SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    • Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka
    • Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego
    • Star Jet – roller coaster zabrany przez morze
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

      24 stycznia 2023

      Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      17 grudnia 20220

      Bracia Wright i pierwszy lot samolotu

      Recent
      27 stycznia 2023

      Wschodnia Brama Belgradu

      26 stycznia 2023

      Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

      25 stycznia 2023

      Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Argentyńskie lotniskowce ARA Independencia i ARA Veinticinco de Mayo
    Argentyńskie lotniskowce ARA Independencia i ARA Veinticinco de Mayo
    Argentyńskie lotniskowce ARA Independencia i ARA Veinticinco de Mayo
    Artykuły

    Argentyńskie lotniskowce ARA Independencia i ARA Veinticinco de Mayo

    Michał BanachBy Michał Banach26 kwietnia 2017Brak komentarzy6 Mins Read
    Wśród kilku bardziej egzotycznych użytkowników lotniskowców przez wiele lat znajdowała się Argentyna. Armada de la República Argentina, czyli Argentyńska Marynarka Wojenna wykorzystywała dwa zbudowane podczas II wojny światowej ex-brytyjskie lekkie lotniskowce typu Colossus – ARA Independencia i ARA Veinticinco de Mayo.

    ARA Independencia

    Pierwszym lotniskowcem pływającym pod banderą Argentyny był ARA Independencia. Budowę lotniskowca pierwotnie nazwanego HMS Warrior rozpoczęto 12 grudnia 1942 roku. Wodowanie miało miejsce 20 maja 1944 roku, a do służby okręt wszedł 2 kwietnia 1945 roku, chociaż pełną gotowość jednostka uzyskała dopiero 24 stycznia 1946 roku.

    HMS Warrior
    HMS Warrior

    Okręt należący do typu Colossus miał służyć na Pacyfiku, w związku z czym jego wyposażenie różniło się od jednostek przeznaczonych do operowania na znacznie zimniejszym Atlantyku. Lotniskowiec miał 212 m długości, wyporność 19 900 ton i napęd składający się z turbin parowych o łącznej mocy 40 000 KM, zapewniających prędkość 24 węzłów. Załoga liczyła około 1300 marynarzy, a uzbrojenie składało się z 32 działek przeciwlotniczych kalibru 20 mm. Grupa lotnicza liczyła 48 maszyn. W toku eksploatacji uzbrojenie obronne oraz liczba przewożonych samolotów wielokrotnie się zmieniały.

    14 marca 1946 roku lotniskowiec został przekazany Kanadzie w ramach umowy podpisanej jeszcze podczas II wojny światowej. Po zaledwie dwóch latach służby, 23 marca 1948 roku HMCS Warrior został zwrócony Royal Navy. Głównym powodem były koszty eksploatacji (Kanada posiadała wówczas jeszcze jeden lotniskowiec – HMCS Magnificent) oraz brak wyposażenia do służby na zimnych wodach Północnego Atlantyku. Kanadyjczycy uznali, że po pierwsze nie są im potrzebne aż dwa lotniskowce, a po drugie koszty modernizacji HMCS Warrior były za duże.

    ARA Independencia
    ARA Independencia

    Po powrocie do Wielkiej Brytanii okręt przeszedł remont połączony z modernizacją (taką samą jak rozważana przez Kanadyjczyków) w trakcie której dodano ogrzewania i wyposażenie potrzebne umożliwiające służbę na Atlantyku. Po zakończeniu remontu okręt wszedł do regularnej eksploatacji, a w 1950 roku wspierał brytyjską armię podczas operacji w Korei. W latach 1952-1953 HMS Warrior przeszedł kolejną modernizację po czym powrócił na wody Oceany Indyjskiego.

    W 1958 roku Royal Navy uznała, że okręt nie jest już przydatny – głównie z powodu przestarzałego wyposażenia, nieprzystosowanego do obsługi coraz nowszych odrzutowych samolotów bojowych oraz nieadekwatnych kosztów modernizacji. Brytyjczycy złożyli propozycję sprzedaży lotniskowca Argentynie, która poszukiwała wówczas nowych okrętów w celu wzmocnienia floty. Propozycja spotkała się z pozytywnym przyjęciem argentyńskiej floty.

