W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie. Niektóre z bitew toczyły się właściwie tylko w powietrzu, jak np. Bitwa o Anglię. W trakcie niezliczonych potyczek powietrznych zestrzelono tysiące samolotów, a setki pilotów uzyskało tytuł Asa przestworzy. Oto lista 10 najlepszych pilotów z różnych państw, którzy zestrzelili najwięcej samolotów podczas II wojny światowej.
Najlepsi z najlepszych
Na początek kilka uwag. Lista składa się z 10 najlepszych pilotów z poszczególnych państw. Nie jest to lista 10 najlepszych pilotów w ogóle, ponieważ musiałaby zawierać tylko niemieckich lotników, którzy zajmują dobrych kilkadziesiąt pierwszych pozycji na liście największych asów II wojny światowej. W związku z tym lista zawiera najlepszych asów z poszczególnych państw, po jednym na każdy kraj.
Przeglądając dostępne statystyki warto zwrócić uwagę na olbrzymie dysproporcje w liczbie zestrzelonych maszyn przez pilotów z różnych państw. Widać to szczególnie na przykładzie Niemców, którzy dominują na liście pod względem zarówno ilości nazwisk jak i liczby zestrzelonych maszyn. Dysproporcje spowodowane są przez odmienne podejście Sił Powietrznych poszczególnych państw do sposobu liczenia zestrzeleń. Na przykład Niemcy zaliczali zbiorowe zestrzelenia tylko dla jednego pilota, natomiast Alianci rozdzielali zestrzelenia między pilotów, przez często pojawiały się połówki, a nawet ułamki, sumowane w pełne maszyny.
Dodatkowo Niemcy nie wymagali aż tak dokładnego potwierdzenia zestrzeleń, przez co opierali się głównie na relacjach pilotów, a ci często przekłamywali swoje dokonania. Alianci mieli o wiele bardziej wymagający system potwierdzania zestrzeleń, przez co można przyjąć, że nie wszystkie faktyczne zestrzelenia były im przyznawane.
Inaczej wyglądała również ścieżka kariery poszczególnych pilotów. Alianci przykładali bardzo dużą wagę do rotacji pilotów, którzy po pewnym okresie służby wracali na tyły, gdzie wykorzystywano ich doświadczenie w trakcie szkoleń nowych lotników. Równocześnie niemieccy, włoscy i japońscy piloci nie mogli liczyć na taki luksus i walczyli tak długo jak tylko mogli. Dodatkowo znaczny wpływ na liczbę zestrzeleń miał rejon działań, zwłaszcza jeśli mowa o Froncie Wschodnim, gdzie zarówno Niemcy jak i Rosjanie zapisali na swoich kontach bardzo wiele zestrzeleń (przy czym Niemcy zdecydowanie dominują).
Aby uzyskać tytuł asa należało zestrzelić przynajmniej 5 maszyn przeciwnika. Zaliczano jedynie potwierdzone i udokumentowane zestrzelenia, przy czym potwierdzeń dokonywano w każdym kraju na podstawie innych zasad.
1. Erich Hartmann – Niemcy – najskuteczniejszy pilot w historii
Największym asem II wojny światowej i najskuteczniejszym pilotem w historii lotnictwa jest Erich Hartman. Na jego koncie znajdują się 352 zestrzelenia (w tym 345 to maszyny radzieckie), uzyskane w trakcie 1404 lotów bojowych i 825 potyczek powietrznych. W swojej pięcioletniej karierze (1940-1945) Hartmann aż 14 razy rozbijał się swoim Messerschmittem Bf 109.
Hartmann urodził się 19 kwietnia 1922 roku w Niemczech ale do 1928 roku przebywał w Chinach wraz z rodziną. Licencję pilota zdobył w 1939 roku, a w październiku 1940 roku rozpoczął szkolenie jako pilot wojskowy. Dopiero w październiku 1942 roku trafił na front, do jednostki JG 52.
Pierwsze zestrzelenie uzyskał 5 listopada 1942 roku – strącił radziecki samolot szturmowy Iljuszyn Ił-2. 7 lipca 1943 roku w trakcie jednego dnia zestrzelił nad Kurskiem aż 7 samolotów, a pod koniec sierpnia miał na swoim koncie już 90 zestrzeleń, ale w trakcie jednego z lotów został zestrzelony i trafił do niewoli z której uciekł.
