SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Aérotrain – pociąg i poduszkowiec w jednym
    Aérotrain - pociąg i poduszkowiec w jednym
    Aérotrain - pociąg i poduszkowiec w jednym
    Artykuły

    Aérotrain – pociąg i poduszkowiec w jednym

    Michał BanachBy Michał Banach21 lipca 2018Brak komentarzy5 Mins Read
    W połowie lat 60. we Francji rozpoczęto prace nad nowym rodzajem pociągów, które miały poruszać się z dużymi prędkościami po specjalnych torach dzięki efektowi poduszki powietrznej, tak jak poduszkowce. Powstało kilka prototypów Aérotrain, ale ostatecznie projekt przegrał z TGV i został skasowany.

    Francuski Aérotrain

    Inicjatorem prac nad Aérotrain był francuski inżynier, Jean Bertin. Stworzył on koncepcję pociągów (lub bardziej poduszkowców) poruszających się po specjalnych betonowych torach, zawieszonych kilka metrów nad ziemią. Dzięki efektowi poduszki powietrznej (wytwarzanej przez sprężarki) i instalacji silników odrzutowych miały osiągać bardzo duże prędkości, znacznie większe niż w przypadku ówczesnych pociągów. Według założeń, Aérotrain miał obsługiwać głównie krótkie trasy międzymiastowe lub nawet miejskie.

    Aérotrain 01 (fot. aerotrain.fr)
    Aérotrain 01 (fot. aerotrain.fr)

    Prace nad realizacją swojej koncepcji Bertin rozpoczął w 1963 roku, a w 1965 roku w miejscowości Gometz-le-Châtel ukończono budowę pierwszego betonowego toru testowego w kształcie litery „T” o długości 6,7 km. Zbudowano początkowo dwa prototypy – Aérotrain 01 i Aérotrain 02, różniące się rozmiarami.

    Pierwszy z nich był o połowię mniejszy od docelowego pojazdu (10,11 m długości) i początkowo napędzany był silnikiem lotniczym o mocy 260 KM zasilającym trzyłopatowe śmigło. W toku prób zastąpiono go silnikiem odrzutowym Turbomeca Marboré. Silniki zasilały dwie sprężarki o mocy około 50 KM, wytwarzające „poduszkę powietrzną” pod pojazdem. Wewnątrz Aérotrain 01 znajdowało się miejsce dla 4 pasażerów i 2 członków załogi. Próby rozpoczęto 29 grudnia 1965 roku, a 26 marca 1966 roku Aérotrain 01 osiągnął prędkość 202 km/h. Po zmianie silnika, prototyp rozpędził się do 303 km/h, a po kolejnej modyfikacji silnika, 1 listopada 1967 roku rozpędzono go do 345 km/h.

    Aérotrain 01 (fot. Siren-Com/Wikimedia Commons)
    Aérotrain 01 (fot. Siren-Com/Wikimedia Commons)

    Skonstruowany w 1967 roku Aérotrain 02 był kolejnym pomniejszonym pojazdem o długości 9 m, mieszczącym jedynie dwóch członków załogi, którego napęd stanowił silnik turboodrzutowy Pratt & Whitney JT12. Jego próby rozpoczęto w 1968 roku, a 22 stycznia 1969 roku osiągnięto prędkość 422 km/h.

    Wyniki prób obu pojazdów były na tyle dobre, że w kolejnych latach powstały dwa kolejne prototypy, tym razem w pełnej skali. Aérotrain S44 i I80 były większe od pierwszych prototypów, w związku z czym zbudowano dla nich nowe tory – w 1969 roku niedaleko pierwszego toru powstał drugi przeznaczony dla prototypu S44, a w Loiret między Saran i Ruan powstał trzeci tor o długości 18 km dla prototypu I80.

    Aérotrain 02 (fot. Croquant/Wikimedia Commons)
    Aérotrain 02 (fot. Croquant/Wikimedia Commons)
    Aérotrain 02 (fot. Croquant/Wikimedia Commons)
    Aérotrain 02 (fot. Croquant/Wikimedia Commons)

    Aérotrain S44 miał 12 m długości i w przeciwieństwie do wcześniejszych prototypów miał ośmiocylindrowy silnik spalinowy Chevroleta jako dodatkowe źródło zasilania, a sprężarki zasilana były liniowym silnikiem elektrycznym zasilanym zewnętrznie – prąd przekazywany był przez specjalne styki w torze.

    Znacznie ciekawszym pojazdem był pełnowymiarowy Aérotrain I80 o masie 30 ton i długości 24 m, mieszczący 80 pasażerów. W pierwszej wersji napędzany był dwoma silnikami turbinowymi Turbomeca Turmo III E3 o mocy 1610 KM każdy, oraz silnikiem Turbomeca Turmastazou 14 zasilającym sprężarki. W toku prób prototyp przebudowano, instalując silniki Pratt & Whitney JT8D. Dzięki tej zmianie Aérotrain I-80 HV rozpędził się 5 marca 1974 roku do 417,6 km/h, ustanawiając rekord prędkości dla tego typu pojazdów (podczas prób udało się podobno osiągnąć nawet 430,4 km.h).

