SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      20 marca 2023

      PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

      19 marca 2023

      Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read57 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

      16 lutego 2023

      Jakie funkcje oferują współczesne telewizory?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read22 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      12 marca 2023

      Malowniczy Hotel Belvédère

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read146 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

      11 marca 2023

      Eksplozja w Oppau (1921)

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read6 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Stracona szansa – EM-10 Bielik
    Artykuły

    Stracona szansa – EM-10 Bielik

    Michał BanachBy Michał Banach13 maja 2021Updated:14 maja 20212 komentarze3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Stracona szansa - EM-10 Bielik
    Stracona szansa - EM-10 Bielik
    Historia polskich konstrukcji lotniczych to kilka ciekawych konstrukcji, które weszły do eksploatacji oraz bardzo dużo wielkich nadziei i szans, utraconych często w bezsensowny sposób. Jedną z takich szans był opracowany prywatnie pod koniec lat 90. odrzutowy samolot szkoleniowy EM-10 Bielik.

    Wraz z przemianami politycznymi początku lat 90. Polska wyszła z radzieckiej strefy wpływów i tym samym przez kilka lat funkcjonowała w Europie całkowicie niezależnie, znajdując się pomiędzy dawnym sojusznikiem, czyli Rosją, a dawnymi wrogami, czyli państwami NATO. Sytuacja ta nie sprzyjała rozwojowi Polskich Sił Zbrojnych, ponieważ przez pewien czas praktycznie wszystkie rynki zagraniczne nie były dla nas dostępne – współpraca z dawnymi sojusznikami nie wchodziła w grę, a pozostali nie ufali nam jeszcze aż tak, aby podjąć wspólne działania.

    Makieta EM-10 Bielik w 2009 roku w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. KGyST/Wikimedia Commons)
    Makieta EM-10 Bielik w 2009 roku w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. KGyST/Wikimedia Commons)

    W tym samym okresie Polskie Siły Powietrzne pilnie potrzebowały już nowych samolotów szkolnych, które zastąpiłyby wysłużone TS-11 Iskra. Prace nad ich następcą, I-22 Iryda były powolne i okupione ciągłymi problemami i przeszkodami. Trudną sytuację chciał rozwiązać Edward Margański, inżynier i konstruktor lotniczy, który założył firmę Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze.

    Postanowił on zaprojektować tani i lekki samolot szkoleniowy dla Polskich Sił Powietrznych, który mógłby być wykorzystywany do szkolenia podstawowego i zaawansowanego. W porównaniu do konkurencyjnych maszyn, konstrukcja inż. Margańskiego nie miała posiadać uzbrojenia, aby maksymalnie obniżyć koszty produkcji.

    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)

    Prace studyjne nad samolotem rozpoczęto w 1997 roku, a budowę prototypu w 1999 roku. W 2001 roku zaprezentowano gotowy prototyp (wcześniej zbudowano pełnowymiarową makietę), a oblot maszyny miał miejsce 4 czerwca 2003 roku. Pierwsze próby wykazały kilka problemów konstrukcyjnych, które szybko wyeliminowano i przystąpiono do dalszych prób.

    Wnioski płynące z pierwszych lotów były pozytywne, maszyna zachowywała się w powietrzu bardzo dobrze, a dzięki zastosowanym rozwiązaniom konstrukcyjnym była łatwa w pilotażu. Samolot miał 9.3 m długości i 6,6 m rozpiętości skrzydeł a maksymalna masa startowa wynosiła 2500 kg. Konstrukcja samolotu oparta była na materiałach kompozytowych, dzięki czemu udało się obniżyć masę. Napęd stanowił silnik General Electric J-85 zapewniający prędkość około 1000 km/h i zasięg około 2500 km.

    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)

    Prototyp posiadał jedynie podstawowe wyposażenie, jednak w wersji docelowej EM-10 miał posiadać systemy symulujące uzbrojenie oraz właściwości pilotażowe innych maszyn. Niestety po wykonaniu kilku lotów, mimo podjętych przez konstruktora działań, Polskie Siły Powietrzne nie zainteresowały się maszyną. Brak wsparcia ze strony wojska oznaczał brak dodatkowych funduszy na rozwój konstrukcji, a tym samym zerowe szanse na przyszłość samolotu – nawet w planowanej wersji cywilnej.

    Projekt Bielika znalazł się w martwym punkcie, prototyp regularnie prezentowano na Targach i imprezach lotniczych po czym umieszczono go w hangarze należącym do , szukając inwestora, a makieta trafiła do Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie. Siły Powietrzne ostatecznie nie otrzymały nowych maszyn polskiej konstrukcji, ponieważ program I-22 Iryda również został skasowany. Dopiero pod koniec 2017 roku Polskie Siły Powietrzne otrzymały nowe samoloty szkolne, którymi zostały włoskie M346 Bielik (Master).

    Makieta EM-10 Bielik w 2009 roku w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Michał Banach)
    Makieta EM-10 Bielik w 2009 roku w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie (fot. Michał Banach)

    Poniżej bogata i unikatowa galeria zdjęć autorstwa Michała Niemczyka, przedstawiająca prototyp EM-10 Bielik na lotnisku w Kaniowie, gdzie jest przechowywany w hangarach należących do zakładów Margański & Mysłowski Zakłady Lotnicze S.A.

    Zdjęcia wykorzystane za zgodą autora.

    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Prototyp EM-10 Bielik (fot. Michał Niemczyk)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleType 63/65 – tajemniczy wietnamski pojazd przeciwlotniczy
    Next Article Reach a Blogger – platforma współpracy z influencerami
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    20 marca 20237 Mins Read857 Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    By Michał Banach0
    18 marca 20233 Mins Read5K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    By Michał Banach0
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    By Michał Banach0
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    23 lutego 20239 Mins Read12K Views

    PZL I-22 Iryda – szansa, nadzieje i kontrowersje

    Historia samolotu szkolno-bojowego PZL I-22 Iryda chyba zawsze będzie budzić emocje i burzliwe dyskusje. Samolot…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read6K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    21 marca 2023

    Jak dbać o tulipany?

    20 marca 2023

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    19 marca 2023

    Rola samochodów retro z dużymi silnikami we współczesnej kulturze motoryzacyjnej

    18 marca 2023

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    17 marca 2023

    Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    20 sierpnia 20172 Mins Read6 Views

    Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet

    Mercedes zaprezentował w zeszłym roku swój concept Vision Mercedes-Maybach 6. Samochód dzięki swojemu niesamowitemu designowi…

    Artykuły
    25 stycznia 20172 Mins Read11 Views

    Tatra JK 2500 – zapomniany projekt Juliusa Kubinskiego

    Chociaż żelazna kurtyna skutecznie podzieliła Europę po II wojnie światowej pod każdym względem, wielu konstruktorów…

    Artykuły
    30 grudnia 20165 Mins Read53 Views

    Zatonięcie RMS Empress of Ireland (1914)

    W nocy z 28 na 29 maja 1914 roku zatonął liniowiec RMS Empress of Ireland.…

    Artykuły
    19 października 20182 Mins Read

    Smartwear – inteligentne akcesoria dla aktywnych

    Smartwear to inteligentne dodatki przeznaczone do noszenia na ciele. Te wielozadaniowe gadżety umożliwiają szybki i…

    Artykuły
    11 kwietnia 20185 Mins Read2 Views

    Estońskie okręty podwodne Kalev i Lembit

    Chociaż Estonia nie posiadała w okresie międzywojennym znaczących sił zbrojnych, Estońska Marynarka Wojenna (Eesti Merevägi)…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.