SmartAge.pl
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn
    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      26 września 202318 Mins Read

      Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

      Recent
      1 października 2023

      Skansen taboru kolejowego w Chabówce

      30 września 2023

      Polskie parowozy pośpieszne Pt47

      28 września 2023

      Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      27 września 2023

      Kolejkowo – świat w miniaturze

      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 września 2023

      Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      2 października 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

      2 października 2023

      Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS SeaBreeze i jego podejrzane zatonięcie
    Artykuły

    SS SeaBreeze i jego podejrzane zatonięcie

    Michał BanachBy Michał Banach31 maja 2023Brak komentarzy3 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    SS SeaBreeze i jego podejrzane zatonięcie
    SS SeaBreeze i jego podejrzane zatonięcie
    Wycieczkowiec SS SeaBreeze (ex-Federico C) był zwyczajnym statkiem pasażerskim, nie wyróżniającym się ani konstrukcją, ani przebiegiem służby. Prawdopodobnie po zakończeniu długiej kariery i wielu przebudowach trafiłby do stoczni złomowej i zostałby rozebrany. Tak się jednak nie stało i w 2000 roku statek zatonął, rzekomo z powodu zalania maszynowni.

    Federico C został zwodowany 31 marca 1957 roku w stoczni Gio. Ansaldo & C., Sestri Ponente we Włoszech, a prace wykończeniowe trwały do 1958 roku. Statek miał 184 m długości i tonaż 21 000 GT. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 59 700 KM, zapewniające prędkość maksymalną 21 węzłów. Statek posiadał 9 pokładów i mógł zabrać na pokład 400 członków załogi i 840 pasażerów (według różnych źródeł liczba pasażerów sięgała ponad 1000, zapewne w zależności od konfiguracji statku, który przechodził kilka modernizacji).

    Federico C (fot. Wolfgang Fricke)
    Federico C (fot. Wolfgang Fricke)

    Federico C pływał głównie na trasach między Genuą a Buenos Aires i Rio de Janeiro. W 1963 roku na jego pokładzie przebywał m.in. Witold Gombrowicz. W 1966 roku statek zaczął obsługiwać trasę między Genuą a Florydą i Wenezuelą. W 1968 roku przebudowano go i zmodernizowano. W 1983 roku statek sprzedano i zmieniono nazwę na Royale. Jeszcze w tym samym roku zmieniono ją na StarShip Royale. W 1988 roku zmieniono jego nazwę na SeaBreeze. W 1989 roku poddano go kolejnej modernizacji i odświeżeniu wnętrz.

    Do 1997 roku statek kilkukrotnie zmieniał właścicieli, ostatnim właścicielem został linie Premier Cruise Line (te same, do których od 1997 roku należał transatlantyk Rotterdam). W 2000 roku Premier Cruise Line zbankrutowały, w związku z czym we wrześniu 2000 roku podjęto decyzję o wysłaniu SeaBreeze do Freeport na Bahamach, gdzie miał czekać na dalszy los.

    Royale (fot. Svend Raether)
    Royale (fot. Svend Raether)

    17 grudnia 2000 roku SeaBreeze płynął niedaleko wybrzeża Północnej Karoliny i Wirginii, kiedy kapitan statku poinformował Straż Przybrzeżną o pilnej potrzebie ewakuacji załogi (na pokładzie nie było pasażerów). Powodem miało być zalanie maszynowni i utrata napędu. Według relacji, statek tonął. Oficerowie Straży Przybrzeżnej byli tym faktem zdziwieni, ponieważ według doświadczenia, tak duży statek nie powinien tak szybko tonąć przy takich uszkodzeniach.

    Mimo to załoga została uratowana przez śmigłowce Straży Przybrzeżnej wspierane przez samolot C-130 Hercules, który wspierał pozostałe maszyny swoim radarem. Po ewakuacji załogi, pozostawiony własnemu losowi statek zatonął na wysokości Cape Henry, na wodach międzynarodowych.

