SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      5 marca 202311 Mins Read1K Views

      Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

      Recent
      27 marca 2023

      Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

      26 marca 2023

      Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

      25 marca 2023

      M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20224 Mins Read68 Views

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      22 marca 2023

      Bracia Lumiere i kinematograf

      3 marca 2023

      Najlepsza giełda kryptowalut – gdzie najlepiej inwestować w kryptowaluty?

      26 lutego 2023

      Wybór audofilskiego audio dla początkujących – na co zwrócić uwagę?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20216 Mins Read25 Views

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      21 marca 2023

      Jak dbać o tulipany?

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 201910 Mins Read169 Views

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      24 marca 2023

      Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

      18 marca 2023

      Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

      17 marca 2023

      Jak przenieść zniżki OC z Polski do Holandii?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Gry planszowe
      3. Gry karciane
      4. Filmy
      5. Książki
      6. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20164 Mins Read8 Views

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      6.6
      6 marca 2023

      7 Cudów Świata: Pojedynek – recenzja

      8.3
      3 marca 2023

      Sagrada – recenzja

      6.2
      8 lutego 2023

      Tajniacy – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Seversky P-35 – myśliwiec w cieniu legend
    Artykuły

    Seversky P-35 – myśliwiec w cieniu legend

    Michał BanachBy Michał Banach4 listopada 2022Brak komentarzy4 Mins Read
    Facebook Twitter Email Pinterest LinkedIn Tumblr
    Seversky P-35 - myśliwiec w cieniu legend
    Seversky P-35 - myśliwiec w cieniu legend
    Zbudowany w połowie lat 30. Seversky P-35 mógł stać się głównym myśliwcem US Army Air Corps, ale ostatecznie przegrał rywalizację z Curtissem P-36. Myśliwce te odegrały niewielką rolę podczas obrony Filipin, a eksportowe egzemplarze pozostały w eksploatacji aż do lat 50.

    W 1935 roku US Army Air Corps (USAAC) zaczęła poszukiwania nowego myśliwca, który miał zastąpić dotychczasowe konstrukcje. Do rywalizacji o kontrakt stanęły zakłady Seversky, Curtiss, Vought i Consolidated. Seversky postanowił wystawić myśliwiec zbudowany w oparciu zmilitaryzowany wariant samolotu Seversky SEV-3. Samolot otrzymał oznaczenie SEV-2XP, miał dwuosobową konfigurację, z tylnym stanowiskiem strzeleckim oraz stałe podwozie zamiast pływaka z SEV-3.

    Seversky P-35
    Seversky P-35

    Maszyna uległa wypadkowi 18 czerwca 1935 roku, zanim dotarła do Wright Field, gdzie miała przejść próby. W tym czasie Curtiss ukończył prototyp swojego myśliwca Curtiss Model 75 (późniejszy Curtiss P-36). Widząc różnice technologiczne między maszynami, Seversky przebudował swoją maszynę na wersję jednoosobową z chowanym podwoziem, oznaczoną jako SEV-1XP.

    Samolot został oblatany 15 sierpnia 1935 roku. W porównaniu do wcześniejszych prototypów, maszyna otrzymała silnik Pratt & Whitney R-1820-G5, który okazał się za słaby i nie zapewnił odpowiednich osiągów. Z powodu interwencji Curtissa, próby przerwano i wznowiono dopiero w kwietniu 1936 roku. Dodatkowy czasy pozwolił na dopracowanie maszyn obu firm, oraz sprawił, że Vought i Consolidated zdążyły z swoimi prototypami.

    Seversky P-35
    Seversky P-35

    SEV-1XP otrzymał do tego czasu nowy silnik Pratt & Whitney R-1830-9 „Twin Wasp”, przez co zmieniono jego znaczenie na SEV-7. Zmiana silnika nie polepszyła znacząco osiągów, ale mimo to maszyna zwyciężyła w próbach porównawczych, chociaż była droższa od pozostałych konstrukcji. Seversky otrzymał zamówienie na 77 egzemplarzy oznaczonych jako P-35. Koszt kontraktu wyniósł 1 636 250 dolarów (współcześnie około 32 mln dolarów).

    Pierwszy seryjny myśliwiec Seversky P-35 dostarczono w maju 1937 roku, a dostawy zakończyły się w sierpniu 1938 roku. Jeden z samolotów został przebudowany na prototyp myśliwca XP-41. Długi czas produkcji niewielkiej partii myśliwców P-35 sprawił, że USAAC złożyło zamówienie na 210 myśliwców Curtiss P-36. Seversky próbował uzyskać więcej zamówień, ale średnie osiągi, brak opancerzenia i samo uszczelniających się zbiorników paliwa sprawiły, że amerykańska armia nie była zainteresowana.

    Seversky P-35
    Seversky P-35

    Sam Alexander P. de Seversky zaangażował się w promocję P-35, organizując pokazy w Europie na początku 1939 roku (m.in do Polski). Udało mu się zainteresować jedynie Szwecję, która zamówiła 60 zmodyfikowanych egzemplarzy P-35, oznaczonych jako Seversky EP-106. Zamówienie na kolejne 60 maszyn wpłynęło na początku 1940 roku, ale nie mogło zostać zrealizowane ponieważ amerykański rząd zakazał w tym czasie eksportu jakiegokolwiek uzbrojenia do innych krajów, z wyjątkiem państw alianckich. Co istotne maszyny z drugiego zamówienia zbudowano, ale przejęła je amerykańska armia. 6 egzemplarzy zostało następnie przekazanych Ekwadorowi.

