SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?
    • Tajniacy – recenzja
    • Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)
    • Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa
    • Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      7 lutego 2023

      Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

      6 lutego 2023

      Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      9 lutego 2023

      Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      5 lutego 2023

      Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.3
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Railplane – pociąg o napędzie śmigłowym
    Railplane - pociąg o napędzie śmigłowym
    Artykuły

    Railplane – pociąg o napędzie śmigłowym

    Michał BanachBy Michał Banach16 grudnia 2018Brak komentarzy3 Mins Read
    W latach 20. i 30. powoli postępowała elektryfikacja kolei, ale i tak to parowozu królowały na torach. Brytyjski konstruktor George Bennie postanowił to zmienić, tworząc projekt rewolucyjnego pociągu napędzanego silnikiem spalinowym poruszającym śmigła zamontowano na obu końcach pojazdu, nazwanego Railplane. Nowatorski projekt zyskał zainteresowanie, ale nigdy nie został zastosowany w praktyce.

    George Bennie wpadł na pomysł zaprojektowania swojego Railplane w 1921 roku. Ideą przyświecającą konstruktorowi była chęć rozwiązania problemu braku przepustowości kolei podmiejskiej, specjalizującej się w transporcie pasażerów, ale zmuszonej do korzystania z tych samych tras co pociągi towarowe. Bennie wpadł na wręcz karkołomny pomysł zaprojektowania pociągu, który poruszałby się po specjalnej szynie zawieszonej nad tradycyjnym torowiskiem. Napęd miał natomiast stanowić silnik spalinowy poruszający śmigła zainstalowane na obu końcach pojazdu.

    Railplane
    Railplane

    Takie rozwiązanie przynajmniej w teorii miało przyśpieszyć ruch pasażerski, ponieważ pociągi poruszałyby się nad torami zajmowanymi przez np. pociągi towarowe. Dodatkowym atutem miała być prędkość, ponieważ Railplane miał rozpędzać się do blisko 200 km/h, co było w tym czasie niemożliwym do osiągnięcia dla parowozów wyczynem (Mallard przekroczył barierę 200 km/h ustanawiając rekord prędkości dla parowozów dopiero w 1938 roku)

    Zanim jednak projekt Benniego zaczął zyskiwać realne kształty, minęło kilka lat. W 1930 roku szkocki konstruktor zbudował w Milngavie niedaleko Glasgow 120-metrowy tor testowy dla swojego pociągu. Zaprojektowany specjalnie pod ten tor wagon mógł zabrać kilkudziesięciu pasażerów (docelowo planowano 48 miejsc) w wręcz królewskich warunkach. Luksusowe wnętrze dalece przewyższało komfortem wnętrza ówczesnych pociągów czy samolotów i przypominało bardziej luksusowe kabiny transatlantyków. Tym co wyróżniało cały projekt była konstrukcja toru, zawieszonego nad ziemią. Wagon zawieszony był na specjalnym torze, a pod nim znajdował się drugi tor, służący do stabilizacji pojazdu podczas jazdy.

    Railplane
    Railplane

    Po serii prób Bennie zaprosił na pokaz przedstawicieli mediów, kolei i władz. Prezentacja była bardzo udana, a jego projekt zyskał spore zainteresowanie nie tylko w Wielkiej Brytanii. Wydawało się, że konstruktor jest na prostej drodze do sukcesu komercyjnego, ale tak się nie stało. Kolejne wyliczenia kosztów budowy nowych torów mimo optymistycznych zapewnień Benniego, że wyniosą około 19 tys. funtów na milę (przy 45-60 tys. funtów za dwutorową tradycyjną linię kolejową) nie pokrywały się z rzeczywistością.

    Mimo starań i prób spopularyzowania projektu, oraz zbudowania pełnej linii na trasie Edynburg-Glasgow, w 1937 roku firma Benniego zbankrutowała. Wagon zezłomowano, a w 1941 roku los ten podzielił również tor, głównie z powodu chęci odzyskania materiałów użytych do jego budowy. Projekt Railplane pozostał więc tylko krótkim epizodem w historii kolei. Nie był to oczywiście jedyny pociąg napędzany śmigłem, ponieważ podobny napęd zastosowano w Schienenzeppelin. W latach 60. na krótko powrócono do pomysłu wykorzystania śmigieł do napędu pociągów, ale w innej formie w ramach francuskiego projektu Aérotrain. Również i ten projekt nie zyskał popularności.

    Railplane
    Railplane
    Railplane
    Railplane

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePierwszy samochód Hondy – pickup Honda T360
    Next Article Bishop – pierwsza brytyjska samobieżna haubicoarmata
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought

    24 stycznia 20235 Mins Read

    HMS Hood – duma Royal Navy zatopiona jednym pociskiem

    10 stycznia 202311 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    9 lutego 2023

    Test na grypę- kiedy warto wykonać i czy jest skuteczny?

    6.3
    8 lutego 2023

    Tajniacy – recenzja

    7 lutego 2023

    Katastrofa przy Przylądku Honda – pogrom niszczycieli (1923)

    6 lutego 2023

    Blohm & Voss Ha 137 – zapomniany rywal Sztukasa

    5 lutego 2023

    Naczynie Dewara – wszystko, co warto o nim wiedzieć

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 maja 20140

    Pierwszy Konkurs Eurowizji 1956

    Konkurs Piosenki Eurowizji ma długą historię, pełną mniej i bardziej znanych historii. Edycja z 2014…

    Artykuły
    5 października 20210

    Chrysler Norseman – zapomniana „ofiara” zatonięcia SS Andrea Doria

    Zatonięcie liniowiec SS Andrea Doria było jedną z najbardziej znanych katastrof morskich. Zginęły wówczas 52…

    Artykuły
    29 lutego 20200

    ORP Pomorzanin – pierwszy okręt Polskiej Marynarki Wojennej

    Polska Marynarka Wojenna została powołana krótko po odzyskaniu niepodległości, jednak początkowo składała się jedynie z…

    Artykuły
    12 października 20160

    Mail Rail – Londyńska kolej pocztowa

    Około 20 metrów pod londyńskimi ulicami przebiegają zapomniane tunele londyńskiej kolei pocztowej (ang. London Post…

    Artykuły
    29 listopada 20162

    Katastrofa liniowca SS Morro Castle

    W późnych godzinach nocnych 8 września 1934 roku u wybrzeży Long Beach Island na pokładzie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.