia go Ukrainie, pozostaje on dalej na Krymie w rękach rosyjskich. Złośliwi mogliby jednak powiedzieć, że nie był to jedyny okręt podwodny Ukrainy.

    Okręt typu 690 podczas służby
    Okręt typu 690 podczas służby

    Dlaczego złośliwi? Ponieważ w jednym z ukraińskich portów znaleźć można jeszcze okręt podwodny typu 690… albo raczej to co z niego zostało. Problem w tym, że okręt ten zyskał w swojej krótkiej internetowej historii już tak wiele nazw, ról i historii, że można się nieco pogubić.

    Internetowy bałagan

    Informacje o okręcie pojawiły się jakiś czas temu na kilku blogach i stronach w tym na tak znanych stronach jak Englishrussia.com czy też na Warhistoryonline.com gdzie wzbudziły niezłe zamieszczenie. Zdjęcia na wpół zatopionego okrętu podwodnego i to jeszcze rzekomo ukraińskiego świetnie pasowały do obecnej ukraińsko-rosyjskiej internetowej wojny.

    Niestety wszystkie te strony powieliły liczne nieprawdziwe i niesprecyzowane informacje o okręcie, jego nazwie, typie czy też pochodzeniu i historii. Dopiero przekopując się przez długą listę komentarzy pełnych wojny rosyjsko-ukraińskiej udało mi się dotrzeć do bardziej sprawdzonych informacji na temat okrętu oraz do źródeł.

    Okręt typu 690 podczas służby
    Okręt typu 690 podczas służby

    W tym miejscu napiszę tylko czym ten okręt nie jest.

    Przede wszystkim nie jest to ukraiński okręt podwodny. Chociaż faktycznie znajduje się on na Ukrainie w porcie w mieście Chersoń, nigdy nie należał on do floty Ukraińskiej, ale o tym później.

    Poniżej wycinek z Google Map pokazujący przystań przy której można zobaczyć okręt.

    Nie jest to również okręt typu SS-330, ani nie jest to jego nazwa. Tak naprawdę jest to okręt projektu 690 o numerze SS-310. Nie był to też typowy okręt podwodny. Był to okręt-cel, wykorzystywany w ćwiczeniach przeciwpodwodnych. Teraz przejdźmy do tego czym ten okręt tak naprawdę jest.

    Okręt typu 690 podczas służby
    Okręt typu 690 podczas służby

    Okręt podwodny projektu 690

    Na początku lat 60. radzieckie dowództwo Floty Pacyfiku zamówiło w biurze konstrukcyjnym (prawdopodobnie) CKB-143 należącym do zakładów Leninowskiego Komsomołu Nr. 193 w mieście Komsomolsk nad Amurem na dalekim wschodzie Rosji cztery okręty podwodne projektu 690 Bravo/Cefal. Po jednym dla każdej radzieckiej floty.

    Okręty miały długość 69,7 m i wyporność nawodną 1910 ton, albo 2940 ton pod wodą. Napęd stanowił silnik diesla 1D43 o mocy 4000 KM i jeden silnik elektryczny PG-141 o mocy 5500 KM, zapewniające prędkość maksymalną  odpowiednio 10 i 18 węzłów. Pod wodą okręt mógł przebywać 36 godzin korzystając z akumulatorów, lub 120 godzin w sytuacjach kryzysowych. Autonomiczność jednostki wynosiła 25 dni. Zasięg podwodny wynosił 25 mil morskich przy prędkości 18 węzłów, a nawodny 2500 mil morskich przy prędkości 8 węzłów. Uzbrojenie składało się z 1 wyrzutni torped kalibru 533 mm i 1 wyrzutni torped kalibru 400 mm. Zapas torped wynosił 10 sztuk różnych typów. Maksymalna głębokość zanurzenia wynosiła 250 m, a dopuszczalna maksymalna głębokość to 300 m. Załoga liczyła 33 oficerów i marynarzy.

    Okręt typu 690 podczas służby
    Okręt typu 690 podczas służby

    Okręty te były jednostkami przystosowanymi do roli okrętów-celów w ćwiczeniach przeciwpodwodnych. W praktyce miały to bowiem być po prostu okręty do polowania na nie podczas ćwiczeń. Ich kadłuby wykonano w taki sposób, aby wytrzymywały uderzenia torped ćwiczebnych, pozbawionych głowic bojowych.

    Okręty kosztowały prawdopodobnie około 17 600 000 rubli (dane niepotwierdzone).

    Prace projektowe nad okrętami ruszyły pełną parą w 1963 roku, a w 1966 roku rozpoczęto budowę jednostek i do 1970 roku wszystkie weszły do służby. Nosiły one oznaczenia SS-368, SS-226, SS-256 i SS-310. W 1974 roku wszystkie okręty poddano modernizacji, a w 1979 roku pojawił się pomysł budowy nowych okrętów tego typu (nigdy jednak planów tych nie zrealizowano).

