SmartAge.pl
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn
    Trending
    • USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei
    • Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!
    • Odjechane Jednorożce – recenzja
    • Krótka historia kapsli do zamykania butelek
    • Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!
    • Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain
    • Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie
    • Pancerniki typu Iowa
    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    SmartAge.pl
    • Technika
      1. Militaria
      2. Lotnictwo
      3. Motoryzacja
      4. Kosmos
      5. Statki i okręty
      6. Kolej
      7. Transport
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

      30 stycznia 2023

      Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    • Historia
      1. Katastrofy
      2. Polityka
      3. Terroryzm
      4. Sylwetki
      Featured
      29 stycznia 20230

      Pancerniki typu Iowa

      Recent
      4 lutego 2023

      USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      31 stycznia 2023

      Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    • Technologia
      1. Internet i komputery
      2. Fotografia
      3. Gadgety
      4. Nauka
      5. Drony
      6. Gry komputerowe
      Featured
      1 marca 20222

      Sea Shadow – eksperymentalny okręt w technologii stealth

      Recent
      1 stycznia 2023

      Muzeum Techniki im. Nikola Tesli w Zagrzebiu

      12 grudnia 2022

      Jak zrobić ładną stronę internetową?

      3 grudnia 2022

      Licznik Geigera – na czym polega fenomen tego urządzenia?

    • Lifestyle
      1. Podróże
      2. Miejsca
      3. Sport
      4. Rozrywka
      5. Kultura
      6. Zabawki
      7. Zdrowie
      8. Jedzenie
      Featured
      6 maja 20210

      Ubrania do zadań specjalnych – Helikon-Tex Woodland i Tiger Stripe

      Recent
      2 lutego 2023

      Krótka historia kapsli do zamykania butelek

      1 lutego 2023

      Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

      14 stycznia 2023

      Piłkarska zapowiedź weekendu – typy na Serie A!

    • Biznes
      1. Historia znanych marek
      2. Media
      3. Przemysł
      4. Reklama
      Featured
      30 grudnia 20190

      Złomowanie statków w XXI wieku

      Recent
      3 lutego 2023

      Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

      29 grudnia 2022

      Osuszacz powietrza – kiedy warto skorzystać z niego na budowie?

      2 listopada 2022

      Co to jest i jak działa elektroniczny obieg dokumentów?

    • Recenzje
      1. Gry komputerowe
      2. Filmy
      3. Książki
      4. Sprzęt
      Featured
      9.0
      1 października 20160

      Żywioł. Deepwater Horizon – recenzja

      Recent
      9.3
      3 lutego 2023

      Odjechane Jednorożce – recenzja

      19 października 2022

      Plakat – najlepszy pomysł na aranżację Twojego wnętrza

      21 sierpnia 2022

      Fotoksiążka Saal Professional Line – recenzja

    • Redakcja
      • O nas
      • Reklama
    • Kontakt
    SmartAge.pl
    You are at:Strona główna » Petlakow Pe-8 – radziecka latająca forteca
    Petlakow Pe-8 - radziecka latająca forteca
    Petlakow Pe-8 - radziecka latająca forteca
    Artykuły

    Petlakow Pe-8 – radziecka latająca forteca

    Michał BanachBy Michał Banach10 sierpnia 2016Updated:11 sierpnia 2018Jeden komentarz5 Mins Read
    Radziecki bombowiec strategiczny Petlakow Pe-8 (TB-7) był największym radzieckim bombowcem strategicznym II wojny światowej. Samolot ten był odpowiednikami amerykański bombowców B-17 Flying Fortress ale ze względu na niewielką produkcję, Pe-8 nie odegrały znaczącej roli w walkach.

    Geneza

    Historia Pe-8 (początkowo noszącego oznaczenie TB-7) sięga końca 1933 roku, kiedy to radzieckie dowództwo lotnictwa zaczęło formułować wymagania taktyczno-techniczne dla nowego bombowca strategicznego. Nowa maszyna miała zastąpić wiekowe i totalnie przestarzałe bombowce TB-3. Maszyny te chociaż weszły do eksploatacji w 1931 roku, pod względem technicznym bardziej przypominały bombowce z początku lat 20..

