SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecki śmigłowiec pokładowy Kamow Ka-15
    Radziecki śmigłowiec pokładowy Kamow Ka-15
    Artykuły

    Radziecki śmigłowiec pokładowy Kamow Ka-15

    Michał BanachBy Michał Banach17 maja 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowany na początku lat 50. śmigłowiec Kamow Ka-15 był pierwszym radzieckim śmigłowcem pokładowym oraz pierwszym na świecie seryjnie produkowanym śmigłowcem w układzie współosiowym. Powstały 354 maszyny tego typu, ale eksploatowano je przez krótki czas.

    Geneza

    W drugiej połowie lat 40. dzięki rozwojowi techniki zapoczątkowanemu podczas II wojny światowej w wielu krajach rozpoczęto intensywne prace rozwojowe nad śmigłowcami. Maszyny tego typu dzięki możliwości pionowego startu i lądowania oraz pozostawania w zawisie mogły wykonywać zadania, do których nie nadawały się dotychczas wykorzystywane samoloty.

    Kamow Ka-8
    Kamow Ka-8

    Konstruktorzy na całym świecie zauważyli, że śmigłowce świetnie nadają się do zadań rozpoznawczych i transportowych zarówno na lądzie jak i na morzu. Możliwość pionowego startu i lądowania sprawiała, że mogły one operować z okrętów wojennych, które wyposażano jedynie w niewielkie lądowiska. Chociaż pionierami w rozwoju śmigłowców byli w tym czasie Amerykanie, również w Związku Radzieckim rozpoczęto intensywne prace nad śmigłowcami.

    Radziecka Marynarka Wojenna zaangażowała się w projekt nowego śmigłowca tworzonego przez Nikołaja Kamowa. W 1948 roku zaprezentował on niewielki, jednoosobowy śmigłowiec Ka-8 wyposażony w dwa współosiowe wirniki, dzięki czemu nie musiał wykorzystywać wirnika ogonowego. Pokaz wykonany przez pilota Michaiła Gurowa był na tyle udany, że Kamow otrzymał zadanie opracowania większego śmigłowca, który miał posłużyć do badań możliwości maszyn tego typu wykorzystywanych na pokładach okrętów.

    Kamow Ka-10
    Kamow Ka-10

    Już rok później w powietrze wzbił się nowy śmigłowiec oznaczony jako Ka-10. Maszyna w praktyce była jedynie powiększonym Ka-8, ale idealnie nadawała się do prób. Prowadzono je do 1953 roku, wykazując, że śmigłowce świetnie nadają się do wykorzystania na okrętach. Analizując przebieg prób, w sierpniu 1950 roku Kamow rozpoczął prace nad kolejnym śmigłowcem, projektowanym z myślą o produkcji seryjnej.

    Kamow Ka-15

    Na bazie doświadczeń zdobywanych podczas prób śmigłowca Ka-10 opracowano w zakładach Kamowa większą maszynę, która otrzymała oznaczanie Ka-15. Od swojego poprzednika śmigłowiec różnił się wielkością – 6,25 m długości i 9,96 m średnicy wirnika, masą startową wynoszącą 1370 kg oraz przede wszystkim całkowicie zamkniętą kabiną, mieszczącą dwie osoby lub jedną i dodatkowy ładunek. Napęd śmigłowca stanowił silnik gwiazdowy AI-14W o mocy 255 KM, zapewniający prędkość maksymalną 150 km/h i przelotową 125 km/h oraz zasięg 390 km.

    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15

    Maszyna w pełni odpowiadała założeniom konstrukcyjnym opracowanym w wyniku zakończonych na początku 1953 roku prób śmigłowca Ka-10, z których najważniejszym było zwiększenie udźwigu oraz wprowadzenie zamkniętej kabiny załogi, umożliwiającej operowanie w trudnych warunkach pogodowych.

    Oblot śmigłowca miał miejsce 14 kwietnia 1953 roku, a za sterami zasiadł pilot doświadczalny Dmitrij Jefremow. Próby w locie szybko wykazały, że zastosowany układ wirników generuje duże drgania i wymaga dokładniejszego zsynchronizowania pracy obu wirników i usztywnienia wału. Po wprowadzeniu poprawek w 1955 roku rozpoczęto próby wojskowe, w trakcie których Ka-15 porównywany był z dopracowanym i będącym już w produkcji seryjnej śmigłowcem Mil Mi-1.

    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15

    Porównanie wykazało, że Mi-1 jest bardziej dopracowaną konstrukcją, ale jako śmigłowiec dla okrętów wojennych, Ka-15 spisywał się lepiej, w związku z czym zarekomendowano jego przyjęcie do eksploatacji. Docelowo zakładano, że śmigłowce będą wykorzystywane na pokładzie niszczycieli projektu 57bis. Początkowo zadaniem maszyn miało być wskazywanie celów dla pocisków przeciwokrętowych, jednak z czasem zakres zadań zaczął rosnąć. Niestety szybko okazało się, że Ka-15 nie jest w stanie sprostać nowym zadaniom.

    Największym problemem był niewielki udźwig maszyn, wynoszący zaledwie 210 kg. Uniemożliwiało to zabranie na pokład aparatury do wykrywania okrętów podwodnych (w skład zestawu wchodziły pławy radiohydroakustyczne ważące 45 kg (sztuka), odbiornik sygnału oraz bomby głębinowe o masie 50 kg. Jedynym sposobem na wykorzystanie śmigłowców Ka-15 do zadańi ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) było użycie na raz przynajmniej trzech maszyn. W warunkach bojowych było to niewykonalne, ponieważ niszczyciele projektu 57 mogły zabrać na pokład tylko po jednej maszynie.

    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15

    W początkowym okresie produkcji pojawił się również problem z jakością wykonania śmigłowców. Skomplikowany system przeniesienia napędu wymagał bardzo starannego wykonania i jak najlepszej jakości materiałów. Łącznie do 1959 roku wyprodukowano 354 śmigłowce typu Ka-15 i Ka-15M (wersja z dopracowaną konstrukcją).

    Rosnąca lista potencjalnych zadań, których śmigłowce Ka-15 nie mogły realizować sprawiła, że w 1962 roku podjęto decyzję o ich wycofaniu z uzbrojenia. Ich miejsce zajęły bardziej dopracowane i większe śmigłowce Kamow Ka-25. Prototyp oblatano w 1961 roku, a do produkcji weszły one w 1964 roku.

    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-25
    Kamow Ka-25

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleIsuzu XU-1 Concept (1993)
    Next Article Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.