    ARA Independencia
    ARA Independencia

    8 lipca 1959 roku HMS Warrior podniósł argentyńską banderę i otrzymał nazwę ARA Independencia. Grupa bojowa początkowo składała się z samolotów F4U Corsair, SNJ-5Cs Texan i Grumman S2F-1 (S-2A) Tracker. Później lotniskowiec przystosowano do obsługi odrzutowych F9F Panther. Argentyńczycy chcieli również wprowadzić na wyposażenie lotniskowca samoloty typu TF-9J Cougar, ale z powodu problemów z katapultą zrezygnowano z tego pomysłu.

    W 1969 roku po stosunkowo krótkiej, 10-letniej służbie ARA Independencia został wycofany z eksploatacji z powodu kosztów eksploatacji oraz pozyskania nowego lotniskowca – ARA Veinticinco de Mayo. Chociaż nowy okręt był również jednostką typu Colossus, przeszedł on większą modernizację zanim trafił w ręce Argentyńczyków, w związku z czym prezentował większą wartość bojową. W 1971 roku ARA Independencia został zezłomowany.

    F4U Corsair na pokładzie ARA Independencia
    F4U Corsair na pokładzie ARA Independencia
    F4U Corsair na pokładzie ARA Independencia
    F4U Corsair na pokładzie ARA Independencia
    Grumman S2F-1 (S-2A) Tracker i F9F Panther na pokładzie ARA Independencia
    Grumman S2F-1 (S-2A) Tracker i F9F Panther na pokładzie ARA Independencia
    Grumman S2F-1 (S-2A) Tracker na pokładzie ARA Independencia
    Grumman S2F-1 (S-2A) Tracker na pokładzie ARA Independencia

    ARA Veinticinco de Mayo

    Drugim i ostatnim lotniskowcem noszącym argentyńską banderę był ARA Veinticinco de Mayo. Budowę lotniskowca rozpoczęto 3 grudnia 1942 roku, wodowanie miało miejsce 30 grudnia 1943 roku a do służby okręt wszedł 17 stycznia 1945 roku pod nazwą HMS Venerable.

    Ze względu na zbliżający się koniec wojny okręt nie odegrał znaczącej roli w działaniach na Pacyfiku. Po wojnie lotniskowiec był nieprzydatny dla Royal Navy, która posiadała zbyt dużo jednostek tej klasy. W związku z tym 1 kwietnia 1948 roku okręt został sprzedany Holandii. Nowy właściciel zmienił jego nazwę na HNLMS Karel Doorman i po drobnej modernizacji wcielił do służby pod holenderską banderą 28 maja 1948 roku.

    HNLMS Karel Doorman
    HNLMS Karel Doorman

    Lotniskowiec brał udział w licznych patrolach na Oceani Indyjskim i w rejonie Nowej Gwinei, a w 1964 roku w związku z utratą kolonii oraz zmianą roli holenderskiej floty w NATO, lotniskowiec stał się balastem. Mimo to utrzymywano go w linii aż do 26 kwietnia 1968 roku, kiedy to na jego pokładzie wybuchł pożar, który uszkodził część maszynowni. Po dokonaniu pobieżnych napraw Holendrzy uznali, że wysokie koszty dalszej eksploatacji i potrzebna modernizacja połączona z gruntownym remontem są zbyt drogie, w związku z czym lotniskowiec wystawiono na sprzedaż.

    ARA Veinticinco de Mayo
    ARA Veinticinco de Mayo

    Lotniskowcem zainteresowali się Argentyńczycy, głównie dlatego, że znali dobrze ten typ okrętów, a po drugie w trakcie służby pod holenderską banderą lotniskowiec przeszedł kilka modernizacji, które znacząco zwiększały jego wartość bojową w porównaniu do wykorzystywanego ówcześnie przez Argentyna. Armada de la República Argentina, ARA Independencia.

