SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » SS Paris – (nie)skromny rywal wielkich transatlantyków
    SS Paris - (nie)skromny rywal wielkich transatlantyków
    SS Paris - (nie)skromny rywal wielkich transatlantyków
    Artykuły

    SS Paris – (nie)skromny rywal wielkich transatlantyków

    Michał BanachBy Michał Banach13 grudnia 2022Brak komentarzy3 Mins Read
    Zbudowany w 1921 roku francuski liniowiec SS Paris miał trafić do eksploatacji po 1916 roku, ale wybuch I wojny światowej sprawił, że jego budowa przedłużyła się. W momencie wejścia do służby już po wojnie, był jednym z najbardziej luksusowych transatlantyków na świecie. Mimo znakomitego projektu i ogólnie udanej służby, pozostawał w cieniu wielkich brytyjskich transatlantyków.

    W 1912 roku francuskie linie Compagnie Générale Transatlantique podjęły decyzję o budowie 4 nowych transatlantyków. Statki miały powstać przy wsparciu rządu, jako jednostki pasażerskie i pocztowe. Stępkę pod jeden z tych liniowców, SS Paris, położono w 1913 roku w Saint Nazaire. Wybuch I wojny światowej sprawił jednak, że wodowanie nastąpiło dopiero 12 września 1916 roku. Prace wykończeniowe ruszyły dopiero po zakończeniu wojny i trwały do połowy 1921 roku.

    SS Paris
    SS Paris

    Liniowiec projektowany był od początku jako szybki, luksusowy statek, ale nie zakładano, że będzie rywalizował z ówczesnymi wielkimi, brytyjskimi liniowcami, m.in. Mauretanią. Paris miał 234 m długości i nośność 34 570 ton. Napęd stanowiły 4 turbiny parowe o mocy 46 000 KM, zapewniające prędkość maksymalną 23 węzłów i zasięg około 8000 mil morskich (13 000 km). Na pokładzie znajdowało się miejsce dla 3241 pasażerów (563 pierwszej klasy, 468 drugiej klasy i 2210 trzeciej klasy) oraz 657 członków załogi.

    Wnętrza urządzono z przepychem i elegancją w mieszance stylów Art Nouveau i Art Deco, typowo dla ówczesnych francuskich architektów i projektantów. Pasażerowie dysponowali licznymi salonami, jadalniami, czytelniami i pomieszczeniami, gdzie mogli odpoczywać podczas rejsu.

    SS Paris
    SS Paris

    W swój pierwszy rejs SS Paris wyruszył 15 czerwca 1921 roku. Przez kolejne lata obsługiwał trasę z Hawru do Nowego Jorku, a w okresie zimowym, brał udział w rejsach wycieczkowych po Karaibach i Morzu Śródziemnym. W trakcie licznych rejsów doszło do kilku incydentów, w trakcie których jednostka zderzyła się z mniejszymi statkami, ale bez większych uszkodzeń liniowca.

    Dobra passa transatlantyku zakończyła się 18 kwietnia 1939 roku w Hawrze, gdy na pokładzie zacumowanej przy nabrzeżu jednostki wybuchł pożar. Ogień objął piekarnię i szybko objął dalsze części statku. Podczas akcji gaśniczej liniowiec przewrócił się na burtę i zablokował nie tylko nabrzeże, ale utrudnił też wyjście w morze liniowca Normandie. Mimo planów, wraku nie podniesiono z powodu wybuchu II wojny światowej.

    SS Paris
    SS Paris

    Przez całą wojnę Paris blokował nabrzeże w Hawrze. Dopiero w 1947 roku podjęto decyzję o podniesieniu wraku i jego zezłomowaniu. Powodem był wypadek z udziałem liniowca Liberté, który zerwał się z cum, uderzył o wrak Parisa i zatonął w porcie. Miało to miejsce 8 grudnia 1946 roku. W kwietniu statek podniesiono z dna a następnie rozpoczęto złomowanie wraku liniowca Paris.

    Transatlantyk SS Paris nie zapisał się w historii w spektakularny sposób. Był jednym z wielu udanych liniowców, które wykonywały rejsy przez Atlantyk regularnie w okresie międzywojennym. Jednostka przez całą swoją karierę pozostawała w cieniu innych, głównie brytyjskich statków.

    Wnętrze SS Paris
    Wnętrze SS Paris
    Wrak SS Paris w 1941 roku (fot. Wolfgang Fricke
    Wrak SS Paris w 1941 roku (fot. Wolfgang Fricke)
    Wrak SS Paris i Liberte
    Wrak SS Paris i Liberte
    Wrak SS Paris i Liberte
    Wrak SS Paris i Liberte

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleJak zrobić ładną stronę internetową?
    Next Article Mirosław Hermaszewski – pierwszy i jedyny Polak w kosmosie
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read

    Hanriot H.110 – wielki myśliwiec i wielka porażka

    23 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.