SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    • Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu
    • Wschodnia Brama Belgradu
    • Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk
    • Potez-CAMS 161 – niedokończony olbrzym
    • Pancernik Mikasa – ostatni zachowany predreadnought
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

      29 stycznia 2023

      Pancerniki typu Iowa

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

      24 grudnia 2022

      5 zwyczajów i symboli wigilijnych

      22 grudnia 2022

      Zimowa przerwa od jazdy motocyklem. 5 pomysłów, czym warto się zająć między sezonami

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

      30 października 2022

      Cesja umowy leasingu – na czym polega? Kiedy można z niej skorzystać?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

      7.0
      3 czerwca 2022

      Crime Scene Game – Helsinki 2012 – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86
    Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86
    Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86
    Artykuły

    Zapomniany niemiecki bombowiec Junkers Ju 86

    Michał BanachBy Michał Banach4 lutego 2019Brak komentarzy5 Mins Read
    Zaprojektowany w połowie lat 30. bombowiec Junkers Ju 86 miał być podstawowym średnim bombowcem Luftwaffe. Maszyna powstawała równolegle z Heinklem He 111, z którym ostatecznie przegrała rywalizację. Mimo to pewną liczbę egzemplarzy wykorzystywano w Niemczech prawie do końca II wojny światowej.

    Geneza

    Utworzone w 1933 roku Luftwaffe nie posiadało praktycznie żadnego sprzętu, a niemiecki przemysł lotniczy dopiero rozwijał swój potencjał w budowie maszyn bojowych, korzystając głównie z doświadczenia w budowie udanych samolotów cywilnych. W 1934 roku Luftwaffe zleciło zakładom Junkers i Heinkel opracowanie nowego, dwusilnikowego średniego bombowca. Maszyna miała być nowoczesną konstrukcją, dysponującą silnym uzbrojeniem obronnym oraz dobrymi osiągami. Równocześnie przedstawiciele Deutsche Luft Hansa, niemieckich państwowych linii lotniczych szukali nowego samolotu pasażerskiego do obsługi tras europejskich, mogącego zabrać na pokład 10 pasażerów.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Ze względu na doświadczenie w budowie samolotów pasażerskich, zakłady Junkersa postanowiły opracować projekt samolotu, który mógłby być produkowany zarówno w wersji wojskowej jak i cywilnej. Aby przyśpieszyć prace, w projekcie wykorzystano kilka sprawdzonych rozwiązań, stosowanych np. w Junkersie Ju 52. Co ciekawe, napęd miały stanowić silniki diesla, a nie benzynowe. Prace nad maszyną szły szybko i już po kilku miesiącach gotowe były pierwsze prototypy.

    Junkers Ju 86 i jego krótka historia

    Pierwszy prototyp nowego samolotu w wersji bombowej wzbił się w powietrze 4 listopada 1934 roku, a w styczniu oblatano drugi wojskowy prototyp. Maszyna w wersji cywilnej została oblatana 4 kwietnia 1935 roku. Samolot miał 18,8 m długości i 22,5 m rozpiętości skrzydeł. Maksymalna masa startowa wynosiła około 8 ton, a napęd stanowiły początkowo dwa silniki Siemens SAM 22, zastąpione później silnikami Junkers Jumo 205 i ich kolejnymi modyfikacjami. W zależności od wersji, prędkość maksymalna wynosiła około 325 km/h, a przelotowa 285 km/h, a zasięg 1500 km. W toku produkcji i eksploatacji napęd samolotów był wielokrotnie modyfikowany. W wersji bombowej samolot uzbrojony był w trzy karabiny maszynowe kalibru 7,92 mm po jednym w przednim stanowisku, grzbietowym i jednym w koszu pod kadłubem. Ładunek bomb wynosił do 800 kg.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Próby wypadły pozytywnie, w związku z czym samolot skierowano do produkcji w obu odmianach. Praktycznie od początku Junkers Ju 86 produkowany był w kilkunastu wersjach różniących się uzbrojeniem, wyposażeniem i przeznaczeniem, w zależności od odbiorcy, ponieważ sporą część maszyn produkowano na eksport.

    Swój chrzest bojowy jako bombowiec, Ju 86 przeszedł podczas hiszpańskiej wojny domowej. Debiut ten wykazał jednak, że maszyna wypada przeciętnie, a największym problemem były stosowane silniki. O wiele lepiej spisał się Heinkel He 111. W zaistniałej sytuacji dokończono produkcję już zamówionych maszyn, ale do 1939 roku większość Ju 86 wycofano z jednostek liniowych i oddelegowano do zadań szkoleniowych. W tej roli samoloty dotrwały do 1942 roku, gdy większość z nich wysłano na front wschodni, gdzie miały służyć jako transportowce zaopatrzenia, głównie dla oddziałów walczących w Stalingradzie. Kilka egzemplarzy, które przetrwały walki, pozostało w eksploatacji do 1944 roku.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Z racji przestarzałej konstrukcji, już w 1940 roku podjęto decyzję o wykorzystaniu posiadanych Ju 86 w nowej roli. Po znacznej przebudowie, usunięciu otwartych stanowisk strzeleckich i zainstalowaniu hermetyzowanej kabiny, powstał prototyp wysokościowego bombowca i samolotu rozpoznawczego, oznaczonego jako Ju 86P, który wzbił się w powietrze 14 lutego 1940 roku. Maszyny te mogły latać na pułapie do 12 000 m. Powstało kilkadziesiąt samolotów w tej wersji, z których część powstała w wyniku przebudowy starszych maszyn. Samoloty wyróżniały się większą rozpiętością skrzydeł i całkowicie zamkniętą kabiną załogi. Wraz z pojawieniem się alianckich myśliwców zdolnych do lotów na tym samym pułapie, opracowano nową wersję Ju 86R przystosowaną do lotów na pułapie około 14 400 m (ponownie zwiększono rozpiętość skrzydeł oraz zmieniono napęd).