    Pozostałości jednego z torów testowych Aérotrain (fot. Lionel Allorge/Wikimedia Commons)
    Pozostałości jednego z torów testowych Aérotrain (fot. Lionel Allorge/Wikimedia Commons)

    W czerwcu 1974 roku francuskie władze podpisały kontrakt na budowę komercyjnej trasy Aérotrain pod Paryżem, ale 17 lipca 1974 roku kontrakt został zerwany. We wrześniu 1975 roku ogłoszono, że powstanie linia kolejowa łącząca Paryż z Lyonem, przeznaczona dla pociągów TGV. W związku z tym projekt Aérotrain został zawieszony, a ostatecznie skasowany po śmierci Jeana Bertina, który zmarł 21 grudnia 1975 roku.

    Największym problemem Aérotrain były koszty zarówno budowy infrastruktury jak i eksploatacji pociągów, zużywających olbrzymie ilości paliwa. Kolejną wadą projektu był wysoki hałas generowany przez silniki odrzutowe poruszającego się tuż nad ziemią pojazdu. O ile na trasach poza miastami nie było to większym problemem, w miastach pojazdy były za głośne.

    Aérotrain S44
    Aérotrain S44
    Aérotrain S44
    Aérotrain S44

    Wszystkie cztery prototypy przetrwały próby, ale niestety do naszych czasów dotrwał jedynie Aérotrain 01 i 02, które trafiły do muzeów. S44 został zniszczony w pożarze 17 lipca 1991 roku, a I80 spotkał taki sam los 22 marca 1992 roku. Również tory testowe w większości rozebrano, pozostawiając jedynei ich krótkie fragmenty.

    Amerykański Aérotrain i dalsze losy

    W 1970 roku projektem Aérotrain zainteresowali się również Amerykanie. Po zakupie licencji rozpoczęli prace nad własnym prototypem oznaczonym jako UTACV (Urban Tracked Air Cushion Vehicle). Ze względu na ograniczone fundusze zbudowano jedynie krótki tor testowy o długości 2,4 km, który pozwalał na osiąganie prędkości do 233 km/h. Niestety próby przerwano w październiku 1975 roku z powodu braku dalszego finansowania. Jedyny prototyp zakonserwowano, a następnie przekazano do Pueblo Railway Foundation.

    Aérotrain I80
    Aérotrain I80

    Warto w tym miejscu dodać, że wcześniej w USA opracowywano podobne konstrukcje, które nie zyskały popularności. Dopiero po otrzymaniu dostępu do francuskich technologii projekt mógł ruszyć dalej, ale w tym czasie zabrakło funduszy na jego rozwój.

    Bardzo bogatą bibliotekę zdjęć Aérotrain – historycznych i współczesnych, można znaleźć na stronie aerotrain.fr.

    Aérotrain I80 (fot. aerotrain.fr)
    Aérotrain I80 (fot. aerotrain.fr)
    Aérotrain I80 (fot. aerotrain.fr)
    Aérotrain I80 (fot. aerotrain.fr)
    Aérotrain I80 (fot. aerotrain.fr)
    Aérotrain I80 (fot. aerotrain.fr)
    Aérotrain I80 (fot. aerotrain.fr)
    Aérotrain I80 (fot. aerotrain.fr)

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleArcher – oryginalny brytyjski niszczyciel czołgów
    Next Article MacaW TX-80 – test
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    31 stycznia 20239 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read

    Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym

    25 stycznia 20232 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    7 sierpnia 20222

    Rumuńska fregata Marasesti

    Fregata Marasesti przez lata była najważniejszym okrętem wojennym rumuńskiej floty. Początkowo miała być krążownikiem lotniczym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 20210

    Chemin de fer de Petite Ceinture – opuszczona linia kolejowa w Paryżu

    Przechadzając się paryskimi uliczkami można natrafić na wiele śladów przeszłości, często ukrytych między budynkami i…

    Artykuły
    6 września 20160

    Solar Impulse 2 – dookoła świata na bateriach słonecznych

    W marcu 2015 roku z lotniska Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich wystartował napędzany energią…

    Artykuły
    13 października 20180

    Latające samochody Convair Model 116 i 118

    Wraz z rosnącą popularnością lotnictwa i samochodów w latach 30. XX wieku, pojawił się pomysł…

    Artykuły
    11 stycznia 20206

    Mercedes-Benz T80 – zbudowany do bicia rekordów

    W drugiej połowie lat 30. w nazistowskich Niemczech rozpoczęto budowę samochodu wyścigowego, który miał tylko…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.