SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • 5 domowych sposobów na walkę z komarami
    • Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście
    • Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem
    • Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie
    • Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?
    • Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja
    • Kosmetyki dla nastolatków – ranking 2022
    • Różnice między futbolem amerykańskim a rugby
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      30 czerwca 2022

      Antidotum Airshow Leszno 2022 – relacja

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      15 czerwca 20220

      Mil Mi-10 – latający dźwig

      Najnowsze
      2 lipca 2022

      Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

      28 czerwca 2022

      HMS Trincomalee i HMS Unicorn – ostatnie fregaty typu Leda

      27 czerwca 2022

      Eksperymentalny bombowiec Douglas XB-19

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      19 czerwca 2022

      Przeglądarka Internet Explorer – krótka historia

      18 czerwca 2022

      Pamięć RAM – krótka historia

      9 czerwca 2022

      Wideorejestratory w samochodzie – przydatny (nie)gadżet

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      4 lipca 2022

      5 domowych sposobów na walkę z komarami

      3 lipca 2022

      Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

      1 lipca 2022

      Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      1 czerwca 2022

      Ciężki żuraw pływający Herman the German – z Niemiec, przez USA do Panamy

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Pierwszy as myśliwski w historii
    Pierwszy as myśliwski w historii
    Pierwszy as myśliwski w historii
    Artykuły

    Pierwszy as myśliwski w historii

    Michał BanachBy Michał Banach26 listopada 2021Brak komentarzy4 Mins Read
    Tytuł asa myśliwskiego uzyskuje pilot, który zestrzelił przynajmniej 5 samolotów wroga. W historii najskuteczniejszym pilotem (który uzyskał najwięcej potwierdzonych i niepotwierdzonych zestrzeleń) jest Erich Hartmann. Urodził się on w 1922 roku, czyli 6 lat po tym jak tytuł asa myśliwskiego zdobył pierwszy pilot w historii, Jean Navarre.

    Roland Garros – pierwszy (nie)as myśliwski w historii

    Za pierwszego asa w historii często uznaje się francuskiego pilota Rolanda Garrosa. Urodził się on 6 października 1888 roku. Początkowo interesował się muzyką i wiązał swoją karierę z grą na pianinie, ale w 1909 roku zakochał się w lotnictwie. Szybko uzyskał licencję pilota i stał się jednym z pionierów lotnictwa.

    23 września 1913 roku wykonał pierwszy w historii przelot nad Morzem Śródziemnym, z Fréjus-Saint Raphaël do Bizerty. Cały lot trwał 7 godzin i 53 minuty – bez międzylądowań. Ponadto Garros ustanowił kilka rekordów wysokości lotu. Wraz z wybuchem I wojny światowej zaciągnął się do wojska i wstąpił do sił powietrznych.

    Roland Garros
    Roland Garros

    Jako jeden z pierwszych pilotów zaczął eksperymentować z montowaniem karabinu maszynowego strzelającego przez śmigło. W tym czasie nie istniały jeszcze synchronizatory pozwalające na strzelanie przez śmigło. Wraz z Raymondem Saulnierem zaczął eksperymentować z system ochrony śmigła przed pociskami w postaci metalowych osłon na łopaty śmigła.

    Rozwiązania zaprojektowane przez Garrosa, oraz styl walki szybko zyskały popularność i stały się podstawą systemu walki powietrznej, które stosowano aż do początku ery kierowanych pocisków rakietowych. Garros uznawany jest przez wielu za pierwszego pilota myśliwskiego. W toku służby zestrzelił oficjalnie 3 samoloty wroga, ale 18 kwietnia 1915 roku sam został zestrzelony i trafił do niewoli. Uciekł z niej w lutym 1918 roku i wrócił do służby, jednak 5 października został zestrzelony i zginął.

    Roland Garros błędnie nazywany jest asem myśliwskim, jednak w praktyce nigdy nim nie był, ponieważ nie uzyskał 5 zestrzeleń. Jako ciekawostkę warto dodać, że korty tenisowe w Paryżu, na których rozgrywane są mecze turnieju French Open nazwane zostały jego nazwiskiem.

    Adolphe Pégoud – prawie pierwszy as

    Po raz pierwszy asem myśliwskim nazwano jednak francuskiego pilota Adolphe Pégouda. Urodził się on 18 czerwca 1889 roku, a w 1907 roku zaciągnął się do kawalerii. Służbę w wojsku zakończył w lutym 1913 roku tylko po to aby zająć się lotnictwem. Licencję pilota uzyskał 1 marca 1913 roku, po czym został pilotem oblatywaczem w zakładach Blériot.

    19 sierpnia 1913 roku wykonał pierwszy w historii skok ze spadochronem z samolotu. 21 września po raz pierwszy publicznie wykonał pętlę (kilka dni wcześniej po raz pierwszy pętlę wykonał Piotr Niestierow). Aż do wybuchu I wojny światowej wykonał jeszcze kilka pionierskich figur akrobacyjnych. W 1914 roku wstąpił do wojska jako pilot.