    Egzemplarze dostarczone USAAC zostały przeniesione na początku 1941 roku na Filipiny, gdzie miały zastąpić przestarzałe myśliwce P-26. Zamierzano wykorzystywać je tylko przez krótki czas, aż do dostarczenia odpowiedniej ilości myśliwców P-40. W grudniu 1941 roku samoloty które przetrwały (około 10 P-35 zostało utraconych w wypadkach) wzięły udział w obronie Filipin, ale z mizernym skutkiem. Przestarzałe, powolne, słabo uzbrojone i nieopancerzone były łatwym łupem dla japońskiego lotnictwa. Tak zakończyła się historia amerykańskich P-35.

    Seversky P-35
    Seversky P-35

    Szwedzkie EP-106 zastąpiły myśliwce Gloster Gladiator i pozostawały w eksploatacji do 1946 roku. Kilka egzemplarzy wykorzystywano do zadań szkoleniowych do września 1952 roku. Łącznie powstało 196 egzemplarzy P-35 w różnych wersjach i odmianach. Kilka egzemplarzy przebudowano na samoloty wyścigowe i rekordowe, m.in. dla Jacqueline Cochran i Jamesa Doolittle. Kilka maszyn w wersjach dwuosobowych trafiło do Japonii, ZSRR oraz Kolumbii.

    Seversky P-35 okazał się średnio udanym myśliwcem. Maszyna przez całą swoją karierę była w cieniu innych samolotów, które zapisały się w historii. Mimo to miały spory wpływ na dalszy rozwój lotnictwa w USA, ponieważ formalnie były pierwszymi całkowicie metalowymi myśliwcami z zamkniętym kokpitem i chowanym podwoziem w USAAC. Dodatkowo doświadczenie z prac nad P-35 doprowadziło do powstania myśliwców Republic P-43 Lancer i później Republic P-47 Thunderbolt. Do naszych czasów przetrwały 4 samoloty – 2 szwedzkie, jeden amerykański i jeden, który nie dotarł do Szwecji.

    Seversky P-35 (fot. Towpilot/Wikimedia Commons)
    Seversky P-35 (fot. Towpilot/Wikimedia Commons)

    Seversky P-35 miał 8,17 m długości, 10,1 m rozpiętości skrzydeł i maksymalną masę startową 3050 kg. Napęd stanowił silnik Pratt  Whitney R-1830-45 Twin Wasp o mocy 1050 KM, zapewniający prędkość maksymalną 467 km/h i zasięg 1530 km. Uzbrojenie składało się z 2 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm i 2 kalibru 7,62 mm. Dodatkowo możliwe było przenoszenie ładunku bomb o masie 160 kg.

    Seversky P-35 (fot. Alan Wilson)
    Seversky P-35 (fot. Alan Wilson)
    Seversky P-35 (fot. Alan Wilson)
    Seversky P-35 (fot. Alan Wilson)
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email Reddit WhatsApp
    Previous Article„Czołg” Mark IX – (prawie) pierwszy opancerzony transporter piechoty
    Next Article Zbliża się Black Friday – sprawdź dlaczego warto zaczekać z zakupami modowymi na ten okres?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Powiązane

    25 marca 20238 Mins Read2K Views

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    By Michał Banach0
    16 marca 20233 Mins Read591 Views

    CSS Tennessee – bohater jednej bitwy i dwóch bander

    By Michał Banach0
    10 marca 20237 Mins Read1K Views

    Szwedzki myśliwiec Saab J 21

    By Michał Banach0
    5 marca 202311 Mins Read1K Views

    Gloster Meteor – pierwszy aliancki odrzutowiec

    By Michał Banach0
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    8 marca 20232 Mins Read19K Views

    Zapomniana elektryczna lokomotywa EP23

    W latach 70. polska kolej przechodziła olbrzymią transformację. Postępująca elektryfikacja sprawiła, że parowozy stopniowo wychodziły…

    Artykuły
    25 lutego 20233 Mins Read7K Views

    Strzała i Reduta – radzieckie mobilne bunkry

    Jednym z problemów na współczesny polu walki jest ochrona punktów dowodzenia, które zawsze są priorytetowymi…

    Artykuły
    18 marca 20233 Mins Read6K Views

    Ty23 – najliczniej produkowane polskie parowozy

    Budowane w latach 1923-1934 parowozu Ty23 były najliczniej produkowanymi polskimi parowozami. Zbudowano łącznie 612 lokomotyw…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    27 marca 2023

    Opuszczony międzynarodowy dworzec kolejowy w Canfranc zamieniony w hotel

    26 marca 2023

    Flakpanzer Gepard – nowe życie po emeryturze

    25 marca 2023

    M3 Lee – pierwszy nowoczesny amerykański czołg

    24 marca 2023

    Herbata w torebkach i jej przypadkowa historia

    23 marca 2023

    Claude Grahame-White i jego lot przez Waszyngton

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    21 maja 20193 Mins Read3 Views

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Gadgety
    8 lutego 20162 Mins Read32 Views

    Dlaczego w zatyczce długopisów jest otwór?

    Czy wiecie dlaczego zatyczkach długopisów albo pisaków jest mały otwór? Wbrew pozorom ma on bardzo…

    Artykuły
    18 kwietnia 20212 Mins Read29 Views

    Pirelli Tower – (prawie) włoski 9/11

    Znajdujący się niedaleko centrum Mediolanu wieżowiec Pirelli Tower (wł. Grattacielo Pirelli) jest jednym z wielu…

    Podróże
    5 grudnia 20202 Mins Read

    Zimowy urlop w Jaworkach

    Zima już tuż-tuż, a więc jeśli ktoś nie zaplanował jeszcze swojego zimowego urlopu to najwyższy…

    Artykuły
    23 marca 20174 Mins Read48 Views

    Złoty numer – jak zdobyć numer marzeń?

    Każdy z nas ma swoje ulubione liczby. Nawet jeśli na co dzień nie zdajemy sobie…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.