Lotniskowiec HMS Triumph powstał zbyt późno, aby wziąć udział w działaniach wojennych podczas II wojny światowej. Po wielu latach służby i konwersji na okręt wsparcia, w 1981 roku zaczęto go złomować, przez co nie został wykorzystany podczas Wojny Falklandy w 1982 roku, gdzie byłby bardzo przydatny.

Geneza

Historia lotniskowca HMS Triumph  rozpoczęła się w 1941 roku, kiedy to rozpoczęto prace nad projektem lekkich lotniskowców floty, które miały wzmocnić brytyjską flotę w działaniach na różnych frontach II wojny światowej. Według założeń, okręty te miały być mniejsze od lotniskowców floty, a dzięki temu łatwiejsze w budowie i tańsze, a równocześnie miały być lepsze od lotniskowców eskortowych, tworzonych z myślą o osłonie konwojów.

HMS Triumph
HMS Triumph

W latach 1942-1943 rozpoczęto budowę 16 jednostek tego typu, które początkowo określano jako 1942 Design Light Fleet Carrier. Z czasem oznaczenie zmieniono na typu Colossus. Do końca wojny (kapitulacji Japonii) zwodowano i wprowadzono do służby 6 okrętów tego typu. Dwa kolejne wprowadzono do służby już po wojnie, a ostatnie dwa na etapie budowy przerobiono na okręty wsparcia i pływające warsztaty dla lotniskowców. 5 dalszych lotniskowców ukończono po wojnie według zmienionego projektu i sklasyfikowano jako lotniskowce typu Majestic. Jeden okręt zwodowany latem 1945 roku został zezłomowany przed ukończeniem.

HMS Triumph był ostatnim z lotniskowców typu Colossus, który wprowadzono do służby. Jego budowę rozpoczęto od położenia stępki 27 stycznia 1943 roku w stoczni R. & W. Hawthorn Leslie & Company Ltd. Zwodowano go 2 października 1944 roku, a do służby wszedł 9 maja 1946 roku. Okręt miał 212 m długości i wyporność całkowitą 18 000 ton. Napęd stanowiły 2 turbiny parowe o mocy 40 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 25 węzłów i zasięg 12 000 mil morskich (22 000 km) przy prędkości 14 węzłów. Uzbrojenie obronne było ubogie i składało się z 24 działek kalibru 40 mm i 32 działek kalibru 20 mm. Grupa lotnicza liczyła do 52 samolotów. Załoga składała się z 1050 oficerów i marynarzy.

HMS Triumph
HMS Triumph

Wojna koreańska i spokojna służba

Chociaż HMS Triumph nie wziął udziału w II wojnie światowej, jego kariera bojowa rozpoczęła się już w 1950 roku. Operując początkowo w ramach Floty Śródziemnomorskiej, lotniskowiec wszedł następnie w skład floty Dalekowschodniej i płynął do Japonii, kiedy załoga otrzymała informację o rozpoczęciu walk w Korei. W tej sytuacji okręt przeszedł w stan gotowości bojowej i udał się wraz z eskortą na Okinawę, a później do Korei.

Początkowo był to jedyny dostępny na miejscu lotniskowiec, w związku z czym jego grupa lotnicza brała intensywny udział w atakach na pozycje północnokoreańskie. Okręt operował w rejonie Korei do końcówki września 1950 roku. W tym czasie grupa lotnicza utraciła większość posiadanych maszyn – zarówno z powodu strat od ognia przeciwnika, jak i sojuszniczego, ponieważ wykorzystywane przez Brytyjczyków Supermarine Seafire były często mylone z północnokoreańskimi Jak-9. Część maszyn utracono również z powodu awarii i wypadków. W związku z tym straty uzupełniano maszynami przewożonymi na pokładzie okrętu wsparcia HMS Unicorn. 25 września 1950 roku HMS Triumph został zastąpiony przez HMS Theseus i udał się w rejs powrotny do Europy.

HMS Triumph
HMS Triumph

Dalsza kariera lotniskowca miała być już o wiele spokojniejsza. Lotniskowiec przeklasyfikowano na jednostkę szkoleniową, która operowała z Wielkiej Brytanii i wykonywała rejsy nawet w rejon Karaibów. W 1952 roku zmieniono układ linii na pokładzie, symulując pokład startowy ustawiony pod kątem. Próby zakończyły się sukcesem i doprowadziły do modernizacji starszych lotniskowców do nowego układu.

W 1954 roku HMS Triumph wziął udział w ewakuacji rozbitków z statku Empire Windrush, a w 1955 roku odwiedził Leningrad w ramach wizyty kurtuazyjnej. W 1956 roku podjęto decyzję o przebudowie lotniskowca na „ciężki okręt naprawczy” HMS Triumph A108. Prace były bardzo długie i trwały aż do 1965 roku. W ich trakcie usunięto całe wyposażenie lotnicze, zarówno katapulty jak i pomieszczenia dowodzenia. Według założeń, okręt miał służyć do przenoszenia zaopatrzenia, zapasowych samolotów i amunicji dla innych lotniskowców i okrętów wojennych.

HMS Triumph po przebudowie na okręt wsparcia
HMS Triumph po przebudowie na okręt wsparcia

Kariera w nowej roli była jednak krótka, ponieważ w 1975 roku okręt przeniesiono do rezerwy w Stoczni Chatham, jako aktualnie niepotrzebny. Tego typu jednostki były przydatne tylko w trakcie konfliktów zbrojnych lub podczas długich operacji z dala od własnych baz. W 1981 roku podjęto decyzję o wycofaniu okrętu ze służby i jego złomowaniu w Hiszpanii w grudniu. Kilka miesięcy później Argentyna dokonała inwazji na Falklandy, co spotkało się z brytyjską odpowiedzią i wysłaniem grupy bojowej w celu odbicia wysp.

Ze względu na oddalenie od własnych baz, flota potrzebowała wsparcia w postaci zarówno jednostek zaopatrzeniowych jak i naprawczych. W tej roli idealnie spisałby się HMS Triumph. Dowództwo Royal Navy próbowało nawet przerwać jego rozbiórkę i odkupić okręt, ale okazało się, że proces złomowania zaszedł za daleko, aby w krótkim czasie przywrócić okręt do służby. W tej sytuacji rolę jednostek wsparcia podczas odbijania Falklandów pełniły przejęte cywilne statki handlowe Atlantic Conveyor i Atlantic Causeway, z których pierwszy zatonął z powodu uszkodzeń.

HMS Triumph po przebudowie na okręt wsparcia (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)
HMS Triumph po przebudowie na okręt wsparcia (fot. Tyne & Wear Archives & Museums)

Podsumowanie

Lotniskowce typu Colossus były ciekawymi jednostkami i mogły znacząco wzmocnić brytyjska flotę podczas II wojny światowej mimo swojej dosyć ubogiej konfiguracji i faktu, że budowano je w cywilnych stoczniach – w związku z czym nie były opracowane według wojskowych standardów. Z drugiej strony zbudowano je zbyt późno, aby miały wpływ na działania wojenne, a z drugiej strony powstały tuż przed rewolucją w rozwoju lotnictwa morskiego, zapoczątkowaną przez pojawienie się samolotów z napędem odrzutowym. Tym samym ich kariery były krótkie… ale tylko pod brytyjską banderą. Nieprzydatne Royal Navy okręty był bowiem sprzedawane innym krajom, w tym Francji, Holandii, Brazylii (która eksploatowała swój lotniskowiec aż do 2001 roku!) oraz Argentynie.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.