SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)
    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)
    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)
    Artykuły

    Radzieckie niszczyciele rakietowe projektu 57 (typ Gniewnyj)

    Michał BanachBy Michał Banach14 maja 2018Brak komentarzy4 Mins Read
    Zaprojektowane w latach 50. niszczyciele projektu 57 były pierwszymi radzieckimi niszczycielami projektowanymi od początku z myślą o wyposażeniu ich w pociski rakietowe. Był to również pierwsze radzieckie niszczyciele, które dysponowały lądowiskiem dla śmigłowców.

    Prace nad niszczycielami rozpoczęto na przełomie 1955 i 1956 roku. Okręty te były rozwinięciem jednostek projektu 56 (typ Spokojnyj/Kotlin), będących ostatnimi konwencjonalnymi radzieckimi niszczycielami (warto dodać, że jeden z okrętów tego typu podniósł polską banderę i otrzymał nazwę ORP Warszawa). Po swoich poprzednikach nowe okręty odziedziczyły maszynownię, kadłub i ogólny układ konstrukcyjny. Tym samym długość kadłuba wyniosła 140 m, a wyporność 4200 ton. Napęd stanowiły dwie turbiny parowe o mocy 54 000 KM, zapewniające prędkość 34,5 węzła, oraz zasięg 5667 km przy prędkości 18 węzłów.

    Jeden z niszczycieli projektu 57bis
    Jeden z niszczycieli projektu 57bis

    Największą różnicą było jednak zastosowane uzbrojenie, ponieważ już na wczesnym etapie prac projektowych uznano, że podstawowym uzbrojeniem okrętów nie będą działa, tylko jedne z pierwszych radzieckich pocisków przeciwokrętowych – KSSzcz o zasięgu 40 km. Na pokładzie umieszczono dwie takie wyrzutnie z zapasem 12-16 pocisków. Ponadto uzbrojenie dodatkowe składało się z 16 dział przeciwlotniczych kalibru 57 mm umieszczonych w czterech poczwórnych zestawach oraz 6 wyrzutni torped kalibru 533 mm i dwóch wyrzutni bomb głębinowych RBU-6000. Na rufie umieszczono lądowisko dla śmigłowca Ka-15, jednak bez hangaru. Maszyna miała być wykorzystywana do wskazywania celów. Załoga okrętu składała się z 290 oficerów i marynarzy.

    W latach 1957-1961 zbudowano łącznie 8 okrętów (z 9 zamówionych) oznaczonych jako projekt 57bis, a koszt jednego okrętu wyniósł od 18,5 mln rubli dla pierwszej jednostki do 14,5 mln rubli dla ostatniej. Oddelegowano je do służby w Flotach Bałtyckiej, Czarnomorskiej, Oceanu Spokojnego i Północnej. W toku służby niszczyciele nie uczestniczyły w żadnych działaniach bojowych, ograniczając się do wykonywania rejsów patrolowych, m.in na Morzu Śródziemnym w trakcie wojen arabsko-izraelskich.

    Jeden z niszczycieli projektu 57bis
    Jeden z niszczycieli projektu 57bis

    Krótko po wejściu do służby, w 1966 roku podjęto decyzję o modernizacji niszczycieli. Powodem były całkowicie przestarzałe pociski przeciwokrętowe (które już w momencie wejścia do służby nie były szczytem techniki). W ramach modernizacji usunięto wyrzutnie KSSzcz, zastępując je wyrzutniami pocisków przeciwlotniczych M-1 Wołna z zapasem 32 pocisków. Uzbrojenie przeciwlotnicze również uległo zmianie. Zamiast szesnastu dział kalibru 57 mm zastosowano dwa poczwórne zestawy takich dział oraz cztery podwójne zestawy działek kalibru 30 mm. Zastosowano również 10 wyrzutni torped (2xV) i trzy wyrzutnie bomb głębinowych RBU-6000. Zmodernizowane okręty określano jako projekt 57A.

    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A

    Chociaż w nowej konfiguracji okręty utraciły zdolność zwalczania okrętów nawodnych, znacząco zwiększyły się ich możliwości zwalczania celów powietrznych i okrętów podwodnych. Prace modernizacyjne prowadzono w latach 1966-1978. Ze względu na rozwój technologii i uzbrojenia, pod koniec lat 80. podjęto jednak decyzję o wycofaniu niszczycieli z służby. Proces zapoczątkowano w 1987 roku, a ostatnia jednostka typu została wycofana w 1993 roku.

    Nazwa Położenie stępki Wodowanie Wejście do służby Modernizacja Wycofanie ze służby
    Gniewnyj 16 listopada 1957 roku 30 listopada 1958 roku 10 stycznia 1960 roku 1972-1973 8 kwietnia 1988 roku
    Griemiaszczij 25 lutego 1958 roku 30 kwietnia 1959 roku 30 czerwca 1960 roku 1966-1968 17 lipca 1987 roku
    Żguczij 23 czerwca 1958 roku 14 października 1959 roku 23 grudnia 1960 roku 1967-1969 30 lipca 1987 roku
    Zorkij 17 kwietnia 1959 roku 30 kwietnia 1960 roku 30 września 1961 roku 1969-1971 30 czerwca 1993 roku
    Upornyj 21 września 1958 roku 30 czerwca 1959 roku 3 grudnia 1960 roku 1977-1978 25 czerwca 1991 roku
    Bojkij 2 kwietnia 1959 roku 15 grudnia 1960 roku 26 września 1961 roku 1970-1973 9 lutego 1988 roku
    Gordyj 11 maja 1959 roku 24 maja 1960 roku 6 lutego 1961 roku 1973-1975 30 lipca 1987 roku
    Dierzkij 10 października 1959 roku 4 lutego 1960 roku 30 grudnia 1961 roku 1967-1972 19 kwietnia 1990 roku

    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A
    Jeden z niszczycieli projektu 57A

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleAntonow An-124 Rusłan – największy seryjnie produkowany samolot transportowy
    Next Article Isuzu XU-1 Concept (1993)
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Pierwieniec – pierwszy rosyjski okręt pancerny

    9 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    11 czerwca 20170

    Wielolufowe działka Hotchkiss M1873 i M1879

    W drugiej połowie XIX wieku wraz z rozwojem małych okrętów wojennych, tzw. torpedowców, w największych…

    Militaria
    15 kwietnia 20222

    BMP-64 – ciężki ukraiński BWP

    Konflikt ukraińsko-rosyjski, który wybuchł w 2014 roku wymusił modernizację ukraińskiej armii. Po wieloletniej przerwie powróciła…

    Artykuły
    19 września 20172

    Samoloty rolnicze w muzeum w Szreniawie

    W Muzeum Narodowym Rolnictwa i Przemysłu rolno-spożywczego w Szreniawie znajduje się ciekawa kolekcja samolotów rolniczych…

    Artykuły
    30 marca 20160

    Podwodny krążownik Surcouf

    Pod koniec I wojny światowej oraz na początku lat 20. w Niemczech i Wielkiej Brytanii…

    Artykuły
    9 listopada 20190

    5 najczęstszych pytań dotyczących rollupów

    Prawidłowo zaplanowana i przeprowadzona kampania reklamowa, ma duży wpływ na wyniki sprzedażowe firmy. Oprócz działań…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.