W marcu 1944 roku na jego koncie były już 202 zestrzelone samoloty. W tym czasie do dowodzonej już przez niego JG 52 wysłano nawet specjalnych obserwatorów, którzy mieli potwierdzać zestrzelenia Hartmanna. 24 sierpnia 1944 roku na jego koncie zaliczono 300-tne zestrzelenie. Ostatni samolot zestrzelił 8 maja 1945 roku, tym samym stając się ostatnim niemieckim pilotem, który strącił maszynę wroga w trakcie II wojny światowej.
Po wojnie Hartmann początkowo trafił do amerykańskiej niewoli, ale później został przekazany Rosjanom. Przez 10 lat przebywał w radzieckich obozach jenieckich. Sowieci oskarżyli go min. o strzelanie do cywilów. Nigdy nie przyznał się do winy, a już po jego śmierci, w 1997 roku oczyszczono go z zarzutów i stwierdzono ich bezpodstawność.
Po powrocie do Niemiec (RFN) został dowódcą jednostki Luftwaffe JG 71, latającej na odrzutowcach F-104 Starfighter. Nie był miłośnikiem tych maszyn i mocno krytykował ich zakup – po latach okazało się, że słusznie. W 1970 roku odszedł na emeryturę, a 20 września 1993 roku zmarł w wieku 71 lat.
2. Ilmari Juutilainen – Finlandia – najlepszy pilot nie pochodzący z Niemiec
Po Hartmannie kolejnych kilkudziesięciu asów również pochodziło z Niemiec. Pierwszym asem z innego kraju jest dopiero Fin, Ilmari Juutilainen z 94 zestrzeleniami na koncie. Urodził się 21 lutego 1914 roku, a służbę w Fińskich Siłach Powietrznych rozpoczął 9 września 1932 roku. Pilotem został jednak dopiero w 1935 roku.
W trakcie Wojny Zimowej (1939-1940) latał na Fokkerze D.XXI, a pierwsze zestrzelenie uzyskał 30 listopada 1939 roku – strącił bombowiec Iljuszyn DB-3. Do końca Wojny Zimowej zapisał na swoim koncie jedynie 2 indywidualne i jedno łączone zestrzelenie.
Po wybuchu Wojny Kontynuacyjnej w 1941 roku przesiadł się na nowocześniejszy myśliwiec Brewster B-239 Buffalo (produkcji amerykańskiej), zaliczając na tej maszynie 34 zestrzelenia. W 1943 roku przesiadł się na Messerschmitta BF-109G-2, na którym zestrzelił kolejnych 58 maszyn.
Ostatnie zestrzelenie uzyskał 3 września 1944 roku, strącając radzieckiego Lisunowa Li-2. Po zakończeniu wojny pozostał w wojsku, kontynuując służbę do 1947 roku. Później latał już tylko rekreacyjnie, a po raz ostatni znalazł się za sterami samolotu w 1997 roku, lecąc dwumiejscowym F-18 Hornet, należącym do Fińskich Sił Powietrznych. Zmarł w swoje urodziny, 21 lutego 1999 roku.
3. Tetsuzō Iwamoto – Japonia – największy japoński as
Najlepszym japońskim pilotem był urodzony 15 czerwca 1916 roku Tetsuzō Iwamoto. Zależnie od przyjętego systemu liczenia zestrzeleń na jego koncie znalazła się około 80 samolot (chociaż w swoich pamiętnikach wypisuje ponad 200 zestrzeleń).
Iwamoto karierę wojskową rozpoczął w 1934 roku a w 1936 roku zaciągnął się do lotnictwa. Swoje pierwsze zestrzelenie zaliczył 25 lutego 1938 roku w trakcie walk w Chinach. Tego dnia (był to jego pierwszy patrol bojowy) zestrzelił 4 maszyny (niektóre źródła zaliczają czwartą maszynę jako prawdopodobnie zestrzeloną).
W okresie od września 1938 roku do grudnia 1941 roku pozostawał w Japonii. Przez całą wojnę służył w różnych jednostkach operujących na lotniskowcach i na lądzie. Dokładna liczba jego zestrzeleń nie jest jednak znana. Oficjalnie przypisuje mu się 80 maszyn w trakcie II wojny światowej i 14 w trakcie wojny Chińsko-Japońskiej. W jego pamiętnikach (odnalezionych po jego śmierci) znaleziono informację o 228 zestrzeleniach – 202 pewnych i 26 łączonych, 27 niepotwierdzonych, 2 uszkodzonych samolotach i 2 zniszczonych na ziemi.
Po wojnie Iwamoto musiał odejść z wojska, a ze względu na amerykańską politykę wobec byłych żołnierzy, aż do 1952 roku nie mógł znaleźć pracy. Latem 1953 roku zaczął cierpieć na zapalenie wyrostka, przez co przeszedł kilka operacji. Niestety zmarł 20 maja 1955 roku z powodu sepsy.