    15 października 1968 roku okręt został sprzedany, a 12 marca 1969 roku podniesiono na nim banderę Argentyny oraz zmieniono nazwę na ARA Veinticinco de Mayo. Po dokonaniu modernizacji i przystosowaniu jednostki do służby w argentyńskiej flocie, okręt wszedł do służby. W tym miejscu warto dodać, że nowy lotniskowiec różnił się od poprzedniego długością, ponieważ miał tylko 192 m długości.

    ARA Veinticinco de Mayo
    ARA Veinticinco de Mayo

    W latach 70. ARA Veinticinco de Mayo przeszedł kilka kolejnych remontów i modernizacji, dzięki którym przystosowano go do obsługi nowocześniejszych samolotów odrzutowych, głównie typu A-4Q Skyhawk. W 1981 roku lotniskowiec przeszedł jeszcze jeden znaczący remont, w trakcie którego wymieniono radar oraz przebudowano pokład startowy z myślą o nowych samolotach typu Super Etendard, pozyskanych przez Argentynę. Niestety problemy z katapultą sprawiły, że grupa lotnicza musiała korzystać tylko z maszyn typu A-4.

    Podczas Wojny o Falklandy lotniskowiec wraz z krążownikiem ARA General Belgrano brał udział w zabezpieczeniu desantu na wyspie a następnie wspierał ich obronę. Po zatopieniu krążownika, w obawie o utratę jedynego argentyńskiego lotniskowca, jednostka została skierowana do portu. Grupa lotnicza została natomiast przeniesiona na ląd, skąd wspierała obrońców Falklandów, odnosząc kilka sukcesów, z których najważniejszym było zatopienie 22 maja 1982 roku brytyjskiej fregaty HMS Ardent.

    ARA Veinticinco de Mayo
    ARA Veinticinco de Mayo

    Po wojnie lotniskowiec przeszedł jeszcze jedną modernizację, która umożliwiła wykorzystanie samolotów typu Super Etendard. W 1990 roku pogarszająca się sytuacja ekonomiczna Argentyny sprawiła jednak, że lotniskowiec stał się zbyt drogi w eksploatacji. Wycofano go więc z służby a oficjalnie skreślono w 1997 roku (chociaż już od kilku lat okręt dosłownie ograbiono z wyposażenia, które posłużyło od remontu brazylijskiego lotniskowca NAeL Minas Gerais. W 2000 roku pozbawiony wyposażenia lotniskowiec został zezłomowany w stoczni Alang w Indiach. Był to koniec Argentyńskich lotniskowców.

    ARA Veinticinco de Mayo
    ARA Veinticinco de Mayo

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePolski karabin przeciwpancerny wz. 35 Ur
    Next Article Poznańskie Klasyki Nocą – otwarcie sezonu – fotorelacja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    Bojowy wóz piechoty Marder 1

    19 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    26 stycznia 2023

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    25 stycznia 2023

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    24 stycznia 2023

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 kwietnia 20180

    Hasselblad 500EL (EDC) – księżycowe aparaty

    Przygotowując się do lądowania na księżycu, NASA musiało wybrać odpowiednie aparaty fotograficzne dla astronautów, dzięki…

    Lifestyle
    29 kwietnia 20180

    Na co zwracać uwagę kupując olejki CBD?

    Olejki CBD to produkt, który wciąż zyskuje na popularności. Polacy kupują ten suplement diety z…

    Lifestyle
    1 września 20170

    Beskidy Zachodnie – tu warto przyjechać przez cały rok

    Szukasz idealnego miejsca na urlop? Znajdziesz je nie tylko tysiące kilometrów od Polski. Atrakcje dla…

    Kobieta
    1 lipca 20220

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Doskonale dobrana stylizacja, nieskazitelny makijaż i fryzura – dobry wygląd może zepsuć nie tylko niesprzyjająca…

    Artykuły
    8 stycznia 20230

    Scala Contarini del Bovolo – ukryta wenecka atrakcja

    Krążąc weneckimi uliczkami można czasami natrafić na wyjątkowe miejsca, ukryte przed tłumami turystów. Jednym z…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.