SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wrocławski Trzonolinowiec
    • Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1
    • Jak zachować świeżość żywności na dłużej?
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      18 maja 2022

      Wrocławski Trzonolinowiec

      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      17 maja 2022

      Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

      17 maja 2022

      Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island
    Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island
    Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island
    Artykuły

    Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island

    Michał BanachBy Michał Banach5 grudnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Będąca częścią archipelagu Szetlandów Południowych, Deception Island (pol. Wyspa Zwodnicza) przez wiele lat była wykorzystywana przez wielorybników. Z czasem zaczęto na niej budować bazy naukowe, ale kolejne erupcje wulkanów zniszczyły je. Obecnie pozostały po nich ruiny.

    Deception Island została oficjalnie odkryta w styczniu 1820 roku przez Williama Smith i Edwarda Bransfielda. 15 listopada 1820 roku przeprowadzono pierwszą ekspedycję lądową, której celem było zbadanie wyspy. Poprowadził ją Nathaniel Palmer, który też nadał wyspie używaną obecnie nazwę. Wyspa ma powierzchnię 72 km² (w momencie odkrycia była mniejsza, ale kolejne erupcje wulkanów zwiększyły jej powierzchnię) i około 12 km średnicy.

    Deception Island (fot. W. Bulach/Wikimedia Commons)
    Deception Island (fot. W. Bulach/Wikimedia Commons)

    Ze względu na swoje położenie i ukształtowanie, wyspa zyskała miano bezpiecznej przystani dla wielorybników i rybaków pływających na pobliskich wodach. Do 1825 roku na wyspie chroniły się załogi statków polujące na foki. Nie budowali oni jednak stałych schronień, korzystając głównie z namiotów. Ze względu na niewielką populację fok, znacznie przetrzebioną przez polowania, w 1825 roku zaprzestano polowań, a wyspa na kilka lat została opuszczona.

    W 1829 roku na wyspę przybyła brytyjska ekspedycja pod dowództwem kapitana Henriego Fostera. Naukowcy przeprowadzili dokładniejsze badania wyspy oraz stworzyli pierwsze przedstawiające ją rysunki. Kolejna ekspedycja miała miejsce w 1842 roku, kiedy to Amerykanie odwiedzili wyspę i po raz pierwszy zauważyli aktywność wulkaniczną w tym rejonie.

    Ruiny dawnych baz na Deception Island (fot. Christopher Prentiss Michel)
    Ruiny dawnych baz na Deception Island (fot. Christopher Prentiss Michel)

    Przez kolejne lata wyspa pozostała niezamieszkała, ale w 1904 roku sytuacja uległa zmianie. Ze względu na ukształtowanie wyspy, w zatoce Whalers Bay utworzono pierwszą bazę dla wielorybników. W kolejnych latach podobne bazy zaczęły powstawać w innych częściach wyspy. W 1908 roku utworzono cmentarz, a w 1912 stację radiową i niewielką linię kolejową obsługiwaną przez drezyny. W związku z przejęciem kontroli nad wyspą przez Brytyjczyków, w 1914 roku utworzono na niej budynek magistratu.

    Aż do lat 20. na wyspie zbudowano kilka baz wielorybniczych i przetwórczych. W 1928 roku utworzono nawet niewielkie lotnisko, z którego operował pojedynczy Lockheed Vega. Wielki kryzys oraz spowodowane nim zmiany gospodarcze doprowadziły jednak do opuszczenia baz. Co istotne, zabudowania i znaczna część sprzętu została porzucona. Ostatecznie przemysł wielorybniczy opuścił wyspę w 1931 roku.

    Ruiny na Deception Island (fot. Murray Foubister/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Murray Foubister/Wikimedia Commons)

    W trakcie II wojny światowej, w 1941 roku na wyspę przybyła brytyjska ekspedycja wojskowa, która zniszczyła część zabudowań, aby nie mogły być wykorzystywane przez np. Niemców, gdyby zajęli wyspę. W 1942 roku na opuszczoną wyspę przypłynęli Argentyńczycy, którzy zatknęli na niej swoją flagę, następnie usuniętą przez Brytyjczyków.

