SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      1 września 202319 Mins Read

      Kampania Wrześniowa 1939

      Recent
      22 września 2023

      Zapomniany Heinkel He 280

      21 września 2023

      Lech – pierwszy polski motocykl

      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      30 sierpnia 2023

      Studium Przypadku: Testowanie przewodów gumowych pod kątem szczelności przy wykorzystaniu podciśnienia

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 września 2023

      Hotel Forum – krakowski przykład brutalizmu

      10 września 2023

      Radithor – „lek”, który zabijał

      29 sierpnia 2023

      Kreatywne propozycje upominków – Dzień Chłopaka

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      20 września 2023

      Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

      6 września 2023

      Nowoczesne biuro rachunkowe: automatyzacja i integracja z pomocą ERP

      3 września 2023

      Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      8.9
      29 lipca 2023

      Wiedźmin: Stary Świat – recenzja

      18 lipca 2023

      LEGO Zgredek (76421) – recenzja

      7.4
      30 czerwca 2023

      Bestia – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radziecki śmigłowiec pokładowy Kamow Ka-15
    Artykuły

    Radziecki śmigłowiec pokładowy Kamow Ka-15

    Michał BanachBy Michał Banach17 maja 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Radziecki śmigłowiec pokładowy Kamow Ka-15
    Zaprojektowany na początku lat 50. śmigłowiec Kamow Ka-15 był pierwszym radzieckim śmigłowcem pokładowym oraz pierwszym na świecie seryjnie produkowanym śmigłowcem w układzie współosiowym. Powstały 354 maszyny tego typu, ale eksploatowano je przez krótki czas.

    Geneza

    W drugiej połowie lat 40. dzięki rozwojowi techniki zapoczątkowanemu podczas II wojny światowej w wielu krajach rozpoczęto intensywne prace rozwojowe nad śmigłowcami. Maszyny tego typu dzięki możliwości pionowego startu i lądowania oraz pozostawania w zawisie mogły wykonywać zadania, do których nie nadawały się dotychczas wykorzystywane samoloty.

    Kamow Ka-8
    Kamow Ka-8

    Konstruktorzy na całym świecie zauważyli, że śmigłowce świetnie nadają się do zadań rozpoznawczych i transportowych zarówno na lądzie jak i na morzu. Możliwość pionowego startu i lądowania sprawiała, że mogły one operować z okrętów wojennych, które wyposażano jedynie w niewielkie lądowiska. Chociaż pionierami w rozwoju śmigłowców byli w tym czasie Amerykanie, również w Związku Radzieckim rozpoczęto intensywne prace nad śmigłowcami.

    Radziecka Marynarka Wojenna zaangażowała się w projekt nowego śmigłowca tworzonego przez Nikołaja Kamowa. W 1948 roku zaprezentował on niewielki, jednoosobowy śmigłowiec Ka-8 wyposażony w dwa współosiowe wirniki, dzięki czemu nie musiał wykorzystywać wirnika ogonowego. Pokaz wykonany przez pilota Michaiła Gurowa był na tyle udany, że Kamow otrzymał zadanie opracowania większego śmigłowca, który miał posłużyć do badań możliwości maszyn tego typu wykorzystywanych na pokładach okrętów.

    Kamow Ka-10
    Kamow Ka-10

    Już rok później w powietrze wzbił się nowy śmigłowiec oznaczony jako Ka-10. Maszyna w praktyce była jedynie powiększonym Ka-8, ale idealnie nadawała się do prób. Prowadzono je do 1953 roku, wykazując, że śmigłowce świetnie nadają się do wykorzystania na okrętach. Analizując przebieg prób, w sierpniu 1950 roku Kamow rozpoczął prace nad kolejnym śmigłowcem, projektowanym z myślą o produkcji seryjnej.