    Nazwa Rozpoczęcie budowy Wodowanie Wejście do służby Los
    SS-368 20 września 1966 3 września 1967 31 grudnia 1967 Sprzedany na złom w 1994 roku i złomowany w Korei Południowej.
    SS-226 7 stycznia 1967 24 maja 1968 30 grudnia 1967 Wycofany w 1997 roku, złomowany w Sewastopolu w 2008 roku.
    SS-256 24 listopada 1967 28 września 1968 29 grudnia 1967 Wycofany w 1997 roku, przeznaczony do złomowania w 1999 roku (dalszy los nie znany, prawdopodobnie rozebrany).
    SS-310 25 kwietnia 1969 10 lipca 1970 31 października 1970 Wycofany w 1997 roku. W 1999 roku przekazany Ukrainie w celu przekształcenia w okręt-muzeum. Obecnie częściowo zatopiony w porcie w Chersoń.

    Okręty wykorzystywano zarówno w Flocie Pacyfiku jak i pod koniec eksploatacji w Flocie Czarnomorskiej. Do 1997 roku wszystkie jednostki wycofano z eksploatacji, a trzy z nich zezłomowano. Pozostawiono jedynie SS-310.

    Po wycofaniu z eksploatacji okręt postanowiono przerobić na muzeum. Miało ono być zlokalizowane na Ukrainie, początkowo w Kijowie, a w kolejnych latach zmieniono lokalizację na Chersoń. W 2000 roku okręt rozbrojono i przetransportowano z Sewastopola (gdzie jednostka trafiła albo w latach 70. lub 80., albo w 1997) do miasta Chersoń.

    Niestety po raz kolejny problemy finansowe Ukrainy wzięły górę i z planów nic nie wyszło. Zapomniany okręt podwodny pozostał w Chersoniu przy nabrzeżu i powoli zżerany przez rdzę osiadał na dnie i rozpadał się. Rozkradany dodatkowo przez miejscowych szybko stał się kawałkiem żelastwa leżącym w wodzie.

    Jakiś czas temu o okręcie zrobiło się głośno, kiedy bloger o nicku kuleshovoleg zrobił krótki reportaż fotograficzny na temat okrętu złożony z zdjęć zamieszczonych we wrześniu 2013 roku na portalu Flickr (jest tam jeszcze więcej zdjęć okrętu).

    Wszyscy na hurra zaczęli kopiować wpis i wtedy zaczął się bałagan. Czy to przez niedopatrzenie czy też nieznajomość języka zaczęto kopiować wybrane fragmenty oryginalnego wpisu i bez sprawdzenia publikować. Tym samym okręt SS-310 został przechrzczony na SS-330, o jego roli jako okręt-muzeum zapomniano, a w międzyczasie przekształcono go nawet w okręt podwodny typu Tango…

    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    SS-310 w Chersoń
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleMerhan Karimi Nasseri – 18 lat życia na lotnisku
    Next Article RMS Mauretania – największy i najszybszy poprzednik Titanica
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    22 września 20234 Mins Read130 Views

    Zapomniany Heinkel He 280

    By Michał Banach0
    5 września 20234 Mins Read91 Views

    Eduard Bohlen – wrak w głębi lądu

    By Michał Banach4
    3 września 20237 Mins Read1 Views

    Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    By Dawid Szot0
    31 sierpnia 202312 Mins Read344 Views

    Antonow An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    24 września 2023

    Bomba nietoperzowa – czyli jak nietoperze miały spalić Japonię

    23 września 2023

    Pustynia Dasht-e Lut – najgorętsze miejsce na Ziemi

    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 września 20183 Mins Read

    Krótka historia pluszowego misia zabawki

    Lalki i pluszowe misie to chyba jedne z najbardziej tradycyjnych zabawek jakie zna każde dziecko.…

    Artykuły
    29 września 20183 Mins Read

    Krótka historia drutu kolczastego

    Wynalazki można podzielić na takie, które po powstaniu musiały się obronić, jak i takie, które…

    Artykuły
    4 lutego 20195 Mins Read

    Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86

    Zaprojektowany w połowie lat 30. bombowiec Junkers Ju 86 miał być podstawowym średnim bombowcem Luftwaffe.…

    Artykuły
    9 lutego 20187 Mins Read

    Rakiety SpaceX Falcon

    Gdyby wierzyć filmom science-fiction z ubiegłego stulecia, obecnie ludzkość miałaby już kolonie co najmniej na…

    Historia
    7 października 20151 Min Read

    Stanowisko operatora suwnicy – lata 30. – zdjęcie

    Fotografia przedstawiająca stanowisko operatora suwnicy w Stoczni Wschodniej należącej do firmy William Doxford & Sons…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.