SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island
    Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island
    Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island
    Artykuły

    Zapomniane bazy antarktyczne na Deception Island

    Michał BanachBy Michał Banach5 grudnia 2019Brak komentarzy3 Mins Read
    Będąca częścią archipelagu Szetlandów Południowych, Deception Island (pol. Wyspa Zwodnicza) przez wiele lat była wykorzystywana przez wielorybników. Z czasem zaczęto na niej budować bazy naukowe, ale kolejne erupcje wulkanów zniszczyły je. Obecnie pozostały po nich ruiny.

    Deception Island została oficjalnie odkryta w styczniu 1820 roku przez Williama Smith i Edwarda Bransfielda. 15 listopada 1820 roku przeprowadzono pierwszą ekspedycję lądową, której celem było zbadanie wyspy. Poprowadził ją Nathaniel Palmer, który też nadał wyspie używaną obecnie nazwę. Wyspa ma powierzchnię 72 km² (w momencie odkrycia była mniejsza, ale kolejne erupcje wulkanów zwiększyły jej powierzchnię) i około 12 km średnicy.

    Deception Island (fot. W. Bulach/Wikimedia Commons)
    Deception Island (fot. W. Bulach/Wikimedia Commons)

    Ze względu na swoje położenie i ukształtowanie, wyspa zyskała miano bezpiecznej przystani dla wielorybników i rybaków pływających na pobliskich wodach. Do 1825 roku na wyspie chroniły się załogi statków polujące na foki. Nie budowali oni jednak stałych schronień, korzystając głównie z namiotów. Ze względu na niewielką populację fok, znacznie przetrzebioną przez polowania, w 1825 roku zaprzestano polowań, a wyspa na kilka lat została opuszczona.

    W 1829 roku na wyspę przybyła brytyjska ekspedycja pod dowództwem kapitana Henriego Fostera. Naukowcy przeprowadzili dokładniejsze badania wyspy oraz stworzyli pierwsze przedstawiające ją rysunki. Kolejna ekspedycja miała miejsce w 1842 roku, kiedy to Amerykanie odwiedzili wyspę i po raz pierwszy zauważyli aktywność wulkaniczną w tym rejonie.

    Ruiny dawnych baz na Deception Island (fot. Christopher Prentiss Michel)
    Ruiny dawnych baz na Deception Island (fot. Christopher Prentiss Michel)

    Przez kolejne lata wyspa pozostała niezamieszkała, ale w 1904 roku sytuacja uległa zmianie. Ze względu na ukształtowanie wyspy, w zatoce Whalers Bay utworzono pierwszą bazę dla wielorybników. W kolejnych latach podobne bazy zaczęły powstawać w innych częściach wyspy. W 1908 roku utworzono cmentarz, a w 1912 stację radiową i niewielką linię kolejową obsługiwaną przez drezyny. W związku z przejęciem kontroli nad wyspą przez Brytyjczyków, w 1914 roku utworzono na niej budynek magistratu.

    Aż do lat 20. na wyspie zbudowano kilka baz wielorybniczych i przetwórczych. W 1928 roku utworzono nawet niewielkie lotnisko, z którego operował pojedynczy Lockheed Vega. Wielki kryzys oraz spowodowane nim zmiany gospodarcze doprowadziły jednak do opuszczenia baz. Co istotne, zabudowania i znaczna część sprzętu została porzucona. Ostatecznie przemysł wielorybniczy opuścił wyspę w 1931 roku.

    Ruiny na Deception Island (fot. Murray Foubister/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Murray Foubister/Wikimedia Commons)

    W trakcie II wojny światowej, w 1941 roku na wyspę przybyła brytyjska ekspedycja wojskowa, która zniszczyła część zabudowań, aby nie mogły być wykorzystywane przez np. Niemców, gdyby zajęli wyspę. W 1942 roku na opuszczoną wyspę przypłynęli Argentyńczycy, którzy zatknęli na niej swoją flagę, następnie usuniętą przez Brytyjczyków.

    W 1944 roku utworzono pierwszą stałą bazę naukową. Działała ona do 5 grudnia 1967 roku, kiedy to została częściowo zniszczona przez erupcję wulkanu. Uruchomiono ją ponownie rok później, 4 grudnia 1968 roku, ale 23 lutego 1969 roku została po raz drugi zniszczona. W 1948 roku utworzono argentyńską bazę, a w 1955 roku również Chilijską placówkę, które podzieliły los brytyjskiej bazy w 1967 roku.

    Przez wiele kolejnych lat wyspa pozostała niezamieszkana, ale w 1990 roku utworzono na niej hiszpańską bazę naukową Gabriel de Castilla Base, a w 1993 roku ponownie uruchomiono argentyńską Decepcion Station. Mimo upływu lat na wyspie cały czas pozostały ruiny dawnych baz wielorybniczych oraz niektórych placówek naukowych.

    Ruiny na Deception Island (fot. Gary Bembridgec/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Gary Bembridgec/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Rob Oo/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Rob Oo/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Rob Oo/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Rob Oo/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Liam Quinn/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Liam Quinn/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Jerzy Strzelecki/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Jerzy Strzelecki/Wikimedia Commons)
    Ruiny na Deception Island (fot. Gary Bembridgec/Flickr.com)
    Ruiny na Deception Island (fot. Gary Bembridgec/Flickr.com)
    Ruiny hangaru lotniczego na Deception Island (fot. Murray Foubister/Wikimedia Commons)
    Ruiny hangaru lotniczego na Deception Island (fot. Murray Foubister/Wikimedia Commons)
    Usunięty w 2004 roku wrak samolotu DHC Beaver na Deception Island (fot. Rolf Wallner)
    Usunięty w 2004 roku wrak samolotu DHC Beaver na Deception Island (fot. Rolf Wallner)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePorsche 597 – od samochodu sportowego do wojskowego
    Next Article Wrak SS Kyle w zatoce Harbour Grace
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Star Jet – roller coaster zabrany przez morze

    21 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    28 września 20150

    5 najlepszych czołgów II wojny światowej

    Podczas II wojny światowej czołgi przeszły olbrzymią transformację. W trakcie tego najkrwawszego konfliktu w historii…

    Artykuły
    7 września 20150

    Twórca jako podmiot praw autorskich

    Nasz umysł pozwala tworzyć coraz to nowe rzeczy, które niekiedy są rewolucyjne i na zawsze…

    Artykuły
    8 lipca 20190

    HMS Victoria (1859) – pierwszy i ostatni

    Zbudowany w 1859 roku okręt liniowy HMS Victoria to wyjątkowa jednostka. Chociaż nie zasłynęła w…

    Artykuły
    26 grudnia 20160

    Okręty obrony wybrzeża typu Siegfried i Odyn

    W latach 1888-1896 w Niemczech powstały dwa typy pancerników obrony wybrzeża typu Siegfried (6 okrętów)…

    Artykuły
    21 czerwca 20170

    1948 Tarf Gilera – zapomniany projekt Piero Taruffi

    Włoski kierowca wyścigowy Piero Taruffi zasłynął ustanowieniem w 1937 roku rekordu prędkości dla motocykli, wynoszącego…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.