    Tupolew TB-3 był podstawowym radzieckim ciężkim bombowcem z początku II wojny światowej. Maszyna ta była wówczas już całkowicie przestarzała
    Tupolew TB-3 był podstawowym radzieckim ciężkim bombowcem z początku II wojny światowej. Maszyna ta była wówczas już całkowicie przestarzała

    Oficjalnie wytyczne przekazano przemysłowi 26 lipca 1934 roku. Pracami nad nowym bombowcem miało kierować biuro konstrukcyjne Tupolewa, odpowiedzialne za wcześniejsze konstrukcje bombowców używanych przez ZSRR. Głównymi konstruktorami zostali Andriej Tupolew, Borys Kondorski i Władimir Petlakow.

    Według wytycznych, nowa maszyna miała osiągać prędkość 280-300 km/h, pułap 8000 m i zasięg 4000 km z ładunkiem 4000 kg bomb. Pod koniec 1934 roku wymagania zmieniono, zwiększając prędkość maksymalną do 600 km/h, pułap do 15 000 m a zasięg zmniejszono do 2000 km z ładunkiem 5000 kg bomb.

    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7

    Zmiana wymagań sprawiła, że konstruktorzy musieli zacząć prace od początku, ponieważ pierwotne wymagania można było spełnić zwyczajnie modernizując TB-3. W styczniu 1935 roku ponownie zmieniono wymagania, tym razem ograniczając prędkość maksymalną do 330-350 km/h, pułap do 4000 m a zasięg zmieniono na 4600 km z ładunkiem 2000 kg bomb. Nowe wymagania były znacznie realniejsze do zrealizowania, w związku z czym zespół projektowy, który całkowicie trafił pod opiekę Władimira Petlakowa rozpoczął prace nad ostateczną wersją bombowca.

    TB-7/Pe-8 – radziecka latająca forteca

    Prace nad prototypem ukończone 9 listopada 1936 roku zaowocowały powstaniem czterosilnikowego bombowca strategicznego o wymiarach zbliżonych do starszego TB-3. Samolot miał 39 m rozpiętości skrzydeł, ważył ponad 18 ton, a masa startowa wynosiła 27 ton. Początkowo napęd stanowiły 4 silniki AM-35 o mocy 1340 KM. Uzbrojenie składało się z 2 działek kalibru 20 mm, 2 karabinów maszynowych kalibru 12,7 mm i dwóch kalibru 7,62 mm. Początkowo TB-7 mógł przenosić 4 tony bomb, a w trakcie wojny po modernizacji silników udźwig wzrósł do 5 ton. Załoga liczyła 11 osób.

    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7

    Próby bombowca rozpoczęto pod koniec grudnia 1936 roku, a pierwszy lot odbył się 27 grudnia. Maszyna spisywała się całkiem nieźle, ale wymagała wielu drobnych poprawek. Próby prototypu kontynuowano do 20 marca 1937 roku. Następnie prototyp dopracowano i skierowano na próby państwowe, trwające od 11 sierpnia do 28 października.

    Ich wyniki nie były do końca zadowalające dla dowództwa, dlatego maszynę skierowano do ponownych prób zakładowych, które miały wyeliminować wszystkie wady, głównie związane z silnikami i ich niezawodnością. W kwietniu 1938 roku do prób dołączył drugi prototyp, nieznacznie różniący się konstrukcją. Ostatecznie próby i modyfikacje zakończono dopiero pod koniec 1938 roku. Zmieniono silniki i wprowadzono liczne drobne zmiany w konstrukcji bombowców.

    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7

    Na początku 1939 roku rozpoczęto produkcję seryjną nowego bombowca, która trwała do końca roku. Z braku silników, zbudowano zaledwie 12 maszyn. Równocześnie naczelne dowództwo radzieckiego lotnictwa straciło zainteresowanie projektem, uznając że jest zbyt kosztowny i nieprzydatny. Mimo zawieszenia produkcji, Zakłady nr. 124 w Kazaniu, gdzie produkowano bombowce zachowały możliwość wznowienia produkcji seryjnej.

