SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?
    • TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk
    • Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51
    • Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship
    • Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę
    • HMS Vanguard – ostatni pancernik
    • France – ostatni francuski luksusowy transatlantyk
    • USS Gerald R. Ford vs. USS Langley – czyli jak zmieniły się amerykańskie lotniskowce
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Polecane
      28 kwietnia 20220

      Izraelskie czołgi M-50 i M-51 Super Sherman (Isherman)

      Najnowsze
      15 maja 2022

      TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

      14 maja 2022

      Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

      13 maja 2022

      Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Polecane
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Najnowsze
      6 maja 2022

      Dlaczego VPN-y są dziś tak popularne?

      5 maja 2022

      Najlepsze powerbanki do smartfonów

      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Polecane
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Najnowsze
      16 maja 2022

      Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

      13 maja 2022

      Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

      6 maja 2022

      Jak rozpoznać naturalny żel pod prysznic? Co powinien mieć w składzie?

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Polecane
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Najnowsze
      4 maja 2022

      Podpis elektroniczny – rozwiązanie, w które warto zainwestować

      23 kwietnia 2022

      Jak inwestować w fundusze ETF? Poradnik dla początkujących inwestorów

      12 kwietnia 2022

      Pierwszy satelita Spark -1TM już w kosmosie

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Polecane
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Najnowsze
      9 listopada 2021

      Fotoobraz galeriadruku.com.pl – recenzja

      9 czerwca 2021

      Aurelis Lunar – księżycowa lampa – recenzja

      17 listopada 2020

      CEWE FOTOKSIĄŻKA – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    Znajdujesz się tutaj: Strona główna » Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86
    Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86
    Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86
    Artykuły

    Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86

    Michał BanachBy Michał Banach4 lutego 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Zaprojektowany w połowie lat 30. bombowiec Junkers Ju 86 miał być podstawowym średnim bombowcem Luftwaffe. Maszyna powstawała równolegle z Heinklem He 111, z którym ostatecznie przegrała rywalizację. Mimo to pewną liczbę egzemplarzy wykorzystywano w Niemczech prawie do końca II wojny światowej.

    Geneza

    Utworzone w 1933 roku Luftwaffe nie posiadało praktycznie żadnego sprzętu, a niemiecki przemysł lotniczy dopiero rozwijał swój potencjał w budowie maszyn bojowych, korzystając głównie z doświadczenia w budowie udanych samolotów cywilnych. W 1934 roku Luftwaffe zleciło zakładom Junkers i Heinkel opracowanie nowego, dwusilnikowego średniego bombowca. Maszyna miała być nowoczesną konstrukcją, dysponującą silnym uzbrojeniem obronnym oraz dobrymi osiągami. Równocześnie przedstawiciele Deutsche Luft Hansa, niemieckich państwowych linii lotniczych szukali nowego samolotu pasażerskiego do obsługi tras europejskich, mogącego zabrać na pokład 10 pasażerów.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Ze względu na doświadczenie w budowie samolotów pasażerskich, zakłady Junkersa postanowiły opracować projekt samolotu, który mógłby być produkowany zarówno w wersji wojskowej jak i cywilnej. Aby przyśpieszyć prace, w projekcie wykorzystano kilka sprawdzonych rozwiązań, stosowanych np. w Junkersie Ju 52. Co ciekawe, napęd miały stanowić silniki diesla, a nie benzynowe. Prace nad maszyną szły szybko i już po kilku miesiącach gotowe były pierwsze prototypy.