    Kamow Ka-15

    Na bazie doświadczeń zdobywanych podczas prób śmigłowca Ka-10 opracowano w zakładach Kamowa większą maszynę, która otrzymała oznaczanie Ka-15. Od swojego poprzednika śmigłowiec różnił się wielkością – 6,25 m długości i 9,96 m średnicy wirnika, masą startową wynoszącą 1370 kg oraz przede wszystkim całkowicie zamkniętą kabiną, mieszczącą dwie osoby lub jedną i dodatkowy ładunek. Napęd śmigłowca stanowił silnik gwiazdowy AI-14W o mocy 255 KM, zapewniający prędkość maksymalną 150 km/h i przelotową 125 km/h oraz zasięg 390 km.

    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15

    Maszyna w pełni odpowiadała założeniom konstrukcyjnym opracowanym w wyniku zakończonych na początku 1953 roku prób śmigłowca Ka-10, z których najważniejszym było zwiększenie udźwigu oraz wprowadzenie zamkniętej kabiny załogi, umożliwiającej operowanie w trudnych warunkach pogodowych.

    Oblot śmigłowca miał miejsce 14 kwietnia 1953 roku, a za sterami zasiadł pilot doświadczalny Dmitrij Jefremow. Próby w locie szybko wykazały, że zastosowany układ wirników generuje duże drgania i wymaga dokładniejszego zsynchronizowania pracy obu wirników i usztywnienia wału. Po wprowadzeniu poprawek w 1955 roku rozpoczęto próby wojskowe, w trakcie których Ka-15 porównywany był z dopracowanym i będącym już w produkcji seryjnej śmigłowcem Mil Mi-1.

    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15

    Porównanie wykazało, że Mi-1 jest bardziej dopracowaną konstrukcją, ale jako śmigłowiec dla okrętów wojennych, Ka-15 spisywał się lepiej, w związku z czym zarekomendowano jego przyjęcie do eksploatacji. Docelowo zakładano, że śmigłowce będą wykorzystywane na pokładzie niszczycieli projektu 57bis. Początkowo zadaniem maszyn miało być wskazywanie celów dla pocisków przeciwokrętowych, jednak z czasem zakres zadań zaczął rosnąć. Niestety szybko okazało się, że Ka-15 nie jest w stanie sprostać nowym zadaniom.

    Największym problemem był niewielki udźwig maszyn, wynoszący zaledwie 210 kg. Uniemożliwiało to zabranie na pokład aparatury do wykrywania okrętów podwodnych (w skład zestawu wchodziły pławy radiohydroakustyczne ważące 45 kg (sztuka), odbiornik sygnału oraz bomby głębinowe o masie 50 kg. Jedynym sposobem na wykorzystanie śmigłowców Ka-15 do zadańi ZOP (zwalczania okrętów podwodnych) było użycie na raz przynajmniej trzech maszyn. W warunkach bojowych było to niewykonalne, ponieważ niszczyciele projektu 57 mogły zabrać na pokład tylko po jednej maszynie.

    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15

    W początkowym okresie produkcji pojawił się również problem z jakością wykonania śmigłowców. Skomplikowany system przeniesienia napędu wymagał bardzo starannego wykonania i jak najlepszej jakości materiałów. Łącznie do 1959 roku wyprodukowano 354 śmigłowce typu Ka-15 i Ka-15M (wersja z dopracowaną konstrukcją).

    Rosnąca lista potencjalnych zadań, których śmigłowce Ka-15 nie mogły realizować sprawiła, że w 1962 roku podjęto decyzję o ich wycofaniu z uzbrojenia. Ich miejsce zajęły bardziej dopracowane i większe śmigłowce Kamow Ka-25. Prototyp oblatano w 1961 roku, a do produkcji weszły one w 1964 roku.