    W 1944 roku utworzono pierwszą stałą bazę naukową. Działała ona do 5 grudnia 1967 roku, kiedy to została częściowo zniszczona przez erupcję wulkanu. Uruchomiono ją ponownie rok później, 4 grudnia 1968 roku, ale 23 lutego 1969 roku została po raz drugi zniszczona. W 1948 roku utworzono argentyńską bazę, a w 1955 roku również Chilijską placówkę, które podzieliły los brytyjskiej bazy w 1967 roku.

    Przez wiele kolejnych lat wyspa pozostała niezamieszkana, ale w 1990 roku utworzono na niej hiszpańską bazę naukową Gabriel de Castilla Base, a w 1993 roku ponownie uruchomiono argentyńską Decepcion Station. Mimo upływu lat na wyspie cały czas pozostały ruiny dawnych baz wielorybniczych oraz niektórych placówek naukowych.

    Ruiny na Deception Island (fot. Gary Bembridgec/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Gary Bembridgec/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Rob Oo/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Rob Oo/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Rob Oo/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Rob Oo/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Liam Quinn/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Liam Quinn/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Jerzy Strzelecki/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Jerzy Strzelecki/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Gary Bembridgec/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Gary Bembridgec/Flickr.com)
    Ruiny hangaru lotniczego na Deception Island (fot. Murray Foubister/Wikimedia Commons)
    Ruiny hangaru lotniczego na Deception Island (fot. Murray Foubister/Wikimedia Commons)
    Usunięty w 2004 roku wrak samolotu DHC Beaver na Deception Island (fot. Rolf Wallner)
    Usunięty w 2004 roku wrak samolotu DHC Beaver na Deception Island (fot. Rolf Wallner)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPorsche 597 – od samochodu sportowego do wojskowego
    Następny artykuł Wrak SS Kyle w zatoce Harbour Grace
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Vanguard – ostatni pancernik

    12 maja 20226 Mins Read

    HMS Devastation – pancernik który wyprzedził swoje czasy

    19 kwietnia 20225 Mins Read

    Curtiss Wanamaker Triplane – pierwszy amerykański czterosilnikowy samolot

    14 kwietnia 20222 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 maja 20160

    Bojowa stacja kosmiczna Polus

    W latach 80. Amerykanie i Rosjanie prowadzili prace nad budową bojowych satelitów i stacji kosmicznych.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    18 maja 2022

    Wrocławski Trzonolinowiec

    17 maja 2022

    Tyrrell P34 – sześciokołowy bolid F1

    17 maja 2022

    Jak zachować świeżość żywności na dłużej?

    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    2 marca 20200

    Zapora Grande Dixence w Szwajcarii

    Zbudowana w 1961 roku zapora Grande Dixence w Szwajcarii jest najwyższą zaporą grawitacyjną w Europie.…

    Lifestyle
    22 stycznia 20200

    Cera problematyczna a codzienna pielęgnacja

    Codzienna pielęgnacja cery problematycznej to podstawa, gdy zależy nam na utrzymaniu jej w dobrej kondycji.…

    Artykuły
    15 kwietnia 20180

    Citycar – słusznie zapomniany samochód elektryczny

    Samochody elektryczne wcale nie są tak nowym wynalazkiem. Już w XIX wieku pojawiały się one…

    Artykuły
    31 października 20162

    Luxtorpeda – legendarny polski pociąg

    W okresie międzywojennym w Polsce kolej rozwijała się bardzo szybko. Wśród wielu inwestycji i projektów…

    Artykuły
    19 grudnia 20180

    Zapomniana Cape Spear Battery

    Półwysep Avalon, znajdujący się w Nowej Fundlandii nie jest zbyt duży, ale znajdujący się na…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.