    Adolphe Pégoud
    Adolphe Pégoud

    Początkowo wykonywał loty rozpoznawcze. W ich trakcie wraz z swoim obserwatorem zestrzelił 2 samoloty wroga (faktycznie zestrzeleń dokonywał obserwator). 17 lutego 1915 roku został odznaczony Medalem Wojennym i tym samym zaczęła się nim interesować prasa, nadając mu tytuł asa (po raz pierwszy w historii pojawiło się wówczas określenie as myśliwski). W lipcu 1915 roku uzyskał swoje oficjalne 6 zestrzelenie, przy czym większość z nich uzyskał wspólnie z swoim obserwatorem, dlatego nie przysługiwał mu tytuł asa myśliwskiego.

    Niestety 31 sierpnia 1915 Pégoud został zestrzelony przez niemieckiego pilota Otto Kandulskiego, który przed wojną był… jego uczniem. Kandulski na wieść o tym kogo zestrzelił, postanowił zrzucić w trakcie pogrzebu wieniec żałobny nad cmentarzem.

    Jean Navarre – pierwszy as myśliwski

    Faktycznie pierwszym asem myśliwskim w historii był Jean Navarre, urodzony 8 sierpnia 1895 roku. Lotnictwem interesował się od młodości, ale karierę rozpoczął dopiero po wybuchu wojny. Pierwsze zestrzelenie załoga Navarre uzyskała 1 kwietnia 1915 roku, a 29 października uzyskał pierwsze samodzielne zestrzelenie. W trakcie walk o Verdun Navarre wykonywał samotne loty w charakterystycznym Nieuporcie-11 pomalowanym całkowicie na czerwono. Warto dodać, że w tym czasie Manfred von Richthofen jeszcze nie latał samodzielnie jako pilot myśliwca i nie malował swojego samolotu na czerwono.

    26 lutego 1916 roku Navarre uzyskał swoje 5 samodzielne zestrzelenie, stając się pierwszym w historii asem myśliwskim. 17 czerwca podczas walk nad Argonnamie został zestrzelony i poważnie ranny. Chociaż wrócił do służby, przeszedł załamanie nerwowe i do końca wojny nie uczestniczył w misjach bojowych.

    W swojej karierze uzyskał 12 pewnych zestrzeleń (2-3 wspólnie z obserwatorem), oraz 15 niepotwierdzonych. W 1919 roku miał wykonać przelot przez Łuk Triumfalny w Paryżu, ale 10 lipca 1919 roku zginął w katastrofie lotniczej.

    Jean Navarre
    Jean Navarre
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułWprowadzenie na rynek nowego sklepu internetowego Betafence
    Następny artykuł Voima – najstarszy aktywny fiński lodołamacz
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    2 lipca 20222 Mins Read

    HMAS Australia – jedyny okręt liniowy Australii

    21 czerwca 20225 Mins Read

    Caudron G.III – samolot szkolny i do zadań specjalnych

    16 czerwca 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    4 czerwca 20220

    Ostatnie działo nadbrzeżne 16 inch M1919

    Obecnie obronę wybrzeża oprócz okrętów wojennych zapewniają wyrzutnie rakiet oraz samoloty. Zanim jednak te dwa…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    15 stycznia 20220

    ORP Orzeł (1939) – najsłynniejszy polski okręt podwodny

    O ile miano najsłynniejszego polskiego nawodnego okrętu wojennego przypisuje się najczęściej niszczycielowi ORP Błyskawica, najsłynniejszym…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lipca 2022

    5 domowych sposobów na walkę z komarami

    3 lipca 2022

    Spędzanie czasu na świeżym powietrzu – letnie atrakcje w mieście

    2 lipca 2022

    Caudron R.11 – samolot rozpoznawczy, który stał się bombowcem i myśliwcem

    1 lipca 2022

    Na smoka! Czyli XVIII Turniej Rycerski na Zamku Królewskim w Będzinie

    1 lipca 2022

    Niezastąpiona bielizna bezszwowa – dlaczego warto mieć ją w swojej szafie?

    Reklama




    Losowe
    Smart
    18 kwietnia 20210

    Jak dbać o wątrobę?

    Wątroba jest największym narządem w organizmie człowieka. Pełni wiele funkcji, oczyszcza układ pokarmowy z nagromadzonych…

    Artykuły
    12 października 20173

    Radzieckie okręty podwodne projektu 940 (NATO – India)

    Pod koniec lat 70. w ZSRR zbudowano dwa nietypowe okręty podwodne projektu 940 Lenok (NATO:…

    Artykuły
    2 stycznia 20152

    Tu-128 – największy myśliwiec ZSRR

    W czasach Zimnej Wojny rozwój lotnictwa bardzo intensywny. USA i ZSRR rozwijały coraz lepsze samoloty…

    Artykuły
    14 grudnia 201919

    Zapora Trzech Przełomów – największa hydroelektrownia na świecie

    Zapora Trzech Przełomów na rzece Jangcy w Chinach jest największą tamą i hydroelektrownią na świecie.…

    Artykuły
    8 października 20180

    Cierva C.30 – najpopularniejszy przedwojenny wiatrakowiec

    Zanim śmigłowce zaczęły zyskiwać swoją popularność, hiszpański konstruktor, Juan de la Cierva opracował w 1933…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.