SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read643 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read643 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      29 marca 2023

      Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read83 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read30 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      31 marca 2023

      Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read176 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read11 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      30 marca 2023

      LEGO Orchidea (10311) – recenzja

      5.3
      29 marca 2023

      What Do You Meme? – recenzja

      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » BMP-64 – ciężki ukraiński BWP
    Militaria

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Michał BanachBy Michał Banach15 kwietnia 20222 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    BMP-64 i z tyłu zmodernizowany T-64
    BMP-64 i z tyłu zmodernizowany T-64
    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła tam idea zbudowania ciężkiego BWP na podwoziu czołgu – BMP-64. Projekt miał być sposobem na wykorzystanie dużej ilości zbędnych kadłubów czołgów T-64.

    Geneza

    Wraz z rozpadem ZSRR i uzyskaniem niepodległości przez Ukrainę, kraj ten przejął sporą część radzieckiego arsenału i zakładów zbrojeniowych. Niegdyś potężne i prężnie działające zakłady długo nie mogły się jednak odnaleźć w nowej „ukraińskiej” rzeczywistości. Dopiero kilkanaście lat później sytuacja zaczęła się zmieniać. Niestety ciężkie rządy oligarchów, rozkradanie kraju i korupcja oraz perturbacje polityczne utrudniały wszelkie projekty.

    W 2012 roku UkrOboronProm czyli ukraińskie konsorcjum zbrojeniowe utworzone w 2010 roku, zaprezentowało ciekawy i nietypowy bojowy wóz piechoty – BMP-64 (znany również jako BMT-64 albo BMPT-64). Jest to ciężki BWP zbudowany na podwoziu czołgu T-64. Oznacza to, że posiada on znacznie grubszy pancerz niż standardowe BWP i jest w znacznym stopniu zunifikowany z T-64.

    Jeden z pierwszych prototypów BMP-64 z 2012 roku
    Jeden z pierwszych prototypów BMP-64 z 2012 roku

    Prace nad pojazdem trwały przez jakiś czas i… słuch o nich zaginął. Zapewne problemy finansowo-polityczne Ukrainy w latach 2013-2014 uniemożliwiły dokończenie prac nad pojazdem, który powstał w kilku prototypach. Sytuacja zmieniła się wraz z wybuchem konfliktu ukraińsko-rosyjskiego w 2014 roku. Specyfika walk, często prowadzonych w terenie zurbanizowanym sprawiła, że na nowo zaczęto wracać do pomysłu wyposażenia wojska w ciężki BWP.

    Wkrótce po rozpoczęciu walk UkrOboronProm poinformował o wznowieniu prac nad BMP-64, z zamiarem doprowadzenia go do pełnej dojrzałości i gotowości produkcyjnej do końca 2015 roku. Ostatecznie produkcji seryjnej jednak nie podjęto, skupiając się na innych projektach.

    BMP-64 i z tyłu zmodernizowany T-64
    BMP-64 i z tyłu zmodernizowany T-64

    BMP-64 – ciężki BWP

    Bojowy wóz piechoty BMP-64 to nic innego jak podwyższone podwozie czołgu T-64, z którego usunięto wieżę, a silnik przeniesiono do przodu (tak jak we wszystkich BWP). Pojazd napędzany jest silnikiem 5TDF z T-64. Pancerz pojazdu nie jest do końca znany, ale prawdopodobnie zapewnia pełną ochronę przed pociskami kalibru 40 mm (co jak na BWP jest całkiem niezłą ochroną). Dodatkowo BMP-64 wyposażono w system obrony aktywnej Nóż.

    BMP-64
    BMP-64

    Uzbrojenie BMP-64 jest również potężne. Jako podstawowy środek walki wykorzystano działko automatyczne kalibru 30 mm (2A42 lub KBA-2 albo ZTM-1/2), karabin maszynowy, a w maksymalnej konfiguracji dodatkowo dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych i… granatnik 30 mm oraz dwa działka 23 mm. Wszystko to zamontowano w bezzałogowej wieży.

