SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » HMS Unicorn – prawie lotniskowiec
    HMS Unicorn - prawie lotniskowiec
    HMS Unicorn - prawie lotniskowiec
    Artykuły

    HMS Unicorn – prawie lotniskowiec

    Michał BanachBy Michał Banach2 stycznia 2021Updated:2 stycznia 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Chociaż HMS Unicorn na pierwszy rzut oka wygląda jak typowy brytyjski lotniskowiec z czasów II wojny światowej, w rzeczywistości był okrętem naprawczym i wsparcia dla lotniskowców. Wyposażono go jednak w normalny pokład startowy. Zbudowano go podczas II wojny światowej, a w eksploatacji z przerwami pozostawał do końcówki lat 50.

    Geneza

    Każdy lotniskowiec standardowo posiada warsztat pozwalający na bieżącą obsługę samolotów, naprawy i dosłownie łatanie części uszkodzeń. Niektóre lotniskowce przenosiły też dodatkowe samoloty, które należało dopiero złożyć. W latach 30. i podczas II wojny światowej często zdarzało się bowiem, że zamiast naprawiać bardzo uszkodzone samoloty, bardziej opłacało się je wyrzucić za burtę, zwalniając miejsce dla nowego samolotu.

    HMS Unicorn (I72)
    HMS Unicorn (I72)

    Podejście to oznaczało jednak, że wiele maszyn nadających się jeszcze do naprawy, ale wymagających większych prac i lepiej wyposażonych warsztatów, po prostu lądowało w morzu. Podczas kryzysu abisyńskiego w latach 1934-1935 dowództwo Royal Navy zauważyło, że bardziej opłacalne byłoby posiadanie okrętu-bazy, który posiadałby dobrze wyposażony warsztat i przyjmowałby uszkodzone samoloty i je naprawiał.

    Royal Navy i wiele innych flot posiadało wówczas okręty pełniące podobną funkcję, ale dla okrętów podwodnych i niszczycieli. Za sprawą admirała Reginalda Hendersona projekt okrętu-bazy dla lotniskowców zaczął się materializować. Stępkę pod taką jednostkę położono 29 czerwca 1939 roku. Okręt otrzymał nazwę HMS Unicorn (I72).

    HMS Unicorn (I72)
    HMS Unicorn (I72)

    Prawie lotniskowiec

    Wybuch wojny sprawił, że prace nad okrętem przebiegały powoli, ponieważ większy priorytet miały pełnoprawne lotniskowce. Unicorn nie miał przenosić grupy bojowej ani specjalnie silnego uzbrojenia obronnego. Zakładano bowiem, że będzie on operować poza rejonem intensywnych walk.

    Ostatecznie kadłub okrętu zwodowano 20 listopada 1941 roku, a po przedłużających się pracach wyposażeniowych, prawie ukończony okręt wszedł do służby 12 marca 1943 roku. HMS Unicorn miał 195 m długości i wyporność 16 770 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe Parsonsa o mocy 40 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 24 węzłów i zasięg 7000 mil morskich (13 000 km) przy prędkości 13,5 węzła. Uzbrojenie obronne składało się z 8 dział kalibru 102 mm umieszczonych w 4 dwudziałowych stanowiskach, 4 poczwórne zestawy działek kalibru 40 mm, dwa podwójne stanowiska działek kalibru 20 mm i 8 pojedynczych. Oficjalnie grupa lotnicza mogła składać się 36 samolotów gotowych do lotu. Załoga liczyła natomiast 1200 osób.

    HMS Unicorn (I72) i HMS Illustrious w 1944 roku
    HMS Unicorn (I72) i HMS Illustrious w 1944 roku

    HMS Unicorn początkowo wspierał operacje Royal Navy na Morzu Północnym, a następnie wziął udział w operacji Avalanche, czyli lądowaniu Aliantów w Salerno. Na okręcie przyjmowano uszkodzone samoloty które poddawano remontom, lub składowano w celu przetransportowania na ląd, jeśli skala napraw była zbyt duża – w tym okresie warsztat nie był jeszcze w pełni wyposażony.

    Pod koniec 1943 roku HMS Unicorn został wysłany na Daleki Wschód, gdzie wspierał działania Royal Navy oraz utworzonej później Floty Dalekiego Wschodu. W tym czasie wykorzystywano go również jako okręt szkolny, na którym prowadzono szkolenia z startów i lądowań na pokładzie lotniskowca. Na Pacyfiku HMS Unicorn pozostawał aż do grudnia 1945 roku, uczestnicząc jako wsparcie w wielu operacjach Royal Navy.

    HMS Unicorn (I72)
    HMS Unicorn (I72)

    W styczniu 1946 roku, po powrocie do Wielkiej Brytanii okręt przeniesiono do rezerwy, w której pozostał do 1949 roku. Wysłano go wówczas ponownie na Daleki Wschód, gdzie wspierał działania brytyjskiej floty w początkowym etapie wojny koreańskiej. Z racji stanu technicznego, poddano go remontowi w Singapurze, po czym oddelegowano do zadań transportowych.

    Unicorn pozostał na Dalekim Wschodzie aż do końca wojny koreańskiej, przechodząc w międzyczasie kolejny remont w 1952 roku. W tym czasie dowództwo Royal Navy zdawało już sobie sprawę z przestarzałej konstrukcji okrętu, uniemożliwiającej przyjmowanie samolotów o napędzie odrzutowym. Rozważano jego modernizację, ale ostatecznie zamiast Unicorna, zmodernizowano normalne lotniskowce.

    HMS Unicorn (I72)
    HMS Unicorn (I72)

    W 1957 roku przeniesiono go ponownie do rezerwy, ale tym razem z zamiarem sprzedaży. Z racji braku chętnych, w 1958 roku wycofano go ostatecznie z eksploatacji, a w czerwcu 1959 roku sprzedano na złom. Prace zakończono w 1960 roku.

    Podsumowanie

    Pomysł budowy okrętów-baz dla lotniskowców okazał się na tyle dobry, że Brytyjczycy zbudowali jeszcze dwie podobne jednostki. Okręty tego typu przydawały się zwłaszcza przy operacjach z dala od własnych baz, gdzie nie było możliwości zastępowania uszkodzonych samolotów nowymi.

    Wraz z wzrostem popularności samolotów o napędzie odrzutowym rola Unicorna zaczęła jednak spadać. Wymagający modernizacji okręt stawał się za mały, aby obsługiwać coraz większe samoloty. Dodatkowo do naprawy samolotów odrzutowych potrzebne były jeszcze lepsze warsztaty.

    HMS Unicorn (I72)
    HMS Unicorn (I72)
    HMS Unicorn (I72)
    HMS Unicorn (I72)
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułPodsumowanie roku 2020
    Następny artykuł Francuskie pancerniki typu Danton
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    28 czerwca 20223 Mins Read

    Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    27 czerwca 20224 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.