SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      28 marca 20239 Mins Read395 Views

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      Recent
      28 marca 2023

      Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read77 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read27 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      29 marca 2023

      Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read170 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read10 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Brewster F2A Buffalo – niepozorny myśliwiec z USA i obrońca Finlandii
    Artykuły

    Brewster F2A Buffalo – niepozorny myśliwiec z USA i obrońca Finlandii

    Michał BanachBy Michał Banach19 listopada 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Brewster F2A Buffalo - niepozorny myśliwiec z USA i obrońca Finlandii
    Brewster F2A Buffalo - niepozorny myśliwiec z USA i obrońca Finlandii
    W połowie lat 30. w USA zaprojektowano wiele nowoczesnych myśliwców, które miały zastąpić przestarzałe dwupłatowce. Jedną z takich maszyn był Brewster F2A Buffalo. Wygrał on w przetargu na myśliwiec dla US Navy z Grummanem F4F Wildcat, ale z powodu małej produkcji ostatecznie ustąpił mu miejsca. Największą rolę odegrał jednak w obronie Finlandii w trakcie walk z ZSRR i później również z Niemcami.

    W 1935 roku US Navy przygotowała specyfikację dla nowego myśliwca pokładowego, który miał zastąpić dotychczas wykorzystywane dwupłatowe Grummany F3F. Do przetargu przygotowane zostały 3 samoloty – Grumman XF4F-1 (w konfiguracji dwupłatowej, którą później zmieniono na jednopłatową, tworząc myśliwiec F4F Wildcat), Seversky XFNF-1 (przystosowany do operowania z lotniskowca P-35) oraz Brewster F2A Buffalo.

    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo

    Myśliwiec Brewstera został oblatany 2 grudnia 1937 roku i zdeklasował zarówno prototyp Grummana jak i Severskiego. Maszyna miała 8 m długości, 10,7 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 2146 kg. Napęd stanowił dziewięciocylindrowy silnik Wright R-1820-22 Cyclone o mocy 950 KM zapewniający prędkość maksymalną 446 km/h, oraz zasięg 1553 km. Uzbrojenie składało się z 2 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm oraz dwóch bomb na węzłach pod skrzydłami. Myśliwiec miał samouszczelniające się zbiorniki paliwa, całkowicie metalową konstrukcję (za wyjątkiem powierzchni sterowych) oraz chowane podwozie i hak do lądowania na lotniskowcu.

    Brewster Aeronautical Corporation otrzymało zamówienie na 54 myśliwce F2A. Pierwszy prototyp wersji produkcyjnej powstał w styczniu 1938 roku, a w czerwcu ruszyła produkcja seryjna maszyn z silnikiem Wright R-1820-34 o mocy 940 KM. Maszyny seryjne otrzymały dodatkowe 2 karabiny maszynowe kalibru 12,7 mm w skrzydłach.

    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo

    Problemy produkcyjne sprawiły, że jedynie 11 maszyn trafiło do US Navy zanim zamówienie skasowano. Pozostałe maszyny po wyprodukowaniu trafiły na eksport do Finlandii. Problemy z pierwszą wersją Buffalo sprawiły, że US Navy zamówiło nową wersję F2A-2 z mocniejszym silnikiem Wright R-1820-40 o mocy 1200 KM. Znacząco polepszył on osiągi myśliwca. 43 samoloty w tej wersji zostały zamówione przez US Navy. Kolejne zamówienie zostało złożone na wersję F2A-3. Zbudowano 108 maszyn w tej wersji dla US Navy i US Marine Corps.

    Z powodu ciągłych problemów produkcyjnych, US Navy nie zdecydowało się na zamówienie większej liczby myśliwców. Dodatkowo już w 1940 roku zaczęto zauważać jak szybko starzeje się Buffalo, zwłaszcza w porównaniu do nowszych maszyn jakie projektowano w USA, Japonii, Niemczech oraz Wielkiej Brytanii. Do 1942 roku US Navy wycofało swoje maszyny, przenosząc je do Australii, gdzie wykorzystywano je do końca 1943 roku w roli rezerwowych myśliwców przechwytujących. Również USMC wycofało swoje Buffalo do 1943 roku.

    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo

    O wiele ciekawiej wyglądała historia maszyn, które trafiły na eksport. Finlandia otrzymała 44 myśliwce F2A-1, które po przerobieniu na potrzeby nowego odbiorcy otrzymały nazwę B-239. Finowie poddali je jeszcze drobnym modyfikacjom. Fińscy piloci chwalili amerykańskie maszyny za łatwość pilotażu. Finowie zestrzelili kilkaset radzieckich maszyn, a 36 pilotów uzyskało tytuł asa. Jednym z nich był najskuteczniejszy fiński pilot, Ilmari Juutilainen. Finowie wykorzystywali swoje Buffalo do 1948 roku, a ostatecznie zezłomowali je w 1953 roku.