    Samoloty w wersji wysokościowej wykorzystywano do zadań rozpoznawczych zarówno nad terytorium Wielkiej Brytanii i ZSRR, ale również nad Afryką Północną. Bombowce wysokościowe przeprowadzały natomiast sporadyczne naloty na cele w Wielkiej Brytanii. Do 1944 roku wszystkie maszyny w tych wersjach wycofano z służby.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Nieco dłuższa była służba samolotów w wersji cywilnej i wojskowej, które trafiły na eksport. Wśród zagranicznych użytkowników Ju 86 znalazły się takie kraje jak Austria (zamówiono 18 bombowców, ale przed zajęciem Austrii przez Niemcy dostarczono tylko 3 egzemplarze), Australia (jedna maszyna w wersji cywilnej), Boliwia (3 maszyny w wersji cywilnej, w 1941 roku przejęte przez wojsko), Chile (3 maszyny w wersji pasażerskiej), Hiszpania (Nacjonalistyczna Hiszpania otrzymała dwa bombowce Ju 86, które wykorzystywano przez kilka lat), Japonia/Mandżukuo (12 maszyn w wersji pasażerskiej), Południowa Afryka (łącznie 17 Ju 86 w kilku wersjach transportowych, wykorzystywane były do połowy II wojny światowej), Portugalia (10 bombowców), Szwajcaria (kilka maszyn w wersji cywilnej wykorzystywanych m.in. przez linie lotnicze Swissair), Szwecja (jeden z największych zagranicznych użytkowników Ju 86, łącznie eksploatowano 56 maszyn w wersjach cywilnych i wojskowych, z których ostatnie wycofano z eksploatacji w 1958 roku) oraz Węgry (największy poza Niemcami użytkownik maszyn w wersji bombowej – 66 maszyn).

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Podsumowanie

    Kariera Ju 86 nie była zbyt udana, głównie z powodu licznych problemów technicznych trapiących pierwsze wersje. Samoloty w wersji wysokościowej były bardziej udane, ale również i one nie zyskały większej popularności.Równie krótka była historia maszyn w wersji cywilnej, ale w tym przypadku powodem był postęp w rozwoju samolotów pasażerskich i pojawienie się samolotów dysponujących lepszymi osiągami i większą pojemnością.

    Łącznie zbudowano około 900 różnych Ju 86 w kilkunastu wersjach różniących się uzbrojeniem i wyposażeniem. Znaczną część maszyn w toku eksploatacji przerabiano, w zależności od potrzeb. Do naszych czasów przetrwał jeden egzemplarz Ju 86, który znajduje się w Szwecji.

    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86
    Junkers Ju 86

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticleKrótka historia zamka błyskawicznego
    Next Article Pasta wasabi – z czym ją jeść?
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    30 stycznia 20233 Mins Read

    Pancerniki typu Iowa

    29 stycznia 202323 Mins Read

    Normandie – najsłynniejszy francuski transatlantyk

    26 stycznia 20237 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    4 września 20165

    10 najlepszych asów myśliwskich II wojny światowej

    W trakcie II wojny światowej wojna w powietrzu była równie ważna, jak walki na lądzie.…

    Artykuły
    4 stycznia 20230

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    T-34 był jednym z najważniejszych czołgów II wojny światowej. Pojazd ten stał się legendą, a…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    31 stycznia 2023

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    30 stycznia 2023

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    29 stycznia 2023

    Pancerniki typu Iowa

    28 stycznia 2023

    Genex Tower – Zachodnia Brama Belgradu

    27 stycznia 2023

    Wschodnia Brama Belgradu

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    31 października 20210

    10 ciekawostek o dyniach

    Jak wygląda dynia, każdy wie, przynajmniej w teorii, ponieważ do rodziny dyniowatych należy ponad 1000…

    Artykuły
    4 stycznia 20170

    Ural-5920 (Nami-0157) – nietypowy pojazd gąsienicowy

    Eksploracja znajdujących się na północy i dalekim wschodzie Rosji pól naftowych to spore wyzwanie. Pomijając…

    Artykuły
    21 października 20200

    Port lotniczy Skiatos – greckie Sint Maarten

    Port lotniczy Princess Juliana na wyspie Sint Maarten na Karaibach słynnie z charakterystycznego położenia i…

    Artykuły
    29 czerwca 20210

    Linke-Hofmann R.I – (prawie) niewidzialny bombowiec z I wojny światowej

    Podczas I wojny światowej powstało wiele niecodziennych samolotów. Specjalizująca się w produkcji tramwajów firma Linke-Hofmann…

    Artykuły
    17 lutego 20170

    Buzłudża – symbol bułgarskiego socjalizmu

    Socjalizm pozostawił po sobie w Europie Środkowej i Wschodniej wiele pamiątek – zwłaszcza budynków i pomników.…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.