W 1929 roku niemiecki konstruktor Franz Kruckenberg rozpoczął prace nad nietypowym pociągiem o napędzie spalinowym – Schienenzeppelin. Pojazd do poruszania się wykorzystywał olbrzymi silnik lotniczy napędzający śmigło zamontowane z tyłu. Mimo nowatorskiej konstrukcji i możliwości rozwijania olbrzymich jak na tamte lata prędkości, Schienenzeppelin nie wszedł do eksploatacji.

Prace nad Schienenzeppelin (Szynowy Zeppelin) ruszyły w 1929 roku w zakładach Hannover-Leinhausen, a montaż jedynego zbudowanego egzemplarza pociągu rozpoczął się na początku 1930 roku. Prace ukończono jesienią i natychmiast zaczęto próby.

Schienenzeppelin
Schienenzeppelin

Schienenzeppelin miał 25,85 m długości i 2,8 m wysokości, tylko dwie osie i ważył 20 ton. Napęd początkowo stanowiły dwa sześciocylindrowe silniki BMW IV, zamienione później na jeden dwunastocylindrowy silnik BMW VI o mocy 600 KM i pojemności 46 litrów. Moc przenoszona była na zamontowane z tyłu śmigło, ustawione pod kątem 7°, zapewniając dodatkową siłę dociskającą pojazd do torów podczas szybkiej jazdy. Cały pojazd wykonano z lekkich materiałów, głównie aluminium i nadano mu aerodynamiczny kształt. Ubogo wykończone wnętrze mieściło 40 pasażerów.

Już pierwsze próby wykazały, że Schienenzeppelin jest zdolny do osiągania bardzo wysokich prędkości. Barierę 200 km/h pojazd przebił 10 maja 1931 roku, a 21 czerwca ustanowił rekord prędkości na torach dla pociągu o napędzie spalinowym, wynoszący 230.2 km/h. Pobito go dopiero w 1954 roku.

Schienenzeppelin
Schienenzeppelin

Mimo osiągania zawrotnych prędkości, Schienenzeppelin nie zyskał popularności głównie za sprawą licznych problemów technicznych i uwag związanych z bezpieczeństwem. Olbrzymie śmigło zamontowane z tyłu nie było niczym osłonięte, dodatkowo podczas jazdy pod górę, nie dawało wystarczającego ciągu, aby pociąg mógł pokonać wzniesienie. Kolejną istotną wadą był brak możliwości podczepienia dodatkowych wagonów i tym samym mała pojemność. Obawiano się również, że podczas jazdy starymi torami, nieprzystosowanymi do tak dużych prędkości, pociąg mógłby się wykoleić.

W 1933 roku niemiecka kolej zainteresowała się nowszymi pociągami typu DRG Class SVT 877, które chociaż znacznie wolniejsze od Schienenzeppelin (osiągały prędkość 160 km/h) były bardziej praktyczne i ekonomiczne. W związku z tym Szynowy Zeppelin poszedł w odstawkę a w 1939 roku został zezłomowany w celu odzyskania cennych materiałów z jakich powstał. Tak zakończyła się historia tego niecodziennego pojazdu.


Discover more from SmartAge.pl

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Wspieraj SmartAge.pl na Patronite
Udostępnij.
SmartAge.pl
Przegląd prywatności

Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.