SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Niemiecki transatlantyk Kaiser Wilhelm der Grosse – początek rewolucji
    Niemiecki transatlantyk Kaiser Wilhelm der Grosse - początek rewolucji
    Artykuły

    Niemiecki transatlantyk Kaiser Wilhelm der Grosse – początek rewolucji

    Michał BanachBy Michał Banach2 listopada 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    Zbudowany w 1897 roku niemiecki transatlantyk SS Kaiser Wilhelm der Grosse (niem. Kaiser Wilhelm der Große) zapoczątkował rewolucję w transporcie transatlantyckim, oraz na krótki czas przełamał brytyjską hegemonię na wodach Atlantyku. Niestety jego kariera zakończyła się podczas I wojny światowej.

    Geneza

    W drugiej połowie XIX wieku brytyjskie linie żeglugowe Cunard i White Star królowały na wodach Atlantyku i obsługiwały najważniejsze rejsy między Europą a Stanami Zjednoczonymi. Chociaż niektórzy przewoźnicy próbowali z nimi konkurować, żaden statek nie był w stanie dorównać takim jednostkom jak np. RMS Teutonic czy też RMS Lucania.

    Kaiser Wilhelm der Grosse
    Kaiser Wilhelm der Grosse

    W 1889 roku niemiecki cesarz Wilhelm II podczas pobytu w Wielkiej Brytanii miał okazję przyjrzeć się brytyjskie flocie wojennej i pasażerskiej. Jego zainteresowanie wzbudził przede wszystkim liniowiec RMS Teutonic, który oprócz znaczących rozmiarów wyróżniał się możliwością przebudowania go w krążownik pomocniczy. Będący pod dużym wrażeniem niemiecki przywódca wyraził chęć posiadania podobnych jednostek.

    W odpowiedzi, linie żeglugowe Norddeutscher Lloyd chcąc przypodobać się przywódcy, zainicjowały prace nad zupełnie nowym transatlantykiem, który miał stać się „superliniowcem”. Według założeń statek miał otrzymać nazwę Kaiser Wilhelm der Grosse na cześć Wilhelma I, a pod względem konstrukcji miał być najbardziej największym i najlepszym liniowcem na świecie.

    Palarnia na pokładzie Kaiser Wilhelm der Grosse
    Palarnia na pokładzie Kaiser Wilhelm der Grosse

    Początek rewolucji

    Budowę nowego liniowca zlecono stoczni AG Vulcan w Stettinie (współcześnie Szczecin). Stępkę położono w 1896 roku, a wodowanie miało miejsce 4 maja 1897 roku. Wilhelm der Große miał 200 m długości i wyporność 24 700 ton, dysponując przy tym tona żem 14 349 BRT. Napęd stanowiły dwa silniki parowe o mocy 33 000 ihp, zapewniające prędkość maksymalną 22,5 węzła. Luksusowo urządzone wnętrza mogły pomieścić 1506 pasażerów w trzech klasach (206 w pierwszej, 226 w drugiej i 1074 w trzeciej) oraz 488 członków załogi (po przebudowie w 1913 roku załoga wzrosła do 800 osób). W momencie wejścia do eksploatacji Kaiser Wilhelm der Grosse był największym liniowcem na świecie (chociaż ustępował rozmiarami Great Eastern, ale ten został wcześniej zezłomowany).

    Kaiser Wilhelm der Grosse
    Kaiser Wilhelm der Grosse

    Liniowiec przystosowano do montażu ośmiu dział kalibru 150 mm, czterech kalibru 120 mm i czternastu karabinów maszynowych. Wnętrze statku urządzono bardzo luksusowo, a za projekt w stylu barokowym odpowiadał Johann Poppe. Nowością były zakryte pokłady spacerowe oraz potężna jadalnia, która mieściła wszystkich pasażerów za jednym razem (sic!).

    Jednak najbardziej charakterystyczną cechą liniowca były cztery kominy zamiast dotychczas stosowanych zwykle dwóch, maksymalnie trzech. Był to pierwszy transatlantyk wyposażony w cztery kominy. Ta drobna z punktu widzenia wizualnego zmiana, miała olbrzymie znaczenie marketingowe, ponieważ wielu pasażerów zaczęło utożsamiać liczbę kominów z… bezpieczeństwem statku.

    Kaiser Wilhelm der Grosse
    Kaiser Wilhelm der Grosse

    W swój pierwszy rejs Kaiser Wilhelm der Grosse wyruszył 19 września 1897 roku. Rejs do Nowego Jorku trwał 5 dni i 20 godzin, a średnia prędkość wyniosła 22,29 węzła, dzięki czemu niemiecki liniowiec zdobył Błękitna wstęgę. Podczas rejsu powrotnego, który trwał 5 dni, 17 godzin i 23 minuty transatlantyk również zdobył Błękitną wstęgę. W lutym 1900 roku na pokładzie liniowca zainstalowano również bezprzewodowy telegraf Marconiego, który umożliwił nawiązywanie łączności z portami a w późniejszych latach również z innymi statkami.