    SeaBreeze (fot. René Anderes)
    SeaBreeze (fot. René Anderes)

    Historia SeaBreeze powinna w tym miejscu dobiec końca, ale zatonięcie statku budzi wiele kontrowersji. W momencie zatonięcia, wycieczkowiec ubezpieczony był na 20 mln dolarów, chociaż w przypadku złomowania, wyceniano go na zaledwie 5-6 mln dolarów. Dalsze wątpliwości budził fakt, że statek zatonął stosunkowo szybko, a kapitan zamiast próbować ratować statek, natychmiast oczekiwał ewakuacji. Tym samym zatonięcie wyglądało na wyłudzenie odszkodowania, zwłaszcza, że płynący pod flagą Panamy statek zatonął na wodach międzynarodowych (chociaż mógł płynąć bliżej brzegu, przez amerykańskie wody terytorialne), przez co władze Panamy nie były bardzo zainteresowane przeprowadzeniem śledztwa (co było ich obowiązkiem). Historia SeaBreeze nigdy nie została do końca wyjaśniona, a informacje o zatonięciu statku są szczątkowe.

    SeaBreeze (fot. Leo Johannes)
    SeaBreeze (fot. Leo Johannes)

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleSS Jagiełło – statek wielu bander i właścicieli
    Next Article Fort Lauderdale AirShow 2023 – relacja
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 września 202318 Mins Read511 Views

    Brytyjskie królowe mórz – Queen Mary i Queen Elizabeth

    By Michał Banach0
    16 września 20234 Mins Read27 Views

    Krążownik Cristóbal Colón – z ziemi włoskiej do Hiszpanii

    By Michał Banach0
    12 września 20233 Mins Read

    MS Sovereign of the Seas – wycieczkowiec, który pokonał transatlantyki

    By Michał Banach0
    8 września 20237 Mins Read159 Views

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle (1934)

    By Michał Banach2
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    28 września 202313 Mins Read

    Antonow An-225 Mrija – największy samolot transportowy na świecie

    W historii ZSRR powstało wiele samolotów, które swoimi rozmiarami przewyższały konstrukcje z innych krajów. Na…

    Artykuły
    21 września 20232 Mins Read

    Lech – pierwszy polski motocykl

    Zaprojektowany w 1929 roku przez Władysława Zalewskiego motocykl Lech uznawany jest za pierwszy polski motocykl.…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    2 października 2023

    Wiedźmin: Stary Świat – dodatki Skellige, Magowie i Legendarne Łowy

    2 października 2023

    Powerbank Joyroom 30000mAh 22.5W

    1 października 2023

    Skansen taboru kolejowego w Chabówce

    30 września 2023

    Polskie parowozy pośpieszne Pt47

    29 września 2023

    Programista Java – w jakich branżach potrzebują go najbardziej?

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    16 listopada 20173 Mins Read

    Zapomniany Douglas XTB2D Skypirate

    Zaprojektowany pod koniec II wojny światowej Douglas XTB2D Skypirate miał być następcą wprowadzonych do służby…

    Artykuły
    5 grudnia 20185 Mins Read

    12 pomysłów na świąteczne prezenty

    Mamy już grudzień, więc zostało coraz mniej czasu na zorganizowanie prezentów przed nadchodzącymi Świętami Bożego…

    Historia
    27 czerwca 20161 Min Read

    SR-71 Blackbird na autostradzie – zdjęcie

    Samoloty dalekiego zwiadu SR-71 Blackbird były niesamowitymi maszynami. Niestety rozwój techniki sprawił, że w latach…

    Kolej
    23 grudnia 20161 Min Read

    Union Pacific Rotary Snowplow

    W Museum of Transportation w St. Louis w stanie Missouri znajduje się jeden z najcięższych…

    Kolej
    24 lipca 20171 Min Read

    Najbardziej krzywe tory kolejowe? – film

    Tory kolejowe raczej powinny być proste, aby nie doszło do wykolejenia pociągu. Tak brzmi teoria,…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook X (Twitter) Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.