4. Iwan Kożedub – ZSRR – najlepszy radziecki as
Pierwszym asem na liście walczącym po stronie Aliantów jest Rosjanin, Iwan Kożedub z 62 zestrzeleniami na koncie. Urodził się 8 czerwca 1920 roku a w 1940 roku zaciągnął się do wojska. W 1941 roku rozpoczął szkolenie lotnicze, które zakończył w listopadzie 1942 roku.
Pierwszy lot bojowy odbył 26 marca 1943 roku, ale pierwsze zestrzelenie uzyskał dopiero 6 lipca 1943 roku, zestrzeliwując bombowiec nurkujący Junkers Ju-87. Latał głównie na myśliwcach Ławoczkin Ła-5 i Ła-7. 19 lutego 1945 roku zestrzelił myśliwiec odrzutowy Messerschmitt Me 262. Ostatnie zestrzelenie uzyskał 17 kwietnia, strącając dwa Focke-Wulfy Fw 190. Listę zwycięstw zamknął na 62 maszynach, uzyskanych w 330 lotach bojowych. Ani razu nie został zestrzelony. Karierę wojskową zakończył w 1985 roku. Zmarł 8 sierpnia 1991 roku w wieku 71 lat.
5. Constantin Cantacuzino – Rumunia – najlepszy rumuński as
Na froncie wschodnim walczyli piloci z różnych państw, z których wielu zapisało na swoich kontach liczne zestrzelenia. Najlepszym rumuńskim asem jest Constantin Cantacuzino z 56 zestrzeleniami na koncie. Urodził się 11 listopada 1905 roku. W lipcu 1941 roku został pilotem wojskowym, będąc już doświadczonym pilotem cywilnym. Od listopada 1941 roku aż do kwietnia 1943 roku znajdował się w rezerwie. Do służby powrócił dopiero 26 kwietnia 1943 roku.
W trakcie swoich 608 lotów bojowych zestrzelił 56 samolotów, zarówno radzieckich, jak i amerykańskich i brytyjskich (biorących udział w nalotach na rumuńskie pola naftowe. Po wojnie uciekł z Rumunii przed komunistycznymi władzami do Włoch (w 1947 roku), a później do Hiszpanii. Zmarł 26 maja 1958 roku w Madrycie.
6. Richard I. Bong – USA – najlepszy amerykański as
Najlepszym amerykańskim pilotem podczas II wojny światowej był Richard Ira Bong. Na swoim koncie uzyskał 40 zestrzeleń. Przez całą wojnę latał na myśliwcach Lockheed P-38 Lightning. Urodził się 24 września 1920 roku, a karierę wojskową rozpoczął 29 maja 1941 roku.
We wrześniu 1942 roku po zakończeniu szkolenia (i kilku incydentach z jego udziałem, przez które był nawet uziemiony) został wysłany na front do Australii. Swoje pierwsze zestrzelenie uzyskał 27 grudnia 1942 roku – strącił Mitsubishi A6M Zero i Nakajimę Ki-43 Oscar. Ostatnie zestrzelenie w karierze uzyskał 17 grudnia 1944 roku.
W 1945 roku został pilotem testowym, ale niestety zginął 6 sierpnia 1945 roku w wypadku podczas lotu prototypowym myśliwcem odrzutowym P-80 Shooting Star.
7. James E. Johnson – najlepszy brytyjski as
Najlepszym brytyjskim asem był James Edgar Johnson. W trakcie wojny zestrzelił 38 maszyn wroga. Urodził się 9 marca 1915 roku. Karierę wojskową rozpoczął w sierpniu 1939 roku. Z powodu wypadku w trakcie treningu, służbę liniową rozpoczął dopiero na początku 1941 roku. 15 stycznia uzyskał pierwsze prawdopodobne zestrzelenie. Wraz z skrzydłowym zaatakowali samotnego Dorniera Do 17. Obaj piloci nie widzieli jednak czy samolot rozbił się czy nie.
W trakcie swoich 515 lotów bojowych w trakcie wojny zestrzelił 34 samoloty wroga, plus 7 łączonych zestrzeleń, 3 prawdopodobnie zniszczone i 10 uszkodzonych maszyn. Ostatnie zestrzelenie uzyskał 27 września 1944 roku, strącając swoim Supermarine Spitfire Mk IXB niemieckiego Messerschmitta Bf 109. Zmarł 30 stycznia 2001 roku na raka.
