SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » BMP-64 – ciężki ukraiński BWP
    BMP-64 i z tyłu zmodernizowany T-64
    BMP-64 i z tyłu zmodernizowany T-64
    Militaria

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Michał BanachBy Michał Banach15 kwietnia 20222 komentarze3 Mins Read
    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła tam idea zbudowania ciężkiego BWP na podwoziu czołgu – BMP-64. Projekt miał być sposobem na wykorzystanie dużej ilości zbędnych kadłubów czołgów T-64.

    Geneza

    Wraz z rozpadem ZSRR i uzyskaniem niepodległości przez Ukrainę, kraj ten przejął sporą część radzieckiego arsenału i zakładów zbrojeniowych. Niegdyś potężne i prężnie działające zakłady długo nie mogły się jednak odnaleźć w nowej „ukraińskiej” rzeczywistości. Dopiero kilkanaście lat później sytuacja zaczęła się zmieniać. Niestety ciężkie rządy oligarchów, rozkradanie kraju i korupcja oraz perturbacje polityczne utrudniały wszelkie projekty.

    W 2012 roku UkrOboronProm czyli ukraińskie konsorcjum zbrojeniowe utworzone w 2010 roku, zaprezentowało ciekawy i nietypowy bojowy wóz piechoty – BMP-64 (znany również jako BMT-64 albo BMPT-64). Jest to ciężki BWP zbudowany na podwoziu czołgu T-64. Oznacza to, że posiada on znacznie grubszy pancerz niż standardowe BWP i jest w znacznym stopniu zunifikowany z T-64.

    Jeden z pierwszych prototypów BMP-64 z 2012 roku
    Jeden z pierwszych prototypów BMP-64 z 2012 roku

    Prace nad pojazdem trwały przez jakiś czas i… słuch o nich zaginął. Zapewne problemy finansowo-polityczne Ukrainy w latach 2013-2014 uniemożliwiły dokończenie prac nad pojazdem, który powstał w kilku prototypach. Sytuacja zmieniła się wraz z wybuchem konfliktu ukraińsko-rosyjskiego w 2014 roku. Specyfika walk, często prowadzonych w terenie zurbanizowanym sprawiła, że na nowo zaczęto wracać do pomysłu wyposażenia wojska w ciężki BWP.

    Wkrótce po rozpoczęciu walk UkrOboronProm poinformował o wznowieniu prac nad BMP-64, z zamiarem doprowadzenia go do pełnej dojrzałości i gotowości produkcyjnej do końca 2015 roku. Ostatecznie produkcji seryjnej jednak nie podjęto, skupiając się na innych projektach.

    BMP-64 i z tyłu zmodernizowany T-64
    BMP-64 i z tyłu zmodernizowany T-64

    BMP-64 – ciężki BWP

    Bojowy wóz piechoty BMP-64 to nic innego jak podwyższone podwozie czołgu T-64, z którego usunięto wieżę, a silnik przeniesiono do przodu (tak jak we wszystkich BWP). Pojazd napędzany jest silnikiem 5TDF z T-64. Pancerz pojazdu nie jest do końca znany, ale prawdopodobnie zapewnia pełną ochronę przed pociskami kalibru 40 mm (co jak na BWP jest całkiem niezłą ochroną). Dodatkowo BMP-64 wyposażono w system obrony aktywnej Nóż.

    BMP-64
    BMP-64

    Uzbrojenie BMP-64 jest również potężne. Jako podstawowy środek walki wykorzystano działko automatyczne kalibru 30 mm (2A42 lub KBA-2 albo ZTM-1/2), karabin maszynowy, a w maksymalnej konfiguracji dodatkowo dwie wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych i… granatnik 30 mm oraz dwa działka 23 mm. Wszystko to zamontowano w bezzałogowej wieży.

    Pojazd waży 34 tony, więc jest lżejszy od niemieckiej Pumy i rosyjskiego BTR-T. Załogę stanowi 3 żołnierzy, a miejsca w środku wystarczy dla 12 żołnierzy desantu.

    Potrzeba matką wynalazku

    BMP-64 oparto na podwoziu T-64. Czołg ten nie jest już produkowany i poza Ukrainą oraz może jakimiś zapomnianymi magazynami w Rosji, nie jest już wykorzystywany. Ciężko powiedzieć czy w przypadku rozpoczęcia produkcji seryjnej podwozia BWP będą budowane od podstaw (ukraińskie zakłady mają wszystko co potrzebne do tego) czy też będą konwersjami starych podwozi czołgów, wycofanych z eksploatacji.

    W obecnej sytuacji politycznej Ukrainy wątpliwe jest również zaoferowanie pojazdu na eksport. Jego konstrukcja wydaje się być raczej potrzebą chwili albo zaspokojeniem możliwych przyszłych potrzeb armii ukraińskiej, ponieważ prace nad BMP-64 były kontynuowane bez zamówienia rządowego.

    BMP-64
    BMP-64
    BMP-64
    BMP-64

    W przeciwieństwie do tradycyjnych bojowych wozów piechoty, ich ciężkie odpowiedniki zapewniają na tyle duży poziom ochrony, że mogą przy odpowiednim dowodzeniu prowadzić działania nawet w terenie zurbanizowanym. Taka idea stała za projektem BMP-64. W trakcie rosyjskiej inwazji na Ukrainę na początku 2022 roku tradycyjne bojowe wozy piechoty rosyjskiej armii poniosły olbrzymie straty, co jeszcze bardziej uwidoczniło potrzebę posiadania ciężkich BWP.

    BMP-64 we wcześniejszej konfiguracji
    BMP-64 we wcześniejszej konfiguracji

    Fot. UkrOboronProm

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułCurtiss Wanamaker Triplane – pierwszy amerykański czterosilnikowy samolot
    Następny artykuł M46 Patton – pierwszy z Pattonów
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911

    24 czerwca 20223 Mins Read

    Mil Mi-10 – latający dźwig

    15 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 lutego 20150

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    XIX wiek przyniósł olbrzymią rewolucję w konstrukcji okrętów. W ciągu zaledwie kilkudziesięciu lat drewniane żaglowce,…

    Artykuły
    21 lutego 20200

    Jak działają antywirusy?

    Antywirus to najpopularniejsze oprogramowanie ochronne, które każdy z nas powinien zainstalować w swoim komputerze. Większość…

    Artykuły
    10 sierpnia 20200

    Zamek Hohenwerfen w Austrii

    Zbudowany w latach 1075-1078 Zamek Hohenwerfen pełnił wiele różnych ról i zmieniał właścicieli. Zbudowano go…

    Artykuły
    27 maja 20222

    Operacja Dynamo – dramatyczna ewakuacja Dunkierki – 1940

    Ewakuacja Alianckich żołnierzy uwięzionych na plażach Dunkierki we Francji na przełomie maja i czerwca 1940…

    Artykuły
    28 czerwca 20200

    HMS Victoria – „pływający kapeć” i jego tragiczny los

    Okręty pancerne budowane pod koniec XIX wieku cechowały się często bardzo oryginalną konstrukcją. Wiele z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.