    W ciągu kilku kolejnych lat niemieckie stocznie opuściły jeszcze cztery liniowce bardzo podobne do Kaisera Wilhelma der Grosse, które zdominowały Atlantyk aż do pojawienia się w 1907 roku Lusitanii i Mauretanii. Nowe brytyjskie transatlantyki pod każdym względem przewyższały niemieckie jednostki i były wyraźną odpowiedzią na próbę zdominowania tras transatlantyckich przez Niemców. Tym samym dobrze zapowiadająca się kariera niemieckich czterokominowców z Kaiserem Wilhelmem der Grosse na czele dobiegła końca.

    Kaiser Wilhelm der Grosse
    Kaiser Wilhelm der Grosse

    Warto dodać, że kariery niemieckiego liniowca nie przebiegały tak idealnie jak zakładano. W czerwcu 1900 roku podczas pobytu w Nowym Jorku na pokładzie wybuchł pożar w wyniku którego zginęło 100 członków załogi próbujących ugasić pożar. Kolejny incydent miał miejsce 21 listopada 1906 roku, gdy niemiecki statek zderzył się z brytyjskim RMS Orinoco w Cherbourgu, a pięciu pasażerów i trzech członków załogi zginęło. Kolejny incydent miał miejsce 9 sierpnia 1910 roku, kiedy to podróżujący liniowcem burmistrz Nowego Jorku, William Jay Gaynor został postrzelony.

    Aby całkowicie nie utracić zysków, Kaiser Wilhelm der Grosse został w 1913 roku przebudowany z myślą o obsłudze ruchu imigracyjnego. Usunięto luksusowe wyposażenie i przystosowano go do przewożenia jedynie pasażerów trzeciej klasy. Chociaż było to dochodowe, liniowiec całkowicie utracił swój prestiż. Był to początek końca słynnego liniowca, który w praktyce stał się ofiarą rewolucji, którą zapoczątkował.

    Kaiser Wilhelm der Grosse
    Kaiser Wilhelm der Grosse

    I wojna światowa

    Wraz z wybuchem I wojny światowej, Kaiser Wilhelm der Grosse został przejęty przez Kaiserliche Marine i przekształcony w krążownik pomocniczy. Statek przemalowano na szaro i zainstalowano uzbrojenie w postaci sześciu dział kalibru 105 mm i dwóch kalibru 37 mm.

    Po zakończeniu przebudowy Kaiser Wilhelm der Grosse został wysłany w rejon Portugalii, gdzie zaatakował i zatopił kilka statków. Co istotne, załogi zatapianych jednostek były brane do niewoli. Pod koniec sierpnia liniowiec został zmuszony do zawinięcia do portu Rio de Oro w celu uzupełnienia zapasów węgla. 26 sierpnia 1914 roku załadunek został przerwany z powodu pojawienia się brytyjskiego krążownika HMS Highflyer, który podjął walkę z niemiecką jednostką.

    Kaiser Wilhelm der Grosse
    Kaiser Wilhelm der Grosse

    Brytyjski krążownik chociaż znacznie mniejszy (110 m długości i wyporność 5740 ton), posiadał silne uzbrojenie w postaci 11 dział kalibru 152 mm, 8 dział kalibru 76,2 mm, 6 kalibru 47 mm i dwóch wyrzutni torped kalibru 450 mm. Po trwającej półtorej godziny wymianie ognia na pokładzie Kaisera Wilhelma der Grosse skończyła się amunicja. Poważnie uszkodzony liniowiec nie mógł uciec, więc podjęto decyzję o jego samozatopieniu (według źródeł brytyjskich statek już tonął, gdy podjęto decyzję o opuszczeniu pokładu). Większość załogi została wzięta do niewoli. Tak zakończyła się kariera słynnego niemieckiego liniowca Kaiser Wilhelm der Grosse. Wrak niemieckiego liniowca został w latach 50. częściowo wydobyty i zezłomowany, jednak na dnie pozostały jego znaczne fragmenty pozwalające na identyfikację.

    Kaiser Wilhelm der Grosse
    Kaiser Wilhelm der Grosse

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleHMS Dreadnought (S101) – pierwszy brytyjski atomowy okręt podwodny
    Next Article Opuszczona kopalnia węgla Chatterley Whitfield
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    6 lutego 20233 Mins Read

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    25 maja 20190

    „Zatopiona dzwonnica” w Kalazinie

    Obok miasta Kalazin, w obwodzie twerskim w Rosji znajduje się utworzone w 1939 roku jezioro…

    Biznes
    10 czerwca 20210

    Jak inwestować w Bitcoin w 2021 roku?

    Specjaliści twierdzą, że Bitcoin wciąż ma przed sobą obiecujące perspektywy. Nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi,…

    Militaria
    12 września 20140

    Wojsko Polskie – zdjęcia cz.1

    W ostatnim czasie wiele się mówi o Wojsku Polskim i jego możliwościach w kontekście wydarzeń…

    Artykuły
    9 kwietnia 20221

    Obiekt 279 – UFO-tank

    Radziecki czołg ciężki Obiekt 279 jest jednym z najbardziej niecodziennych pojazdów pancernych jakie kiedykolwiek zbudowano.…

    Fotografia
    10 listopada 20165

    Leica Rifle Camera na sprzedaż

    Na aukcji sprzętu fotograficznego 30th WestLicht, która odbędzie się 19 listopada wystawione zostaną dwa bardzo…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.