Niemiecki żaglowiec Rickmer Rickmers większą część swojej kariery spędził pod banderą Portugalii, zanim po długiej służbie trafił do Hamburga, gdzie przekształcono go w statek-muzeum. Jest to jeden z ostatnich żaglowców jakie budowano w Niemczech w czasach, gdy napęd parowy stawał się coraz popularniejszy.

Historia żaglowca Rickmer Rickmers rozpoczęła się w połowie lat 90. XIX wieku. Zbudowano go w stoczni Rickmerswerft w Bremerhaven i zwodowano w sierpniu 1896 roku. Statek otrzymał w momencie wejścia do służby nazwę Rickmer Rickmers, a podczas pierwszego rejsu popłynął do Hong Kongu, skąd przywiózł ładunek ryżu i bambusa. W kolejnych latach statek wykonał jeszcze 12 rejsów dalekodystansowych do Stanów Zjednoczonych oraz na Daleki Wschód. Kariera żaglowca była w miarę spokojna, jednak w 1904 roku z powodu utraty masztów w trakcie sztormu na Oceanie Indyjskim, przez krótki czas statek był wykorzystywany jako barka.

Rickmer Rickmers (fot. Hirotaka Ihara/depositphotos.com)
Rickmer Rickmers (fot. Hirotaka Ihara/depositphotos.com)

W 1912 roku został kupiony przez armatora Hamburger Reederei Carl Christian Krabbenhöft, który aż do wybuchu I wojny światowej wykorzystywał go do transportu węgla z Walii do Chile, oraz saletry z Chile do Europy. Nowy właściciel nadał mu nazwę Max. Wraz z rozpoczęciem działań wojennych żaglowiec trafił na Azory, gdzie miał przeczekać wojenną zawieruchę. 23 lutego 1916 roku portugalska armia przejęła jednak statek pod naciskiem Brytyjczyków. Przejęcie żaglowca i innych niemieckich statków było jednym z powodów wypowiedzenia wojny Portugalii przez Niemcy.

Portugalczycy zmienili nazwę żaglowca na Flores i przekazali go Brytyjczykom, którzy wykorzystywali go do transportu zaopatrzenia wojskowego do Wielkiej Brytanii. Po wojnie w 1924 roku statek został przekazany portugalskiej marynarce wojennej, która nadała mu nazwę Sagres i przystosowała do pełnienia roli jednostki szkolnej. Aby ułatwić eksploatację żaglowca, w 1930 roku zainstalowano na nim dwa pomocnicze silniki diesla. Rolę jednostki szkolnej dawny niemiecki żaglowiec pełnił w portugalskiej flocie do 1962 roku, gdy został zastąpiony nowszą jednostką.

Rickmer Rickmers (fot. Anthony Woodhouse/depositphotos.com)
Rickmer Rickmers (fot. Anthony Woodhouse/depositphotos.com)

Mający już swoje lata statek został w tej sytuacji przekształcony w hulk zacumowany w Alfeite koło Lizbony i otrzymał nazwę Santo André. Przez kilka lat nikt nie interesował się jednostką, ale w 1978 roku informacja o jego istnieniu dotarła do Fiete Schmidta, który postanowił odzyskać żaglowiec. Ostatecznie udało się to w 1983 roku. Po przeholowaniu do Hamburga rozpoczęto kosztowny i trudny remont statku, dzięki któremu przywrócono mu oryginalny wygląd. Po zakończeniu prac i przywróceniu pierwotnej nazwy Rickmer Rickmers udostępniono go zwiedzającym. Żaglowiec cały czas pełni funkcję muzeum i jest dostępny dla zwiedzających. W 2016 i 2024 roku przeszedł remont, głównie części podwodnej, na której wykryto korozję.

Rickmer Rickmers ma 97 m długości i tonaż 1980 GRT. Jest trójmasztowy bark, którego podstawowym napędem są żagle. Posiada jednak dwa silniki diesla o mocy 350 KM. Jego załogę stanowiło 21 oficerów i marynarzy

Źródło zdjęć: Depositphotos.com


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.