    Pojazd waży 34 tony, więc jest lżejszy od niemieckiej Pumy i rosyjskiego BTR-T. Załogę stanowi 3 żołnierzy, a miejsca w środku wystarczy dla 12 żołnierzy desantu.

    Potrzeba matką wynalazku

    BMP-64 oparto na podwoziu T-64. Czołg ten nie jest już produkowany i poza Ukrainą oraz może jakimiś zapomnianymi magazynami w Rosji, nie jest już wykorzystywany. Ciężko powiedzieć czy w przypadku rozpoczęcia produkcji seryjnej podwozia BWP będą budowane od podstaw (ukraińskie zakłady mają wszystko co potrzebne do tego) czy też będą konwersjami starych podwozi czołgów, wycofanych z eksploatacji.

    W obecnej sytuacji politycznej Ukrainy wątpliwe jest również zaoferowanie pojazdu na eksport. Jego konstrukcja wydaje się być raczej potrzebą chwili albo zaspokojeniem możliwych przyszłych potrzeb armii ukraińskiej, ponieważ prace nad BMP-64 były kontynuowane bez zamówienia rządowego.

    BMP-64
    BMP-64
    BMP-64
    BMP-64

    W przeciwieństwie do tradycyjnych bojowych wozów piechoty, ich ciężkie odpowiedniki zapewniają na tyle duży poziom ochrony, że mogą przy odpowiednim dowodzeniu prowadzić działania nawet w terenie zurbanizowanym. Taka idea stała za projektem BMP-64. W trakcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę na początku 2022 roku tradycyjne bojowe wozy piechoty rosyjskiej armii poniosły olbrzymie straty, co jeszcze bardziej uwidoczniło potrzebę posiadania ciężkich BWP.

    BMP-64 we wcześniejszej konfiguracji
    BMP-64 we wcześniejszej konfiguracji

    Fot. UkrOboronProm

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleCurtiss Wanamaker Triplane – pierwszy amerykański czterosilnikowy samolot
    Next Article M46 Patton – pierwszy z Pattonów
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    By Michał Banach0
    14 lutego 20235 Mins Read2K Views

    Brytyjski czołg piechoty Valentine Mk III

    By Michał Banach0
    22 stycznia 20239 Mins Read789 Views

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 marca 2023

    Dobry nóż żeglarski – jaki wybrać?

    30 marca 2023

    LEGO Orchidea (10311) – recenzja

    5.3
    29 marca 2023

    What Do You Meme? – recenzja

    29 marca 2023

    Titan – A Viewport to Titanic (2022) – film

    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 marca 20209 Mins Read43 Views

    Wakacje morskie – traktaty waszyngtoński i londyński

    Trzy wydarzenia miały olbrzymi wpływ na rozwój flot liniowych w XIX i XX wieku. Powstanie…

    Artykuły
    16 czerwca 20202 Mins Read6 Views

    Zapomniany tajski bombowiec Boripatra

    Zaprojektowany w 1927 roku bombowiec Boripatra był pierwszym samolotem bojowym zaprojektowanym i wyprodukowanym w Tajlandii.…

    Artykuły
    9 kwietnia 20192 Mins Read11 Views

    Rosyjska ambasada w Hawanie

    Rosyjska ambasada znajdująca się w stolicy Kuby, Hawanie, jest jednym z najbardziej charakterystycznych i oryginalnych…

    Artykuły
    5 lipca 20153 Mins Read5 Views

    Bikini – plażowa rewolucja

    Mimo, że stroje przywołujące na myśl dzisiejsze kostiumy plażowe znały już starożytne Rzymianki, strój kąpielowy…

    Biznes
    5 lutego 20234 Mins Read158 Views

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Niektóre materiały wymagają tego, by zapewnić im odpowiednie warunki. W związku z tym powstało naczynie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.