8. Pierre Clostermann – najlepszy francuski as
Najlepszym francuskim pilotem był Pierre Clostermann z 33 zestrzeleniami na koncie. Urodził się 28 lutego 1921 roku. W trakcie inwazji na Francję w 1940 roku nie przyjęto jego zgłoszenia do służby, w związku z czym udał się do USA, gdzie został pilotem cywilnym. W marcu 1942 roku dołączył do formowanych w Wielkiej Brytanii Sił Powietrznych Wolnych Francuzów.
Pierwsze zestrzelenie uzyskał 27 lipca 1943 roku, strącając niemieckiego Focke-Wulfa Fw 190. W trakcie 432 lotów bojowych zaliczył 33 zwycięstwa powietrzne, w tym 19 indywidualnych i 14 łączonych, oraz 5 prawdopodobnych zestrzeleń. Dodatkowo na swoim koncie zapisał 225 zniszczonych pojazdów, 72 lokomotywy, 5 czołgów i dwie łodzie torpedowe. Liczby te nie są jednak w pełni potwierdzone. Zmarł 22 marca 2006 roku w wieku 85 lat.
9. Teresio Vittorio Martinoli – najlepszy włoski as
Włosi w trakcie II wojny światowej brali intensywny udział w walkach, ale ich piloci, dysponujący zwykle gorszymi samolotami niż przeciwnicy nie mogli zapisać na swoim koncie wielu zestrzeleń. Najlepszym włoskim asem był Teresio Vittorio Martinoli z 22 zestrzeleniami (drugi na liście włoski as Leonardo Ferrulli również może pochwalić się 22 zestrzeleniami, ale jedno z nich uzyskał w trakcie Wojny Domowej w Hiszpanii).
Martinoli urodził się 26 marca 1917 roku. Służbę wojskową rozpoczął w 1938 roku, a pierwsze zestrzelenie uzyskał 13 czerwca 1940 roku, zestrzeliwując francuski bombowiec Potez 630. Maszyną którą tego dokonał był przestarzały Fiat CR. 42.
Po kapitulacji Włoch we wrześniu 1943 roku, dołączył do włoskich oddziałów walczących po stronie Aliantów. 1 listopada 1943 roku uzyskał ostatnie z swoich 22 zestrzeleń, strącając niemieckiego Junkersa Ju 52. Zginął 25 sierpnia 1944 roku w trakcie wypadku podczas lotu myśliwcem P-39 Aircobra.
10. Stanisław Skalski – najlepszy polski as
Na liście asów myśliwskich II wojny światowej nie mogło zabraknąć również polskiego pilota – Stanisława Skalskiego, który zapisał się w historii nie tylko jako najskuteczniejszy polski pilot, ale również jako pierwszy aliancki as myśliwski.
Skalski urodził się 27 listopada 1915 roku. W 1938 roku zakończył szkolenie lotniczy i rozpoczął służbę w Polskich Siłach Powietrznych. Do zakończenia Kampanii Wrześniowej zaliczył na sowim koncie 6 zestrzeleń, zostając pierwszym alianckim asem (tytuł asa nadawany jest po uzyskaniu 5 zestrzeleń). Swoim PZL P.11 zestrzelił jednego Junkersa Ju 86, dwa Dorniery Do 17, jednego Junkersa Ju 87 i dwa Hs 126.
W sierpniu 1940 roku, po ucieczce z Polski dołączył do polskich pilotów we Francji. W trakcie niemieckiej inwazji na Francję zestrzelił 3 Messerschmitty Bf 109 i jednego Heinkla He 111. Później, już w Wielkiej Brytanii w trakcie Bitwy o Anglię zestrzelił kolejne 4 samoloty. Łącznie do końca wojny zestrzelił 18 samolotów (inne źródła sugerują 22 maszyny) oraz 2 zestrzelenia zespołowe, 2 prawdopodobne i 4 uszkodzone. Dwukrotnie go zestrzelono.
Po wojnie wrócił do Polski gdzie spotkały go olbrzymie represje i oskarżenia o zdradę. Trafił do więzienia i chociaż ułaskawiono go w 1951 roku, dopiero 11 kwietnia 1956 roku wypuszczono go na wolność. W listopadzie 1956 roku powrócił do służby wojskowej, ale ograniczonej do pracy biurowej. Zmarł w samotności i biedzie 12 listopada 2004 roku.
Jeśli chcielibyście zapoznać się z dokładnymi losami Stanisława Skalskiego, warto przeczytać książkę „Generał pilot Stanisław Skalski” Grzegorza Sojda i Grzegorza Śliżewskiego, wydaną przez wydawnictwo Almapress, której jesteśmy również patronem medialnym.
Discover more from SmartAge.pl
Subscribe to get the latest posts sent to your email.