    Junkers Ju 86 i jego krótka historia

    Pierwszy prototyp nowego samolotu w wersji bombowej wzbił się w powietrze 4 listopada 1934 roku, a w styczniu oblatano drugi wojskowy prototyp. Maszyna w wersji cywilnej została oblatana 4 kwietnia 1935 roku. Samolot miał 18,8 m długości i 22,5 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła około 8 ton, a napęd stanowiły początkowo dwa silniki Siemens SAM 22, zastąpione później silnikami Junkers Jumo 205 i ich kolejnymi modyfikacjami. W zależności od wersji, prędkość maksymalna wynosiła około 325 km/h, a przelotowa 285 km/h, a zasięg 1500 km. W toku produkcji i eksploatacji napęd samolotów był wielokrotnie modyfikowany. W wersji bombowej samolot uzbrojony był w trzy karabiny maszynowe kalibru 7,92 mm po jednym w przednim stanowisku, grzbietowym i jednym w koszu pod kadłubem. Ładunek bomb wynosił do 800 kg.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Próby wypadły pozytywnie, w związku z czym samolot skierowano do produkcji w obu odmianach. Praktycznie od początku Junkers Ju 86 produkowany był w kilkunastu wersjach różniących się uzbrojeniem, wyposażeniem i przeznaczeniem, w zależności od odbiorcy, ponieważ sporą część maszyn produkowano na eksport.

    Swój chrzest bojowy jako bombowiec, Ju 86 przeszedł podczas hiszpańskiej wojny domowej. Debiut ten wykazał jednak, że maszyna wypada przeciętnie, a największym problemem były stosowane silniki. O wiele lepiej spisał się Heinkel He 111. W zaistniałej sytuacji dokończono produkcję już zamówionych maszyn, ale do 1939 roku większość Ju 86 wycofano z jednostek liniowych i oddelegowano do zadań szkoleniowych. W tej roli samoloty dotrwały do 1942 roku, gdy większość z nich wysłano na front wschodni, gdzie miały służyć jako transportowce zaopatrzenia, głównie dla oddziałów walczących w Stalingradzie. Kilka egzemplarzy, które przetrwały walki, pozostało w eksploatacji do 1944 roku.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Z racji przestarzałej konstrukcji, już w 1940 roku podjęto decyzję o wykorzystaniu posiadanych Ju 86 w nowej roli. Po znacznej przebudowie, usunięciu otwartych stanowisk strzeleckich i zainstalowaniu hermetyzowanej kabiny, powstał prototyp wysokościowego bombowca i samolotu rozpoznawczego, oznaczonego jako Ju 86P, który wzbił się w powietrze 14 lutego 1940 roku. Maszyny te mogły latać na pułapie do 12 000 m. Powstało kilkadziesiąt samolotów w tej wersji, z których część powstała w wyniku przebudowy starszych maszyn. Samoloty wyróżniały się większą rozpiętością skrzydeł i całkowicie zamkniętą kabiną załogi. Wraz z pojawieniem się alianckich myśliwców zdolnych do lotów na tym samym pułapie, opracowano nową wersję Ju 86R przystosowaną do lotów na pułapie około 14 400 m (ponownie zwiększono rozpiętość skrzydeł oraz zmieniono napęd).

    Samoloty w wersji wysokościowej wykorzystywano do zadań rozpoznawczych zarówno nad terytorium Wielkiej Brytanii i ZSRR, ale również nad Afryką Północną. Bombowce wysokościowe przeprowadzały natomiast sporadyczne naloty na cele w Wielkiej Brytanii. Do 1944 roku wszystkie maszyny w tych wersjach wycofano z służby.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Nieco dłuższa była służba samolotów w wersji cywilnej i wojskowej, które trafiły na eksport. Wśród zagranicznych użytkowników Ju 86 znalazły się takie kraje jak Austria (zamówiono 18 bombowców, ale przed zajęciem Austrii przez Niemcy dostarczono tylko 3 egzemplarze), Australia (jedna maszyna w wersji cywilnej), Boliwia (3 maszyny w wersji cywilnej, w 1941 roku przejęte przez wojsko), Chile (3 maszyny w wersji pasażerskiej), Hiszpania (Nacjonalistyczna Hiszpania otrzymała dwa bombowce Ju 86, które wykorzystywano przez kilka lat), Japonia/Mandżukuo (12 maszyn w wersji pasażerskiej), Południowa Afryka (łącznie 17 Ju 86 w kilku wersjach transportowych, wykorzystywane były do połowy II wojny światowej), Portugalia (10 bombowców), Szwajcaria (kilka maszyn w wersji cywilnej wykorzystywanych m.in. przez linie lotnicze Swissair), Szwecja (jeden z największych zagranicznych użytkowników Ju 86, łącznie eksploatowano 56 maszyn w wersjach cywilnych i wojskowych, z których ostatnie wycofano z eksploatacji w 1958 roku) oraz Węgry (największy poza Niemcami użytkownik maszyn w wersji bombowej – 66 maszyn).

