Zbudowany w 1905 roku RMS Victorian byłby jednym z wielu transatlantyków jakie obsługiwały trasy między Ameryką i Wielką Brytanią, gdyby nie fakt, że był pierwszy liniowcem, który otrzymał napęd w postaci turbin parowych Parsonsa.

Historia liniowca sięga roku 1903. Linie żeglugowe Allan Line podjęły wówczas decyzję o zamówieniu dwóch nowych liniowców do obsługi tras transatlantyckich, jako odpowiedź na pojawienie się na tej trasie nowego armatora jakim był Canadian Pacific, który przejął linie Elder Dumpster Lines. Początkowo nowe jednostki miały otrzymać tradycyjny napęd, ale ostatecznie wybrano dla nich eksperymentalny napęd w postaci turbin parowych Parsonsa.

RMS Victorian
RMS Victorian

Dodatkowo linie Allan Line otrzymały od brytyjskich władz kontrakt na obsługę linii pocztowej przez Atlantyk. Tym samym aż 4 jednostki armatora mogły otrzymać prefiks RMS (ang. Royal Mail Ship), oraz dodatkowe wsparcie finansowe. Statkami, które miały otrzymać kontrakt były m.in. przyszłe liniowce Victorian oraz Virginian.

Zamówienie na oba statki wpłynęło w październiku 1903 roku. Budowę RMS Victorian zlecono stoczni Workman, Clark and Company z Belfastu. Wodowanie jednostki miało miejsce 25 sierpnia 1904 roku, a próby morski ruszyły 25 sierpnia 1904 roku. Prace wykończeniowe trwały natomiast do marca 1905 roku. W trakcie prób okazało się, że jednostka nie była w stanie osiągnąć prędkości 17 węzłów, jaką ustalono w zamówieniu. Powodem była prawdopodobnie zła obsługa turbin parowych. Dopiero 16 marca 1905 roku podczas kolejnych prób udało się rozpędzić Victorian do 19,5 węzła.

RMS Victorian miał 158 m długości i tonaż 10 629 BRT. Napęd stanowiły turbiny parowe o mocy 12 000 KM i zapewniały prędkość maksymalną 19,5 węzła.Statek mógł zabrać na pokład 470 pasażerów I klasy, 240 II klasy i 940 III klasy, oraz 8000 ton ładunku w tym, ładunku wymagającego chłodzenia.

RMS Victorian
RMS Victorian

W swój pierwszy rejs liniowiec wyruszył 23 marca 1905 roku z Liverpoolu do Kanady. Zła pogoda sprawiła, że jednostka nie pobiła rekordu prędkości. Kariera Victoriana w kolejnych latach była spokojna i przebiegała bez większych przygód, nie licząc wpłynięcia na skały 1 września 1905 roku. 11 sierpnia 1911 roku na pokładzie statku doszło do buntu 57 stewardów, którzy odmówili wykonania rozkazu wyładowania poczty. Po wpłynięciu do Montrealu zostali oni aresztowani.

W 1912 roku RMS Victorian otrzymał bezprzewodowy telegraf, dzięki czemu jednostka odebrała 15 kwietnia 1912 roku informację o zatonięciu Titanica (wiadomość została wysłana przez Carpathię i przekazana przez RMS Baltic). Ze względu na dużą ilość gór lodowych, Victorian nie popłynął z pomocą.

Na początku I wojny światowej RMS Victorian został przejęty przez brytyjską admiralicję w celu przebudowania na krążownik pomocniczy. Prace przeprowadzono w Liverpoolu. Na statku zainstalowano 8 dział kalibru 120 mm. Początkowo Victorian operował u wybrzeży Maroka, a później Wysp Kanaryjskich i Portugalii. Latem 1915 roku zmieniono uzbrojenie okrętu, instalując działa kalibru 152 mm.

RMS Victorian
RMS Victorian

Po modernizacji, Victorian został skierowany na wody wokół Norwegii, gdzie operował aż do sierpnia 1917 roku. Następnie został skierowany do eskortowania konwojów. Z służby wojskowej okręt został wycofany 4 listopada 1918 roku i rozpoczęto proces przywracania jednostki do pierwotnej konfiguracji. W międzyczasie właściciel statku, linie Allan Line zostały przejęte przez Canadian Pacific.

Zanim RMS Victorian na dobre wrócił do przewożenia pasażerów, wykorzystywano go do transportu żołnierzy powracających z frontu. W 1922 roku liniowiec przeszedł modernizację siłowni. Po modernizacji statek otrzymał nową nazwę Marloch. W 1925 roku liniowiec przypadkowo staranował holownik w Quebecku, zabijając załogę. W 1926 roku doszło do kolejnego incydentu, tym razem z statkiem towarowym Whimbler. W 1928 roku wysłużony liniowiec został wycofany z eksploatacji i odstawiony do rezerwy. 17 kwietnia 1929 roku ostatecznie sprzedano go na złom.

Tak zakończyła się historia pierwszego liniowca wyposażonego w turbiny parowe. Historia statku nie obfitowała w spektakularne wydarzenia. Victorian nie zdobył również Błękitnej Wstęgi Atlantyku, ani nie ustanowił żadnych rekordów. W historii zapisał się jedynie jako pierwszy liniowiec z turbiną parową.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.