SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    • Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku
    • HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda
    • Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19
    • Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową
    • Junkers F.13 – pierwszy całkowicie metalowy samolot pasażerski
    • Pływający, kołowo-gąsienicowy bojowy wóz piechoty Obiekt 911
    • Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

      26 czerwca 2022

      Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      29 czerwca 2022

      Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

      29 czerwca 2022

      Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

      23 czerwca 2022

      Pittsburgh toilet – czyli sedes na środku piwnicy

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniane samoloty na lotnisku Kobylnica – galeria
    Zapomniane samoloty na lotnisku Kobylnica - galeria
    Zapomniane samoloty na lotnisku Kobylnica - galeria
    Artykuły

    Zapomniane samoloty na lotnisku Kobylnica – galeria

    Michał BanachBy Michał Banach3 maja 2016Brak komentarzy3 Mins Read
    Lotnisko Poznań-Kobylnica (EPPK) wykorzystywane jest przez Aeroklub Poznański, modelarzy oraz grupę akrobacyjną Żelazny. Za hangarami i budynkami administracyjnymi znaleźć można kilka zapomnianych starych samolotów, które raczej już nigdy nie polecą.

    Lotnisko utworzono jeszcze w czasie wojny w 1942 roku, a pod jej koniec w tym rejonie toczyły się zacięte walki. W trakcie Bitwy o Poznań wykorzystywano je jako bazę dla samolotów Po-2, natomiast po wojnie i po wycofaniu Rosjan, zostało przekazane Aeroklubowi Poznańskiemu, który wykorzystuje je do dnia dzisiejszego.

    Jakowlew Jak-12A i Technoavia SMG-92 Turbo-Finist (fot. Michał Banach)
    Jakowlew Jak-12A i Technoavia SMG-92 Turbo-Finist (fot. Michał Banach)

    Samo lotnisko nie należy do zbyt dużych i dysponuje tylko 700-metrowym pasem startowym. Jest on idealny dla poczciwych Antków An-2 oraz samolotów akrobacyjnych, rekreacyjnych, ultralekkich  i szybowców. Na olbrzymiej łące obok pasa spotkać można natomiast wielu modelarzy, dysponujących nawet kawałkiem pasa startowego z betonu.

    Infrastruktura nie jest zbyt rozbudowana i składa się z kilku hangarów i budynku administracyjnego. Z tyłu na wewnętrznej drodze prowadzącej do hangarów znaleźć można kilka wraków samolotów, które zakończyły swoją lotniczą karierę.

    Zlin 526F - Żelazny (fot. Michał Banach)
    Zlin 526F – Żelazny (fot. Michał Banach)
    Extra 330 LC - Żelazny (fot. Michał Banach)
    Extra 330 LC – Żelazny (fot. Michał Banach)

    Za jednym z hangarów stoją dwie Wilgi (SP-AGR i SP-AGF) i dwa Zliny – 142 (SP-ASE) i 42M (SP-AEC). Maszyny spędziły w tym miejscu dobrych kilka lat, o czym świadczy ich stan. Kawałek dalej stoją natomiast trzy An-2, z których jeden (SP-WKA) jest w w miarę dobrym stanie. Jeszcze kilka lat temu maszyna była wykorzystywana, ale obecnie stoi w takim miejscu, że raczej nie planuje się jej dalszej eksploatacji.

    Obok stoją dwa częściowo rozebrane An-2 – SP-KWP (który jeszcze w 2013 roku był sprawny) i SP-FiX niesprawny od dobrych kilku lat – maszyna ma statecznik z rejestracją SP-FMP pochodzącą z zupełnie innego An-2. Nieco dalej stoi An-2 z numerze 0856. Maszynę od 2013 roku wykorzystywano do szkolenia spadochroniarzy w Wojskowym Klubie Spadochronowym „Skrzydło”, ale obecnie stoi on nieco z bokui jest zastawiony sprzętem.

    An-2, który wykonał lot dookoła świata w 1997 roku (fot. Michał Banach)
    An-2, który wykonał lot dookoła świata w 1997 roku (fot. Michał Banach)

    Ponadto koło wjazdu na teren lotniska stoi MiG-21MF o numerze 6814. Maszyna wyróżnia się malowaniem nadanym podczas służby w 3 ELT. Jego twórcą jest Krzysztof Gładkij. Ponadto na lotnisku można znaleźć kilka innych maszyn jak najbardziej sprawnych. Najciekawszą z nich jest An-2 SP-DLA, który w 1997 roku wykonał lot dookoła świata.

    Poniżej znajdziecie kilka najciekawszych zdjęć z wypadu na lotnisko. Pełną galerię znajdziecie TUTAJ. Inne zdjęcia z lotniska Kobylnica zrobione w trakcie treningu grupy Żelazny znajdziecie w TEJ galerii.

    MiG-21MF (fot. Michał Banach)
    MiG-21MF (fot. Michał Banach)
    MiG-21MF (fot. Michał Banach)
    MiG-21MF (fot. Michał Banach)
    An-2 który wziął udział w locie dookoła świata w 1997 roku (Michał Banach)
    An-2 który wziął udział w locie dookoła świata w 1997 roku (Michał Banach)
    PZL-104 Wilga 35A (fot. Michał Banach)
    PZL-104 Wilga 35A (fot. Michał Banach)
    Zlin 142 i Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    Zlin 142 i Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    PZL-104 Wilga 35A (fot. Michał Banach)
    PZL-104 Wilga 35A (fot. Michał Banach)
    Zlin 142 i Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    Zlin 142 i Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    Zlin 142 (fot. Michał Banach)
    Zlin 142 (fot. Michał Banach)
    Zlin 142 i Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    Zlin 142 i Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    Zlin 42M (fot. Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    An-2 (Michał Banach)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułMuzeum Sił Powietrznych w Dęblinie – galeria
    Następny artykuł Pierwsza opona zimowa
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Cmentarzysko czołgów w Charkowie – galeria

    8 maja 20222 Mins Read

    Wrak MS World Discoverer

    30 kwietnia 20223 Mins Read

    Glückauf – pierwszy konwencjonalny tankowiec

    11 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    13 maja 20212

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 czerwca 2022

    Różnice między futbolem amerykańskim a rugby

    29 czerwca 2022

    Damskie modele rowerów miejskich typu wave – top 5 w 2022 roku

    28 czerwca 2022

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    27 czerwca 2022

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    26 czerwca 2022

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    4 maja 20200

    Pompy Varisco. Profesjonalne rozwiązania dla przemysłu!

    Automatyzacja procesów przemysłowych i stosowanie nowoczesnych rozwiązań do transportu cieczy wymaga użycia komponentów, które odznaczają…

    Artykuły
    22 czerwca 20220

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    Zbudowany w 1934 roku Fokker F.XXXVI Arend miał stać się wiodącym samolotem pasażerskim w ofercie…

    Artykuły
    20 stycznia 20210

    HMS Delhi – od krążownika po krążownik przeciwlotniczy

    Zbudowany w 1919 roku HMS Delhi był jednym z okrętów typu Danae (należały do niego…

    Artykuły
    25 czerwca 20150

    Boeing B-50 Superfortress – cichy następca B-29

    Podczas II wojny światowej amerykańskie lotnictwo wprowadziło do eksploatacji bardzo udany i nowoczesny bombowiec strategiczny…

    Artykuły
    16 października 20200

    SS Californian – świadek katastrofy i tragedii Titanica

    Istnieje wiele teorii sugerujących, że gdyby w pobliżu Titanica znajdował się jakiś statek, możliwe byłoby…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.