    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-15
    Kamow Ka-25
    Kamow Ka-25
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous ArticleIsuzu XU-1 Concept (1993)
    Next Article Pokazy lotnicze w Polsce 2018 – co warto wiedzieć
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    19 września 20233 Mins Read4 Views

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    By Michał Banach0
    3 września 20237 Mins Read1 Views

    Neft Daşları – pierwsza morska platforma wiertnicza

    By Dawid Szot0
    31 sierpnia 202312 Mins Read344 Views

    Antonow An-2 – długowieczny dwupłatowiec

    By Michał Banach2
    7 sierpnia 20232 Mins Read16 Views

    Eksperymentalny śmigłowiec Kellett XR-8

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    25 sierpnia 20234 Mins Read

    GM Aerotrain – pociąg, który miał odmienić kolej

    W latach 50. kolej w USA zaczęła przeżywać kryzys związany z rozwojem transportu samochodowego. W…

    Artykuły
    20 września 20232 Mins Read

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    Ciągniki rolnicze marki Ursus przez lata były wizytówką polskiego przemysłu. W 1922 roku z taśm…

    Artykuły
    18 września 20233 Mins Read

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Parady parowozów w Wolsztynie przez lata były stałym elementem kalendarza imprez kolejowych w Polsce. Niestety…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    22 września 2023

    Zapomniany Heinkel He 280

    21 września 2023

    Lech – pierwszy polski motocykl

    20 września 2023

    Ursus model 1921/1922 – pierwszy polski ciągnik rolniczy

    19 września 2023

    Short Seamew – wielbłąd wśród koni wyścigowych

    18 września 2023

    XXVII Parada Parowozów – Wolsztyn 2023

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    16 lipca 20173 Mins Read

    Kugisho R2Y1 Keiun – zapomniany japoński samolot rozpoznawczy

    W 1942 roku w Japonii rozpoczęto prace nad nowym samolotem rozpoznawczym dalekiego zasięgu – Kugisho…

    Smart
    2 marca 20162 Mins Read

    Przebudowa wycieczkowca Balmoral

    Zbudowany w 1988 roku Crown Odyssey był jednym z wielu wycieczkowców jakie zbudowano w ostatnich…

    Artykuły
    18 kwietnia 20172 Mins Read

    Nocne zdjęcia Ziemi

    Od lat wokół Ziemi krążą satelity, które cały czas obserwują naszą planetę oraz wykonują tysiące…

    Artykuły
    8 czerwca 20184 Mins Read

    Sud Aviation Caravelle – pierwszy francuski odrzutowiec pasażerski

    Zaprojektowany w połowie lat 50. francuski samolot pasażerski Sud Aviation Caravelle był pierwszym produkowanym seryjnie…

    Artykuły
    10 sierpnia 20165 Mins Read

    Petlakow Pe-8 – radziecka latająca forteca

    Radziecki bombowiec strategiczny Petlakow Pe-8 (TB-7) był największym radzieckim bombowcem strategicznym II wojny światowej. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Używamy ciasteczek, aby zapewnić najlepszą jakość korzystania z naszej witryny.

    Możesz dowiedzieć się więcej o tym, jakich ciasteczek używamy, lub wyłączyć je w .

    SmartAge.pl
    Powered by  Zgodności ciasteczek z RODO
    Przegląd prywatności

    Ta strona korzysta z ciasteczek, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą obsługę. Informacje o ciasteczkach są przechowywane w przeglądarce i wykonują funkcje takie jak rozpoznawanie Cię po powrocie na naszą stronę internetową i pomaganie naszemu zespołowi w zrozumieniu, które sekcje witryny są dla Ciebie najbardziej interesujące i przydatne.

    Ściśle niezbędne ciasteczka

    Niezbędne ciasteczka powinny być zawsze włączone, abyśmy mogli zapisać twoje preferencje dotyczące ustawień ciasteczek.

    Jeśli wyłączysz to ciasteczko, nie będziemy mogli zapisać twoich preferencji. Oznacza to, że za każdym razem, gdy odwiedzasz tę stronę, musisz ponownie włączyć lub wyłączyć ciasteczka.