    Aż do czerwca 1941 roku, kiedy Niemcy zaatakowali ZSRR, TB-7 znajdowały się w rejonie Kijowa, gdzie załogi powoli zdobywały doświadczenie w obsłudze nowych bombowców. Pierwszą akcję bojową samoloty przeprowadziły dopiero w nocy z 10 na 11 sierpnia.

    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7

    Według planów 10 TB-7 i 16 mniejszych bombowców Jer-2 miało w odwecie na niemieckie bombardowanie Moskwy zbombardować Berlin. Niestety z powodu problemów technicznych wystartowało tylko 7 TB-7 i 3 Jer-2. Do celu doleciały zaledwie 4 TB-7 i 2 Jer-2,  ale do bazy powrócił tylko jeden TB-7 i jeden Jer-2. Powodem dużych strat były błędy w dowodzeniu oraz ostrzał artylerii przeciwlotniczej, w tym radzieckiej, która omyłkowo ostrzelała własne samoloty.

    Zmieniająca się sytuacja na froncie sprawiła, że decyzją samego Józefa Stalina wznowiono produkcję TB-7, które otrzymały nowe oznaczenie Pe-8. Zmiana nazwy podyktowana była ogólną reorganizacją nazewnictwa samolotów w radzieckim lotnictwie. Ostatecznie do 1944 roku wyprodukowano 93 bombowce tego typu, różniące się od pierwszych serii silnikami – stosowano silniki M-40 lub ACZ-30B o mocy 1500 KM i szczegółami konstrukcji. Maszyny wykorzystywano do ataków na tzw. „cele specjalne”. Jednym z takich nalotów było bombardowanie Gdańska, przeprowadzone 7 listopada 1941 roku. Przeprowadził je… jeden bombowiec.

    Ogonowe stanowisko strzeleckie bombowca Petlakow Pe-8/TB-7
    Ogonowe stanowisko strzeleckie bombowca Petlakow Pe-8/TB-7

    Pod koniec wojny ilość Pe-8 zdolnych do walki była bardzo mała. Maszyny stopniowo wycofano więc z linii, zastępując je mniejszymi bombowcami. Po zakończeniu wojny kilka Pe-8 przekształcono w samoloty dla VIP-ów lub w maszyny testowe do przeprowadzania eksperymentów. Z jednostek wojskowych Pe-8 wycofano w 1946 roku, a z jednostek cywilnych w 1954 roku.

    Niewykorzystana szansa

    Petlakow Pe-8 był typowym bombowcem strategicznym, który swoją konstrukcją przypominał amerykańskie B-17 lub brytyjskiego Avro Lancastera. Rosjanie nie mieli jednak pomysłu na wykorzystanie tego typu bombowców, w związku z czym produkcję ograniczono, a wykorzystanie bojowe było wręcz fatalne.

    Mimo to Pe-8 stały się dobrym źródłem wiedzy dla radzieckich konstruktorów, którzy po wojnie opracowali serię bardzo udanych bombowców strategicznych, min. Tu-95. Bezpośrednim następcą Pe-8 był Tupolew Tu-4, będący kopią amerykańskiego bombowca B-29 Superfortress.

    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7
    Petlakow Pe-8/TB-7

    Related

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Previous ArticlePlatforma wiertnicza Transocean Winner na skałach
    Next Article Czołgi i pojazdy opancerzone – recenzja
    blank
    Michał Banach
    • Website
    • Facebook
    • Instagram
    • LinkedIn

    Gdybym miał spisać wszystkie swoje zainteresowania to nie starczyłoby mi życia. Głównie interesuję się historią, militariami i techniką a także fotografią, ale lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Skończyłem studia na kierunkach stosunki międzynarodowe oraz dziennikarstwo i komunikacja społeczna na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM.

