SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » RMS Carpathia – niepozorny liniowiec i ostatnia nadzieja rozbitków z Titanica
    RMS Carpathia - niepozorny liniowiec i ostatnia nadzieja rozbitków z Titanica
    RMS Carpathia - niepozorny liniowiec i ostatnia nadzieja rozbitków z Titanica
    Artykuły

    RMS Carpathia – niepozorny liniowiec i ostatnia nadzieja rozbitków z Titanica

    Michał BanachBy Michał Banach20 stycznia 2020Brak komentarzy6 Mins Read
    Zbudowany w 1903 roku liniowiec RMS Carpathia nie był ani najszybszym, ani największym, ani najbardziej luksusowym statkiem pasażerskim. Wręcz przeciwnie, był przeciętną jednostką, która zapisała się w historii bohaterską postawą załogi, która uratowała rozbitków z Titanica po jego zatonięciu w trakcie dziewiczego rejsu.

    Geneza i początek służby

    Historia Carpathii sięga końcówki XIX wieku. Coraz większa rywalizacja między liniami White Star Line, Nordddeutscher Lloyd, Hamburg America Line i Cunard Line sprawiła, że do służby zaczęły wchodzić coraz większe i bardziej luksusowe transatlantyki. Przełomem było wejście do służby liniowca SS Kaiser Wilhelm der Grosse.

    RMS Carpathia
    RMS Carpathia

    Pozostałe linie również zaczęły prace nad nowymi, superluksusowymi liniowcami. Nieco inną drogą poszły linie Cunard. Zamiast rywalizować na jakość i szybkość, zarząd firmy podjął decyzję o zbudowaniu trzech ekonomicznych liniowców, które miały być tanie w eksploatacji i optymalnie zaprojektowane do transportu zarówno pasażerów w w miarę luksusowych warunkach, oraz ładunków. Tak rozpoczęła się historia liniowców SS Ivernia, RMS Saxonia oraz RMS Carpathia.

    O ile pierwsze dwie jednostki były do siebie bardzo podobne, Carpathia powstała w oparciu o zmodyfikowany projekt i była o 12 m krótsza. Jej budowę rozpoczęto 10 września 1901 roku w stoczni C.S. Swan & Hunter w Newcastle. Wodowanie miało miejsce 6 sierpnia 1902 roku, a prace wykończeniowe trwały do lutego 1903 roku. Statek miał 170 m długości i tonaż 12 900 ton. Napęd stanowiły dwa silniki parowe zapewniające prędkość maksymalną 15,5 węzła. W praktyce liniowiec osiągał prędkość 14 węzłów i tylko dwukrotnie udało mu się osiągnąć swoją prędkość maksymalną – podczas prób, oraz płynąc w kierunku tonącego Titanica.

    RMS Carpathia
    RMS Carpathia

    W pierwotnej konfiguracji statek zabierał 1700 pasażerów, ale po przebudowie w 1905 roku ich liczba wzrosła do 2550 (100 w pierwszej klasie, 200 w drugiej i 2250 w trzeciej). Wnętrze liniowca zaprojektowano ze smakiem ale bez zbędnego przepychu. Duży nacisk położono na elektryfikację całej jednostki (zainstalowano m.in. 2000 lamp) oraz wydajny system wentylacji, który dodatkowo służył jako klimatyzacja i ogrzewanie, w zależności od potrzeb. Co ciekawe, pokłady przeznaczone dla pasażerów trzeciej klasy urządzono bardzo dobrze w porównaniu do innych ówczesnych liniowców. Oprócz dużej jadalni na 300 osób pasażerowie tej klasy mieli własną palarnię i salon.

    Kariera Carpathii nie była zbyt emocjonująca, ponieważ jednostka wykorzystywana była w regularnych rejsach między Liverpoolem a Bostonem w okresie letnim, a w okresie zimowym między Nowym Jorkiem a Morzem Śródziemnym. W swój pierwszy rejs z pasażerami statek wyruszył 5 maja 1903 roku. W toku służby jednostkę poddano kilku modernizacjom, w ramach których zwiększono liczbę pasażerów. W 1912 roku liniowiec mógł zabrać 2450 pasażerów i 300 członków załogi, oraz dysponował 20 szalupami.

    RMS Carpathia
    RMS Carpathia

    Zatonięcie Titanica

    RMS Carpathia wypłynęła 11 kwietnia 1912 roku w swój kolejny rejs z Nowego Jorku do Fiume (obecnie Rijeka). W nocy 14 kwietnia operator radia, Harold Cottam nie usłyszał pierwszej prośby o pomoc z Titanica. Zgodnie z procedurą, po zakończeniu służby miał opuścić stanowisko, ale postanowił jeszcze przez chwilę pozostać na nasłuchu. Kilka minut po północy usłyszał komunikat z Cape Cod z prośbą o przekazanie prywatnej komunikacji na Titanica. O 12:11 15 kwietnia Cottam połączył się z Titaniciem i dopiero wówczas dowiedział się, że liniowiec uderzył w górę lodową i tonie.