    Kolejnym użytkownikiem maszyn miałą być Belgia, ale tylko jeden z 40 zamówionych Brewsterów B-339 (tak oznaczono maszyny dla Belgii) dotarł do Europy przed kapitulacją kraju. 32 samoloty, które miały trafić do Belgii trafiły ostatecznie do Wielkiej Brytanii, która wykorzystywała je w walkach nad Singapurem, Malajami i Birmą. Dodatkowo Wielka Brytania zamówiła jeszcze 170 maszyn. Brytyjczycy zaliczyli około 80 zestrzeleń na swoich Buffalo, ale kosztem dużych strat własnych. Japońskie myśliwce pod każdym względem górowały nad nimi, zwłaszcza pod względem zwrotności i osiągów.

    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo

    Ostatnim użytkownikiem F2A była Holandia, a dokładnie Siły Powietrzne Indii Wschodnich. Zamówiono 144 samoloty, ale tylko 71 dotarło do celu. Do marca 1942 roku, kiedy to większość Buffalo została utracona lub nie nadawała się do służby, holenderscy piloci zaliczyli 55 zestrzeleń, ale kosztem 30 własnych maszyn zestrzelonych, 15 zniszczonych na ziemi i utracie 17 pilotów.

    Brewster F2A Buffalo zapowiadał się jako bardzo dobry myśliwiec, ale szybko przegrał z nowszymi konstrukcjami. W US Navy ich miejsce zajęły jednopłatowe Grummany F4F Wildcat, których wariant dwupłatowy przegrał z Buffalo. Co istotne, samoloty w służbie amerykańskiej odegrały minimalną rolę w walkach, ale maszyny eksportowe były już o wiele bardziej skuteczne, nawet w walce z lepszymi samolotami japońskimi albo radzieckimi.

    Wrak Brewster F2A Buffalo (fot. Ruuhinen/Wikimedia Commons)
    Wrak Brewster F2A Buffalo (fot. Ruuhinen/Wikimedia Commons)

    Do naszych czasów przetrwał jeden Buffalo, a dokładnie VL Humu, czyli zbudowany w 1944 roku w Finlandii Buffalo, będący lokalną kopią amerykańskiej maszyny. Ponadto w Finlandii odnaleziono w 1998 roku wrak Buffalo, który wyłowiono z jeziora i umieszczono w muzeum. Istnieją jeszcze 2 repliki maszyn tego typu – jedna w holenderskich barwach, druga w amerykańskich.

    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo
    Brewster F2A Buffalo
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous Article2S5 Hiacynt – armatohaubica z muzeum na froncie
    Next Article A34 Comet – pradziadek czołgów podstawowych
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    26 marca 20234 Mins Read3K Views

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    By Michał Banach0
    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read608 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    14 marca 20233 Mins Read3K Views

    HMS Alliance – ostatni z okrętów typu Amphion

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read20K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Artykuły
    20 marca 20237 Mins Read5K Views

    PZL.44 Wicher – stracona nadzieja PLL LOT

    W latach 30. transport lotniczy, zwłaszcza pasażerski przeszedł rewolucyjną przemianę. Małe samoloty krótkodystansowe zaczęły być…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    29 marca 2023

    Kominek z płaszczem wodnym – jak działa praktyczne źródło ciepła?

    28 marca 2023

    Operacja Chariot – rajd na Saint-Nazaire (1942)

    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    24 marca 20202 Mins Read29 Views

    Zapomniany Boeing 720 N720JR na Malcie

    W Porcie Lotniczym Malta, znajdującym się 5 km od stolicy wyspy, Valetty można było znaleźć…

    Lifestyle
    13 stycznia 20193 Mins Read2 Views

    Strzelectwo – sport nie tylko dla mężczyzn

    Znalezienie odpowiedzi na pytanie o źródła popularności strzelectwa rekreacyjnego wcale nie jest proste. Niektórzy odnajdują…

    Artykuły
    21 kwietnia 20182 Mins Read20 Views

    Fiat 7002 – latająca Multipla

    Fiat na swoim koncie ma bez wątpienia jeden z najbrzydszych samochodów (tak brzydkich, że ma…

    Artykuły
    27 sierpnia 20153 Mins Read12 Views

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    25 czerwca 20174 Mins Read4 Views

    Irlandzki samochód pancerny Leyland Armoured Car

    Wraz z rozpoczęciem w latach 30. procesu uniezależniania się od Wielkiej Brytanii, Irlandzka armia zaczęła…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.