    Related Posts

    Czołg ciężki KW-1 – zapomniana legenda frontu wschodniego

    22 stycznia 20239 Mins Read

    Miasiszczew M-4 – nieudany bombowiec strategiczny

    20 stycznia 20234 Mins Read

    Wewnątrz słynnego czołgu T-34/85

    4 stycznia 20233 Mins Read
    Najpopularniejsze
    Artykuły
    31 stycznia 20230

    Brytyjski czołg podstawowy FV4201 Chieftain

    Czołgi FV4201 Chieftain w momencie wejścia do służby uznawane były za najpotężniejsze czołgi podstawowe na…

    Artykuły
    18 stycznia 20230

    Wojenna prowizorka – „niszczyciel czołgów” RSO/PaK 40

    Podczas każdego konfliktu zbrojnego, nawet najlepsze armie często sięgają po prowizoryczne rozwiązania, które w krótkim…

    Artykuły
    30 stycznia 20230

    Kuna – najstarszy pływający lodołamacz rzeczny na świecie

    Zbudowany w 1884 roku lodołamacz rzeczny Kuna jest najstarszą wciąż pływającą jednostką tego typu na…

    Reklama
    Najnowsze Artykuły
    4 lutego 2023

    USS Katahdin – XIX-wieczny relikt antycznej idei

    3 lutego 2023

    Wszystko, co musisz wiedzieć na temat domów mediowych!

    9.3
    3 lutego 2023

    Odjechane Jednorożce – recenzja

    2 lutego 2023

    Krótka historia kapsli do zamykania butelek

    1 lutego 2023

    Muzyka pop na winylach. Te albumy musisz mieć!

    Reklama




    Losowe
    Artykuły
    10 kwietnia 20160

    Polski karabinek modułowy MSBS

    Karabinek MSBS „Grot” stworzony przez Fabrykę Broni „Łucznik” jest najnowocześniejszym zaprojektowanym w Polsce karabinkiem. Broń…

    Artykuły
    27 lipca 20190

    Edmund Fitzgerald – największy wrak Wielkich Jezior

    W momencie zbudowania w 1958 roku, SS Edmund Fitzgerald był największym statkiem pływającym po Wielkich…

    Artykuły
    20 listopada 20200

    Prezenty dla Żeglarza, dekoracje marynistyczne, morskie upominki

    Nie ważne, czy pływacie na rejsy dalekomorskie, oceaniczne czy pod żaglami na wodach śródlądowych. Spędzacie…

    Artykuły
    15 września 20180

    Niszczyciele typu Daring – ostatnie artyleryjskie niszczyciele Royal Navy

    Wprowadzone do służby w latach 50. niszczyciele typu Daring były ostatnimi okrętami tej klasy służącymi…

    Artykuły
    22 grudnia 20210

    Ił-86 – pierwszy radziecki szerokokadłubowy samolot pasażerski

    Zaprojektowany w drugiej połowie lat 70. Iljuszyn Ił-86 był pierwszym radzieckim szerokokadłubowym samolotem pasażerskim. Samolot…

    Dołącz do nas na Facebooku
    SmartAge.pl
    O nas
    O nas

    SmartAge.pl - Portal ludzi ciekawych świata powstał w 2014 roku. Na stronie znajdziecie liczne artykuły, ciekawostki, recenzje, wywiady, oraz wiele więcej. Piszemy o rzeczach znanych i nieznanych, o tym co było pierwsze, największe, najlepsze, albo też ostatnie, najmniejsze i najgorsze. Wszystko to podane w ciekawej i zwięzłej formie. SmartAge.pl jest zarejestrowany w międzynarodowym systemie informacji o wydawnictwach ciągłych i oznaczony symbolem ISSN 2391-7342

    Facebook Twitter Instagram LinkedIn RSS
    • Strona główna
    • Kontakt
    • Reklama
    • O nas
    • Regulamin
    • Polityka Prywatności
    • RODO
    © Copyright by SmartAge Media Sp. z o.o. 2023. Wszelkie prawa zastrzeżone. SmartAge.pl ISSN 2391-7342

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.