    Cottam natychmiast przekazał informację oficerom pełniącym wachtę, ale ci podważyli autentyczność komunikatu. W tej sytuacji radiotelegrafista postanowił obudzić kapitana, Arthura Rostrona. Ten natychmiast wydał rozkaz zawrócenia w celu udzielenia pomocy znajdującemu się około 107 km od Carpathii Titanicowi. Rejs miał zająć około 3 godzin, pod warunkiem uzyskania pełnej mocy silników.

    Pechowe giganty – Olympic, Titanic i Britannic

    Postawiono na nogi całą załogę, wystawiono dodatkowych obserwatorów oraz wyłączono ogrzewanie aby uzyskać więcej pary dla silników. Dodatkowo załoga przygotowała prowizoryczne kwatery dla ewentualnych rozbitków oraz wszelkie potrzebne zaopatrzenie. Przygotowano również dźwigi i szalupy na wypadek potrzeby ich użycia. Cottam poinformował Titanica, że płyną w ich stronę, ale nie podejmował dalszej komunikacji, aby nie przeszkadzać w kontakcie z innymi jednostkami. Działania podjęte przez Rostrona były bardzo przemyślane.

    Carpathia dopłynęła około 2:45 na skraj pola lodowców, przez które płynął Titanic. Ze względu na trudne warunki, załoga musiała manewrować aby nie podzielić losu liniowca White Star. Na miejsce zatonięcia transatlantyk dotarł o 4:00 nad ranem, około półtorej godziny po zatonięciu Titanica. Wyłowiono 710 rozbitków.Ostatnią osobę podjęto o godzinie 9:00. Mając nadmiar pasażerów na pokładzie, Rostron podjął decyzję, że najlepszym wyjściem będzie powrót do Nowego Jorku. Liniowiec dotarł do portu wieczorem 18 kwietnia.

    RMS Carpathia
    RMS Carpathia

    Podczas rejsu powrotnego dziennikarze i rodziny ofiar podejmowały liczne próby zdobycia informacji o ich bliskich, kontaktując się radiowo z Carpathią. Rostron nie chcąc szerzyć paniki odmówił udzielenia jakichkolwiek informacji, pozostawiając tę kwestię przedstawicielom White Star Lines. Za swoje działania, załoga i pasażerowie Carpathii zostali odznaczeni, a kapitan Rostron otrzymał tytuł szlachecki.

    Dalsza kariera

    Przez kolejne lata liniowiec kontynuował służbę, a po wybuchu I wojny światowej został przejęty przez Royal Navy i wykorzystywany do transportu żołnierzy przez Atlantyk. 15 lipca 1918 roku Carpathia wyruszyła w konwoju z Liverpoolu do Bostonu, mając na pokładzie 57 pasażerów i 166 członków załogi. Z powodu różnych problemów, 17 lipca konwój podzielił się, a jednostki eskorty oddaliły się aby szukać niemieckich u-bootów.

    Około godziny 9:15 załoga Carpathii zauważyła torpedę płynącą w kierunku statku. Mimo podjętych prób jej wyminięcia, uderzyła ona w burtę, a chwilę później kolejna uderzyła w maszynownię. Pozbawiony napędu statek zaczął nabierać wody i utracił całą elektrykę, przez co nie mógł poinformować pozostałych jednostek o obecności u-boota. Meldunek przekazano więc tradycyjnie za pomocą flag.

    RMS Carpathia
    RMS Carpathia

    Dowodzący statkiem kapitan William Prothero wydał rozkaz spuszczenia szalup i opuszczenia jednostki. Wraz z obsługą dział opuścił on pokład jako ostatni. Pozostałe statki zgodnie z procedurą odpłynęły, aby nie stanowić łatwego łupu dla u-boota, natomiast ratunkiem miały zająć się jednostki eskorty. Tuż przed zatonięciem, gdy na pokładzie nie było już załogi, w Carpathię uderzyła trzecia torpeda. Uratowało się 218 z 223 osób będących na pokładzie. Około południa na powierzchni pojawił się U-55, który storpedował wcześniej liniowiec. Gdy zbliżał się w kierunku szalup, został zaatakowany, zmuszony do zanurzenia i ucieczki przez HMS Snowdrop.

    Załoga okrętu wojennego podjęła rozbitków i udała się do Liverpoolu, gdzie dotarła 18 lipca. Carpathia zatonęła około 190 km na zachód od Fastnet w Irlandii. Jej wrak odkryto podczas ekspedycji zorganizowanej przez Cliva Cusslera, 9 września 1999 roku. Znajduje się on na głębokości 150 m i leży do góry dnem.

    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułIntempo – najwyższy budynek mieszkalny w Hiszpanii
    Następny artykuł Opuszczona latarnia morska Tillamook Rock Light
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    28 czerwca 20223 Mins Read

    Turbinia – pierwszy statek z turbiną parową

    26 czerwca 20225 Mins Read

    Jedyny w swoim rodzaju Fokker F.XXXVI Arend

    22 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.