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Podsumowanie

    Kariera Ju 86 nie była zbyt udana, głównie z powodu licznych problemów technicznych trapiących pierwsze wersje. Samoloty w wersji wysokościowej były bardziej udane, ale również i one nie zyskały większej popularności.Równie krótka była historia maszyn w wersji cywilnej, ale w tym przypadku powodem był postęp w rozwoju samolotów pasażerskich i pojawienie się samolotów dysponujących lepszymi osiągami i większą pojemnością.

    Łącznie zbudowano około 900 różnych Ju 86 w kilkunastu wersjach różniących się uzbrojeniem i wyposażeniem. Znaczną część maszyn w toku eksploatacji przerabiano, w zależności od potrzeb. Do naszych czasów przetrwał jeden egzemplarz Ju 86, który znajduje się w Szwecji.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Udostępnij. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Poprzedni artykułKrótka historia zamka błyskawicznego
    Następny artykuł Pasta wasabi – z czym ją jeść?
    blank
    Michał Banach
    • Strona internetowa
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Podobne artykuły

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    15 maja 20228 Mins Read

    Samolot pocztowy i pasażerski Boeing Monomail

    6 maja 20222 Mins Read

    PWS-24 – pierwszy polski seryjnie produkowany samolot pasażerski

    1 maja 20223 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 kwietnia 20220

    PL-01 Concept – czołg-makieta, który zawojował mediami

    Zaprezentowany w 2013 roku na targach MSPO w Kielcach projekt czołgu PL-01 Concept dosłownie zawojował…

    Artykuły
    4 kwietnia 20175

    Jagdtiger – najpotężniejszy niemiecki niszczyciel czołgów

    Wprowadzony pod koniec II wojny światowej niemiecki niszczyciel czołgów Sd.Kfz. 186 Jagdtiger, był największym, najcięższym,…

    Artykuły
    15 kwietnia 201710

    Boeing B-52 Stratofortress – symbol zimnej wojny

    Jakie jest pierwsze skojarzenie z zimną wojną? Wyścig w kosmos, Gagarin i Apollo? Kryzys kubański?…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    16 maja 2022

    Jacuzzi ogrodowe – dlaczego warto je mieć?

    15 maja 2022

    TSS Stefan Batory – ostatni polski transatlantyk

    14 maja 2022

    Zapomniany czechosłowacki samolot rozpoznawczy Praga E-51

    13 maja 2022

    Douglas AC-47 Spooky – pierwszy gunship

    13 maja 2022

    Lot paralotnią – wspaniała atrakcja na niezapomnianą przygodę

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    27 sierpnia 20150

    Księga rekordów Guinnessa

    27 sierpnia 1955 roku wydano pierwszą edycję Księgi Rekordów Guinnessa. Licząca 198 stron i wydrukowana…

    Artykuły
    21 maja 20190

    Toyota 2000GT – pierwszy japoński supersamochód

    Z perspektywy czasu stare supersamochody produkowane np. w latach 60. nie robią już wrażenia pod…

    Artykuły
    25 maja 20210

    Antonow An-124-100M – Poznań Ławica 24.05.2021 – galeria

    Chociaż Antonowy An-124 pojawiają się w Polsce dosyć często, ich wizyty zawsze przyciągają uwagę i…

    Artykuły
    29 czerwca 20172

    Chiński czołg podstawowy Typ 96

    Obok Federacji Rosyjskiej i Stanów Zjednoczonych, Chińska Republika Ludowa (ChRL) posiada jedne z największych wojsk…

    Artykuły
    19 grudnia 20210

    Schron przeciwlotniczy na Winogradach w Poznaniu

    Zagłębiając się w zabudowania tworzące Osiedle Kosmonautów w Poznaniu można natrafić na około 21-metrowy betonowy…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2022. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.